Pērkot lietotu automobili, svarīgs faktors ir patiesi nobraukuma dati. Lai arī ļoti būtiski ir iepriekšējās ekspluatācijas apstākļi, pievarēto kilometru patiess rādījums ļauj objektīvāk novērtēt auto galveno agregātu nolietojuma pakāpi un attiecīgi atlikušo potenciālu. Tātad arī cenas atbilstību. Tas vienlīdz attiecas kā uz mašīnām ar iekšdedzes motoriem, tā arī uz elektromobiļiem. Auto vēstures izpētes uzņēmuma “carVertical” veiktā pētījumā atklāts, ka tiek viltoti arī elektroauto nobraukuma dati.
Esot viegli „attīt” jebkura elektroauto nobraukumu. Elektromobiļiem ir tieši tāds pats digitālais odometrs, kā jebkuram citam automobilim. Manipulēt ar digitālo odometru esot krietni vieglāk nekā mehāniskajiem odometriem, kas atrodami vecākos auto.
Saskaņā ar “carVertical” informāciju, 15,6 % no visiem Eiropas transportlīdzekļiem ir viltots nobraukums.
Elektroauto īpatsvars šajā ziņā ir visai līdzīgs – 13,4 % elektromobiļu odometra rādījumi ir manipulēti. Dati norāda uz to, ka elektroauto un iekšdedzes dzinēju spēkratu pircēji saskaras ar teju vienādu nobraukuma viltošanas risku.
40% elektroauto ir iekļuvuši negadījumā
Saskaņā ar statistiku, katra otrā Eiropas lietotā automašīna ir iekļuvusi kādā satiksmes negadījumā.
Elektroauto gadījumā 43,6% ir cietuši negadījumā
un bojājumi šādiem auto ir ierasta parādība. Elektroauto vadītāji pārsvarā pārvietojas pilsētās. Tādēļ negadījumu skaits varētu palielināties, elektroauto parkam kļūstot aizvien vecākam.
Satiksmes negadījumi var būt gan nebūtiski, gan arī pavisam nopietni. To rezultāti var būt novērojama rāmja, piekares deformācija, priekšlaicīga korozija un bojāti akumulatori. Vairums šo bojājumu ir novēršami, taču bojāts elektroauto akumulators ir steidzami jāmaina, lai izvairītos no īssavienojuma vai ugunsgrēka riskiem. Jauns akumulatoru komplekts ir dārgs, tādēļ daži autovadītāji varētu mēģināt pārdot savu spēkratu kā “ne sistu, ne krāsotu”.
Odometra “attīšana” slēpj akumulatora patieso stāvokli
Odometra rādījums ir viens no veidiem, kā novērtēt auto tehnisko stāvokli. Lielākā daļa elektroauto ražotāji akumulatoriem nodrošina vismaz 100 000 km nobraukuma garantiju. Taču akumulatori var kalpot arī pēc 320 000 km atzīmes odometrā, taču to sākotnējā kapacitāte un izlādes ātrums, protams, būs ievērojami kritusies.
Transportlīdzekļa nobraukums var palīdzēt noskaidrot, cik daudz jaudas ir atlicis akumulatorā, bet ja odometrs „attīts”, tad iespaids būs nepareizs. Tāpat var pārstartēt arī baterijas ilgtspējas sensoru. Krāpnieki šos datus varot pielāgot dažu minūšu laikā. Ņemot vērā, ka elektroauto akumulators ir šādu spēkratu visdārgākais komponents, pircējs var pamatīgi „iegrābties”.
Lietotu auto tirgotāji var iegūt lielāku peļņu par pārdotajiem spēkratiem, manipulējot ar nobraukuma datiem. Līdz ar to odometra rādījuma grozīšana kā krāpniecības veids nekur šobrīd nepazudīs. Automašīnām kļūstot aizvien modernākām, krāpnieki pielāgojas tehnoloģiju attīstībai. Šī brīža tendences norāda, ka elektrizēts autoparks šo problēmu neatrisinās.