Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus „augstsprieguma triecienus“, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās. Par to, ka cenas celsies un automobiļu bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.
Neierastie tarifi teju ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās elektroierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu.
Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās.
Elektromobilitātes aizstāvji norāda, ka raugoties uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi esot visos elektroauto segmentos, bet jo īpaši premium kategorijā. Ar savu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku tieši premium elektroauto braukšana iznākot lētāka.
Izsakot šādus apgalvojumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Jā, premium modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar lielas kapacitātes akumulatoru. Tas ievērojami palielina ne tikai auto masu, bet arī tā cenu.
Kopumā ņemot, aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo lētāks iznāk brauciens un ātrāk auto atmaksājas. Premium automobiļiem, kā zināms, ir krietni izvērstāks aprīkojums un tā darbināšana palielina enerģijas patēriņu.
Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde?
Elektrības cena ir viens no galvenajiem faktoriem elektroauto ekspluatācijas izdevīgumā. Tomēr pat pie pašreizējām cenām elektroauto akumulatora uzlāde joprojām esot lētāka nekā fosillo degvielu uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.
Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās nakts laikā, kad tarifi visizdevīgākie.
“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat,” saka Guntars Pulss.
Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” piekrīt Guntars Pulss.
Brauciena izmaksas dažādiem auto atšķiras
Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Piemēram, pie 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (vidējais patēriņš zem 16 kWh/100 km). Savukārt ar Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro. Auto ar benzīna motoru, kas patērē, piemēram, vidēji ap 7 litri uz 100 km, izmaksas būs jau ap 11 eiro, pēc janvāra cenām.
Kā būtiska elektroauto priekšrocība tiek minēta lētāka apkope.
Elektroauto piekritēji uzsver, ka rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas varot būt pat divas vai trīs reizes zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Iemesls tam esot skaidrs – elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.
Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību
Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad neesot vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Runa var būt par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg. Šīs svara starpības pārvadāšana ik brīdi prasīs papildu enerģijas patēriņu.
“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.
AutoMedia Latvia vēlas piebilst, ka pieminētajiem ekspertiem savā ziņā, protams, ir taisnība, taču… Piemēram, no akumulatora, kas ir viena no dārgākajām elektroauto sastāvdaļām, saudzēšanas viedokļa lieljaudas ātrās uzlādes akumulatoriem ir visnesaudzīgākās.
Biežas lieljaudas uzlādes neizbēgami samazinās bateriju bloka kalpošanas laiku un paātrinās kapacitātes krišanos.