„Renault” kādu laiku ar zināmu skaudību vēroja, kā popularitātes saldos augļus bauda alianses partnera „Nissan” mazais šķelmis „Juke”, bet tagad beidzot francūži paši nolēmuši iecirst zobus tik vilinoši smaržojošajā B klases krosoveru pīrāgā.
Atšķirībā no citiem automašīnu segmentiem mazo krosoveru klase arī ekonomiskā sausuma periodā turpina strauji augt. Ja vēl 2008. gadā globālajā tirgū tika pārdoti 130 tūkstoši šādu automobiļu, tad piecus gadus vēlāk realizācija bija palielinājusies vairāk nekā divkārt (264 000 vienību). Kā uzskata autotirgus eksperti, 2018. gadā B klases krosoveru tirdzniecības apjoms varētu sasniegt jau pusmiljona slieksni.
Spilgts izskats, spilgts krāsojums
2011.gada Ženēvas autoizstādē „Renault” prezentēja dizainera Lorensa van den Akera veidotu iespaidīgu futūristiska izskata konceptu ar nosaukumu „Captur”. Ražotāja pārstāvji mēģināja pārliecināt publiku, ka viņu krosovers būs vēl spilgtāks, interesantāks, agresīvāks nekā tā japāņu brālēns „Nissan Juke”. Un kāpēc arī lai nebūtu? Frančiem itin bieži ir padevušies no skata ļoti atraktīvi automobiļi.
Šopavasar „Renault” laida klajā sērijveida mazo krosoveru. Tam bija saglabāts koncepta oriģinālais nosaukums, visās prezentācijās automobilis tika demonstrēts tajā pašā oranžajā krāsā, diemžēl no efektīvās ārienes bija palicis pāri pavisam maz… Nē,
nevar teikt, ka „Captur” būtu iznācis neizskatīgs, tomēr godīgi jāatzīst, ka vizuālās atraktivitātes ziņā „Juke” pārspēt tam nav izdevies.
Nav jau tā, ka „Captur” sērijveida modelis būtu pilnīgi pazaudējis Van den Akera domas lidojumu. Līdzīgi kā jaunais „Clio” arī krosovers izceļas ar šķelmīgu „sejas grimasi”, kuras centrālais elements ir neparastā radiatora restes kontūra ar stūrainiem galvenās gaismas lukturiem galos un uzsvērti lielu logotipu goda vietā. Ne tik reljefi, taču virsbūves sānos joprojām saskatāmi arī viļņveida izvalcējumi. Un dinamisko kopbildi papildina oriģināla dizaina riteņu diski – arī mantoti no konceptauto.
„Renault” mazajam krosoveram piedāvā ne tikai dažādus optimistiski spilgtus virsbūves krāsu toņus, bet arī interesantas individualizācijas iespējas, veidojot divu kontrastējošu krāsu kombinācijas vai izdaiļojot auto ar oriģinālu musturu aplikācijām.
Izaudzis no „Clio”
„Captur” veidots uz „Renault Clio” bāzes, proti, mazā krosovera pamatā ir tā pati „Renault-Nissan” B modeļu platforma, kas izmantota arī „Nissan Juke” un „Dacia Duster”. Garumā tas ir pat nepilniem sešiem centimetriem pāraudzis bāzes hečbeku, taču izrādās par 15 mm īsāks nekā jau pieminētais „Juke” un par 40 mm īsāks par mūsu nesen aprakstīto vēl vienu šīs klases konkurentu – „Peugeot 2008”.
Moderns, krāsains interjers
Nost ar „folksvāgenisko” pelēcību! „Captur” ir mantojis mazā brāļa „Clio” jauneklīgi stilīgo interjeru. Franču dizaineriem tajā izdevies apvienot modernu arhitektūru, ko raksturo plastiskas formas un dzīvespriecīgas krāsas, un optimālu ergonomiku. Krosovera kabīne atšķiras vienīgi ar augstāku sēdpozīciju un plašāku telpu plecu-galvas apvidū.
Lai gan salona paneļi darināti no cietas un nepārprotami lētas plastmasas, taču viss šķiet saskrūvēts akurāti, tādēļ piekasīties budžeta taupīšanai it kā nav iemesla. Turpretim priekšējie sēdekļi ir pamīksti, bez izteikta profilējuma un ar pavāju sānu noturību, tomēr rāmai ikdienas lietošanai tie būs pietiekami ērti.
„Captur” franču ražotājs piedāvā tādu inovatīvu risinājumu kā noņemamus sēdekļu pārvalkus – tie pa perimetru piestiprināti ar rāvējslēdzēju. Gadījumā, ja vecais sēdekļu audums ir sasmērējies vai vienkārši sagribas vizuāli atjaunināt interjeru, varēsiet pie „Renault” pārstāvja no „Zip Collection” kataloga iegādāties citu pārvalku komplektu. Vēl
viens „Captur” lepnuma elements ir „Easy Life” cimdu nodalījums jeb tā sauktais „bardačoks”.
Tas ir nevis uz augšu vai leju atverams, bet gan izveidots kā atvilktne. Idejas autori cenšas mūs pārliecināt, ka šādi sīkmantu novietne būs ērtāk pārlūkojama un vajadzīgās lietas vieglāk sasniedzamas.
