FOTO: “AutoMedia Latvia” tests: Es biju varens un būšu varens – “Audi Q7 2020”

1-Audi Q7 2020

Ingolštates krosoveru ciltstēva “Audi Q7” pirmā paaudze sadzīvoja teju 10 gadus. Arī otrās paaudzes pusmūža modernizācija nāca tikai piektā dzīves gada otrajā pusē – pērn, lai gan konkurence premium korosoveru segmentā ir daudz niknāka nekā 2005.gadā, kad pusmūžs apritēja vecajam apaļīgajam Q7. Ko “Audi” inženieri liek pretī konkurentu piedāvājumam, “AutoMedia Latvia” centās saprast, braucot ar atjaunoto “Audi Q7 50 TDI”.

Jāņem vērā ne tikai konkurenti, bet arī tas ka 2018.gadā paša “Audi” krosoveru saimi papildināja kupejiskais Q8. Kurš tagad ir Ingolštates krosoveru virsaitis?

Dizains

Eksterjera dizainā izmaiņu ir gana un tās ir labi pamanāmas. Jaunā priekšējās optikas forma un LED-Matrix tehnoloģija padarījusi Q7 ‘skatienu’ teju biedējoši hipnotizējošu. Kopā ar šķietami vairāk uz āru izvirzīto plato sešstūrveida radiatora restes muti un vēl platākiem sānu gaisa reflektoriem jaunajā bamperī, atjaunotais Q7 izskatās jūtami dusmīgāks nekā priekšgājējs. Lielajai restei tagad, tāpat kā visiem pārējiem saimes krosoveriem, akcentētas vertikālās līnijas. Iepriekš bija horizontālās. LED gaismas jau ir visu Q7 standarts, bet par Matrix un HD Matrix gan jāpiemaksā un tālās gaismas metīs pat lāzeru zibeņus, ja piepirksiet Audi Laser Lights.

Atjaunoto Q7 no aizmugures ir pat vieglāk atpazīt nekā no priekšas

Atjaunoto Q7 no aizmugures ir pat vieglāk atpazīt nekā no priekšas

Arī aizmugurē optika ir jauna un LEDi to padara vēl izaicinošāku nekā agrāk arī spilgtumā. Turklāt tagad lukturus savieno masīva hroma dekoratīvā uzlika, kādas iepriekš nebija. Protams, forma ir pamainīta arī aizmugures bamperim. Un pat sānu sliekšņiem.

Jaunāko Q7 no priekšgājēja var atšķirt bez lielas pētīšanas.

Taču salonā izmaiņas ir vēl daudz jūtamākas. Vecā priekšējā paneļa ar vienu skārienekrānu vietā Q7 tagad ir tāds pats kā Q8 – ar veseliem diviem ‘tačskrīniem’, kas no vadības izkonkurējuši teju visas jebkā vadības tradicionālās pogas. Skaidrs, ka tāda nākotne mūs sagaida ne tikai premium segmentā.

Augšējais 10,1 collu ekrāns tagad cieši pieglaudies panelim (iepriekš kā atsevišķa planšete stāvēja jau vējstikla zonā) un atbild par navigāciju un izklaides lietām, kā arī automobiļa uzstādījumiem. Zemāk, mazliet ieslīpi aiz pārnesumkārbas sviras novietots otrs 8,6 collu ekrāns, kas domāts, lai darbinātu komforta aprīkojumu – klimatkontroles sistēmu un sēdekļu masāžas funkcijas, kā arī tas paredzēts teksta ievadīšanai.

Vismazāk vizuālās izmaiņas skārušas sānus, taču sliekšņi ir citādāk veidoti nekā nekā agrāk

Vismazāk vizuālās izmaiņas skārušas sānus, taču sliekšņi ir citādāk veidoti nekā agrāk

Nosacīti trešais ir ekrāns, ko vairāk pierasts apzīmēt kā mērinstrumentu sekciju. Jā, tikai bāzes komplektācijā tā vēl ir parasta mērinstrumentu sekcija. Augstāk tā jau kļūst par virtuālo 12,3 collu ekrānu, kur vadītājam ērtāk skatīt navigācijas kartes vai spēlēties ar citu pieejamo informāciju, mērinstrumentu skalu un satura iespējām.

