Autosalonos uz mašīnu sāniem bieži redzamas uzlīmes ar Eiropas neatkarīgās automobiļu drošības pārbaudes organizācijas „EuroNCAP piešķirtajām drošības reitinga zvaigznītēm. Taču ne visi patērētāji zina, ka arī aiz maksimālā piecu zvaigžņu vērtējuma nereti slēpjas atšķirīgi auto izturības rezultāti…
Arī mūsu automedijus reizumis aplido pa kādai ziņai par viena, otra vieglā auto pieczvaigžņu vērtējumu. Tikai par dažu tāpēc, ka ne visu ražotāju publisko attiecību mašinērijas taustekļi stiepjas līdz mazās Latvijas nelielā autotirgus patērētājiem. Novembra otrajā pusē „EuroNCAP” publiskoja pēdējā izmēģinājumu sērijā pārbaudei pakļauto 15 automobiļu drošības novērtējumu. Līdz Latvijas lasītājiem atkal nonāca informācija tikai par dažiem pārbaudītajiem modeļiem. Bija ziņa par „Opel Mokka”, par jauno „VW Golf”, arī par „Škoda Rapid”… varbūt par vēl kādu.
Taču „EuroNCAP” avāriju testos šogad kopumā tikuši sadauzīti veseli 33 jaunākie automobiļi un tikai trīs no tiem vērtējumā neieguva maksimālās piecas zvaigznes.
Vai 30 pieczvaigžņotie visi ir vienādi superdroši auto?
„AutoMedia.lv” centīsies paskatīties uz „EuroNCAP” avāriju testu rezultātiem kompleksi un ielūkosies arī aiz tomēr nedaudz virspusēju gaismu (lasi – informāciju) izstarojošajām zvaigznēm.
Skaidrības labad vispirms īss „EuroNCAP” testu apraksts: Kopš 2009.gada „Euro NCAP” kopējo vērtējumu par katru pārbaudīto transportlīdzekli iegūst, summējot pieaugušu pasažieru aizsardzību, bērnu aizsardzību, gājēju aizsardzību un standartaprīkojumā iekļautas drošības palīgsistēmas. Atsevišķi tiek analizētas frontālās sadursmes, sānu sadursmes (divu – ar nosacītu auto un pret stabu), sadursmes ar gājējiem un kakla skriemeļu traumas pēc trieciena auto aizmugurē. Par katru izmēģinājuma etapu tiek piešķirtas un tad summētas balles, ko pēc tam izsaka procentos, kas raksturo aizsardzības pakāpi no maksimāli iespējamā rezultāta. Tikai beigās parādās zvaigznītes, kas raksturo auto kopējā aizsargātības līmeņa novērtējumu.
„AutoMedia.lv” atgādina, ka, skatoties uz „EuroNCAP” piešķirtajām zvaigznēm, tomēr jāatceras fizikas neapgāžamās patiesības. Ja reālajā dzīvē saskriesies, piemēram, mazulis „VW up!”, kas piecas zvaigznes saņēma 2011.gadā, ar gandrīz divreiz lielāko un teju trīs reizes smagāko, šogad pieczvaigžņoto „Range Rover”, tad, „VW up!” sēdošajiem izbēgt no traumām vai pat izdzīvot izredzes ir krietni mazākas. Drošības līmenis adekvāti salīdzināms ir tikai vienas automobiļu klases ietvaros.
Zemāk tabulā, sadalot auto pa klasēm, savilkti šogad „EuroNCAP” pārbaudīto automobiļu drošības rādītāji.
Piecas zvaigznes saņēmis gan 98 balles izmēģinājumos savākušais „Peugeot 208”, gan 111 balles ieguvušais „Volvo V40”.
Minētie auto gan pārstāv atškirīgas klases, taču raksturo pieczvaigžņu kopējā vērtējuma diapazonu. Paņemsim piemēram līdzvērtīgus spēkratus – Nu kaut vai allaž cienītā „VW Golf” septītās paaudzes auto, kas cenas ziņā nekad nav bijis starp lētākajiem un jauno „Škoda Rapid”, kas orientēts demokrātiskāku cenu līmenī. Abiem piecas zvaigznes. „Golfam” 107 balles, bet „Rapid” tikai 103.
Vai tādēļ čehu mašīna neizturīgāka avārijās? Faktiksi nē, ja skatāmies testu rezultātus detalizētāk. Frontālā tricienā, kas parasti visbiežākais un bīstamākais, 15,4 pret 15,9 mazliet par labu „Golfam”. Vadītājam „Rapid” avārijā ir mazliet lielāks risks traumēt krūškurvi. Sānu triecienā pret citu auto neizšķirts 8 pret 8 ballēm. Sānu triecienā stabā toties drošāks izrādījies „Rapid” – 8 balles pret „Golfa” 6,8 ballēm, kas atklāj iespēju smagāk nekā „Škodā” traumēt plecu zonu un krūškurvi. Kakla skriemeļus atkal labāk pasargā „Golf” sēdekļu galvas balsts – 3,3 balles pret 2,6 par labu „Golf”. Summā vienādi 34 pret 34 un abiem 94%, ka nekas ļauns braucējiem nenotiks.
Piecas zvaigznes kopumā ir arī „Subaru XV” un „Nissan Leaf”, taču frontālā triecienā abi pēdējie ieguvuši sliktāku vērtējumu nekā vairums pārējie pārbaudītie kompaktauto jeb „small family cars”. Tālāk, ja ir interese, pētiet un secinājumus izdariet paši!
„EuroNCAP” 2012.gada testu rezultāti
Automobiļu klase
|
Pieaugušo aizsardzība |
Bērnu aizsardz. (balles / %) |
Gājēju aizsardz.(balles / %) |
Drošības aprīk. (balles / %) |
Balles kopā / zvaigznes |
||||
Frontāla sadursme |
Sānu sadursme ar auto (balles) |
Sānu sadursme ar auto ar stabu (balles) |
trieciens auto aizmugurē (balles) |
Kopā (balles / %) |
|||||
Supermini | |||||||||
Ford Fiesta | 14,9 | 8 | 7 | 3,1 | 33 / 91 | 42 / 86 | 23 / 65 | 5 / 71 | 103 / 5 |
Peugeot 208 | 14,2 | 7,9 | 7 | 2,7 | 32 / 88 | 38 / 78 | 22 / 61 | 6 / 83 | 98 / 5 |
Renault Clio | 14,9 | 8 | 6,4 | 2,5 | 32 / 88 | 43 / 89 | 24 / 66 | 7 / 99 | 106 / 5 |
Small family car | |||||||||
Audi A3 | 15,4 | 8 | 7,6 | 3,2 | 34 / 95 | 42 / 87 | 27 / 74 | 6 / 86 | 109 / 5 |
BMW 1-Series | 15,4 | 7,9 | 6,5 | 3 | 33 / 91 | 41 / 83 | 23 / 63 | 6 / 86 | 103 / 5 |
BMW 3-Series | 15,8 | 8 | 7,4 | 3,1 | 34 / 95 | 41 / 84 | 28 / 78 | 6 / 86 | 109 / 5 |
Ford Focus | 15 | 7,6 | 7,2 | 3,3 | 33 / 92 | 40 / 82 | 26 / 72 | 5 / 71 | 104 / 5 |
Honda Civic | 15 | 8 | 7,4 | 3,3 | 34 / 94 | 41 / 83 | 25 / 69 | 6 / 86 | 106 / 5 |
Hyundai i30 | 15,4 | 7,7 | 5,9 | 3,3 | 32 / 90 | 44 / 90 | 24 / 67 | 6 / 86 | 106 / 5 |
Kia Cee’d | 15,2 | 8 | 5,8 | 3,1 | 32 / 89 | 43 / 88 | 22 / 61 | 6 / 86 | 103 / 5 |
Mercedes A-Class | 14,8 | 8 | 7,3 | 3,3 | 33 / 93 | 40 / 81 | 24 / 67 | 6 / 86 | 103 / 5 |
Nissan Leaf | 13,6 | 8 | 7,4 | 2,9 | 32 / 89 | 40 / 83 | 23 / 65 | 6 / 84 | 101 / 5 |
Opel Mokka | 15,9 | 8 | 7,7 | 3,2 | 35 / 96 | 44 / 90 | 24 / 67 | 7 / 100 | 110 / 5 |
Seat Leon | 15,6 | 8 | 7,3 | 3,1 | 34 / 94 | 45 / 92 | 25 /70 | 5 / 71 | 109 / 5 |
Seat Toledo | 15,4 | 8 | 8 | 2,6 | 34 / 94 | 39 / 80 | 25 / 69 | 5 / 71 | 103 / 5 |
Škoda Rapid | 15,4 | 8 | 8 | 2,6 | 34 / 94 | 39 / 80 | 25 / 69 | 5 / 71 | 103 / 5 |
Subaru XV | 13 | 8 | 6,4 | 3,4 | 31 / 86 | 44 / 90 | 23 / 64 | 6 / 86 | 104 / 5 |
Volvo V40 | 15,7 | 8 | 8 | 3,5 | 35 / 98 | 37 / 75 | 32 / 88 | 7 / 100 | 111 / 5 |
VW Golf | 15,9 | 8 | 6,8 | 3,3 | 34 / 94 | 44 / 89 | 24 / 65 | 5 / 71 | 107 / 5 |
Large family cars | |||||||||
Volvo V60 | 15,3 | 8 | 6,9 | 3,6 | 34 / 94 | 40 / 82 | 23 /64 | 7 /100 | 104 / 5 |
Volvo V60 Hybrid | 14,3 | 8 | 7,5 | 3,6 | 33 / 93 | 41 / 83 | 23 / 65 | 7 / 100 | 104 / 5 |
Small MPV | |||||||||
Dacia Lodgy | 10,7 | 7,3 | 6,4 | 1,5 | 26 / 72 | 38 / 77 | 16 / 44 | 2 / 29 | 82 / 3 |
Fiat 500L | 15,6 | 8 | 7,7 | 2,3 | 34 / 94 | 38 / 78 | 23 / 65 | 5 / 72 | 100 / 5 |
Ford B-Max | 14,7 | 8 | 7 | 3,2 | 33 / 92 | 41 / 84 | 24 / 67 | 5 / 71 | 103 / 5 |
Small off-road 4×4 | |||||||||
BMW X1 | 14 | 8 | 6,9 | 2,5 | 31 / 87 | 42 / 86 | 23 / 64 | 5 / 71 | 101 / 5 |
Ford Kuga | 15,3 | 8 | 7,3 | 3,2 | 34 / 94 | 42 / 86 | 25 / 70 | 7 / 100 | 108 / 5 |
Jeep Compass | 11,2 | 8 | 0 | 2,8 | 22 / 61 | 37 / 76 | 8 / 23 | 3 / 43 | 70 / 2 |
Mazda CX-5 | 14,1 | 8 | 8 | 3,6 | 34 / 94 | 42 / 87 | 23 / 64 | 6 / 86 | 105 / 5 |
Mitsubishi Outlander | 15,6 | 8 | 6,9 | 3,3 | 34 / 94 | 41 / 83 | 23 / 64 | 7 / 100 | 105 / 5 |
Subaru Forester | 15 | 8 | 6,5 | 3,3 | 33 / 91 | 45 / 91 | 26 / 73 | 6 / 86 | 110 / 5 |
Large off-road 4×4 | |||||||||
Hyundai Santa Fe | 15,6 | 8 | 7,8 | 3 | 34 / 96 | 43 / 89 | 25 / 71 | 6 / 86 | 108 / 5 |
Mercedes M-Class | 15,3 | 8 | 7,7 | 3,4 | 34 / 96 | 37 / 75 | 21 / 60 | 6 / 86 | 98 / 5 |
Range Rover | 15,2 | 8 | 7,3 | 2,1 | 33 / 91 | 41 / 84 | 23 / 63 | 6 / 86 | 103 / 5 |
Pick-up | |||||||||
Ford Ranger | 15,7 | 8 | 7,7 | 2,9 | 34 / 96 | 42 / 86 | 29 / 81 | 5 / 71 | 110 / 5 |
Isuzu D-Max | 10,5 | 8 | 7,9 | 3,5 | 30 / 83 | 33 / 67 | 18 / 51 | 5 / 71 | 86 / 4 |