Francijas koncernu “PSA Groupe” pārstāvošā automobiļu “Citroen” divīzija pēc astoņu gadu aktīvā dienesta 2018.gadā ņēma un atvaļināja C4 otrā iesaukuma kareivjus, nozīmīgajā C segmentā jeb Kompakklasē atstājot faktiski tukšu frontes līniju. PSA armijas kopejās pozīcijas divus gadus piesedza citi zaldātiņi, taču “Citroen” šinīs kaujās faktiski nepiedalījās. Toties pērnā gada vidū dubultzibeņa divīzija cīņā raidīja pavisam jauna iesaukuma C4 vienību. Tā sauktās Golfklases izpratnē to pat var dēvēt par īpašo uzdevumu specvienību.
Specvienību kareivjiem, kā zināms, ir jāspēj vairāk nekā parastiem zaldātiem un uzdevumi frontē tiem ir sarežģītāki. Un jaunie “Citroen C4”, kas jau kādu laiku kā sasnieguši arī Baltijas cīņu laukus, nudien nav tiešs agrāk ierasto C4 turpinājums.
Būtībā neskarts pāri ir palicis vien modeļa nosaukums. Jaunais C4 vis nav parasts kārtējais C segmenta hečbeks, bet vairāk gan pilsētniecisks krosovers. Tā ļauj apgalvot līdz 15,6 cm paaugstinātais visu C4 modifikāciju klīrenss. Jauno kareivju uzdevums ir aizstāt cīņās uz Latīņameriku aizraidītos, manāmi utilitāros urbānkrosoverus “C4 Cactus” un, ņemot vērā publikas joprojām nevīstošo interesi par krosoveriem, visticamāk, arī pārvilināt vismaz daļu no esošajiem kompaktauto pircējiem.
Dizains
Uz citu autoražotāju fona “Citroen” mašīnas gadu desmitiem ir izcēlušās ar krasi atšķirīgu dizainu. Nereti tik ļoti savdabīgu, ka, iespējams, tieši neierastais izskats ir patraucējis viena otra modeļa veiksmi tirgos ārpus pašas Francijas.
Arī
jaunais C4 pat uz citu pašreiz tirgū esošo “Citroen” modeļu fona ir izlecošs kā koši iepakota šokolādes bombonga, kas iemaldījusies paviršāk ietītu ledeņu traukā.
Kupejveida virsbūve ar aizmugures daļā strauji lejupejošu jumta līniju ir pretstatā gan vairumam kompakklases konkurentiem, gan lielākajai daļai urbānkrosoveriem. Atšķirībā no pieminētā “Cactus” un arī “C3 Aircross” netiek vairs izmantotas robustās Airbump platās sānu uzlikas. Nu apvidnieciskumu akcentē acīs krītoša plastmasas apmale pa visu auto perimetru. Taču šī bravūru pasvītrot aicinošā uzkabe virsbūves eleganci tikai vairo kā perfekta kaklasaite allaž nevainojamos aģenta 007 uzvalkus.
Papildus iedzimtajam skaistumam, „Citroen” piedāvā C4 personalizēta dizaina iespējas. Virsbūvei 31 kombināciju, bet salona apdarei sešas.
Vienvārdsakot, “AutoMedia Latvia” ieskatā jaunais C4 ir ne tikai atšķirīgs, bet arī nudien glīts auto. Cerīgi, jo “Citroen” ir paziņojis, ka C4 aizsāk pavērsienu zīmola jaunā dizaina virzienā.
Tehnika
Jaunajam C4 ir priekš Kompaktklases cienījama riteņu garenbāze – 2670 mm, taču pats auto ir mazlietiņ garāks (4360 mm) nekā vairums klasesbiedri. Un tā nav tikai nodeva slaidumam. Virbūves aizmuguri visticamāk nācies pavilkt garāku, lai nodrošinātu vietu galvas zonā otrās rindas pasažieriem un, lai bagāžnieka ietilpības (380 litri) ziņā nezaudētu potenciālajiem konkurentiem.
Jaunais C4 ir būvēts uz kopējās CMP platformas ar tādiem jaunākajiem koncerna radiem kā “Peugeot 208” un “Opel Corsa”. Attiecīgi aizmugures asij paredzēta tikai un vienīgi daļēji atkarīgā balstiekārta un pilnpiedziņa, tāpat kā “Peugeot 2008”, nav paredzēta.
Taču, neskatoties uz balstiekārtas šķietamo vienkāršumu, C4 ir aizņēmies no lielākā radinieka “C5 Aircross” progresīvos Hydraulic Cushions omortizatorus. Ierastos gumijas slāpētājus te aizstāj hidrauliski piekares gājiena ierobežotāji. Attiecīgi – paaugstinātā šādu amortizatoru energoietilpība salīdzinoši nelielajam automobilim nodrošina cēli līganu gaitu, kas parasti raksturīga vien liekākas klases automobiļiem. Īpaši tas jūtams uz Latvijas daudzviet pussabrukušajiem asfalta ceļiem un uz grantenēm.
Ja neskaita, ka teju plecu pie pleca ar ierindniekiem cīņās par vietu zem saules sūtīts arī virsnieks jeb “Citroen e-C4”, tehniskā ziņā jaunumu ir krietni, krietni mazāk nekā vizuālajā. Eiropā, tostarp pie mums, C4 ir pieejams ar 1,2 litru -PureTech trīscilindru benzīna motoru (trīs jaudas versijas – 100, 130 un 155 Zs) un 1,5 litru četrcilindru dīzeli (110 un 130 Zs). Abu degvielas veidu jaudīgākās versijas tiek pasniegtas ar lielisko Aisin EAT8 automātu, vidējais benzīns piedāvā izvēli, bet pārējās versijas būs tikai ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu.
Elektriskais e-C4 ir apgādāts ar 50 kW ietilpības akumulatoru bloku un 136 Zs elektromotoru. Tas var braukt ar maksimālo ātrumu 150 km/h, ražotājs apgalvo, ka līdz simtiņam paātrinās 9,7 sekundēs un pēc WLTP cikla ar pilnu uzlādi spēs veikt līdz pat 350 km ceļa.
Modernākā drošības un izklaides aprīkojuma pieejamais saraksts aizņemtu šeit pārāk daudz vietas, lai to sāktu aprakstīt. Bet ticiet, jaunajam C4 šai ziņā aizņemties nav jāiet. Viss atkarrīgs, cik plaši gribēsiet atvērt maku, taču arī bāzes komplektācija nebūs plika kā baznīcas žurka. Mūsdienās to vairs nevar atļauties neviens ražotājs.
Komforts
Neskatoties uz sportisko Coupe siluetu, sāndurvis tomēr ir vienīgi četras. Priekšā par vietas trūkumu žēloties būtu netaisni, taču aizmugurē garākiem ļaudīm par 1,85 -1,9 m tomēr nāksies izjust Coupe laidenā jumta blaknes – vietas galvas zonā var pietrūkt. Taču sēdekļi ir patīkami un komfortabli. Ipaši priekšējie, kas lutina arī ar labu sānu atbalstu.
Rites komfortu pieminējām jau iepriekš. Jāpiebilst, ka to uzlabo arī krosoveriskais riteņu izmērs – no 16 līdz pat 18 collām.
Virtuālais salons nepārsteidz ar milzīgu informatīvā displeja planšeti, tikai 10 collas, toties jaunajam C4 ir kas tāds, kā nav ne vienam. Proti, priekšējā pasažiera pusē no paneļa izvelkams Smart Pad Support stiprinājums viedierīcēm un zemāk novietots izvelkams plaukts je galdiņš. Tādējādi, kamēr šoferītis vada auto, pasažieris var ērti darboties ar datoru vai planšeti un dokumentiem. Uz izvelkamā galdiņa var pat uzservēt maltīti.
Vēl – jaunais C4 esot pirmais „Citroen” modelis, kas tiek aprīkots ar apsildāmo stūres ratu un apsildāmu priekšējo stiklu.
Brauciena iespaidi
“AutoMedia Latvia” izmēģināja jaudīgāko benzīnu ar EAT8. Šis C4 salīdzinājumā ar pirmās paaudzes mašīnau ir mazāk interesants no draiverēšanas viedokļa (atceraties „Citroen” piedzīvojumus WRC?). Tomēr interesantāks nekā otrās paauzdes mašīna tas ir.
Stūrējas precīzi un gandrīz azartiski, bet brauc līgani, ko jau minējām iepriekš. Turklāt mazliet palielinātais klīrenss ļauj tik daudz neuztraukties par pie mums bieži no zemes par augstu izlīdušajām ceļu apmalēm, kā arī pārvarēt dažu parastam ielas auto neņemamu šķērsli.
Mazliet žēļ, ka C4 nav paredzēta arī kāda jestrāka versija. Elektomašīna neskaitās. Uz izskrējienu līdz simtiņam tā pat ir maķenīt kuslāka nekā stiprākās iekšdedzes motoru versijas.
Kā daudzās mūsdienu mašīnās ar mazajiem benzīna turbomotoriem, nācās arī saraukt degunu. Par degvielas patēriņu. Kopumā, mierīgi ripinoties, izdodas turēties starp 6 un 7 litriem uz 100 km. Ja palaiž jestrāk, aiziet virs septiņiem un par solītajiem vidēji 5,8 pēc WLTP cikla, par NEDC cikla 4,8 nemaz nerunājot, reālā satiksmē laikam var tikai sapņot.
Izvēle un cena
Jaunā C4 cenas Kompaktklasē ir konkurētspējīgas. Neskaitot papildu aprīkojumu, sākot no 15 900 EUR līdz 26 590 EUR atkarībā no komplektācijas. Ja skatāmies priekšpiedziņas krosoveru kontekstā, tad pat visnotaļ pievilcīgas. Pat e-C4 cena šķiet krietni demokrātiska – no 31 490 EUR!
Elektriķis paptīkami papildina esošo piecu iekšdedzes versiju piedāvājumu.
„Citroen C4 1,2 PureTech155 EAT8” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms