„AutoMedia.lv” eksperts par rudens ražas svētkiem Frankfurtes autošovā (+FOTO)

1-Frankfurt 2015_VW Skoda Superb Combi_Artis Eglitis

Šobrīd Vācijas pilsēta Frankfurte pie Mainas uz divām nedēļām (no 15. līdz 27. septembrim) ir kļuvusi par auto industrijas galvaspilsētu. Tur norisinās rudens nozīmīgākais un krāsainākais spēkratu šovs –„Internationale Automobil-Ausstellung 2015” (IAA 2015).

Auto izstādes pirmās divas dienas – 15. un 16.septembris – tradicionāli tika atvēlētas medijiem. To laikā ekspozīciju iekārtojums parasti ir nedaudz atšķirīgs, ražotāja pārstāvju noskaņojums vieglprātīgāks un ap automobiļiem grozās pievilcīgas meitenes-modeles nevis pārspīlēti lietišķi mārketinga ļaudis.

Arī jūsu „Automedia.lv” korespondentam bija iespēja būt klāt šajos auto industrijas svētkos, uzlādēt emociju baterijas un bagātīgi smelties informāciju. Starp citu, IAA oficiālā informācija liecina, ka kopējais žurnālistu skaits, kas preses dienās apmeklēja spēkratu šovu, šogad esot pārsniedzis līdz šim nesasniegto 12 tūkstošu robežu.

Ceturtdien, 17.septembrī IAA atklāšanas ceremonijā kā ik reizi klāt bija arī Vācijas kanclere Angela Merkele

ar visai daudzskaitlīgu oficiālo valdības svītu, lai pārliecinātos par to, ka vietējie ražotāji joprojām izskatās pietiekami spoži uz nozares kopējās skatuves.

Apjomīgajā Frankfurtes izstāžu kompleksā ar 23 ha kopējo platību bija izvietoti vairāk nekā 1100 dalībnieku stendi, tostarp tradicionāli klāt bija visi auto ražotāji, kas Eiropas tirgu uzskata par nozīmīgu placdarmu savam biznesam. Lai apstaigātu un vairāk vai mazāk rūpīgi izpētītu visus izstādes eksponātus, vienam cilvēkam droši vien būtu vajadzīga vismaz nedēļa. Mēs, būdami Frankfurtē ne pirmo reizi, pārliecinājāmies, ka divu dienu pietiek tikai lielāko jaunumu stipri virspusējai apskatei. Bija jāpaspēj būt klāt 210 pasaules mēroga pirmizrādēs (tas ir teju par 70 vairāk nekā pērnruden Parīzē), 26 Eiropas debijās un vēl veltīt uzmanību 30 Vācijas tirgus jaunumiem (lielākā daļa no tiem pagaidām vēl nav sasnieguši arī mūsu reģionu).

Ieskicē gaišo nākotni

2015.gada Frankfurtes izstādes lozungs ir „New Mobility World”, t.i., pasaules jaunā mobilitāte. Ar to domātas modernās tehnoloģijas, kas pamazām izmaina auto pasauli. Ikviens no mums taču ir tik daudz dzirdējis par autonomās vadības automobiļiem, drošības sistēmām, kas visu paveic vadītāja vietā u.tml. Proti,

mums tiek solīts, ka cilvēks jau drīz tiks padarīts par sava auto pasažieri.

Izstādē speciālā paviljonā ar 30 000 m2 kopējo platību apmeklētājiem dota iespēja praktiski iepazīties ar vienu brangu daļu šo nākotnes tehnoloģiju, kas gatavojas izmainīt automobilizācijas nākotni. Tur tiek stāstīts par to, kā automobiļi sazinās gan savā starpā, gan ar dažādiem servisa dienestiem, kā ar interneta ‘mākoņu’ palīdzību tiek optimizētas satiksmes plūsmas un loģistika, samazināta avāriju iespējamība u.tml. Es (un domāju, ka ne es vien) tur jutos kā Nezinītis Saules pilsētā. Kā Nezinītis tādēļ, ka apzinos, cik maz tomēr saprotu no datortehnoloģijām, bet asociācijas ar Saules pilsētu rada tas, ka virtuāli uzburtā nākotne rādās tik gaiša, smuka un daudzsološa, pat neraugoties uz to, ka sola mani no iemīļotās vadītāja vietas pārsēdināt pasažiera sēdeklī.

