AutoMedia Latvia tests: Ilgi gaidītā itāliete – Alfa Romeo Tonale

56-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Itāliešu zīmolam Alfa Romeo ļoti raksturīgas ir divas iezīmes – spēcīga aura un aizraujošs dizains. Vēsturiski Alfa Romeo kļuva slavens kā izcilu sacīkšu mašīnu un arī dārgu ielas sporta auto ražotājs. Laika gaitā daudz kas ir noticis un ne mazums kas mainījies. Tomēr auru dzēst nav spējušas ne Itālijas autobūves kopējās pārāk biežās problēmas, ne arī nedienas pašu staļļos. Uzkrītoši atšķīrīgais dizains aizrauj arī XXI gadsimta sākumā. Tiesa, Alfa Romeo teju sešus gadus savus cienītājus nebija iepriecinājusi ar jauna modeļa iznākšanu. Visbeidzot 2022.gadā sagaidījām jaunu Alfa Romeo ar nosaukumu Tonale. Arī AutoMedia Latvia steidza debitanti iepazīt.

Tas, ka nākamais modelis visdrīzāk sauksies Tonale un būs krosovers, kļuva zināms jau 2019.gada martā, kad Ženēvas autošovā tika izrādīts Tonale Concept. Taču nonākšanu līdz pircējiem vispirms aizkavēja Alfa Romeo mātes uzņēmuma Fiat Chrysler Automobiles kārtējā nonākšana finansiālās grūtībās un sekojusī apvienošanās ar francūžu PSA Group, bet pēc tam visu pasaules autoindustriju piemeklējušais pusvadītāju deficīts.

57-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Zināms, ka Alfa Romeo vienlaicīgi strādāja pie vēl vairākiem projektiem, tostarp krietni prāvāka SUV un kupejas. Ka uz konveijera pašreiz nonācis kompaktais krosovers Tonale, bet pārējie piebremzēti, ir likumsakarīgi. Negrimt vēl lielākās problēmās nekā tā bija, Alfa Romeo līdzēja 2016.gadā izlaistais nedaudz lielākais par Tonale krosovers Stelvio. Kompatie krosoveri pašreiz ir visejošākā prece un šai virzienā arī jāspiež.

55-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Interesanti, ka savā ziņā simboliski ir gan Stelvio, gan Tonale nosaukumi. Stelvio (Passo dello Stelvio) ir kalnu pāreja Itālijas Alpos. Tā ir augstākā asfaltētā kalnu pāreja Alpu austrumos, otra augstākā visos Alpos un savieno Itāliju ar Šveici. Arī Tonale ir kalnu pāreja, kas atrodas netālu no Stelvio. Simboliski domājot, iznāk, ka abi modeļi iecerēti kā ceļš uz saulaināku Alfa Romeo nākotni.

Kas pāri palicis no koncepta?

Ārēji sērijveida mašīna ir ļoti tuva Tonale Concept. Virsbūves forma ar visiem paneļu valcējumiem ir saglabājusies teju pilnībā. Arī abas gaismas tehnikas sekcijas kopumā kopē koncepta līnijas, taču lukturi gan priekšā, gan aizmugurē ir kļuvuši platāki un auto priekšdaļu tas dara mazliet maigāku nekā dikti jau dusmīgi samiegtais Tonale Concept skatiens. Atšķirībā no koncepta, sērijveida mašīnai ir ikdienišķi durvju rokturi un sānskata spoguļi (skat. fotogaleriju).

33-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Toties salonā no Concept kosmosa pāri ir palicis visai maz. Nav ne dažādās krāsās luminiscējošas viduskonsoles bez sataustāma pārnesumkārbas kloķa, ne tādu pat durvju apšuvuma paneļu. Arī salona klimatu nodrošinošie sānu reflektori ir parasti, bet konceptam tie kalpoja ne tikai gaisa plūsmas virzīšanai, bet arī klimata regulēšanai. Dizainiskie sēdekļi arī ir pazuduši un aizmugurē ir klasisks trīsvietīgs dīvāns, bet konceptam bija tikai četras sēdvietas.

Izmantots tāds mīļš akcentiņš kā Itālijas karoga krāsas

Izmantots tāds mīļš akcentiņš kā Itālijas karoga krāsas

Priekšējā paneļa un mērinstrumentu sekcijas dziļo glāžu forma, kā arī stūres rats ar nošķelto aploces apakšmalu kopumā ir saglabāts, taču koncepta „Vauu” iespaids ir pazudis. Zem centrālā displeja parādījusies klimata un gaisa plūsmu regulēšanas klaviatūra, kas idejiski atgādina Peugeot i-Cocpit. Un nav jau, ko brīnīties – nu Alfa Romeo un Peugeot, jūrnieku terminoloģijā runājot, peld zem Stellantis koncerna kopīgā karoga.

Tonale – Alfa Romeo hibrīdu pionieris

Tonale ir pēdājais modelis, kas būvēts uz Fiat-Chrysler sadarbības laikā izmantotās platformas Small Wide 4×4 LWB, kas kopēja ar izmēros līdzīgo Jeep Compass un arī lielāko Jeep Commander. Nākošās Alfas jau tikšot būvētas uz francūžu pagādātajām modulārajām platformām. Alfa Romeo gan pastāv uz to, ka priekš Tonale pie Small Wide platformas piestrādāts speciāli. Ņemot vērā modeļa garo ceļu līdz ražošanai, gan jau tā arī ir. Šis tas noteikti ir citādāk nekā radiniekam Jeep. Piemēram, stūre ir „īsāka” (tikai 2,3 apgriezieni no atdures līdz atdurei) un Tonale vadāmība, kā jau Alfa Romeo pienākas, ir jūtami izjustāka nekā amerikāniskajam bračkam.

Iedarbināšanas poga novietota uz stūres. Ērti.

Iedarbināšanas poga novietota uz stūres. Ērti.

Platformas nosaukumā ietvertais apzīmējums 4×4 gan ir tāds druscīt mānīgs, jo kā Compass, tā arī tagad Tonale pamatā ir priekšpiedziņas automobilis ar šķērsām novietotu motoru un velkošo priekšējo asi. Tomēr ir

gaidāma arī pilnpiedziņas versija Tonale Plug-In Hybrid Q4.

Tai vajadzētu parādīties jau 2023.gadā. Q4, kā visu riteņu piedziņu mēdz dēvēt alfisti, nodrošinās uz aizmugures ass uzstādīts elektromotors un tas būs pirmais zīmola uzlādējamais hibrīds. Tiek solīts, ka tikai ar elektrību tāds varēšot nobraukt līdz pat 80 km garu ceļu.

Pagaidām Tonale iztiek ar divu versiju tā sauktajiem maigajiem jeb mild hybrid, kas, starp citu, ir vispār pirmās hibrīdiekārtas zīmola vēsturē. Elektrorežīmā mašīnas tiek tikai iedarbinātas, kādu mirkli tā var strādāt arī blīvos sastrēgumos un īsos atpakaļgaitas manevros. Taču tiklīdz nepieciešama lielāka piepūle, tā uzreiz tiek iedarbināts benzīna motors.

9-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Kaut arī Tonale 2022.gadā ir vēl tikai pirmais zīmola hibrīds, Alfa Romeo ir paziņojuši, ka jau 2027.gadā tikšot ražotas vairs vien nulles emisiju mašīnas!

Pašlaik par bāzes versiju jāuzskata 1,5 litru turbomotors ar 130 Zs jaudu, kas komplektēts ar septiņu pakāpju robotizēto pārnesumkārbu un divu disku sajūgu, kā arī diviem nelieliem elektromotoriem. Viens no tiem pilda startera-ģeneratora funkciju, bet otrs 48 V (20 Zs, 55 Nm) ir iemontēts pārnesumkarbā. Tieši pēdējais nodrošina iepriekš minēto minimālo elektrisko autonomiju, kā arī piepaplīdz Tonale straujāk akselerēties.

Alfa Romeo, atšķirībā no BMW, ar raksturīgo priekšdaļas dizaina elementu nepārspīlē.

Alfa Romeo, atšķirībā no BMW, ar raksturīgo priekšdaļas dizaina elementu nepārspīlē.

Tā paša motora versijai ar 160 Zs jaudu ir sarežģītāka turbīna ar mainīgu izplūdes ģeometriju, bet elektrolietas ir nemainīgas. Jāpiebilst,  ka Alfa Romeo MHEV tehniski fakstiski ir identiski mazliet atrāk ieviestajiem Jeep e-Hybrid. Interesanti, ka Tonale nav nevienas versijas ar manuālo pārnesumkārbu. Dažu Eiropas valstu tirgos, tostarp Vācijā, vēl tiek piedāvāts arī 1,6 litru dīzeļmotors, bet arī ar robotu. Baltijas tirgiem, acīmredzami, dīzelis nav pieejams.

Pieminētajam Plug-In Hybrid Q4 būšot cits motors – 1,3 litru MultiAir, bet uz aizmugures ass 122 Zs vērts elektromotors. Hibrīdsistēmas kopējā jauda būšot 275 Zs un Q4 vienīgais būšot komplektēts ar klasisku sešpakāpju automātisko transmisiju. PHEV tikšot komplektēts ar 15,5 kW/h akumulatoru komplektu, ko no termināļa būšot iespējams uzlādēt tikai 2,5 stundu laikā. Tam tiek solīta arī atzīstama ieskrējiena dinamika – 0-100 kmh 6,2 sekundēs.

Kā Tonale brauc?

AutoMedia Latvia tika piedāvāts izbraukt ar jaudīgāko versiju – Tonale 1,5 160 MHEV FWD Speciale.

44-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Par to, ka Tonale maigā hibrīda sistēma īslaicīgos relatīvas bezslodzes mirkļos ļauj baudīt EV režīma klusumu, jau liku noprast iepriekš. Un tas nav tipiski šim hibrīdu paveidam. Iekāpiet un iedarbiniet kaut vai Mazda CX-30, sapratīsiet atšķirību. Nu jā, bet neskatoties uz abu pieminēto auto piederību Mild Hybrid sugai, Tonale spēka kompleksā ir jau divi elektromotoriņi, kamēr CX-30 tikai viens.

Ierasto Alfa Romeo vadīšanas īpašību cienītājiem Tonale neliks īpaši vilties. Kā jau minēts, stūre ir „īsa” un automobiļa reakcijas uz manevriem ātras. Arī precīzas. Tiesa, personīgi man būtu patikusi izjustāka stūres stingrība lielākos ātrumos tā sauktajā nulles punktā. Un arī vēl lielāks reaktīvais pretspēks fiksāku režīmu manevros nekā ieparkošanās stāvvietas kabatā. Taču pieļauju, ka vairums lietotāji šīs nianses nepamanīs. Katrā ziņā, salīdzinājumā ar tiešo dvīni Compass, kā arī ar lielāko daļu no citu zīmolu tiešajiem līdziniekiem Tonale ir visnotaļ sportiskā manierē braucošs krosovers.

45-Alfa Romeo Tonale Hybrid

It īpaši, ja ar viduskonsoles kreisajā malā uzmontēto grozāmo pogu būsiet iestatījis režīmu „d” jeb Dual Power. Ikdienas braukšanai gan prātīgāk būs izmantot „n” iestatījumu, kas ir mazāk garšīgs, toties būs vēlīgāks pret benzīna patēriņa izmaksām. Nu, un ja gribas kaut ko tur īpaši sataupīt, tad poga jāpagriež tā, lai iedegas simboliņš „a”. Paši alfisti braukšanas režīmu izvēles rimbuli nosaukuši par Emozione pogu un viņiem nevar nepiekrist.

Ieskrējiena subjektīvās izjūtās Tonale pat pārspēj tehniskajos datos ierakstītās 8,8 sekundes no 0 līdz 100 km/h. Savu lomiņu ieskrējiena sākumā gan jau nospēlē neierasti naskais pienesums no hibrīdsistēmas elektriskās puses. Pārnesumkārbas robots strādā nevainojami, tāmdēl kreņķēties, ka nav manuālās kārbas, nez vai ir vērts. Tāds laikmets, ka arvien vairāk dominē automātiska pārnesumu slēgšanās.

46-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Drošības un izklaides aprīkojuma ziņā Tonale neatpaliks no konkurentiem. To tagad nevar atļauties neviens autoražotājs. Bāgāžas telpas plašumu ziņā arī Tonale ir konkurentiem līdzvērtīgs braucamais. Aizmugurējā sedekļu rindā aiz manis (1,75 cm) pietiekami brīvi jutās pat augumā mazliet garāki ļaudis – ne sliktāk kā citi var piedāvāt.

3-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Mūsu ceļu apstākļu raibajam kokteilim ieteiktu izvēlēties mazākus riteņus nekā bija AutoMedia Latvia testa eksemplāram. 235/40 R20 gan jau ir tas, kas vajadzīgs Biķernieku trasē, bet ikdienā  ielās un ceļos ir gan nevajadzīgi ciets un komfortu laupošs, gan nevajadzīgi dārgs un pret pārsišanu īpaši sargājams risinājums. Jā, bet izskats, jau dzirdu oponentus… Ar izskatu ir tā, ka pa gabalu tie lielie rati ir ok, bet tuvumā acīs krīt nesamērība starp lielo riteņa disku un salīdzinoši niecīgajiem bremžu diskiem ar lecīgi sarkani krāsotajiem suportiem. Mazliet komiski izskatās.

Kam Tonale varētu interesēt un noderēt?

Stils ir Tonale un visu Alfa Romeo stiprā puse. Nav šaubu, ka Tonale interesēs pārliecinātiem šī zīmola piekritējiem. Vēl tā varētu interesēt tiem, kam gribas braukt ar ko mazliet citādāku nekā brauc vairums. Kā alternatīva vācu „iksiem” un „kū”, jo arī Alfa Romeo kaut kādā mērā pieskaitāma premium galam. Nu vismaz paši alfisti tā uzskata.

130 Zs versijas bāzes cena 34 990 eiro apmērā šķiet pat ļoti interesanta. Jāņem gan vērā, ka labi komplektēta Tonale tomēr maksās virs 40 tūkstošiem. Īpaši jau 160 MHEV. Bet gaidāmā Q4 cena jau būs kodīgāka. Pat Vācijā ar PVN likmi 19% Plug-In Q4 cena stabili lec pāri 50 tūkstošiem.

8-Alfa Romeo Tonale Hybrid

Uz galveno konkurentu – BMW X1 un X2, Audi Q3, Volvo XC-40, Lexus NX un Range Rover Evoque – fona Tonale piedāvājums ir konkurētspējīgs.

Uz AutoMedia Latvia un mūsu kolēģu izmēģinātās koši zināls Tonale sāna greznojas uzraksts Speciale. Tā tiešām ir speciāla un laikam limitēta Tonale iepazīstināšanas versija. Jau tagad un vēlāk pie mums Tonale pamatā būs pieejama komplektācijās TI (Tourismo Internazionale) un Veloce. Abas visnotaļ cienījami komplektētas. Kaut ko vienkāršāku un lētāku, kam cena sāktos ap pieminētajiem 35 tūsktošiem varbūt varēs dabūt, speciāli pasūtot un gaidot. Jautājiem pārdevējiem!

„Alfa Romeo Tonale 1,5 160 MHEV” vērtē Ainārs Zariņš*

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Birkas: