Jaundienvidvelsas Universitātes (UNSW) studentu izlolotais un arī pašu uzbūvētais elektromobilis Sunswift 7 rekordbraucienu aizvadīja jau 2022.gada 17.decembrī, 1000 km distanci veicot 11 stundās, 52 minūtēs un 8 sekundēs. Tādējādi Sunswift 7 kļuvis par pirmo elektrisko automobili, kas 1000 km bez apstāšanās, lai veiktu papildu uzlādi, veicis ātrāk nekā 12 stundās. Taču tikai tagad, pēc veiktām Guinness World birokrātiskajām pārbaudēm, šis sasniegums oficiāli ieguvis Ginesa rekorda statusu.
Uzreiz gan jāteic, ka Sunswift 7 nav ne tuvu līdzīgs kādam no mūsdienu sērijveida elektro automobiļiem. Šis auto sver tikai nedaudz vairāk par ceturto daļu no parastu sērijveida e-automašīnu masas, proti tikai 500 kg. Arī izskata ziņā tas atgādina prototipu nevis sērijveida mašīnu. Izskats, protams, pakārtots, lai sasniegtu optimālu gaisa pretestības samazinājumu. Sunswift 7 aerodinamiskais koeficients ir tikai 0,095! Sērijveida mašīnu ražotāji par izcili labu rādītāju atzīst visu, kas kaut cik tuvojas 0,2. Vidējais mūsdienu automobiļa pretestības koeficients ir no 0,25 līdz 0,3, bet SUV tipa automobiļiem tas parasti sasniedz 0,35–0,45.
Attiecīgi, tik vieglam un labām plūdlīnijām apveltītam automobilim iznāca arī lielākā iespējamā spēka piedziņas efektivitāte. Turklāt Sunswift 7 virsbūvē bija iebūvēti saules bateriju paneļi, kas brauciena laikā saražoja daļu no veiktajā attālumā pātērētās enerģijas. Tātad vispareizāk Sunswift 7 ir saukt nevis vienkārši par elektroauto, bet par solāro elektromobili. Vidējais ātrums brauciena laikā bija 84,25 km/h., ieskaitot ekipāžu nomaiņu un vienu neplānotu apstāšanos, kas rekorda centieniem gandrīz pārvilka svītru.
Brauciena laikā, kas tika aizvadīts Austrālijas Automobiļu pētniecības centrā (AARC) Vensldeilā, Viktorijas štatā, radās kļūme akumulatoru vadības programmatūrā. Saskaņā ar Guinness World nolikumu, komandai bija ne vairāk kā 15 minūtes, lai bojājumus novērstu. Bojājumu likvidēšana noritējusi Džeimsa Bonda filmu cienīgā spriedzē, it kā pulksteņa tikšķi tuvotos šķietami neglābjamai eksplozijai.
Problēmu izdevies novērst vien 8 sekundes pirms atvēlētā laika beigām.
Sunswift 7 projektu aptuveni 18 mēnešu laikā realizēja 50 studenti profesora Ričarda Hopkinsa vadībā. Jāpiebilst, ka Hopkinsam ir vairāk nekā 25 gadu pieredze darbā Formula 1 un, būdams F1 komandas Red Bull sastāvā, viņš „līdzvainīgs” pie četru pasaules čempiona titulu izcīnīšanas. Taču Sunswift projekts, kam jau iepriekš bija atzīti panākumi un arī Ginesa rekordi, ir krietni senāks – kopš 1996.gada un Hopkins ir arī Sunswift Racing vadītājs.
“Sunswift 7 nav nākotnes sērijveida automašīna, jo mēs nepiedodami ierobežojām komfortu un arī izmaksas bija milzīgas. Bet mēs esam parādījuši, cik efektīvas uzbūvēt iespējams elektromašīnas. Sunswift 7 enerģijas patēriņš bija tikai 3,8 kWh/100km, turpretim pat visefektīvākajiem elektromobiļiem uz ceļiem tas šodien sasniedz ap 15 kWh/100km, bet vidējais rādītājs ir 20 kWh/100km. Tuvā nākotnē arī sērijveida elektroauto var kļūt tik efektīvi, ilgtspējīgi un videi draudzīgi,” sasniegumu komentē Ričards Hopkinss.
Jāpiebilst, ka atbalstu Sunswift 7 realizācijai sniedza dažādas kompānijas no visas pasaules. Par to liecina uzlīmes uz auto sāniem. Atbalst tostarp sniedza autobūvētājs Audi un amortizatoru ražotāja Bilstein Austrālijas nodaļa Bilstein Suspension Australia, kas izstrādāja un izgatavoja speciālus, Sunswift 7 vieglajai konstrukcijas piemērotus amortizatorus.
“Mēs esam strādājuši ar UNSW jau gadiem. Kad mūs uzrunāja Sunswift komanda, mēs piekritām, jo amortizatori ir maza, bet svarīga puzles daļa šajā projektā. Amortizatorei ne tikai nodrošina brauciena komfortu. Tie salāgoti ar transportlīdzekļa optimālu augstumu, lai būtiski uzlabotu gaisa plūsmas ap auto. Tāpat amortizatori rūpējas par izvairīšanos no ideālās auto kustības trajektorijas zaudēšanas,” skaidro Pols Džoiners no Bilstein Suspension Australia.
Sunswift Racing jau ir uzsākusi darbu pie nākamā automobiļa Sunswift 8.