“AutoMedia Latvia” tests: “Opel Grandland X” – francūžu krosovers ar vācieša dvēseli

1-Opel Grandland X

Pagājušajā, 2018.gadā “Opel” jaunie saimnieki franču “PSA Groupe” nāca klajā ar vācu zīmola modeļu līnijas attīstības plānu tuvākajiem gadiem. Saskaņā ar pieminēto plānu šogad ar krosoveru “Grandland X HYBRID4” tika uzsākta “Opel” automobiļu elektrifikācija. No jaunā Baltijas importiera “Länsiauto” testiem tātad gaidījām tieši šo hibrīdu. Taču mums atkal tika atsūtīts parasts “Grandland X”, tikai citādā komplektācijā nekā pērn.

Šovasar pabiju Kaļiņingradā un pusdienoju restorānā “Тётка Фишер”. Virs ieejas lieliem burtiem bija rakstīts: vācu restorāns ar krievu dvēseli. Apcerot “Grandland X” un domājot par “Opel” nākotni kopumā, atcerējos ij restorānu, ij tā devīzi…

Kamēr pāriešu pie auto apskata, atļaušos mazu atkāpi, veltītu jau pieminētajai “Opel” elektrifikācijai. Ja iepriekš, vēl atrodoties amerikāņu “General Motors” sastāvā, “Opel” bija ievērojams ar to, ka tikai retam modelim nebija versijas ar rūpnīcas gāzes iekārtu un elektrībai spītīgi it kā tika šķaudīts virsū, tad tagad tā bilde ir apgriezusies ar kājām gaisā. Jau 2020.gada beigās ir sasolīti vismaz četri elektrificēti “Opel”, bet uz 2024.gadu ikvienam “Opel” modelim būšot vai nu hibrīda vai tīra elektroauto modifikācija!

Pļaviņu pilsētas Daugavas promenādē "Grandland X" izskatās visnotaļ labi

Pļaviņu pilsētas Daugavas promenādē “Grandland X” izskatās visnotaļ labi

Taisnības labad gan jāatgādina, ka “Grandland X HYBRID4” tomēr nav pirmais “Opel” sērijveida elektrificētais auto. Pirmais bija ar vadu uzlādējamais hibrīds “Opel Ampera” – Eiropai adaptēta amerikāņu “Chevrolet Volt” kopija. “Ampera” bija dabūjama arī pie mūsu dīleriem. Dažos nozīmīgākajos Eiropas tirgos, tostarp Vācijā, to pirms kāda laiciņa aizstāja pilnīgs elektroauto “Opel Ampera-e”, kas arī vēl ir “General Motors” produkts, veidots kopīgi ar korejiešu “LG Corporation”.

Aizstāj gan veco krosoveru, gan minivenu

“Grandland X” debitēja jau 2017.gada septembrī Frankfurtes autoizstādē un kļuva par otro uz “PSA Groupe” platformas tapušo “Opel” modeli. Startā “Opel” modeļu rindā tas ieņēma tukšo vietu, ko savulaik aizpildīja jau pirms diviem gadiem no ražošanas noņemtais “General Motors” Korejas atzara kādreiz izstrādātais kompaktais krosovers “Opel Antara” (”Chevrolet Captiva”). Taču kopš šā gada augusta Riselheimā tika pārtraukta arī salīdzinoši komerciāli daudz veiksmīgākā minivena “Opel Zafira” izlaide. Un arī šo robu paredzēts, ka aizpildīs tas pats “Grandland X”.

Vai "Grandland X" spēs aizstāt arī minivenu? Laiks rādīs.

Vai “Grandland X” spēs aizstāt arī minivenu? Laiks rādīs.

Uz PSA EMP2 platformas tapušais “Grandland X” ir tiešs otrās paaudzes franču krosovera “Peugeot 3008” līdzinieks. Pavisam droši var arī teikt, ka dvīnis, jo tehniski abi modeļi faktiski ir vienādi. Uz tās pašas platformas bāzētajam “Citroen C5 Aircross” jau ir garāka riteņu bāze. Taču līdzīgi kā mazliet agrāk jau notika ar pirmo “PSA Groupe” paspārnē veidoto “Opel” modeli – mazo krosoveru “Crossland X”, ražotāji parūpējās, lai izskatā franču un vācu mašīnas atšķirtos ne tikai ar logotipu uz auto deguna, riteņu disku centrā un salonā stūres rata viducī.

Dizains

No skata “Grandland X” ir tipisks pēdējā laika “Opel” modeļu dizaina līnijas pārstāvis. Kopējiem ģimenes vaibstiem atbilstoša radiatora reste ar apļa saturēto zibens šautras logotipu, ar citiem modeļiem radniecīga optika, pa “Opel” modei atšķirīgi no donora štancēts motora pārsegs, sānu paneļi un tā tālāk.

Franču 'iekšas' vizuāli netraucē "Grandland X" būt Īstenam "Opel"

Franču ‘iekšas’ vizuāli netraucē “Grandland X” būt īstenam “Opel”

Arī salonā tuvo radniecību ar “Peugeot 3008” manīt nevar. Viss – priekšējais panelis, vidustunelis, stūres rats, mērinstrumentu sekcija un cits – izpildīts klasiskā “Opel” manierē. Un sēžamie arī, protams, ir jau gadiem labu slavu ieguvušie “Opel” ergonomiskie sēdekļi.

Pētot izskatu, mūsu KNABs nez vai spētu atklāt radniecību ar francūzi.

Taču, ja starp šiem diviem jāizvēlas un ja ņem vērā, ka tehniski mašīnas ir teju identiskas, tad “Peugeot 3008” dizains gan eksterjerā, gan interjerā šķiet svaigāks, aizraujošāks, drosmīgāks un tamdēļ pievilcīgāks. Tomēr tas ir “AutoMedia Latvia” subjektīvs skatījums un esmu gatavs piekrist senajai patiesībai, ka vienam var patikt māte, otram meita, citam meitas kleita.

Klasiski un pazīstami - interjers kā pieklājas "Opel"saimes pārstāvim

Klasiski un pazīstami – interjers kā pieklājas “Opel”saimes pārstāvim

Katrā ziņā, jāatzīst, ka ražošanas izmaksu optimizācijas drudzī jaunajā savienībā ar “PSA Groupe” ir tomēr padomāts par to, lai lojālie “Opel” pircēji nenonāktu šokā un nenovērstos.

Tehnika

Būtiskā atšķirība starp “Grandland X” un iepriekš pieminēto “Antara” ir tāda, ka ‘Iksam’ nav paredzēta mehāniska pilnpiedziņas transmisija, jo izmantotā franču moduļu platforma ar daļēji atkarīgu aizmugures piekari to vienkārši neparedz. Kā zināma kompensācija, tāpat kā uz “Peugeot” krosoveriem, par piemaksu iegūstama elektroniskā sistēma Grip Control, kas “Opel” mašīnās pārdēvēta par IntelliGrip. Tā atkarībā no izvēlētā braukšanas režīma (tādi ir 5) variē un dozē vilkmes padevi riteņiem un, kā “AutoMedia Latvia” jau ir pārliecinājusies, vieglākos ārpusceļu apstākļos tīri veiksmīgi tiek galā arī ar šķietami biedējošiem šķēršļiem.

"Aisin" EAT8 robotizētā pārnesumkārba noteikti ir ieguvums nevis zaudējums no unifikācijas ar "Peugeot"

“Aisin” EAT8 robotizētā pārnesumkārba noteikti ir ieguvums nevis zaudējums no unifikācijas ar “Peugeot”

Riteņu garenbāze “Grandland X” ir identiska ar “Peugeot 3008” – 2675 mm. Ārējās dimensijās abi dvīņi tomēr mazliet atšķiras. ‘Ikss” ir par 27 mm garāks, ar par 16 mm augstāku jumta līniju, bet par 11 mm mazāks platumā. “Peugeot 3008” bagāžnieka standarta ietilpība gan izrādījusies mazliet prāvāka nekā “Grandland X” – 590 pret 514 litriem. Bet ļoti šaubos, ka ikdienas lietošanā tas būs jūtams.

Ierindas "Grandland X" neatkarīgi no motora un kārbas pilnpiedziņa nav paredzēta.

Ierindas “Grandland X” neatkarīgi no motora un kārbas pilnpiedziņa nav paredzēta.

Balstiekārtas – priekšā McPherson statnes, aizmugurē daļēji atkarīga sija – ir identiskas. Turklāt ražotāji, kā tas nereti ir, šoreiz ar putām uz lūpām nekliedz par atšķirīgiem regulējumiem, kas tamlīdzīgus dvīņus reizēm tiešām padara visai atšķirīgus uzvedībā. Arī motori ir identiski ar “Peugeot 3008”. Pie mums pieejami 1,2 litru un 1,6 litru benzīna turboagregāti ar jaudu attiecīgi 130 un 180 Zs, kā arī divi dīzeļmotori – 1,5 litru (130 Zs) un 2,0 litru (177 Zs). Tāpat vienādas ir pārnesumkārbas. Mazjaudīgākajiem motoriem pastāv izvēle starp sešpakāpju manuālo jeb nu jau “Aisin” jauno EAT8 robotizēto astoņpakāpju kārbu. Gan benzīna, gan dīzeļa jaudīgākajiem motoriem paredzēts tikai robots.

Brauciena iespaidi

Pērn “AutoMedia Latvia” bija iespēja braukt ar “Grandland X” 2,0 litru (177 Zs) dīzeļa versiju (bildēs zilā), bet šogad tikām pie 1,6 litru (180 Zs) benzīna mašīnas (bildēs baltā). Abas mašīnas bija gana žirgtas braukšanai dažādos apstākļos – gan pilsētā, gan šosejas ritmos. Nenogurdināja ne tur, ne šur. Ar zilo dīzeli “AutoMedia Latvia” pat veica nebūt ne tuvu teju četru dienu ceļojumu uz Poliju. Vēsā mierā trijatā ar iespēju trešajam, tiesa ignorējot drošības jostas, atpūsties ‘slīpi’ aizmugures sēdeklī. “Grandland X”, protams, nav basketbolistu mašīna, bet pieticīgāku izmēru ļaudīm pietiek vieta abās sēdekļu rindās.

Aizmugurē nav īpaši plaša telpa, bet nav arī saspiestības

Aizmugurē nav īpaši plaša telpa, bet nav arī saspiestības

Brauc “Grandland X” ļoti pieklājīgi. Līkumos sveras maz, kursu tur labi, atsaucība stūrei visnotaļ pareiza un reaktīvais spēks adekvāts. Gluži līdzīgi esam jutušies arī “Peugoet 3008”. Tiešu konfrontāciju ar francūzi, lai censtos noskaidrot, kurš nu brauc labāk, neveicām. Atšķirības uzvedībā, ja arī ir, tad minimālas. Mūsu abas testētās mašīnas bija bez pilnpiedziņas imitācijas IntelliGrip. Tādēļ arī nost no ceļiem nelīdām. Galu galā, nospiedošais vairums krosoveru pircēji, labākajā gadījumā pa iebrauktu sliedi noved laivu līdz ūdeņiem. Klīrenss “Grandland X”, tāpat kā donoram 3008-tajam priekš tā ir vairāk nekā pieklājīgs.

Esmu pārliecināts, ka vairums līdzšinējie “Opel” cienītāji nemeklēs atšķirības vadāmībā. Viņi drīzāk pozitīvi novērtēs, ka joprojām nekas būtiski jauns nav jāmācās, lai, piemēram, darbotos ar “Grandland X” klimata regulēšanas bloku vai IntelliLink multimēdiju sistēmu ar gandrīz pilnībā skārienjūtīgo vadību. Lojālais “Opel” pircējs noteikti ir konservatīvāks dizaina uztverē nekā “Peugeot” cienītājs. Un viņu priecēs joprojām ar klasiskiem ciparnīcu pulksteņiem apveltītā ‘Iksa’ mērinstrumentu sekcija.

IntelliLink

IntelliLink multimēdiju sistēmas grafika ir skaidra un lietišķa

Kas attiecas uz modernāko drošības, komforta un izklaides aprīkojumu, tad viss te ir kārtībā. Nebūs mazāk vai sliktāk kā “3008”. Tikai savādāk tas viss ir noformēts un iepakots.

“PSA Groupe” nav pircis “Opel”, lai iznīcinātu konkurentu, to slēdzot. Starp citu, bieži piekopta konkurences cīņas metode. Jaunie saimnieki, stāstīdami par visaptverošu optimizāciju un pāreju no “General Motors” uz “PSA” tehnoloģijām, allaž uzsver, ka “Opel” paliks kā nepārprotams vācu zīmols.

Citādi arī nebūtu loģiski, jo “Opel”, neskatoties uz pastāvīgiem finanšu zaudējumiem kopš 1999.gada un arī daļēji zaudētām pozīcijām Eiropas tirgū (pērn ap 6%), joprojām ir vērā ņemams spēlētājs. Turklāt, pat tikai teorētiskas zīmola likvidēšanas gadījumā, domājams, ka “Opel” lojālais klients vairumā gadījumos nekļūtu par “Peugeot/Citroen” pircēju. Drīzāk izvēlēsies “Škoda”, “Volkswagen”, “Ford” jeb pat japāņus vai korejiešus.

"Grandland X" vizuāli iederas gan pilsētā, gan lauku ainavā

“Grandland X” vizuāli iederas gan pilsētā, gan lauku ainavā

Tātad – turpmāk ikviens jauns “Opel” būs veidots uz “PSA” platformām un pamatā no “PSA” agregātiem, taču ar vācu kompānijas modeļu izstrādi nodarbosies līdzšinējais “Opel” tehniskās attīstības centrs Riselheimā. To darīs vācu inženieri un stilisti. Darīs tā, lai vispārējas unifikācijas apstākļos “Opel” būtu atšķirīgi no jaunā koncerna radiem.

Un ja kādam gribas ‘cepties’ par notiekošo ar “Opel”, lai atskatās, kas notiek, piemēram, ar “Renault-Nissan”, ar “Volkswagen-Škoda-Seat-Audi” un citiem! Mētelīši dažādi, bet drēbe, no kā tie šūti, pa lielam viena un tā pati. Tāda nu ir mūsdienu autoindustrijas neizbēgamā realitāte.

Izvēle un cena

Tātad “Grandland X” motoru un pārnesumkārbu izvēle nav plaša, bet ir pietiekama un ir identiska “Peugeot 3008”. Ar tā sauktajiem aprīkojuma līmeņiem ir mazliet savādāk. Skatot cenu lapas, šķiet, ka “Peugeot” ir izvērstāks piedāvājums. Bet tur krietni jāiedziļinās, kas kur pieejams no aprīkojuma un papildu aprīkojuma. Dariet to paši!

Mūsdienās auto pārdevēju darbs laikam ir sarežģījies - tik vienādo mašīnu piedāvājumā jāatrod argumenti.

Mūsdienās auto pārdevēju darbs laikam ir sarežģījies – tik vienādo mašīnu piedāvājumā jāatrod argumenti, ks nav motors, kārba un citas tehniskās lietas.

Sākumcenas aprīkojumā pat  zemākas ir “Grandland X” – 1,2 litru Enjoy benzīna bāzīte maksā no 21 982 eiro. Tāds pats “3008 Active” no 23 900 eiro. Bīstamais konkurents “VW Tiguan” no 23 500 eiro. Populārais “Nissan Qashqai” šobrīd pat no 18 900 eiro. Svaigais “Škoda Karoq” no 19 100 eiro. Vieglas dienas “Grandland X” nav bijušas un nebūs. Kroesoveru tirgus ir līdz nelabumam piesātināts un pircējs var būt izvēlīgs.

Šādā situācijā ļoti liela nozīme ir tam, cik elastīgs, pretimnākošs, pat pakalpīgs spēj būt zīmola klientam tuvākais pārdevējs jeb dīleris. Bet dīlera iespējas ir atkarīgas arī no augstākajiem ķēdes posmiem – no reģiona distributora, no tā attiecībām ar ražotāju.

Nobeigumā…

Varbūt var rasties neizpratne, kā francūži spēja pirkt un grasās atveseļot “Opel”, ja vēl nesen paši strādāja ar zaudējumiem. Jā, vēl 2013.gadā “PSA Groupe” cieta zaudējumus, bet jau 2015.gadā strādāja ar peļņu. Tātad prot tikt ārā no bedres. Ir publiski apsolīts, ka arī “Opel” jau 2020.gadā atkal kļūs rentabls.

Vēl gribas piebilst, ka vienīgi pieminētajam “Grandland X HYBRID4”, pateicoties uz aizmugures ass novietotiem diviem elektromotoriem, kā vienīgajam “Grnadland” ir visu riteņu piedziņa. Turklāt, šis PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) tipa jeb uzlādējamais hibrīds atšķirībā no pie mums populārajiem “Toyota” hibrīdiem ļauj vadītājam rezervēt elektrisko jaudu un izmantot pēc saviem ieskatiem. “Toyota” hibrīdmašīnas darbojas autonomā no vadītāja vēlmēm neatkarīgā režīmā.

"Opel Kadett" un "Grandland X"

“Opel Kadett E” un “Grandland X”. Radinieks no laikiem, kad krosoverus neviens nepazina.

Iespējams, 2020.gada sākumā “Grandland X HYBRID4” būs pieejams arī pie Baltijas dīleriem. Tiesa, “Opel” hibrīda cena šķiet bezdievīgi augsta. Vācijā šobrīd par to prasa sākot no 51 165 eiro. Starp citu, pieminētais elektriskais “Opel Ampera-e” Vācijā maksā no 42 990 eiro un tā nobraukuma solījums ir solīds – nepilni 400 km. Tiesa, nez vai “Ampera-e” karjera Eiropā turpināsies, jo ierindā jau stājusies jaunā “Opel Corsa-e”, kas Vācijā maksā no 29 900 eiro.

„Opel Grandland X” vērtē Ainārs Zariņš

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

Birkas: