Laika izpratnē vien ar dažu dienu atšķirību ir paziņoti nacionālo konkursu „Gada Auto 2021” uzvarētāji Lietuvā un Latvijā. Lietuvieši par uzvarētāju pirmo reizi konkursa vēsturē pasludināja elektroautomobili, bet Latvijā, neskatieties uz plašo elektrificētu automobiļu pieplūdumu, triumfējis tradicionāls iekšdedzes auto. Savukārt Igaunijā uzvarētājs tiks nosaukts tikai janvārī. „AutoMedia Latvia” veica īsu konkursa norises un rezultātu apskatu.
Trīs Baltijas valstis – Latvija, Lietuva un Igaunija – ne tikai politiski un ģeogrāfiski, bet arī no jaunu automobiļu tirgus skatpunkta tiek uztverts kā neliels vienots reģions. Attiecīgi, autoražotāju tirdzniecības struktūras pārdošanā piemēro faktiski vienotu taktiku visā Baltijā. Tostarp, vismaz jaunie un atjaunotie modeļi visu Baltijas valstu tirgus sasniedz vienlaikus. Tātad, teorētiski konkursos par „Gada Auto” pretendentiem vajadzētu kļūt vienādam jaunu un atjaunotu modeļu klāstam. Te jāpiebilst, ka atšķirībā no Eiropas galvenā autokonkursa „Car Of The Year”, kur tiek vērtēti tikai jauni modeļi un ir tikai viena vienīga galvenā balva, nacionālajos konkursos – vismaz kā Latvijā, tā arī Lietuvā izvērtē arī tā sauktos facelift jeb atjaunošanas kampaņas piedzīvojušos modeļus. Tiesa, par „Gada Auto” var kļūt tikai pilnīgi jauns modelis, bet facelift jaunumiem izveidota speciāla papildu nominācija „Gada modernizācija”.
Praksē gan konkursos Baltijas valstīs tiek izvērtēts atšķirīgs autoindustrijas jaunumu klāsts. Visdemokrātiskākā pieeja ir Igaunijā. Pie ziemeļu kaimiņiem ietekmīgā žurnāla Tehnikamaailm apvienota autojomā specializējušos žurnālistu žūrija no visiem tirgus jaunumiem izvēlas sešus finālistus un no tiem pēc tam iebalso „Igaunijas Gada Auto”. Latvijā un Lietuvā ir citādāk. Lietuviešu gadījumā konkursu rīko Lietuvas žurnālistu autoklubs, bet pie mums to organizē uzņēmums, kam pieder autoportāls iAuto. Taču atšķirībā no Igaunijas, kā lietuviešu sabiedriskās organizācijas, tā arī latviešu privātfirmas rīkotais konkurss ir komerciāls pasākums un konkursā pretendentos tiek ieskaitīti tikai tādi auto, par kuriem attiecīga zīmola pārstāvji ir samaksājuši dalības iemaksas.
Tādējādi
kā Latvijas, tā Lietuvas gadījumā konkursā netiek pārstāvēti visi tā gada tirgus jaunumi,
jo finansiālu jeb citādu apsvērumu dēļ nepiedalās visi tirgus spēlētāji.
Atšķirībā no Igaunijas, Latvijā un Lietuvā, tāpat kā Eiropas „Car Of The Year” finālam tiek izvirzīti nevis seši, bet septiņi pretendenti. Bet tas nebūtu tik būtiski.
„Gada Auto 2021” finālisti un žūrijas vērtējums*
LATVIJA | LIETUVA | IGAUNIJA |
Škoda Octavia (64 balles) | VW ID.3 (44 balles) | Honda e |
Peugeot 2008 (58 balles) | Peugeot 2008 (44 balles) | Land Rover Defender |
Seat Leon (52 balles) | Seat Cupra Formentor (31 balle) | Peugeot 2008 |
Toyota Yaris Hybrid (41 balle) | Škoda Octavia (29 balles) | Porsche Taycan |
VW ID.3 (39 balles) | Toyota Yaris Hybrid (29 balles) | Škoda Octavia |
Renault Zoe (28 balles) | Renault Captur E-TECH(26 balles) | Toyota Yaris |
Kia Sorento (18 balles) | Porsche Taycan (22 balles) |
*izņemot vērtējumu Igaunijā, kur konkurss vēl nav noslēdzies
Latvijas konkursā bija pieteikti 25 automobiļi, bet Lietuvā 30. Taču zīmolu pārstāvniecībā attiecība ir vairs tikai 18 pret 19 par labu Lietuvai. Lietuvas žūrija, kurā arī darbojas tikai žurnālisti, finālam izvēlējās divus elektromobiļus, divus hibrīdauto, divus modeļus ar benzīna motoru un tikai vienam bija agrāk tik populārais dīzeļmotors. Latvijas žūrija, ko veido žurnālisti un citi autojomas speciālisti, lai gan finālam izvirzītie modeļi atšķiras, tāpat septītniekā bija izvirzījusi pa diviem elektroauto un diviem hibrīdiem.
Plašā pilnībā vai daļēji elektrificēto automobiļu pārstāvniecība labi atspoguļo tendencies pasaules autobūvē. Savukārt, Lietuvas un Latvijas gadījumā pieteikto modeļu kopums visai labi iezīmē arī to, kādus modeļus attiecīgā zīmola tirgotājs savā tirgū izvirza priekšplānā jeb vismaz, kam vēlas caur konkursa publicitāti pievērst publikas uzmanību.