Otrs „New Mobility” virziens, protams, ir elektromobiļu tēma. Līdzīgi kā pirms astoņiem gadiem šeit pat Frankfurtē teju katrs auto ražotājs solīja: „ja ne rīt, tad vēlākais parīt” laist klajā vismaz pāris hibrīdauto modeļu, tagad tikpat pārspīlēti dedzīgi tiek runāts par elektromobiļu iekļaušanu modeļu gammā, kaut arī lietotāju auditorija uz šādiem alternatīvajiem spēkratiem pagaidām tomēr lūkojas uzsvērti vēsi.

Zīmīgi, ka pirmo reizi Frankfurtes autoizstādē ar savu stendu piedalījās arī amerikāņu elektromobiļu ražotājs „Tesla”.

Kompānijas stendā dažādos rakursos bija aplūkojams „Tesla Model S” ar jaunās paaudzes akumulatoriem, kas ļauj automobilim veikt par 20% lielāku attālumu, diemžēl netika rādīts gaidītākais jaunums – elektriskais krosovers „Model X”.

„Tesla” panākumi elektromobiļu tirgū neliek mieru daudziem, bet tagad pieteicies viens nudien respektabls konkurents un tas ir „Porsche”, kas izstādē prezentēja konceptu „Mission E”. Kā liecina ražotāja informācija, tā spēka agregātu kopējā jauda sastāda 600 ZS, kas ļauj automobilim paātrināties no nulles līdz simtam 3,5 sekundēs. Ar vienu uzlādi elektriskais „Porsche” spējot nobraukt vismaz 500 km. Kompānijas pārstāvji apgalvo, ka viņu lolojumam elektroenerģijas rezerves varot atjaunot nieka 15 minūtēs, taču neatklāj, kā tas tiek panākts. Vairāki tehnikas eksperti ir izteikuši pieņēmumu, ka visdrīzāk jau tas notiek, vienkārši nomainot akumulatoru bateriju bloku.

"Porsche MissionE"

“Porsche MissionE”

Ne mazāk interesants ir Taivānas kompānijas „Thunder Power” elektriskā sedana koncepts. Uz projekta nopietnību norāda kaut vai tas, ka automobiļa dizainu veidojis itāļu ateljē „Zagato”, šasiju – „Dallara” un līdztekus citiem izstrādē piedalījies arī „Bugatti” bijušais tehniskais direktors Peters Tutcers.

Tiek solīts, ka sērijveida modelis Eiropas tirgū nonāks 2017.gadā, un pēc šābrīža informācijas tāds maksās, sākot no 55 600 eiro. Bāzes versijā tas būs aprīkots ar elektromotoru ar 313 ZS jaudu. Automobilim būs priekšējo riteņu piedziņa, un no nulles līdz 100 km/h tas paātrināsies 6 sekundēs. Elektroenerģijas rezervi nodrošinās litija-jonu akumulatoru baterija ar 125 kWh kapacitāti. Ražotāja pārstāvji apgalvo, ka tā ļaus ar vienu uzlādi veikt līdz 650 km.

„Thunder Power”

„Thunder Power”

Negaidīti daudz dažādu apvidus auto

Protams, līdztekus Saules pilsētai Frankfurtes autoizstādē tiek pieteikti arī pavisam reāli modeļi. Tostarp šogad ražotāji ‘izšāvuši’ neparasti daudz tā saucamo sportiski-utilitāro automobiļu (SUV). Kā jau iepriekš bija gaidīts, šajā kategorijā beidzot pieteikušies arī tādi luksusa zīmoli kā „Bentley” un „Jaguar”.