„Renault” pasažieriem aizmugurējā rindā sola „miniveniskas” ērtības, kas realitātē izpaužas tikai kā nedaudz augstāk novietots sēdekļa padibenis un, pateicoties paaugstinātajam jumtam, vairāk nekā „Clio” telpas galvas-plecu apvidū. Līdzīgi kā „Peugeot 2008” arī „Captur” otrās rindas sēdekli par trīsvietīgu saukt nebūtu īsti godīgi. Patiesībā tur vietas ir labi ja divarpus „pilnizmēra” dibeniem. Un tieši tāpat arī uz šo sēdekli ir grūti attiecināt vārdu „ērtības” – tas ir taisns un absolūti bezpersonisks „rezervistu” soliņš, kurā pasažieri nebūs priecīgi doties garākā ceļojumā.
Plašs un vēl paplašināms bagāžnieks
„Captur” bagāžas nodalījuma apjoma ziņā daudz neatpaliek no „Renault Megane”, taču krosovera otrā sēdekļu rinda ir bīdāma (16 cm diapazonā), kā rezultātā kravas telpu iespējams palielināt jau līdz visai respektablam 455 l apjomam. Tiesa, tādā gadījumā aizmugurējās vietās sēdēt nebūs iespējams… Kravas telpas apjoma ērtākai izmantošanai bagāžnieka plaukta paneli var novietot divos līmeņos – vai nu nolikt bagāžnieka dibenā kā grīdiņu vai arī iesēdināt piekto durvju sliekšņa līmenī, atstājot zem tā nodalītu sīkmantu nodalījumu.
Rāmi līganā gaitā
„Renault” konstruktori ir atteikušies no sportiski-utilitāriem automobiļiem (SUV) agrāk tradicionāli raksturīgās piekares stingrības, dodot priekšroku gandrīz amerikāniskam komfortam. „Captur” piekare lieliski slāpē sīkus ceļa nelīdzenumus un asfalta plaisas, taču gaita dažkārt šķiet peldoša un gāzelēšanās līkumos atsauc atmiņā tādus populārus „tautiešus” kā „Renault R4” un „Citroen Visa”. Starpība tikai tā, ka modernā francūža „reveransus” modri uzrauga ESP sistēma.
Vadāmība ir izteikti neitrāla, bet stūres reakcijas pietiekami precīzas un prognozējamas.
Tā apgriešanās diametrs „no borta līdz bortam” ir 10,4 metri.
„Captur” tiek piedāvāta tāda pati dzinēju gamma kā tā bāzes modelim „Clio”. „AutoMedia.lv” bija iespēja iepazīt jaunāko no „Renault” spēka agregātiem – miniatūro „Energy TCe 90”. Tas ir trīscilindru motorītis ar 898 cm3 darba tilpumu, kas pateicoties turbopūtei spēj attīstīt līdz 90 ZS jaudu. Tāds kopā ar piecpakāpju manuālo pārnesumkārbu tiek piedāvāts mazā krosovera starta komplektācijā.
Negribas pievienoties dažu kolēģu vīzdegunīgajam apgalvojumam, ka „tas galīgi nevelk”. Šāds komplekts, protams, nav piemērots sportisko ambīciju apmierināšani, bet pamatfunkcijas godīgi izpilda. Mazs motorītis gan prasa lielāku koncentrēšanos un rūpīgāku manevru plānošanu, taču, pierodot pie tā, var braukt pat visai dinamiski. Turklāt pa ceļam tīksmināties par salīdzinoši nelielu degvielas patēriņu.
Tas nekas, ka bez pilnpiedziņas
Pilnpiedziņas nav, un tā arī netiek solīta, jo neba jau izcilas apvidus braukšanas spējas ir noteicošais arguments, kādēļ lietotāji izvēlas krosoverus, tāpēc skaidrs, ka labāk nemaz neapgrūtināt dzīvi ar „pilnpiedziņas problēmām”. Patiesībā šādi spēkrati kā „Captur” mūsdienās tiek klasificēti savdabīgā apakšklasē, kam pat izgudrots speciāls nosaukums „urban allroader”, t.i., pilsētas visceļu automobiļi. Diezgan jau absurds vārdu salikums…
Piecu zvaigžņu drošība
„Captur” ir jau piecpadsmitais „Renault” modelis, kas izpelnījies augstāko, t.i., piecu zvaigžņu vērtējumu „EuroNCAP” triecienizturības testos. Visu pārbaužu summā tas saņēmis 80,5% vērtējumu.
„Renault Captur TCe 90 ZEN” vērtē Ojārs Vētra
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cena eiro un konkurenti
„Renault Captur TCe 90 ZEN” | no 15 003 |
„Nissan Juke 1.6 4×2 Acenta” | no 16 405 |
„Opel Mokka 1.6 Ecotec 5MT Enjoy” | no 17 230 |
„Peugeot 2008 Active 1.2 VTi M5” | no 15 124 |
„Chevrolet Trax 1.6 MT FWD LT” | no 16 450 |
„Testētā auto” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4159 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1739 |
Augstums (mm) | 1556 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2537 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 360/1194 |
Pašmasa (kg) | 1101 |
Pilna masa (kg) | 1658 |
Klīrenss (mm) | 165 |
Vēja pretest. koeficients | 0,79 |
Motors | R3 ar turbīnu; četri vārsti uz cilindru; 898 cm3;66 kW (90 ZS) / 5250 apgr.135 Nm / 2500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5 |
CO2 emisijas (g/km) | 113 |
Degviela | Benzīns |
Maksimālais ātrums (km/h) | 171 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 12,9 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 6,0Uz šosejas – 4,3Jauktā režīmā – 4,9 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 45 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 2,7 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektriskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļu bremzes |
Riepas | 205/60 R16 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km vai reizi divos gados |
Garantijas laiks | 5 gadi |