Bija vajadzīgi vairāk kā 15 gadi, lai „Audi AG” izšķirtos par to, ka kompaktklases modelim A3, kura pirmā paaudze debitēja 1996.gadā, ir nepieciešama arī sedana versija. Kādēļ? Lielu tiesu tādēļ, ka Ingolštates stratēģus pašreiz ļoti interesē noiets zemēs, kur, atšķirībā no Eiropas, arī šajā izmēru grupā daudz lielākā cieņā kā hečbeki ir mazāk praktiskie, toties ar respektablāku stāju apveltītie sedani. Vēl arī tāpēc, ka četru gredzenu pavēlnieki nevēlas noskatīties no malas, ka konkurenti (piemēram „Mercedes-Benz CLA”) jaunas nišas apgūst bez viņu klātbūtnes.
A3 sedana izlaišanai perspektīva noteikti tiek saskatīta arī Eiropā – lai arī pašreiz kopumā stagnējošā, bet joprojām vienā no lielākajiem pasaules tirgiem. Kur tā perspektīva, par to mazliet vēlāk, kad runāsim par izvēli un cenām.
Dizains
Gaumes, protams, atšķiras. Ceru tomēr, ka daudzi man piekritīs – ja dizaineri savu darbiņu padarījuši labi, tad sedans izskatās cēlāk, iznesīgāk un arī respektablāk kā hečbeks. Un pie „Audi A3 Sedan”, atvainojiet, „Limousine”, manuprāt, dizaineri ir pastrādājuši godam: respektīvi – būs trāpījuši „pa dūšai” vairākumam potenciālās auditorijas. Nemaz neesmu īpašs četru gredzenu zīmola dizaina fans, taču šī mašīna man patīk.
Jautāsiet, kādēļ? Atbildēšu. Dēļ „Audi” aktuālās modeļu paaudzes stila tīrības un tādēļ, ka
tik mazos izmēros izdevies panākt gandrīz nevainojamas „Limousine” proporcijas.
Jā, bildēs dažos rakursos varbūt gribētos mazliet garāku, mazliet izteiktāku bagāžnieka daļu. Taču jāsaprot, ka dzīvē tas nozīmētu vai nu pārāk bīstamu pietuvošanos lielākajam brālim „Audi A4”, vai ērtību samazinājumu otrajā rindā. Ne vienu, ne otru nedrīkstēja atļauties.
Tehnika
Atšķirībā no lielākajiem modeļiem, A3, tanī skaitā sedanam, ir sķērsenisks dzinēja novietojums. Tas protams ietekmē izsvarojumu pa asīm un sedanam, pateicoties pagarinātajai aizmugures pārkarei un arī par 36mm izstieptai garenbāzei, tas teorētiski ir mazliet labāks nekā hečbekam.
Spēka agregātu un transmisiju ziņā nekādu jaunumu salīdzinājumā ar A3 hečbeku nav – tie paši TFSI benzīna dzinēji un TDI dīzeļi ar jaudas diapazonu no 105 līdz 180 zirgspēkiem un pēc izvēles sešpakāpju mehāniskā ātrumkārba vai S-Tronic robots. Bāzes 1,2 l (105 Zs) TFSI motoriņš sedanam būs piejams tikai no oktobra un atšķirībā no „heča” bez versijas ar S-Tronic. Kā liecina cenu lapa, sedanam nav paredzēta arī 2,0 l TDI versija ar 184 Zs. Dīzeļu cienītājiem būs jāsamierinās, ka „griesti” ir tā paša tilpuma 150 Zs. Quattro pilnpiedziņa piešķirta tikai abu degvielas veidu jaudīgākajām versijām.
„AutoMedia.lv” rokās nonāca, mūsuprāt, optimālā benzīna versija ar 1,4 litru 140 Zs TFSI dzinēju un septiņpakāpju S-Tronic.
Piebildīsim, ka visiem „Audi A3”, ja to dzinēju maksimālā grieze ir līdz 250 Nm (kā mūsu testētajam), tiek S-Tronic ar sausajiem sajūga diskiem, bet lielākiem Nm tiek dota slapjo sajūga disku S-Tronic ar sešiem pārnesumiem.
140 Zs dzinējs ir elastīgs un gana ass kā ikdienas braukšanai, tā arī kādai draiskai izklaidītei. Lai gan, strauji akselerējoties, atzveltnē gluži neiespiež, taču pēc „papīriem” līdz simtam spēj uzraut cienījamās 8,4 sekundēs. Riteņi jau no dzinēja it kā rātniem 1500 apgriezieniem tiek griezti ar visu pieejamo 250 Nm sparu. S-Tronic arī darbojas nevainojami, it sevišķi, ja vadītājs noskaņots dinamiskākai braukšanai. Vienkāršība kādā no parastā režīma Drive var tikt uz sportiskāko Sport ir lieliska – piesitiens svirai un ir S, vēl piesitiens un atkal D. Teicami! Starp citu, S režīmā kārba slēdzas tikai līdz 6.pārnesumam.
Nezinu kā var panākt „pasē” minētos niecīgos degvielas patēriņus, bet, ik pa laikam padelverējoties no sirds, arī „AutoMedia.lv” sasniegtos (skat. zemāk tabulās) uzskatām par dinamiskai benzīna mašīnai labiem.
Vadāmība un gaita
Mūsu Ambition līmeņa testa auto salīdzinājumā ar standarta mašīnām bija aprīkots ar S-Line sportisko balstiekārtu, kam ir saīsināti amortizatoru un atsperu gājieni un arī par 25mm zemāks klīrenss. Tas papildus maksā tikai 386 eiro, bet piekares, dzinēja un transmisijas, kā arī stūres darbības parametru izvēles programma Audi Drive Select jau ir standartā.
S-Line, protams, padara auto cietāku un ceļa negludumus ļauj samanīt tiešāk, turklāt arī 225/45 izmēra riepas pastiprināja šādas izjūtas. Toties aktīvi darbojoties līkumos šī piekare neitralizē jūtamu daļu sānsveru, kas piemīt ierindas A3. Dinamiskas braukšanas cienītājiem iesaku, bet pārējiem tieši pretēji – priekš kam pirkt gaitas līganuma lieku diskomfortu, ja neesat sportiskas vadīšanas manieres piekopējs.
„A3 Sedan”, tāpat kā ikviens A3 stūrējas ļoti pareizi, ļaujot ātri un bez emocijām veikt līkumu pēc līkuma.
Ātrums ir, bet azarta nav, jo auto sniedz ļoti labu brauciena kontroli. Stūre saturīgi stingra jau „nullītē” un līkumos elektriskais pastiprinātājs ģenerē visnotaļ dabīgas reakcijas, vēl vairāk stiprinot vadītājā kontroles sajūtu. „Audi” cenšas iegalvot, ka tā brauc ikviens A3, arī tie, kam jauda zemāka par 110 Zs un neatkarīgās daudzsviru piekares vietā ir vienkāršāka daļēji atkarīga. Piebildīsim, ka mūsu ugunīgi sarkanais testa auto demonstrēja lielisku noturību uz ceļa pat maksimālos ātrumos.
Neiepatikās tikai viens moments – no starta, triecot pedāli grīdā, auto pa asfaltu raujas uz priekšu ar dobju būkšķu pavadītiem sitieniem priekšējā piekarē. It kā palēkdamies.
Komforts
Salonā kluss, sporta tipa priekšējie sēdekļi augumu tur teicami, taču to Rally materiāls jeb ielaidumi, iespējams, patiks ne visiem, jo var atstāt lētāku iespaidu (lai gan lēti nemaz nav) nekā interjers kopumā. Ergonomika nevainojama un triks ar no paneļa izbīdāmo multimediju ekrānu ļauj lieki nenogurdināt acis.
Atceraties veco, labo „Audi 80” ziepjtrauciņu, kas bija pirmā „Audi A4” priekštecis? Abos otrajā rindā bija pašauri, vai ne? Ārējo izmēru ziņā „A3 Sedan” ir gandrīz tāds pats, taču vietas ir vairāk. Sedanam ir ne tikai maķenīt pastiepta garenbāze, bet arī mazliet platākas riteņu šķērsbāzes kā hečbekam. Jumts aizmugurē nav strauji norauts. Es (175cm) „aiz sevis” aizmugurējā rindā visādā ziņā sēžu bez problēmām. Arī „A3 Sedan” bagāžas nodalījums prāvākajam brālim A4 zaudē tikai 45 litrus, taču piekļuve mantām tajā, dēļ salīdzinoši šaurās spraugas starp diezgan augsto nodalījuma malu un aizmugures stiklu, gan ir jūtami grūtāka.
Par komforta, drošības un izklaides aprīkojumu nez vai ir vērts runāt īpaši gari. Premium standarti un konkurence snaust neļauj. Jau mūsu testa eksemplārs dēļ papildu aprīkojuma no Ambition bāzītes cenā atšķīrās gandrīz par 9 tūkstošiem eiro. Maksimāli piebāzta Ambiente cena varot pārsniegt pat 50 000 eiro! Būtībā jau pietiek ar cenas ziņā pievilcīgo starta pakotni Attraction, taču tad jāiztiek gan bez pieminētās Drive Select, gan bez MMI navigācijas, gan daudz kā cita, ko pēdējā laikā radījuši „Audi” moderno tehnoloģiju meistari.
Izvēle/cena
„Audi A3 Sedan” modifikāciju dažādība un starta cenas vedina domāt, ka piekrišana šim auto būs arī Vecajā pasaulē un pat Latvijā. Līdz vistiešākā konkurenta „Marcedes-Benz CLA” sākumam ir krietns eiro naudiņu handikaps. Tas pats sakāms, klīdinot bažas, ka „A3 Sedan” atņems pircējus A4. Cenas ziņā, protams, varētu, bet svarīguma biznesa vidē A3 sedanam attiecībā pret A4 ir par maz.
Drīzāk tas var pievilināt tos, kuri agrāk pirka zīmolu „svara” ziņā piezemētākus vidējās klases sedanus. Arī kā dienesta auto „A3 Sedan” noteikti ir pievilcīgāks par brāli hečbeku. Kāpēc, piemēram, par līdzīgu naudu pašam vai labam uzņēmuma darbiniekam „Opel Insignia” vai „Toyota Avensis” vietā nenopirkt, kaut mazliet mazāku, taču „Audi”?
Audi A3 Sedan 1,4 TFSI S-Tronic vērtē Ainārs Zariņš
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; ****- „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Audi A3 Sedan” un konkurenti izmēros
Garums (mm) | Platums (mm) | Augstums (mm) | riteņu g-bāze (mm) | bagāžnieka tilpums (l) | |
Audi A3 Sedan |
4456 |
1796 |
1416 |
2637 |
425 |
Mercedes-Benz CLA |
4630 |
1777 |
1432 |
2699 |
470 |
Audi A4 |
4701 |
1826 |
1427 |
2808 |
480 |
„Audi A3 Sedan” cenas eiro un konkurenti
Audi A3 Sedan 1,2 TFSI (105 Zs) 6MT Attraction | no 21 770 |
Audi A3 Sedan 1,4 TFSI (122 Zs) S-Tronic Attraction | no 23 989 |
Audi A3 Sedan 1,4 TFSI (140 Zs) 6MT Attraction | no 23 247 |
Audi A3 Sedan 1,4 TFSI (140 Zs) S-Tronic Attraction | no 24 901 |
Audi A3 Sedan 1,4 TFSI (140 Zs) S-Tronic Ambition | no 26 721/33 511* |
Audi A3 Sedan 1,8 TFSI (180 Zs) 6MT Attraction | no 25 270 |
Audi A3 Sedan 1,6 TDI (105 Zs) 6MT Attraction | no 23 630 |
Audi A3 Sedan 2,0 TDI (150 Zs) 6MT Attraction | no 25 968 |
Mercedes-Benz CLA 180 (122 Zs) 6MT | no 29 070 |
Audi A4 1,8 TFSI (120 Zs) 6MT | no 29 532 |
*testētā auto cena
Testētā „Audi A3 Sedan 1,4 TFSI S-Tronic” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4456 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1796 |
Augstums bez reliņiem (mm) | 1416 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2637 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 425/880 |
Pašmasa (kg) | 1325 |
Pilna masa (kg) | 1800 |
Vēja pretestības koeficients | 0,29 |
Motors | 1,4 TFSI – tiešā degvielas iesmidzināšana ar turbopūti (1395 cm³)maks. jauda 140 Zs pie 5000 apgr./min.maks. grieze 250 Nm no 1500 līdz 3500 apgr./min. |
Degviela | Benzīns A95-A98 |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 109 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 217 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 8,4 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,9Uz šosejas – 4,1Jauktā režīmā – 4,7 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | 7 pakāpju robotizēta |
Stūresrata apgriezieni | 2,7 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks ar mainīgu spēku |
Balstiekārta | Priekšā neatkarīgā „McPherson”Aizmugurē neatkarīgā daudzsviru |
Bremzes | Priekšā ventilējami diskiAizmugurē nonolīti diski |
Riepas | 205/55 R16 (standartā), 225/45 R17* |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km nobraukums vai reizi gadā |
Ražotāja garantijas laiks | 2 gadi |
*testētā auto riepu izmērs
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Audi A3 Sedan 1,4 TFSI S-Tronic” borta datora
Rīga (pilsētas režīmā) | 51,5 km ar vid. ātrumu 27 km/h – 7,4 l/100 km |
Rīga–Aizkraukle–Pļaviņas (šosejas režīmā) | 114,7 km ar vid. ātrumu 63 km/h – 6,0 l/100 km |
Pļaviņas – Rīga (kombinētā režīmā) | 128,9 km ar vid. ātrumu 84 km/h – 10,2 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 295,1 km (odometra rādījumi: testa sākumā 1513 km – testa beigās 1808 km) |