Lai arī Latvijas lietoto auto tirgus ir pārpilns spēkratiem ar viltotu jeb “attītu” nobraukumu, daļa īpašnieku var neapzināties, ka viņu braucamajam tas ir mainīts. Šādiem auto nereti rodas tehniskas problēmas, ar kādām pircējs nudien nav rēķinājies un kuru dēļ nākas veikt dārgu remontu. Kā atpazīt, ka odometra rādījums ir viltots?
Mazs nobraukums var norādīt uz odometra manipulāciju
Saskaņā ar statistiku Latvijā transportlīdzekļi vidēji gadā nobrauc 17 420 km. Piecu gadu laikā šādam auto nobraukums var būt jau teju 90 tūkstošu kilometru liels. Rietumeiropas valstīs, no kurām galvenokārts tiek ievesti lietoti auto, vidējie nobraukumi ir vēl lielāki, bet Baltijas valstīs tie ir līdzīgi. Ja lietota auto nobraukums ir mazs, tas var liecināt par to, ka pārdevējs, iespējams, to ir sagrozījis, lai pārdotu spēkratu par lielāku cenu.
Lietoto transportlīdzekļu tirdzniecībā pieprasījums pēc auto ar mazu nobraukumu ir iekārojams. Taču nav ieteicams uzreiz ķerties pie maka, atrodot šādu automobili, bet gan pārbaudīt tā vēstures datus.
Negodīgi pārdevēji groza kā vecāku, tā arī jaunāku automašīnu nobraukumu.
11,2 % automašīnām, kas 2024. gada pirmajā pusgadā Latvijā pārbaudītas “carVertical” platformā, konstatēta viltots nobraukums. Šie dati liecina, ka joprojām lietoto auto tirgus nav gana caurspīdīgs un atklāts.
Nolietotām detaļām ir jārosina aizdomas
Uz lielu nobraukumu, pretēji odometrā redzamajam, var norādīt ievērojami nolietotas detaļas. Čīkstošas bremzes, grabošs spararats vai grūti izspiežams sajūgs, kā arī nodeldēts salons var liecināt par to, ka ar transportlīdzekli ir veikts lielāks attālums nekā norādīts sludinājumā. Protams, daudz kas ir atkarīgs arī no īpašnieka braukšanas paradumiem un spēkrata apkopju veikšanas biežuma.
Taču mēdz būt arī gadījumi, kad pārdevēji nomaina nolietotās salona detaļas, lai auto pircēju acīs būtu pievilcīgāks. Šādi potenciālie pircēji var tikt maldināti, lai iegādātos spēkratu, nepārbaudot tā tehnisko stāvokli autoservisā.
Domājams, ka attīts spidometrs lielākoties ir no ārzemēm ievestiem lietotiem automobiļiem, ko tirgo ļaudis, kam tas ir bizness. Ja pārdevējs ir privātpersona, kas konkrēto auto iepriekš ir lietojis pats un ja mašīna jauna pirmo reģistrāciju piedzīvojusi Latvijā, tad sagrozīta odometra risks, domājams, ir zemāks. Nebūs daudz vienkāršu auto lietotāju, kuri zina un ik gadu pirms CSDD apmeklējuma izmanto „pelēkās zonas speciālistu”.
Turpretim, no ārzemēm ievestiem automobiļiem nobraukumu parasti novilto viernu reizi, ievedot valstī, kurā grib notirgot. Šādus trikus ne vienmēr atklāj pat tādas maksas izziņu vietnes kā „carVertical”.