Fināla balsojums Latvijā un Lietuvā tomēr visai kardināli atšķiras.
Vienādu lielāko 44 baļļu skaitu Lietuvas žūrijas balsojumā guva tīrais elektroauto “VW ID.3”, kā arī “Peugeot 2008”, kam konkursā bija pieteikta modifikācija gan ar tradicionālu iekšdedzes motoru, gan elektriskā modifikācija. Uzvarētāju noskaidrot nācās skaitot, cik reizes žūrijas locekļi katram automobilim devuši augstāko vērtējumu un otro lielāko baļļu skaitu. Beigās izrādījās, ka titulu “Lietuvas Gada Auto 2021” ieguva elektriskais “VW ID.3”. Tādējādi pirmo reizi konkursa 24 gadu vēsturē Lietuvā un Baltijā kopumā par “Gada Auto” ir kronēts elektromobilis.
Savukārt Latvijas žūrijas balsojumā, kļūstot par “Latvijas Gada Auto 2021”, pietiekami pārliecinoši uzvarēja “Škoda Octavia” (64 balles) ar tradicionālu iekšdedzes motoru, aiz sevis atstājot “Peugeot 2008”, kam bija pieteikta arī elektriskā modifikācija, (58 balles) un vēl vienu klasisko automobili “Seat Leon” (52 balles), bet lietuviešu favorīts “VW ID.3” saņēma vien 39 balles. Interesanti, kāds būs janvārī sagaidāmais Igaunijas žūrijas balsojums.
Latvijas un Lietuvas konkursu papildus nomināciju laureāti
NOMINĀCIJA | LATVIJA | LIETUVA |
Inovāciju balva 2021 | Renault Captur E-TECH | Porsche Taycan |
Modernizācija 2021 | Seat Ateca | Mercedes-Benz E-Class |
Dizaina balva 2021 | Honda e | Porsche Taycan |
Ģimenes auto 2021 | Škoda Octavia | Ford Kuga |
Mazais (pilsētas) auto 2021 | Toyota Yaris | Audi e-tron Sportback |
Eko auto 2021 | Toyota Yaris | |
Krosovers 2021 | Renault Captur E-TECH | Peugeot 2008 |
Apvidus auto 2021 | Land Rover Defender | Land Rover Defender |
Sportiskākais auto 2021 | Alfa Romeo Stelvio | |
Biznesa klases auto 2021 | Audi e-tron Sportback | Mercedes-Benz E-Class |
Elektro auto 2021 | Renault Zoe | Volkswagen ID.3 |
Tautas simpātija 2021 | BMW 5.Series | Volkswagen Tiguan |
Drošākais auto 2021 | Porsche Taycan |
Balsojuma rezultāti daudzajās papildu nominācijās, kas, neskatoties uz nelielām atšķirībām nosaukumos, lielākoties sakrīt, Latvijas un Lietuvas rezultāti arī ir ļoti atšķirīgi. Vienīgi nominācijā „Apvidus Auto 2021” iznākums sakrīt. Jāatzīst, ka kardināli no priekšgājēja atšķirīgajam jaunās paaudzes „Land Rover Defender” ne vienas, ne otras valsts pretendentu sarakstā nemaz nebija puslīdz līdzvērtīgi sāncenši.
Visbeidzot, nominācija „Tautas simpātija 2021”, kas ir vienīgā, kur uzvarētāju noskaidro nevis žūrijas vērtējumā, bet ikvienam interesentam pieejamā balsojumā, visnotaļ labi atspoguļojas Latvijas un Lietuvas iedzīvotāju vērtību sistēma. Latvijas potenciālais pircējs, gan jau neatkarīgi no sociālā statusa un rocības, sapņo par gana glaunu „BMW 5.sēriju”, kamēr lietuviešus apmierina jūtami mazāk ambiciozs „VW Tiquan”.
Gada Auto 2021 pretendenti
Latvija | Lietuva |
Alfa Romeo Stelvio | |
Audi e-Tron Sportback | Audi e-Tron Sportback |
BMW 5.Series | |
Citroen C3 | Citroen C3 |
Citroen C5 Hybrid | |
Ford Puma | Ford Puma |
Ford Kuga | |
Honda e | Honda e |
Honda Jazz Hybrid | |
Hyundai i30 Wagon | Hyundai i 30 |
Jeep Compass PHEV | |
Kia e-Niro | |
Kia Sorento | |
Kia XCeed PHEV | |
Land Rover Defender | Land Rover Defender |
Mazda MX-30 | |
Mercedes-Benz GLB | |
Mersedes Benz GLA | |
Mersedes Benz E-Class | |
Mersedes Benz EQC | |
Mini Cooper SE | Mini Cooper SE |
Nissan Juke | Nissan Juke |
Peugeot e-208 | |
Peugeot 2008 | Peugeot 2008 |
Peugeot e-2008 | Peugeot e-2008 |
Porsche Taycan | |
Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid | Renault Captur E-TECH Plug-in Hybrid |
Renault Zoe | |
Opel Corsa | |
Opel Corsa-e | |
Seat Ateca | Seat Ateca |
Seat Leon | Seat Leon |
Seat Cupra Formentor | |
Škoda Octavia | Škoda Octavia |
Toyota Yaris Hybrid | Toyota Yaris Hybrid |
VW Golf | VW Golf |
VW ID.3 | VW ID.3 |
Volkswagen Tiguan | |
25 modeļi/18 zīmoli | 30 modeļi/19 zīmoli |