Nonākot salonā aizsietām acīm, uzreiz var neapjaust, sēdi Q7 vai Q8

Nonākot salonā aizsietām acīm, uzreiz var neapjaust, sēdi Q7 vai Q8

Q7 ir apgādāts ar uzlabotu MIB2+ multimēdiju sistēmu, bet gan jau tuvākajā laikā tā nemanāmi tiks aizstāta ar vēl jaunāko MIB3, kas jau ir dažiem citiem jaunākajiem “Audi” modeļiem. Kā tas viss darbojas? Labi. Pat lieliski. Īpašu pierašanu nevajag, jo viss būs vairumam intuitīvi loģiski, tik jāiemācās plašās iespējas pilnvērtīgi izmantot. Q7 tagad izklaides un komunikāciju augsto tehnoloģiju ziņā ir pielīdzinājies Q8 un citiem pēc gadiem jaunākajiem konkurentiem.

Tehnika

Kopumā atjaunotā Q7 motoru klāsts ir būs plašāks, taču Latvijā un laikam Baltijā kopumā pašlaik tiek piedāvātas tikai divas versijas – Q7 50 TDI un Q7 55 TFSI ar abu degvielas veidu 3,0 litru sešcilindru motoriem. Sākuma līmeņa 45 TDI dīzelis ar samazinātu 228 Zs jaudu un 500 Nm griezes momentu vēl tikai gaidāms.  50 TDI sniedz 282 Zs un 600 Nm, nodrošinot ieskrējienu 0–100 km/h 6,3 sekundēs. Modernizētais 55 TFSI benzīnnieks, ko izmanto arī Q8, tādu vingrinājumu ar variējošu jaudu no 333 līdz 340 Zs un 500 Nm veic vēl mazliet ātrāk – 5,9 sekundēs. Protams, ka maksimālais ātrums tiek elektroniski ierobežots.

Aiz platās radiatora restes slēpjas vien V6 motori

Aiz platās radiatora restes slēpjas vien V6 motori

Drīz jāparādās arī izmešu ziņā videi vēl draudzīgākiem uzlādējamiem PHEV hibrīdiem 55 TFSI un 60 TFSI, jo iepriekšējais Q7 PHEV e-Tron, kam spēka kompleksā bija dīzeļmotors, vājā pieprasījuma dēļ tika noņemts no ražošanas jau 2018.gadā.

Taču arī facelift startā bez elektrības Eiropas Q7 vairs neiztiek.

Esošie spēka agregāti tagad ir tā saucamie mild hybrid jeb maigie hibrīdi,

jo atsoņpakāpju Tiptronic automātiskā transmisija papildināta ar iebūvētu startera-ģeneratoru, kas darbojas 48V režīmā un palīdz iekšdedzes motoram izkustēšanās pirmajās sekundēs. Tas paredzēts arī ātrai motora iedarbināšanai, jo, braucot ar ‘atmestu’ gāzes pedāli, ātrumos no 55 līdz 160 km/h elektronika degvielas taupībai var noslāpēt motoru uz līdz pat 40 sekunžu ilgu brīdi. Tāpat galvenais dzinējs var tikt noslāpēts arī bremzējot, ja ātrums krītas zem 22 km/h.

"Audi Q7" nos kata palicis dikti dusmīgs

“Audi Q7″ no skata palicis dikti dusmīgs

Starteri-ģeneratoru baro 48 voltu papildu litija-jonu akumulators, kas paslēpts zem bagāžas telpas grīdiņas, tādējādi samazinot bagāžnieka ietilpību par nieka 25 litriem. Tik un tā Q7 rīcībā paliek telpa 865 litru apjomā, ja nolocītas trešās rindas divas sēdvietas.

“Audi” tradicionāli joprojām piedāvā arī uz veiktspēju orientēto SQ7. To darbina 429 Zs vērtais 4,0 litru V8 turbodīzelis ar 900 Nm griezi. Līdz simtiņam tas ieskrienas 4,8 sekundēs.

Pneimopiekares zemākajā stāvoklī Q7 atgādina prāvu universāli

Pneimopiekares zemākajā stāvoklī Q7 atgādina prāvu universāli

Balstiekārta un transmisija faktiski nav izmanīta. Tas pats Tiptronic, tāda pati pastāvīgā quattro pilnpiedziņa ar tikai starpasu diferenciāli, jo aktīvais aizmugures diferenciālis joprojām ir tikai SQ7 rīcībā.  Pneimatiskā piekare ir pieejama tikai par piemaksu, bet Q7 bāzītē joprojām iztiek ar atsperu balstiekārtu. S-Line gadījumā pneimatiskā piekare ir zemāka. Pneimatika, pa ko plašāk esam vēstījuši jau iepriekš, papildus izmaksā pret auto kopējo cenu salīdzinoši pieņemamus 2604 eiro. Kopā ar pneimatiku nu var pasūtīt arī advanced suspension paku, kas iekļauj aizmugures riteņu piestūrēšanu un aktīvo elektromehānisko šķērstabilizācijas sistēmu, kas iepriekš bija pieejama tikai SQ7. Taču uzreiz plus 4926 eiro. Ja gribat un esat gatavs maksāt, būs pat keramiskās bremzes. Taču cena tad pieaugs uzreiz gandrīz par 10 ‘kušķiem’.

Brauciena iespaidi

Emocionāli, protams, vairāk būtu gribējies izbraukt ar Q7 55 TFSI, jo tam ir tas uzlabotais benzīna motors, taču “Audi” pārstāvji tomēr Latvijā kā demonstrācijas auto ir sarūpējuši  Q7 50 TDI, kas papildus ieguvis vien jau pieminēto mild hybrid, bet iekšdedzes motors pārvērtības reizē ar facelift piedzīvojis nav.

Taču no ekonomiskā izdevīguma puses tirgotāju izvēli var saprast. Pārdošanas starta cenās ir tikai pāris tūkstošu eiro atšķirības, kas uz Q7 kopējās vērtības tāds nieks vien šķiet, taču jāielāgo, ka Q7 50 TDI uz katriem 100 nobrauktajiem km pēc ražotāja datiem tērēs vismaz par diviem litriem degvielas mazāk nekā Q7 55 TFSI. Ar gadiem tad jau ietaupījums būs pavisam citā vērtē. Un nav gluži tā, ka bagātie ‘eirīšus’ nemaz neskaita.

S-Line trīsspieķu multistūre ir ērta, taču varbūt prasījās pēc elegantāk noformētām vadības pogām

S-Line trīsspieķu multistūre ir ērta, taču varbūt prasījās pēc elegantāk noformētām vadības pogām

Q7 izmanto to pašu MLBove moduļu platformu, kas ir arī koncerna tuvo radu “Bentley Bentayga”, “Lamborghini Urus”, “Porsche Cayenne” un pat mazliet tautiskākā “VW Touareg” pamatā. Taču visi šie automobiļi tomēr ir atšķirīgi. Q7 vērtējams kā ikdienišķām ģimeniskām vajadzībām praktiskākais no pieminētajiem. Tanī pat laikā nav tā, ka Q7 ‘ar kaudzi’ kādam zaudētu kā statusa apliecinājums. Bagāts, ātrs un dārgs auto.

Q7 pilnpiedziņa normālos apstākļos griezes momentu dala attiecībā 40 pret 60 par labu aizmugures asij, bet slodzēs griezi pārdala uz vienu vai otru pusi atkarībā no brauciena apstākļu vajadzības. Tiesa, “AutoMedia Latvia” šoreiz ar šo lielo un smago krosoveru, kas, kā esam jau iepriekš pārbaudījuši, šur tur ārpus ceļiem negribēs piekāpties arī tā saucamajiem īstajiem ‘džipiem’, nebrauca.

Skārienekrānus var visai ātri 'nospeķot'. To tīrīšanai cimdu nodalījumā glabājas speciāla drāniņa.

Skārienekrānus var visai ātri ‘nospeķot’. To tīrīšanai cimdu nodalījumā glabājas speciāla drāniņa.

Izmēģinājuma brauciens sakrita ar iepriekš rezervētu atpūtu Lietuvas kūrortpilsētā Druskininkos. Ceļš gana tāls pāri visai Lietuvai un mēs pilnībā izbaudījām, ko šis lielais laineris piedāvā garākā braucienā pa dažādas kvalitātes asfaltu, kā arī dažiem grants ceļiņiem.

Jā, 50 TDI ir mazlietiņ skaļāks salonā nekā laikam būtu 55 TFSI benzīnnieks. Arī dīzeļmotora vibrācijas ir jūtamākas, taču tās ir salīdzinoši niecīgas nianses. Tā vismaz uzskata kolēģi, kas pamēģinājuši arī benzīnu. Dinamikā, gan startos (0-100 km/h 5,9 sekundes pret 6,3), gan gaitā benzīnnieks būs maliet ātrāks, taču ikdienas lietošanā atkal tās ir tik smalkas nianses, ka dzīvē nez vai 55 TFSI pārsvaru izdosies sajust.

Otrās rindas sēdekļi ir atsevišķi bīdāmi.

Otrās rindas sēdekļi ir atsevišķi bīdāmi.

Savā braucienā steigša nebiju, bet arī nemuļļājos, lai uzstādītu degvielas taupības rekordus. 50 TDI vidēji patērēja 8,1 litru uz 100 km. Aptuveni par 1,2 vairāk nekā sasolīts ražotāja dotos. Mašīnai ar pilnu masu virs trīs tonnām un pilnpiedziņu, manuprāt, ļoti cienījami. Cik ‘apēstu’ benzīnnieks 55 TFSI, nezinu. Bet intuitīvi domāju, vai maz ar 10 litriem  simtiņā pietiktu.

Starp citu, Q7 50 TDI bija pēc ilgiem laikiem pirmais man Latvijā piedāvātais izmēģinājuma auto ar dīzeļmotoru. Tas ļāva atkal izbaudīt dīzeļiem piemītošo turbobedri. Pēc gāzes pedāļa straujas nospiešanas, neskatoties uz piepalīdzošo mild hybrid, auto piedzīvo tādu kā apmulsumu un tikai tad ‘zirgi panesas’. Startā to jūt maz, bet gaitā tīri labi. Bet varbūt tā nemaz nebija turbobedre, bet saregulētais Tiptronic algoritms? Bet Tiptronic jau nav tikai Q7 un citos “Audi” es pēdējā laikā tādu kārbas apmulsumu neesmu ievērojis. Taču es varētu mierīgi sadzīvot ar šo.

Otrās bīdīšana ir  loģiska, jo kaut kā jau jāiekļūst divos papildu sēdekļos.

Otrās rindas bīdīšana ir loģiska, jo kaut kā jau jāiekļūst divos papildu sēdekļos.

Stūrēšana, neskatoties uz prāvajiem auto gabarītiem, ir ļoti precīza. Gaita līgana un kopumā ļoti komfortabla, taču brīžiem var sajust lielajiem ‘džipiem’ raksturīgo tādu kā virsbūves nodrebēšanu. It īpaši uz šķietami nekaitīgiem asfalta nelīdzenumiem. Iespējams, ka šo efektu paspilgtina mūsu izmēģinātā S-Line pneimatika, kas ir cietāka, jo tai samazināts piekares gājiens. Standarta pneimatiskā piekare varētu būt vēl mazliet komfortablāka. Par standarta atsperu piekari nemācēšu teikt. Visi Q7, kas kopš 2015.gada pabijuši “AutoMedia Latvia” pielaikotuvē, bijuši komplektēti ar ‘gaisu’.

Vajag, protams, paspēlēties ar Drive Select režīmiem. Iespējams, ka atradīsiet sev pareizos akcentus, lai manis pieminētos sīkumiņus padarītu sev neuzkrītošus. Individuālie iestatījumi ļauj variēt, lai iegūtu, piemēram, maksimumu dinamikas, bet saglabātu iespējami lielāko gaitas komfortu. Meklējiet savu tīkamāko agregātu režīmu algoritmu!

Ja neizmanto divas papildu sēdvietas, bagāžas nodalījums ir varens

Ja neizmanto divas papildu sēdvietas, bagāžas nodalījums ir varens

Q7 bija un arī pēc atjaunošanas kursa ir sasodīti labs kompromiss – prestižs un grezns, bet ietilpīgs un praktisks. Prāvs un smagnējs, bet ar vieglu soli apveltīts. Domāts braukšanai teju jebkur – izvedīs i uz vientuļu ezermalu un būs starp augstmaņiem pie Nacionālās operas. Vedīs kā dīvāns un tanī pat laikā spējīgs gādāt kaudzēm adrenalīnu lielos ātrumos.

Nemaz nebrīnos, ka tehnisko pārvērtību pēc facelift pamaz, bet vairāk ‘spiests’ uz modernāko izklaides un drošības tehnoloģiju piesaisti un izskata pieskaņošanu jaunākajam “Audi” korporatīvajam stilam. Q7 bija visnotaļ pilnīgs, pašpietiems un labs savā būtībā jau sākumā. Tagad tam piešķirta vēl arī brieduma pārliecība. Kā teica Pāvila Rozīša romāna varonis Cepļa kungs: “Es biju varens un būšu varens.” To var sacīt arī par “Audi Q7 2020”.

Sāncensību nišās ar konkurentu jaunākajiem izlecējiem Ingolštate laikam atstāj Q8 ziņā. Vēl nav atbildēts sākumā ieskicētais jautājums, kurš tagad ir “Audi” krosoveru cilts virsaitis? Man viedoklis, ka cilti tagad vada divu virsaišu padome.

Atkāpe par off road

Kā jau minēju, šo Q7 es neiestūrēju ne meža ceļā, ne uz pļavas, nemaz jau nerunājot par dubļu risēm jeb irdeniem smilšu laukiem. Tur kopā ar mani pabija gan pirmās, gan šīs paaudzes pirmsfeislifta Q7. ‘Nenorokamu’ apvidnieku, nemaz nerunājot par gariem un smagnējiem krosoveriem, nav, bet ar Q7 spējām arvien biju apmierināts.

Q7 nav tikai zems asfalta plēsējs. Pneimopiekares augstākajā pozīcijā tam ir solīds 235 mm klīrenss

Q7 nav tikai zems asfalta plēsējs. Pneimopiekares augstākajā pozīcijā tam ir 235 mm klīrenss. S-Line versijai mazliet mazāk.

Ja nebūtu nejauši iznākusi saruna ar kolēģi Māri Gaugeru no tehnoloģiju portāla “Kursors.lv”, nemaz neuzzinātu, ka Q7 tagad kādā ziņā ir viegli ievainojams. Proti, oriģinālās apakšas aizsargpannas tam veidotas no laikam jau ātri sabojājama materiāla. Esiet uzmanīgi, ja padomā šo grezno kuģi tiešām stūrēt uz bezceļiem.

Izvēle un cenas

Kā jau minēts, atjaunotā Q7 izvēle pašreiz vēl ir šaura. Kamēr parādīsies dīzeļa jaudas ziņā knapākā versija un uzlādējamie hibrīdi, tikai divi motori. Toties ir abi degvielas veidi ar elektrības vieglu piešprici. Un trakuļiem, protams, SQ7.

Q7 ir divas standarta pakotnes – bāze un S-Line. Sākumcenas nemaz nešķiet priekš šāda izmēra un prestiža aparāta ļoti augstas. Q7 50 TDI sākas no 66 990 eiro, bet 55 TFSI no 68 880. S-line katram klāt pieliek vien šķietamus nieka ap 3000 eiro. Taču, ja līdīsiet papildu aprīkojuma iespējās, summas kāps strauji. Pat virsbūves krāsas iegribu apmierināšana liek maku atvērt plašāk. “Audi” šo viltīgo spēlīti pieprot.

0000

Starta cenas ir mānīgas, jo retajam pircējam negribēsies kaut ko no papildu aprīkojuma.

Bet ne jau tikai “Audi”. Tāpat spēlē arī galvenie konkurenti – BMW un “Mercedes-Benz”. Īstais Bavārijas konkurents “BMW X7”, piemēram, tikai virs 90 tūkstošiem sākas. Pat izmēros mazliet mazākais X5 bez 60 tūkstošiem nebūs. Vislētākais “Mercedes-Benz GLS” maksā virs 81 000 eiro, bet par “Range Rover” var nesapņot, ja ķešā nav ap 120 tūkstoši.

Grozi kā gribi, Q7, protams, ir dārgs auto, bet pārējo aristokrātu pulciņā tā cenas var būt pat pievilcīgas.

“Audi Q7 50 TDI S-Line Tiptronic” vērtē Ainārs Zariņš*

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms