Zelts! O, jā – zelts!.. Kurš gan nezina šo vispopulārāko dārgmetālu, ko kā naudas ekvivalentu izmanto pasaules bankas un kas bieži vien līdz neprātam novedis ne mazums ļaužu? Taču vismaz divas un pat trīs reizes dārgāks kā zelts ir platīns. Laikam jau, lai uzsvērtu savu ekskluzīvo vietu premium automobiļu saimē, Porsche vienam no pirktākajiem modeļiem ieviesis nevis Gold, bet Platinum Edition komplektāciju. AutoMedia Latvia šādu auto iepazina Cayenne E-Hybrid Coupe izpildījumā.
Cayenne krosovers Porsche modeļu gammā parādījās nu jau attālajā 2003.gadā un sākumā sacēla tādu kā „vētru ūdensglāzē”. Daļa no kvēlajiem vācu sporta automobiļu zīmola mīļotājiem pārmeta teju vai Ferija Poršes ideju zaimošanu, jo Cayenne bija nevis ielas sporta auto, bet pirmais, ja tā var izteikties, plaša pielietojuma Štutgartes uzņēmuma modelis.
Tagad – gandrīz 20 gadus vēlāk ikvienam vajadzētu būt skaidrībā, ka no biznesa viedokļa Cayenne ieviešana bija ļoti pareizs lēmums. Pēc Best-Selling-Cars.com datiem Cayenne 2021.gadā bija otrs visvairāk pārdotais (83 071 vienības) Porsche modelis pasaulē, nedaudz piekāpjoties vien mazākajam un attiecīgi lētākajam brālim Macan (88 362), kas saimei piepulcējās 2014.gadā. Starp citu, bāzes cenas starpība nepilni 20 tūkstoši eiro, kas ir volume segmenta mazauto vai pat kompaktauto vērtē.
Varbūt savulaik diskusiju būtu bijis mazāk, ja štutgartieši būtu sākuši ar Cayenne Coupe, kas virsbūves silueta ziņā tomēr ir mazliet tuvāk zīmola klasiskajām sporta mašīnām. Taču Coupe pie pircējiem nonāca vien aktuālās trešās paaudzes laikā pēc Šanhajas motoršova 2019.gada aprīlī. Tas ir pat labu strēķi vēlāk nekā arī Porsche Cayenne tika nolikts uz elektrifikācijas ceļa, vispirms 2010.gadā izlaižot sērijveida Cayenne S Hybrid, bet 2014.gadā ar S E-Hybrid kļūstot par pirmo premium krosoveru ar Plug-In uzlādējamo hibrīdiekārtu.
Atliek tik izvēlēties virsbūvi
Lai gan jau ne pirmo gadu autopasauli žņaudz „zaļā diktatūra”,
Cayenne joprojām var lepoties ar to, ka no aprites nav izņemti V8 motori un līdz tikai četriem cilindriem nolaisties vēl nav nācies.
Tiesa, lielāko motoru tilpumi gan ir mazliet sarukuši, taču to jaudas un arī dinamiskās īpašības, pateicoties modernākajām tehnoloģijām, nav mazinājušās. Ar E-Hybrid spēkstaciju kombinētajām superspējām ir pat pieaugušas. Dīzeļmotori gan vairs trešajā paaudzē pieejami nav, bet Porsche gadījumā tie arī iepriekš nespēlēja titullomas.
Kupejas startā tās versiju skaits bija ierobežots, bet šodien Cayenne Coupe klāsts ir tik pat plašs kā klasikajam Cayenne. Ieskaitot E-Hybrid un Turbo S E-Hybrid. Turklāt par modeļa top versiju uzskatāmā Cayenne Turbo GT , kas iznāca tikai pērnā gada vidū, pieejama vienīgi kupejas veidolā.
Kas vēl atšķirīgs, izņemot laideno aizmuguri?
“Atšķirīgā jumta līnija padara Porsche Cayenne Coupe vizuāli dinamiskāku un pozicionē to kā sportiskāka izskata modeli SUV segmentā,” Coupe startā deklarēja Style Porsche viceprezidents Maikls Mauers.
Ar aci viegli tverāmā jumta līnija tomēr nav vienīgā Coupe atšķirība. Uz aci uzreiz varbūt grūti notiekt, ka slīpāk stāv ne tikai aizmugures jumta statņi, bet arī priekšējie un kupejas jumts kopumā ir zemāks. Vēl būtisks dizaina elements ir aizmugures spoileris. Nē, ne tas, kas aizmugures stikla augšpusē. Tas, ko mašīnai stāvot nemaz nevar redzēt un kāda klasiskajam Cayenne nav. Tas nav fetiša aksesuārs, bet gan aktīvs un lietderīgs elements, kas ir daļa no Porsche Active Aerodynamics, jo ātrumā virs 90 km/h izvirzās uz āru un rada papildus piespiedējspēku aizmugurējās ass daļā.
Coupe virsbūvei pat bāzes komplektācijās vairs nav parasts „bleķa” jumts. Tikai un vienīgi panorāmas stikla vitrīna (2,16 m²), bet par piemaksu jeb ar sporta paketi var dabūt jumtu no oglekļa šķiedras. Niansēs atšķiras arī Coupe izmēri, bet ļoti nenozīmīgi. Ak jā, pieminētā spoilera dēļ aizmugures logam nav uzstādīts stikla tīrītājs, kamdēļ pat plānu sniega kārtiņu nāksies nost traust ar roku jeb iztikt ar sānskata spoguļos redzamo.
Coupe salonā jau bāzes versijās ir „krutāki” priekšējie sēdekļi nekā klasiskajam Cayenne, bet aizmugures rinda nosēdināta par 30 mm zemāk. Tādējādi tiek kompensēts jumta krituma radītais telpas deficīts aizmugurē sēdošo galvas zonā. Ar saviem vidēja auguma vīreļa 175 cm arī aizmugurē jūtos lieliski un domāju, ka laba rezerve ir vēl 10 vai pat 15 auguma centimetriem. Pēc noklusējuma aizmugurē būs divvietīga loža ar pamatīgu ērtību boksu vidū. Kā kādreiz BMW X6, atceraties? Kas svarīgi, ka klasisku tīsvietīgu solu jeb Porsche ieskatā 2+1 var pasūtīt bez papildu maksas.
Citādā ziņā tehniski Cayenne un Cayenne Coupe ir identiski jeb atšķiras vien smalkās niansēs. Proti, varbūt šādos tādos regulējumos, bet vairāk ar to, ka šis tas no aprīkojuma, par ko Cayenne klientam vajadzēs piemaksāt, Coupe jau ir bāzē. Taču jāņem vērā, ka Cayenne Coupe kā tāds ir dārgāks nekā ietilpīgākais Cayenne. Ja salonā starpību varbūt pat nesajutīsiet, tad bagāžas telpa gan par to atgādinās. Normālu ledusskapi no bodes ar Coupe pārvest nevarēs. Bet vai Porsche īpašniekam tas tiešām ir būtiski? Nedomāju.
Par E-Hybrid Coupe
E-Hybrid spēka kompleksu veido mazais V6 3,0 litru tilpuma turbomotors, kas maksimāli attīsta 340 Zs jaudu un 450 Nm griezi, kā arī elektromotors ar 136 Zs jaudu un 400 Nm konstantu griezes momentu. Kopējā jauda tiek rēķināta kā 462 Zs, ar 700 Nm griezi jau no 1000 apgriezieniem. Ieskrējienā no vietas tas Coupe 100 km/h ļauj sasniegt 5,1 sekundē. Lielākā daļa no kaijenām starta ieskrējienā ir vēl ātrākas nekā E-Hybrid. Nu, S, GTS, Turbo un, protams, Turbo S E-Hybrid, nemaz nerunājot pat pieminēto GT.
Ar elektrību vien Cayenne E-Hybrid Coupe spēj nobraukt nepilnus 50 km. Pēc „papīriem”. Tas nozīmē, ka, turot allaž pilnu bateriju, jums varbūt nemaz vai pavisam maz vajadzēs darbināt benzīna V6. Bet ja EV režīms vairs nebūs pieejams akumulatoru izlādes dēļ, ieskrējienos elektromotors tik un tā nāks talkā, lai uzrāviens būtu Porsche dinamikas cienīgs.
Par Platinum
Mazliet par tām platīna lietām. Platinum Edition nav citādas jaudas un ātruma superspējas, bet gan aprīkojuma un dizaina pakete, kas jūsu Cayenne Coupe atšķirs no citiem. Vizuālās nianses lielākoties ievērot un novērtēt spēs tikai Porsche mašīnu cienītāji un labi pārzinātāji. Platinum Edition ir īpašas Platinum satīna krāsas detaļas kā eksterjerā, tā interjerā, kā arī bagātīgs aprīkojuma komplekts, kas veidots no standarta komplektāciju pieprasītākajām opcijām.
Tātad – tāda sava veida top lietu substance. Saraksts visai garš. Šeit pat nesākšu uzskaitīt.
Braukšanas prieks un statusa apliecinājums
Kam tie daudzie zirgi un griezes momenta simti, varbūt jautāsiet? Ja pat Porsche dzimtenē Vācijā cilāts jautājums par ātruma bezlimita režīma atcelšanu uz autobāņiem. Un viens, visticamāk, īslaicīgs ministrs nolēmis kļūt slavens kā bargākais ātras braukšanas apkarotājs Latvijā.
Var tomēr pat pie mums tie zirdziņi būt noderīgi. Piemēram, šosejas ritmos nepieciešamo apdzīšanas paātrinājumu 80-120 km/h E-Hybrid Coupe uzrauj 3,3 sekundēs. Pārliecinieties par manevra drošumu, tad spiediet uz akseleratora pedāli un… viens, divi, trīs… jūs jau esat atpakaļ savā braukšanas joslā un relatīvā drošībā. Nevis, apdzenot tūļājaties pa pretējā virziena joslu četras vai pat piecas reizes ilgāk.
Līdz simtiņam taču neviens neliedz ieskrieties ātri, vai ne? To nevajadzētu traktēt kā agresīvu braukšanu, ja drudžaini nemainīsiet joslas. Un brīvdienās var noīrēt kādu stundiņu īstiem priekiem Biķernieku trasē jeb Šlegelmilha „trijniekos”. Jauna Porsche pircējs to noteikti var atļauties. Izdauzījies sacīkšu trasē, pārējā nedēļas daļā viņš savu auto, visdrīzāk, kopējā satiksmē spēs izbaudīt rātnos rikšos.
Protams, Porsche automašīnas ir ne tikai pārvietošanās līdzeklis, bet arī statusa apliecinājums. Īsta biznesa klase jeb ļoti turīgu ļaužu aksesuārs. Un braukšanas bauda. Arī Cayenne E-Hybrid Coupe brauc lieliski – ne tikai ātri, bet arī dinamiski. Un pārliecinoši kā straujos aulekšos, tā rāmos rikšos. Stūrējas izjusti un precīzi. Ir apveltīts ar progresīvākajām aktīvās un pasīvās drošības sistēmām.