Autoindustrijas globalizācija jau gadus desmit kā novedusi pie tā, ka lielo koncernu formāli atšķirīgo zīmolu automobiļi, kas tapuši ciešā kooperācijā, neskatoties uz dažādiem ancukiem, tehniski lielākoties ir faktiski identiski. Šī iemesla dēļ „AutoMedia Latvia” pie „Citroen e-C4” stūres sēdās ar zināmu skepsi. Kā izrādījās, skepse šoreiz bija nepamatota.
Ja papēta koncerna „Groupe PSA”, kurā ietilpst iedzimtie francūži „Peugeot” un „Citroen”, kā arī nesen naturalizētais vācietis „Opel”, redzams, ka visu trīs zīmolu pasažieru elektroautomobiļos tiek uzstādīta viena un tā pati elektroiekārta ar 136 Zs elektromotoru un 50 kWh ietilpības akumulatoru bloku.
Tātad, neskatoties uz atšķirīgiem logotipiem uz auto deguniem, neskatoties uz to, ka vizuāli tie, protams, viens no otra atšķiras, neskatoties uz to, kur modifikācijas nosaukumā piekabināts e burtiņš, krosoverīšu „Peugeot e-2008”, „Opel Mokka-e” un „Citroen e-C4” mobilitātes iespējām no tehniskā viedokļa vajadzētu būt ļoti, loti vienādām.
Startā skepse
Pēc ‘papīriem’ tā arī ir, lai gan minimāla atšķirība pastāv. „Peugeot e-2008” pēc WLTP cikla ražotājs uzrāda potenciālo nobraukumu 310 km attālumā. „Opel Mokka-e” tiek solīti 322 km. Savukārt e-C4 ar tādu pašu tehnisko bruņojumu tiek apsolīti jau 350 km.
Ievadā pieminētā skepse bija saistīta ar pērn oktobrī „AutoMedia Latvia” aizvadīto testbraucienu ar „Peugeot e-208”, kam arī ir tieši tāda pati spēkstacija kā trim minetajiem krosoveriem, bet svars mazāks. Safīrzilais smukulis ar lauvas siluetu uz deguna mūs apkrāpa pamatīgi. Pēc knapi 100 km cilpas no Rīgas līdz Jelgavai un atpakaļ, 110 km attālās Pļaviņas sasniegt bez papildu uzlādes vairs nebija iespējams, lai gan startā tika solīts virs 300 km. Tātad no Rīgas līdz Daugavpilij ar „Peugeot e-208” arī neizvilktu.
Par C4 modeli kā tādu jau esam vēstījuši. Šoreiz tikai tīri par iespaidiem braucienā ar elektrisko modifikāciju. e-C4 izmēros ir mazliet prāvāks un ar garāku riteņu garenbāzi nekā otrs franču un arī vācu brālēns. Un kas būtiski, e-C4 ir vismaz par 100 kg smagāks. Tomēr ražotājs potenciālo nobraukumu iezīmējis mazliet tālāku. e-C4, neskatoties uz vienādiem 136 Zs un 260 Nm griezi, ir lēnāks ieskrējienā. No vietas 0-100 km/h sprintu veic 9,7 sekundēs, pret vienādām 9,0 sekundēm ar e-2008 un „Mokka-e”.
Brauciena iespaidi
Tā nepilna sekunde ir absolūti maznozīmīga. Toties iespējamais veicamais attālums gan ir būtisks. Startējām, uz displeja ekrāna redzot 366 km gaitas rezervi (skat.foto), kas ir pat par 16 vairāk nekā solītais limits. Jau pēc pirmo četru km veikšanas no displeja pazuda 24 no 366 km. Un tas lika nemest cilpas, bet doties tieši uz mājām Pļaviņās. Taču gaitas rezerve izrādījās pietiekama, lai otrā dienā vēl bez papildu uzlādes aizbrauktu līdz Dunavas pārceltuvei pār Daugavu un atpakaļ uz Pļaviņām.
Pēc veiktiem 265 km displejā vēl rādījās 26. Tātad no Dunavas mierīgi varēja rullēt līdz Daugavpilij. Protams, braucienam tika izmantots enerģijas taupīšanai labvēlīgākais no trim iekārtas darbības režīmiem – Eco, un, protams, arī atsevišķi ieslēdzamais B (Brake), kas aktivizē rekuperatīvo bremzēšanu. Brake it kā domāts pilsētas satiksmei, bet mūsu pieredze ļauj apgalvot, ka nevajag kautrēties šo opciju izmantot arī šosejas ceļos. Efekts mazāks, bet tas ir. Jāpiebilst, ka „AutoMedia Latvia” neaizrāvās ar centieniem izvilkt, cik tik var un neklunkurēja pa šoseju ar plus/minus 70 km/h. Braucām normāli, lai nemocītu sevi un nekristu uz nerviem citiem satiksmes dalībniekiem.
Testa pēdējā dienā, startējot no Pļaviņām uz Rīgu un esot ar gaitas rezervi 172 km, pavilku Sport režīmā. Pēc 122 km veikuma, izmantojot arī dinamiskas apdzīšanas, ko viegli ļauj elektroauto, gaitas rezerve atlika niecīga – 20 km. Tātad uz 122 km ceļu iztērēju 152 km gaitas rezervi. Ja ņem vērā, ka e-2008 pērn oktobrī uz 100 nobrauktiem km, man nozaga otrus 100 km, šis ir labs rādītājs.
Āra temperatūras faktors
Kā jau pieminēts, ar e-208 tika braukts oktobra vidū, bet ar e-C4 jūnija sākumā. Rudens pret vasaru… Kā zināms, akumulatoriem siltā laikā enerģiju saglabāt esot vieglāk un arī salona apsilde nav nepieciešama. Taču pērn arī oktobra vidū bija vēl gana silts un, atceros, ka dienas vidū staigāju kreklā izmeties. Šogad jūnija sākums bija tik silts, ka bez klimata sistēmas darbināšanas nu ne par ko negribēju iztikt. Arī tas ēd kilovatus. Tāpēc, domāju, ka āra temperatūras faktors nebija nozīmīgs apstāklī, ka pilnībā uzlādēts e-208 man pērnruden neļāva nobraukt pat 210 no startā apsoltītajiem vairāk kā 300 km (max pēc WLTP – 340 km), bet e-C4 aizveda 265 km (+28 rezerve) no 350 solītajiem.
Negribu apgalvot, ka, lūk – mazais e-208 ir problemātisks elektroauto, bet e-C4 labs. Vienkārši dalos ar savu pieredzi. Ar e-C4 šī pieredze bija patīkamāka.
Dizains, tehnika, uzlāde
Ārēji un salonā e-C4 no C4 atšķirams niansēs. Ar monogrammu ë uz spārniem un automašīnas aizmugurē, ar virsbūves toņiem, speciāla dizaina 18 collu vieglmetāla diskiem, kas palīdz enerģijas taupīšanai un solonā ar debesszilu durvju paneļu apdari.
Lai gan pārnesumkārbas selektors salonā ir tāds pats mazs knibulis kā EAT8 astoņpakāpju automātam, e-C4 ir pavisam citāda transmisija – Direct-drive vienātruma agregāts.
e-C4 piedāvā vairākus uzlādes režīmus atkarībā no pieejamiem uzlādes risinājumiem. Mājās var uzstādīt 7,4 kW vai 11 kW Wall Box lādētāju, kas attiecīgi uzlādēs akumulatoru līdz 100% aptuveni 7,5 vai 5 stundās. Ar pielāgotu mājas Green’up kontaktligzdu 4,5 stundu laikā varēšot atgūt 100 km gaitas rezervi. Publiskajā tīklā e-C4 akceptēs uzlādes stacijas ar pat 100 kW jaudu. Tādā akumulators 30 minūtēs tikšot uzlādēts līdz 80%.
„AutoMedia Latvia” pamēģināja lādēt auto no parastas mājas 230 W kontaktligzdas. Veiksmīgi! Pēc ražotāja datiem 9 stundās plus 100 km nobraukuma, bet e-C4, manuprāt, uzlādējās pat naskāk. Piebildīšu, ka virkne citi elektroauto un arī uzlādes hibrīdi šādu iespēju jeb vismaz manas privātmājas elektrotīklu ir „izbrāķējuši”. Ērti, ka uzlādes lūkā ir integrēts krāsu displejs, lai vizuāli varētu sekot uzlādes procesam.
Uzlādei varat sekot un to vadīt arī mobilajā lietotnē MyCitroën. Uzlāde varat gan plānot, gan atlikt, piemēram, lai varētu izmantot izdevīgus elektroenerģijas tarifus. Ražotājs akumulatoram garantē 8 gadu vai 160 000 km ilgtspēju, 70% no tā uzlādes jaudas.
Izvēle un cena
„Citroen e-C4” ir piejamas trīs komforta pakotnes. Auto cena, sākot no 31 490 eiro. Elektrolauvēns ir mazliet dārgāks – no 33 300 eiro, bet „Mokka-e” vispār maksā 38 000 eiro. Ņemot vērā, ka ja par krieti izmēros mazākajiem „Renault Zoe” bez akciju atlaidēm tiek prasīts par teju tūkstoti dārgāk, bet par vairākkārt pieminēto “Peugeot e-208″ tikai tūkstoti mazāk, Citroen” piedāvājums ir ļoti labs.
“Citroen e-C4” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms