“AutoMedia.lv” tests: „Q3” ir īstens “Audi” saimes pārstāvis

SONY DSC

(Materiāls iepriekš,2012. gada 11.janvārī, publicēts portālā DELFI.lv)

Pēc tam, kad „Volvo” un „Saab” savulaik nonāca amerikāņu koncernu „Ford” un „General Motors” kontrolē, šo zviedru „Premium” lepnumu pircēji nereti jutās aizskarti, kad kāds viņiem „iebakstīja acī”, ka lūk „Volvo” nu tiek būvēti uz „Ford”, bet „Saab” uz „Opel” modeļu platformām. Daļu nordiskās savdabības, protams, „Volvo” un „Saab” bija zaudējuši, taču tas vēl nebūt nenozīmēja, ka, piemēram, starp „Saab 9-3” un „Opel Vectra” bija velkama vienlīdzības zīme.

Jaunākais un pagaidām vismazākais no „Audi Q” sērijas krosoveriem „Q3” ir tapis uz platformas, kas iepriekš izmantota „VW Tiquan” un pat… vienkāršajam pircējam vēl vairāk pietuvinātajam čehu krosoveram „Škoda Yeti”.

Kam tad īsti „Q3”, par ko prasa jūtami biezāku naudas žūksni nekā par „Volkswagen Tiguan”, nemaz jau nerunājot par „Škoda Yeti”,  ir tuvāks – saviem dižciltīgajiem „Q” saimes brāļiem jeb tautiskajiem brālēniem?

Dizains

Paviršāk paskatoties, „Audi Q3” pavisam viegli var sajaukt ar 2009.gadā izlaisto mazliet lielāko „Q5”. Īpaši jau no aizmugures un sāniem. Esmu gatavs saderēt, ka tikai šo modeļu īpašnieki un „Audi” dizaina zvērināti spečuki abus auto vienmēr nekļūdīgi atšķirs bez mazākās minstināšanās. Siluets, proporcijas, sānu šķautne uz virsbūves mazliet zem logu līnijas, durvju valcējumi, aizmugures optika, bampers un piekto durvju forma ir tik līdzīga… Visvieglāk pamanāmā atšķirība profilā laikam ir „Q3” jumta aizmugures daļas lielāks slīpums. Mazuļa jumts tiecas uz kupejiski straujāku kritumu, bet „Q5” tas ir stāvāks, gluži kā lielajam „Q7”.

No priekšpuses „Q3” no lielākajiem brāļiem atšķiras vairāk. It kā jau viss taisīts labi pazīstamajā „Audi” krosoveru stilā, taču lukturu forma, radiatora restes mazliet izmainītā konfigurācija un vēl daži sīkumi „Q3” priekšdaļu padara tādu kā valšķīgāku, mīlīgāku un vizuāli garāku nekā tā ir patiesībā. Abiem lielākajiem krosoveriem, manuprāt, piemīt tāda kā svarīgāka, pat augstprātīgāka izteiksme un bravurīgāka stāja, kas „Audi” mašīnām piestāv labāk.

Taču kopumā no dizaina viedokļa „Q3” neapšaubāmi reprezentē „Audi” stilu un preztižu.

Tas nekas, ka salona apdares materiāli dažviet ir vienkāršāki nekā lielajiem. Tas nekas, ka info displeja ekrāns izbrauc no paneļa augšdaļas, nevis iebūvēts viduskonsolē. Arī „Q3” salonā bez vārda runas viscaur jūtams „Audi” gars, bet „Tiguan” un „Yeti” valda pavisam citādāka atmosfēra.

Tehnika

„Audi Q3” bruņojumā ir divi divlitru tilpuma motori – gan dīzelis, gan benzīna. Tiesa, abiem ir pa divām jaudas versijām, kas izvēli dubulto.

1984 cm³ benzīna motors ar tiešo degvielas iesmidzināšanu un turbokompresoru ir pieejams arī „Tiguan”, bet ne „Yeti”. Priekš „Q3” šis motors komplektā ar manuālo sešpakāpju kārbu pieejams ar 170 Zs jaudu, bet „Tiguan” ir 180 Zs un iespēja barošanai izmantot gan parastu E95 markas benzīnu, gan bioetanolu. Jaudīgākā 211 Zs versija abiem ir faktiski identiska un komplektējas ar 7-pakāpju robotizētajām kārbām – attiecīgi divsajūgu DSG „Volkswagen” un divsajūgu „S-Tronic” „Audi”.

Savukārt 1968 cm³ TDI turbodīzelis ir gan „Q3”, gan „Tiguan”, gan „Yeti”. Atšķirības ir jaudas versijās. „Tiguan” 2,0 l TDI pie mums ir pieejams tikai ar 140 Zs jaudu, lai gan Vācijā tiek piedāvāts arī ar 170 Zs. „Yeti” ir veselas trīs modifikācijas – 110, 140 un 170 Zs. „Q3” dīzeļpasaule sākas ar 140 Zs un tā ir vienīgā pieejamā „Q3” versija ar priekšpiedziņu. Atšķirībā no radiem jaudīgākai TDI versijai jauda ir kāpināta līdz 177 Zs.

„AutoMedia.lv” rīcībā pabija „Audi Q3” ar 211 Zs TFSI benzīna motoru un automatizēto divsajūgu pārnesumkārbu „S-Tronic”. Protams, pilnpiedziņas izpildījumā.

Delveris! Motors nesatriec ar vilkmes belzienu, bet visumā tomēr velk lieliski! „Pēc papīriem” no vietas līdz simtam  zem septiņām sekundēm. „AutoMedia.lv” izmēģinājumos bijām par sekundi tūļīgāki, bet tāpat šķita gana jautri. „S-Tronic” ātrumus pārmet tik ātri un nemanāmi viegli kā delfīns šķeļ jūras viļņus. Aizraujošs delveris! Tas nekas, ka „Q3” skaitās tādas pašas piekares kā „Tiquan” un „Yeti” – parasts „makfersons” priekšā un daudzsviru aizmugurē. Aizmugurē tiešām visiem trim viss it kā ir gandrīz vienādi. Toties „Q3” un „Tiguan” priekšējās piekares detaļu vairums ir no alumīnija, bet „Yeti” no tērauda. Neatsperoto masu samazinājums, kas jūtams gan gaitā, gan degvielas ekonomijā. Taču arī aizmugurē viss nebūt nav vienādi. Visai „Q3” balstiekārtai ir citādi amortizatori, citas atsperes un pat piekares gumijas bukses ir citādas.

Tātad pie viena un tā paša tehniskā risinājuma, „Q3” balstiekārta tomēr kopumā ir citādāka nekā radiem. „Q3” piekaru gājieni ir īsāki, atsperes un amortizatori cietāki, kas kopumā ļauj labāk justies „Audi” mašīnu stihijā – ātrumos. Apdzīt mazliet izretinātu automobiļu kolonu? Lūdzu, kā baletu nodejot! Paņemt pārredzamu līkumu gribētā sānslīdē? Lūdzu, ar garšu un glanci, ja vien vadītājs tehniski ir gatavs šo zvērēnu valdīt ar atslēgtu ESP.

Tiesa gan, sportiskai braukšanai, uz ko pārpārēm provocē motors un kārba, gluži vienādā līmenī nav pieskaņota stūre. Gribētos, kā saka, smagāku un vēl labāk informējošu, jo 300 Nn vilkmes valdīšana nav joka lieta. Bez speciālas sagatavotības (ikdienā pat gatavajiem) ESP labāk tomēr atstāt ieslēgtu. Tad „Q3” tiek elektroniski mierināts un zaudē krietnu tiesu no pašpuikas izgājieniem. Taču tā ir drošāk. Turklāt nez vai „Q3” tik un tā vairumā uzrunās šo to autosportā paostījušos.

Un kā ar spējām ārpus asfalta? Pa dubļainu meža celiņu izbraukties problēmu nebūs. Ja esat gatavs saņemt švīkas uz mazā, pietiekami dārgā gredzenu nesēja lakotajiem sāniem. Iet kā velnēns! Pār koku saknēm braucot paciets un jāuzmanās no slēptām lielākām bedrēm vai akmeņiem. Klīrens tikai 17 cm un ar plānajām testa auto riepām, šķiet, bija vēl mazāks. Arī no diagonālās izsvēršanās „Q3” vismaz sākumā diezko nebaidās, lien uz priekšu pat ar diviem „izkārtiem” riteņiem. Tiesa, ilgi nē. „S-Tronic” daudzplākšņu diski un „Haldex” sajūgs, kas nodrošina pilnpiedziņu, (vai arī abi divi) uzkarst diezgan ātri, salonu piepilda raksturīgs smārds un tad „Quattro” „jūk prātā”.

Taču galvenais šķērslis sliktu ceļu un limitētu bezceļu braukšanā tik un tā būs klīrenss un priekšējā pārkare.

Fotogalerijā varat redzēt bildi, kur it kā nenozīmīgā iesēdumā, ko par ievērības cienīgu līdz šim netiku uzskatījis teju ne ar vienu Pļaviņu dolomīta atsiju kalnos iebraukto SUV, „Q3” ar atdūrušos bampera lūpu stāv tāds domīgs. Kustībai uz priekšu bija risks jūtami apskādēt padārgā auto plastmasas. Atkāpos…

Arī ap 40 grādu slīps, nedaudz irdens un pagarš kāpums, kas „Tiguan” ar tā 200 mm klīrensu gan jau nekādus jautājumus neuzdotu, „Q3” padevās tikai ar ceturto piegājienu, kad iepriekšējos mēģinājumos lielākā daļa kāpuma jau bija ar vēderu nošļūkta un pielīdzināta. Taču „Q3”, simt’punkti, visbiežāk būs redzams pilsētas džungļos (kā teikts kāda cita SUV reklāmā), kur ne vienmēr pēc standarta uzstādītās trotuāru apmales un ielu bedres tam tiešām var draudēt tikai ar pārsistām riepām. Pavisam reti, to pieķersim mežā. Uz mežu drīzāk dosies „Tiguan” vai „Yeti”, kas, neskatoties uz it kā tehnisku līdzību ar „Q3”, tam arī ir piemērotāki.

Tā arī neizdevās rast kādu atšķirību starp benzīna turbomotoru apzīmējumu TFSI, ko izmanto „Audi” mašīnām, un TSI, ko tādam pat motoram izmanto „Volkswagen”. Tiešā degvielas iesmidzināšana un sarežģīta faktiski divpakāpju turbīna. Toties ar ko atšķiras, „Volkswagen” izauklētā DSG kārba no „Audi” adaptētās „S-Tronic”, šo to atrast izdevās. „Audi” speciālisti ir iemācījuši „S-Tronic” režīmā „Efficiency” atvienot sajūga diskus, pat ja vadītājs, ripinot ar atlaistu gāzes pedāli, kārbas sviru nebūt nepastumj pozīcijā „N”. Iznāk tas pats, kā kad vadītājs apzināti ripinātu neitrālajā, bet tiklīdz kāja pieskaras gāzes pedālim, diski atkal zibenīgi saslēdzas. Daudz ātrāk nekā sajūgu ieslēgt iespējams manuāli. Tas „S-Tronic” ļauj vēl vairāk ekonomēt degvielu.

Sarežģīta, bet iezīmētajam „Q3” mērķim (potenciālajai auditorijai) labi atbilstoša un teicama tehnika. Tikai mazliet vairāk būtu gribējies dzīvnieciskākus šī zvērēna instinktus vadāmībā. Jāpiebilst, ka „Q3” ir apbrīnijami precīzs spidometrs (skat. tabulu zemāk). Precīzākais, kādu gadījies sastapt, kopš uzsāku salīdzināt spidometra rādījumus ar reālo kustības ātrumu. Pirms radariem jābūt modram!

Interesanti, ka „Q3”nav strikti noteikts tehniskās apkopes intervāls. Tas atkarīgs no braukšnas stila un citiem ekspluatācijas apstākļiem. Auto borta dators pats rēķina laiku vai km līdz nākamajai apkopei.

 Komforts

„Audi Q3” komfortu ierobežo izmēri. Augumā virs 1,85 metriem, puslīdz ērti labākajā gadījumā būs priekšā. Kupejiskais jumta kritums aizmugurē nemaz netraucēs vien tiem, kas nebūs garāki par 1,75 m. Arī trijatā aizmugurē īsti ērti nebūs gan dēļ vidustuneļa, gan kompaktajiem izmēriem. Tāpat kā cits, arī „Q3” bagāžnieks neizceļas ar ietilpību. Taču vai tas mazina „Q3” pievilcību? Domāju, ka to acīs, kuri ir neliela „Audi” krosovera mērķauditorija, nē. Vairumā gadījumu „Q3” visticamāk nebūs vienīgais auto ģimenē, jeb arī to pirks gados jauni un ar bērnu pulciņu vēl neagrūtināti veiksminieki vai arī tie, kam auto galējas ietilpības problēmas jau aiz muguras. „Tiguan” ir prāvāks. Tā laikam arī jābūt, jo, iespējams, tas būs vienīgais auto ģimenē.

Jāpiemin, ka ikdienā būs patīkama „Audi drive select” sistēma, kas četros režīmos modificē gan „Q3” piekares, gan ātrumkārbas, gan stūres pastiprinātāja darbību, gan vēl šo to. Tā ir papildu aprīkojuma sistēma, taču maksā tikai 179 eiro.

Visādu citādu komforta un drošības aprīkojuma „Q3” ir atliektiem galiem. Jautājums tikai, cik plaši ir vēlme atvērt maku.

Izvēle/cena

Ja runājam par izmēriem, tad visprecīzākais „Q3” konkurents ir jaunais „Range Rover Evoque”, taču tā starta cenas ir jūtami lielākas. Bīstamākais konkurents laikam tomēr ir „BMW X1”. Mazliet prāvāks izmēros, turpat vien starta cenās, turklāt ar sazarotāku modifikāciju gammu. „MB GLK” arī var minēt pie konkurentiem, taču pēc lieluma „GLK” vairāk tomēr velk „Q5”virzienā. Prestiža dēļ jāpiemin arī „Mini Contryman”, bet tas ir jūtami mazāks par viesiem pārējiem „Premium” SUV. Lai gaida „Q1”.

Te gan jāpiemin, ka starta cenu līmenim „Premium” mašīnu grupā var būt arī mānīgs iespaids. Testētā spēkrata cena kopā ar visu papildu aprīkojumu sasniedza gandrīz 48 tūkstošus eiro un aprīkojums bieži veido vismaz trešdaļu no gala cenas. Plikas bāzītes šais plauktos pērk reti. Tātad ārkārtīgi skrupulozi jāpēta kompletāciju iespējas un cenu pieaugums.

Vērtē Ainārs Zariņš

Audi Q3 2,0TFSI Quattro S-Tronic

* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”

Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros

„Audi Q3” un konkurenti izmēros

garums platums augstums riteņu g-bāze
Audi Q3 4385 1831 1608 2603
BMW X1 4454 1798 1545 2760
Mini Coutryman 4097 1789 1561 2596
Mercedes Benz GLK 4525 1855 1699* 2755
Range Rover Evoque 4355 1900 1625 2660

*ar junta reliņiem

 

Cenas eiro un konkurenti

Audi Q3 Quattro 2,0 TFSI (170 Zs) 6MT no 31 811
Audi Q3 Quattro 2,0 TFSI (211 Zs) S-Tronic no 36 086
Audi Q3 2,0 TDI (140 Zs) 6MT no 30 246
Audi Q3 Quattro 2,0 TDI (177 Zs) S-Tronic no 34 983
BMW X1 sDrive 18i (150 Zs) 6MT no 31 650
BMW X1 xDrive 28i (258 Zs) Steptronic no 45 090
BMW X1 xDrive 18d (143 Zs) 6MT no 33 030
BMW X1 xDrive 20d (177 Zs) 6MT no 38 680
BMW X1 xDrive 23d (204 Zs) Steptronic no 42 020
Mini Countryman Cooper S All4 1,6i (184 Zs) 6MT no 29 110
Mini Countryman Cooper D All4 (184 Zs) AT no 28 450
MB GLK 220 CDI (170 Zs) 6MT no 38 450
MB GLK 220 CDI 4Motion (170 Zs) 7 G-Tronic no 42 660
MB GLK 250 CDI 4Motion (204 Zs) 7 G-Tronic no 44 640
MB GLK 350 CDI 4Motion (231 Zs) 7 G-Tronic no 48 850
MB GLK 300 4Motion (231 Zs) 7 G-Tronic no 46 400
MB GLK 350 CGI 4Motion (306 Zs) 7 G-Tronic no 49 920
RR Evoque 2,2 SD4 (190 Zs) MT no 41 187
RR Evoque 2,2 SD4 (190 Zs) AT no 43 690
RR Evoque 2,0 Si4 (241 Zs) AT no 43 756
RR Evoque 2,2 TD4 (150 Zs) MT no 38 503
RR Evoque 2,2 TD4 (150 Zs) AT no 40 884

 

„Audi Q3 2,0TFSI Quattro S-Tronic” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4385
Platums bez spoguļiem (mm) 1831
Augstums bez reliņiem (mm) 1608
Riteņu garenbāze (mm) 2603
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 460/1365
Pašmasa (kg) 1646
Pilna masa (kg) 2165
Klīrenss (mm) Standartā 170
Vēja pretest koeficients Datu nav
Motors 2,0 l TFSI (1984 cm³)maks. jauda 211 Zs no 5000 līdz 6200 apgr./min.maks. grieze 300 Nm no 1800 līdz 4900 apgr./min.
Atgāzu emisiju klase Euro V
CO2 emisijas (g/km) 179
Degviela Benzīns E95
Maksimālais ātrums (km/h) 230
Dinamika 0-100 km/h (s) 6,9
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – 10,2Uz šosejas – 6,4Jauktā režīmā – 7,7
Degvielas tvertnes tilpums (l) 64
Velkošā ass Pastāvīgā pilnpiedziņa Quattro
Ātrumkārba 7 pakāpju robotizētā S-Tronic
Stūresrata apgriezieni 2,6
Stūres pastiprinātāja tips Elektrisks
Balstiekārta Priekšā neatkarīgā „McPherson”Aizmugurē neatkarīgā daudzsviru
Bremzes Priekšā ventilējamas diskuAizmugurē disku
Riepas 215/65 R16 (testa auto 235/50 R18)
Tehniskās apkopes cikls Vidēji pēc 25000-28 000 km nobraukuma vai 1 reizi gadā
Garantijas laiks 2 gadi bez nobraukuma ierobežojuma

 

„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Audi Q3 2,0TFSI Quattro S-Tronic”  borta datora

Rīgā (pilsētas režīmā) 23,1 km ar vid. ātrumu 24 km/h – 15,9 l/100 km
Rīga – Pļaviņas (kombinētā režīmā) 137,8 km ar vid. ātrumu 58 km/h – 10,2 l/100 km(ieskaitot iepriekšējo posmu Rīgā)
Pļaviņas – Jēkabpils – Pļaviņas (kombinētā režīmā) 57,1 km ar vid. ātrumu 36 km/h – 12,8 l/100 km
Pļaviņas (stabilitātes un dinamikas izmēģinājumos) 28,1 km ar vid. ātrumu 28 km/h – 20,9 l/100 km
Pļaviņas – Rīga (kombinētā režīmā, pilsēta minimāli) 112,8 km ar vid. ātrumu 75 km/h – 8,9 l/100 km
Kopā testa laikā veikti 359 km

 

„AutoMedia.lv” ar „Audi Q3 2,0TFSI Quattro S-Tronic” veikto izmēģinājumu rezultāti

Dinamika 0-100 km/h (s) 1.mēģinājums – 8,41 (D režīmā)2.mēģinājums – 8,37 (D režīmā)3.mēģinājums – 8,10 (D režīmā)4.mēģinājums – 8,32 (S režīmā)5.mēģinājums – 8,12 (S režīmā)
Dinamika 40-80 km/h (s) 1.mēģinājums – 3,64 (D režīmā)2.mēģinājums – 3,34 (D režīmā)3.mēģinājums – 3,42 (S režīmā)
Dinamika 80-120 km/h (s) 1.mēģinājums – 5,22 (D režīmā)2.mēģinājums – 5,44 (D režīmā)3.mēģinājums – 5,40 (S režīmā)
Bremzēšana 50-0 km/h (m) 1.mēģinājums – 7,252.mēģinājums – 7,50
Bremzēšana 100-0 km/h (m) 1.mēģinājums – 33,52.mēģinājums – 32,7

 

„AutoMedia.lv” noteiktie „Audi Q3 2,0TFSI Quattro S-Tronic” spidometra precizitātes rādījumi

Rādījums uz spidometra Faktiskais kustības ātrums
50 km/h 49 km/h
60 km/h 59 km/h
70 km/h 69 km/h
80 km/h 79 km/h
100 km/h 99 km/h
Birkas: