Auto gāzi izvēlas tie, kam svarīgi taupīt līdzekļus

autogaze

 „Auto gāzes tirdzniecības nozare Latvijas teritorijā var pastāvēt tikai tad, ja saglabājas ievērojama auto gāzes un benzīna vai dīzeļdegvielas cenu starpība,” uzskata Auto Asociācijas prezidents Andris Kulbergs

Auto gāze nekad nekļūs par apjomīgi izmantojamu degvielas veidu, jo tās izmantošanas ekonomiskais pamatojums sākas tikai pie 30 000 km nobraukuma gadā, pie tam, katru gadu Latvijā vidējam nobraukumam ir tendence samazināties un auto gāzes izmantošanas apjomi Latvijā ir niecīgi. Tikai 6% no kopējā valsts auto parka ir aprīkoti ar gāzes (gāzes/benzīna) dzinējiem, kas ir stipri par maz, lai valstij būtu jūtams fiskālais ieguvums.

Pirmkārt, auto gāze nav „premium” produkts,

proti, to ļoti reti izmanto turīgi cilvēki. Tas ir degvielas veids, ko biežāk izvēlas daudzbērnu ģimenes attālākos Latvijas novados. Otrkārt, tie ir uzņēmumi, kuriem auto ikdienā ir maksimāli noslogots un kam ir būtisks izmaksu apjoms.

Ikviens uzņēmums, kurš izvēlas automašīnas ekspluatācijā izmantot auto gāzi, savu izvēli pamato ar ilgtermiņa finansiālu plānošanu vismaz ar 5 gadu termiņu. Auto gāzes tirgotāji („Statoil”), taksometru parki („Baltic Taxi”, „Rīgas Taksometru parks”), automašīnu aprīkotāji („Autonams”), auto tirgotāji („Toyota”, „Ford”, „Opel”, „Peugeot”, „Citroen”) ir ieguldījuši iekārtās, produktu izstrādē, darbinieku apmācībās un piesaistē, rēķinoties ar ilgtermiņa atdevi. Nepārdomāti nodokļu palielinājumi apdraudēs veselas nozares eksistenci Latvijā. Atklāts paliek jautājums – kā uzņēmēji šeit var ilgtermiņā plānot uzņēmējdarbību, ja valsts nepārdomāti mētājas ar dažādiem paziņojumiem par nodokļu palielinājumu, kas šajā gadījumā, ja īstenosies realitātē, pilnībā iznīcinās veselu nozari.

Auto Asociācija uzskata, ka šis ir viens no gadījumiem, kad Latvijai nevajadzētu rādīt „priekšzīmi” pārējām ES valstīm, jo ES ierosinājums pārskatīt akcīzes nodokli auto gāzei (sašķidrinātā propāna gāze) šobrīd ir tikai idejas līmenī, bet Latvija jau ir gatava priekšlikumu iztapīgi tūlīt pat realizēt dzīvē.

Jau ziņots, ka valdība iecerējusi no 2014. gada 1. janvāra celt akcīzes nodokli autogāzei par aptuveni 25%, t.i., no pašreizējiem 90 latiem līdz aptuveni 113 latiem par 1000 kilogramiem. Finanšu ministrija skaidro, ka doma par akcīzes nodokļa paaugstināšanu auto gāzei saistīta gan ar jaunākajām ES ierosmēm, gan arī ar (dīvainu) vēlmi pakāpeniski samazināt akcīzes nodokļa sloga atšķirību starp dažādiem degvielas veidiem.