Aizvadītajā nedēļas nogalē, no 11. aprīļa līdz 13. aprīlim Ķīpsalā notika tradicionālā autoindustrijas izstāde “Auto 2014″, uz kuru ar skaļu reklāmu tika vilināti rīdzinieki un galvaspilsētas viesi.
Burtiski pēdējā dienā pirms izstādes organizatori medijiem izsūtīja preses relīzi, kurā bija apkopojuši „TOP 10”, viņuprāt nozīmīgākos „Auto 2014” pieturas punktus, kam vērts veltīt sevišķu uzmanību. Šo topu pārpublicēja daži interneta mediji, taču diez vai daudzi apmeklētāji pirms došanās uz Ķīpsalu paspēja ar to iepazīties, savukārt tie, kas iepazinās, diez vai, nonākuši izstādē, bija paturējuši prātā visu šo „zvaigžņu” desmitu. Tostarp arī „Automedia.lv” eksperts, kurš pēc izstādes ekspozīcijas „izvētīšanas” ar zināmu interesi salīdzināja rekomendēto topu ar paša vērojumiem (un atradumiem).
Visupirms par izstādes rīkotāju ieteikto „TOP 10”.
1) Kā spožākā no tūninga šova „Auto Exotica” zvaigznēm tika pasniegts “Nissan Juke R” – vilks jēra ādā. Šis Krievijā pārbūvētais krosovers ceturtdaļjūdzes (402 m) dragreisā esot izrādījies ātrāks par pasaulē visātrāko sērijveida automobili “Bugatti Veyron”. Tiek ziņots, ka no oriģinālā „Nissan Juke” tam palikusi tikai virsbūve, bet pārējās komponentes aizgūtas no „Nissan GT-R”. Mazais „cinītis” attīstot 800 ZS jaudu un no nulles līdz 100 km/h paātrinās 2,9 sekundēs.
Tā ir teorija, kas parādījās preses relīzē, bet izstādē ‘R superdžūks’ stāvēja halles stūrītī kā tāds mazs, skumjš cinītis.
Stendā ne mazākā informācijas drusciņa, ne jel kāda audiovizuāla informācija necentās pārliecināt garāmgājējus, no kuriem branga daļa, iespējams, nebija lasījuši preses relīzi, par raibi izkrāsotā auto superspējām…
2) Vēl viena „Auto Exotica” zvaigzne – pārbūvēts „Dodge Challenger” -bija ieradusies no Somijas. 1970. gadā izgatavotajam sedanam maz, kas palicis no oriģināla: V8 motors aprīkots ar kompresoru, tādējādi palielinot jaudu līdz 1011 ZS, bet griezes momentu līdz 1500 Nm. Kā izrādās, šī automobiļa pārbūvei iztērētas 5000 cilvēkstundas.
Mums šīs zvaigznes blāvo mirdzumu izdevās pamanīt, tikai „eksotikas” hallē veicot otro apli. Šajā gadījumā informācijas trūkumu papildināja arī pavisam neuzkrītošs auto krāsojums, turklāt garāmgājēju uzmanību sānis vērsa masīvs fona troksnis blakus stendos.
3) No Zviedrijas uz autotūninga šovu bija atvests kārtējais “Volvo” universāls – mēs to nodēvējām par „hairaideru” („high rider”) kā pretstatu citkārt demonstrētajiem „lovraideriem” –, kas lepojās savu paaugstināto balstiekārtu. Pirmajā acumirklī tas likās kā tāds „Volvo” lauku variants, piemērots gan ceļiem, gan bezceļiem. Taču, ak vai, zviedru meistari bija pamatīgi pastrādājuši, lai universālu padarītu pilnīgi nepraktisku – izrādījās, ka automobilim ir hidrauliski paceļama virsbūve, kas no pamatnes paceļas kā krokodila mute. Nost ar funkcionalitāti! Lai dzīvo tūnings!
4) Viens no „karstākajiem” jaunumiem šajā izstādē patiešām bija „Jeep Cherokee”, kas Eiropas specifikācijā tikai pirms mēneša pirmoreiz tika izrādīts Ženēvas autoizstādē.
