Kāpēc akumulators pastiprināti izlādējas ziemā?

Kāpēc tieši ziemā akumulatoram ir tendence pašam no sevis izlādēties, ja ilgāku laiku nedarbina mašīnu?

Ja starp akumulatora izlādi un uzlādi būtu līdzsvars, tad problēmām ar akumulatora darbību nevajadzētu būt un teorētiski akumulators būtu teju mūžīgs. Diemžēl dzīvē notiek citādāk, īpaši kopš spēkā ir obligātā prasība par auto priekšējo tuvo (jeb dienasgaitas) gaismu lietošanu arī diennakts gaišajā laikā. Dzīvē auto un tajā esošo ierīču darbināšanai akumulatora enerģija bieži tiek patērēta vairāk nekā akumulators tiek uzlādēts, pateicoties auto ģeneratora darbībai. Un tas nav tikai ziemā. Vienkārši ziemā jeb negatīvā gaisa temperatūrā „īlens no maisa daudz labāk lien ārā”. Kāpēc? Dēļ sērskābes, kas veido elektrolīta šķīdumu, specifiskām īpašībām. Ziemā jeb pat jau pie 0°C tuvās temperatūrās uzlādes process notiek jūtami lēnāk nekā vasarā.

Mēs bieži vien braucam laika un attāluma izpratnē īsus ceļa posmus, kas ne vienmēr pat pie pozitīvām temperatūrām ir pietiekami akumulatora enerģijas atjaunošnai, bet pie negatīvām vai 0°C tuvām temperatūrām pavisam droši vairs nē. Kas notiek? Akumulators netiek uzlādēts pilnībā. Nepilnīgi uzlādēta akumulatora elektrolīts lēnām pārvēršas par parastu destilētu ūdeni. Ziemā tas notiek daudz straujāk un arī problēmas „izpeld” daudz asāk. Asāk tāpēc, ka ziemā, pie sastingušām eļļām un daudz aukstākām nekā vasarā motora metāla detaļām, lai mehānismu iegrieztu, vajadzīga lielāka starta strāva. Vasarā vēl pietiekamu jaudu bieži nodrošina arī ne pārāk „vesels” akumulators, bet ziemā uzdevumu spēj paveikt tikai „pie labas veselības” (elektrolīta blīvuma un akumulatora uzlādes pakāpes) esošs aķītis. Izteiktāk tas vērojams tieši uz dīzeļauto piemēra, jo dīzelim pie vienāda motora tilpuma vajadzīga lielāka starta strāva.

Tādēļ, ja akumulatora mūžam rit jau vismaz trešais gads, uz rudeni noteikti būtu ieteicams pārbaudīt eletrolīta blīvumu un akumulatrora uzlādes pakāpi. Savukārt, lai pagarinātu akumulatora kalpošanas ilgumu, derētu darīt to, ko parasti dara varbūt tikai retais. Kaut pāris reizes gadā noņemt akumulatoru no auto, pilnībā to izlādēt, pievienojot kā strāvas patērētāju kādu atbilstošu lampiņu (12 vai 24 V), un atkal iespējami lēni uzlādēt pilnībā no jauna ar lādētāju no 230V elektrotīkla.