Kas notiks ar Saab?

Atskatoties uz iepriekšējo jautājumu par Toyota.. Vēlos jautāt, Kādas ir atsauksmes pret Saab, kā nekā firmas pašas vairs nav vai vispār ir jēga pirkt Saab, piemēram, 9-5.

Uz lietota “Saab” iegādi faktiski attiecas viss tas pats, kas iepriekš bija teikts, atbildot par lietota ”Toyota Auris” iegādi. Tātad – būtiska esošā tehniskā stāvokļa novērtēšana un iespēja pārbaudīt pārdevēja sniegtos datus par jebkuru iekāroto auto. Tiesa, attiecībā uz “Saab” ir dažas atšķirīgas nianses, ko derētu ņemt vērā.

Pat jaunu auto tirdzniecības ziedu laikos Latvijā “Saab” tika pārdoti salīdzinoši ļoti maz. Kamēr tirgus līderi tirgoja vairākus tūkstošus savu modeļu, “Saab”, piemēram, 2005.gadā pārdeva tikai 75 mašīnas, 2006.gadā 91 mašīnu, 2007.gadā 85 mašīnanas. Arī lietoti “Saab” otreizējā tirgū no ārzemēm ienāca maz. Tas nozīmē, ka šīs markas mašīnu apritē Latvijā ir visai maz. Šodien piemēram portālā ss.lv ir 286 sludinājumi par “Saab”. Salīdzinājumam - ”Volvo”ap pusotrs tūkstotis. Tas nozīmē, ka brauksiet ar salīdzinoši retu mašīnu, ja tas Jums būtiski, bet jārēķinās, ka atrast lietotas detaļas auto kapsētās būs grūtāk. Kas attiecas uz jaunu detaļu iegādi, tad īpašām problēmām uz doto brīdi un tuvākajos gados būt nevajadzētu. Ražotājiem (arī īpašumtiesību pārņēmējiem)  ir saistības nodrošināt oriģinālo rezerves daļu izlaidi arī pēc modeļu jeb pat zīmolu ražošanas pārtraukšanas. No galvas nepateikšu, cik īsti gadus ir pienākums to nodrošināt, bet, šķiet šis skaistlis bija kaut kur tuvu desmit gadiem. Kā pierādījums tam ir “Saab” oficiālā pārstāvja serviss Rīgā, kas joprojām strādā un apkopj “Saab” mašīnas.

Kā jebkura zīmola modeļiem, arī “Saab” rezerves daļas ražo ne tikai tā saukto oriģinālo detaļu ražotāji, kas šādas tiesības ieguvuši no ražotāja. Kamēr pasaulē kopumā “Saab” rezerves daļu ražošana nesīs peļņu, ar šo biznesu kāds nodarbosies un detaļas būs pieejamas. Pašlaik nav vērojams, ka “Saab” modeļu rezerves daļu cenas būtu īpaši mainījušās pēc “Saab” bankrota. Iespējams, ilgstošākā laika periodā var piedzīvot, ka detaļas būs gan grūtāk iegādāties, gan tās maksās vairāk, bet nez vai tas var notikt tuvākajos gados piecos., astoņos.

Vēl jāatceras, ka pēdējo paaudžu “Saab’ tehniski bija unificēti ar “Opel”, jo abi zīmoli piederēja “General Motors” un “Saab 9-5″ un “Saab 9-3″ bija’izgatavoti uz “GM Epsilon” platformām, kas kopīgas ne tikai “Opel”, bet arī “Buick”, “Chevrolet” un citiem modeļiem. Šis apstāklis noteikti tikai vairo un pagarina rezerves daļu pieejamību, kā arī mazina viena otra tehniskā risinājuma savdabību, kas piemita vecāku gadagājumu “Saab” mašīnām.