5) „Auto Exotica” eksponātu vidū bija arī „Lamborghini Gallardo Spyder” – lai arī ne pirmā svaiguma modelis, taču tas ir automobilis, kuram tūnings nav nepieciešams. Diemžēl apmeklētājiem bez priekšzināšanām nebija iespējams uzzināt, ka tā aprīkojumā ir V10 dzinējs ar 520 ZS, kas ļauj rodsteram no nulles līdz 100 km/h paātrināties 4 sekundēs. Turklāt tur pat pretī novietotie pusizjauktie dragreisa spēkrati izskatījās krietni atraktīvāk.
6) „Maserati” jaunākais modelis „Ghibli” met izaicinājumu šobrīd biznesa klasē dominējošajiem vāciešiem „Audi A6”, „Mercedes-Benz” E klasei un 5. sērijas „BMW”. Lai nu tam izdodas! Taču mūsuprāt daudz būtiskāks ir atgādinājums, ka itāļu sportisko automobiļu ražotājs (kā izrādās!) ir pārstāvēts arī Latvijas tirgū.
7) Latvijas mēroga debija izstādē „Auto” bija jaunajam “Mini Cooper”, kas, lai gan ir ievērojami izaudzis savos gabarītos, vizuāli izmainījies pavisam maz. Iespējams, tieši tādēļ daudzi apmeklētāji tā arī nepamanīja, ka tas ir jaunais…
8) Vēl viena Latvijas mēroga debija ir „SEAT Leon” modeļu saimes jaunākais papildinājums – universāls „ST”.
Nez kādēļ turpat netālu izstādīto universālu „Peugeot 308 SW” un „Škoda Rapid Spaceback” pirmizrādes nebija izceltas „Top 10”… Vai tie novērtēti par mazāk izskatīgiem vai tirgum mazāk nozīmīgiem modeļiem?
9) Kā īpaša pērle tika izcelts „Russo Baltic Racing” komandas 1964. gada „Jaguar Mark II”, kas 2012. un 2014. gadā piedalījies prestižajā „Monte Carlo” klasisko automobiļu rallijā, bet tam līdzās bija aplūkojami vēl daži mazāk spoži Latvijas Antīko automobiļu kluba entuziastu atjaunoti “Youngtimer Rally” sacensību spēkrati. Bez pārspīlētas spozmes, bet tā nudien bija viena „Auto Exotica” cienīga ekspozīcija.
10) Muskuļauto cienītāji tika vilināti ar „Cadillac” aktuālajiem modeļiem. Patiesībā gan modernie „Cadillac” nu nekādi nav uzskatāmi par „muskuļauto”… Bet svarīgākais vēstījums, ko „Auto Forte” stendā saņēma izstādes apmeklētāji, bija tāds, ka pēc pāris gadu prombūtnes „Cadillac” atkal ir atgriezies Latvijas spēkratu tirgū.
Ko nepiedāvāja „tops”, bet mēs atradām izstādē:
Augstāk jau tika minēti „Peugeot 308 SW” un „Škoda Rapid Spaceback” – mūsuprāt šīm pirmizrādēm nebija atbilstošas svētku pieskaņas.
Bet pilnīgi necila (lai neteiktu nemanāma) šķita kravas transporta sadaļa,
pat neraugoties uz to, ka arī tur paspīdēja daži nozīmīgi jaunumi. Tostarp izstādē pirmo reizi Latvijā interesentiem tika dota iespēja aplūkot „Renault” jauno T sērijas seglu vilcēju, bet „Ford” stendā bija veselas divas (nu, ļoooti kautrīgi prezentētas) nacionālās pirmizrādes – jaunais „Transit” un „Turneo Connect”.
„Intelligent Systems Corporation” iepazīstināja publiku ar auto tīrīšanas un apkopes nanotehnoloģiju „Shine Expert”, kas ļauj automašīnas virsbūvi „mazgāt” bez ūdens. Tie vērotāji, ko neapstulbināja stendā valdošā kņada un skaļā mūzika, varbūt pamanīja (bet visbiežāk tomēr nē), ka starp mazgājamajiem automobiļiem bija arī „Mercedes-Benz” jaunā C klase, kas vēl nemaz oficiāli nav pieteikta Latvijas tirgū.