Līdz 2017. gadam, kad savu krosoveru laidīs klajā „Rolls-Royce”, „Bentley Bentayga” ir rezervējis sev pasaules dārgākā apvidnieka godu. Kā izrādās, pat neraugoties uz 200 tūkstošu eiro sākumcenu un visai atbaidošo izskatu, tīkotāji pēc tā ir sastājušies garā rindā. Kompānijas pārstāvji ziņo, ka pirmajā ražošanas gadā plānotā 4000 eksemplāru „Bentayga” partija oficiālās prezentācijas brīdī esot 100% rezervēta klientiem. Lai gan „Bentley” lepojas ar britu izcelsmi, kompānijas pirmais krosovers (izmantojot „Audi Q7” platformu) tiks ražots „Volkswagen” Bratislavas filiālē. Pēc tam jau slovāku sagatavotie ‘pusfabrikāti’ ceļos uz Apvienoto Karalisti, kur vēsturiskajā rūpnīcā Krjū tiem piešķirs aristokrātisku mirdzumu.

Debitējot krosoveru segmentā ar „F-Pace”, „Jaguar” atzīmē kompānijas pastāvēšanas 80-to gadskārtu.

Tas tāpat kā sedans „XE” ir būvēts izmantojot jauno „iQ” moduļu platformu, kas ļāvusi minimizēt automobiļa masu – atkarībā no komplektācijas tā ir 1665-1861 kg. Proti, tas iznācis vieglāks nekā lielākā daļa sāncenšu. Kā liecina ražotāja informācija 80% virsbūves detaļu ir izgatavotas no alumīnija.

"Jaguar F-Pace"

“Jaguar F-Pace”

Pēc saviem gabarītiem (riteņu bāze – 2874 mm, virsbūves garums – 4731 mm, platums – 2175 mm, augstums – 1667 mm) „F-Pace” tirgū konkurēs ar „Mercedes-Benz GLC” un „Porsche Macan”. Ekonomiskākajā komplektā tā aprīkojumā būs divlitrīgs Igentum saimes dīzeļdzinējs, ko raksturo 180 ZS un 430 Nm, 8,9 sekunžu paātrinājums no nulles līdz 100 km/h un 4,9 l/100 km vidējais degvielas patēriņš. Pārī ar to darbosies sešpakāpju mehāniskā pārnesumkārba.

„Jaguar” modeļu saimes pirmais krosovers tirdzniecībā nonāks 2016.gada pavasarī, un tā cenu diapazona apakšējā robeža būs ap 46 tūkstošiem eiro.

Japāņu „Lexus” Eiropas tirgum piesaka sava galvenā krosovera „RX” ceturto paaudzi. Tas atkal ir mazliet paaudzies (riteņu bāze +50 mm, virsbūves garums +120 mm). Lai gan siluets joprojām ir atpazīstams, veidots jaunajā korporatīvajā stilistikā, iepriekš vizuāli tik miermīlīgais auto no mazā brāļa „NX” ir pārmantojis vairākas asākas šķautnes un 20-collīgus riteņus, un tādējādi izskatās krietni vien agresīvāks.

„VW” laiž klajā jaunās paaudzes „Tiguan”. Tas salīdzinājumā ar priekšteci kļuvis gabarītos lielāks (riteņu bāze +77 mm, garums +60 mm, platums +30 mm), taču vienlaikus padarīts par 50 kg vieglāks. Arī automobiļa klīrenss palielināts – par 11 mm. Ražotāja pārstāvji uzsver, ka „Tiguan” dzinēji padarīti vidēji par 24% ekonomiskāki. Kā liecina informācija, tirdzniecībā tas gaidāms nākamā gada pavasarī.

"VW Tiguan"

“VW Tiguan”

Kā izskatās, arī kompānija „Toyota” beidzot būs izlolojusi „Nissan Juke” konkurentu.

Lai gan „CH-R” vēl tiek prezentēts kā konceptauto (pirmo reizi koncepts tika parādīts pērnruden Parīzē), tagad tas izskatās ļoti gatavs. Japāņi sola sērijveida modeli nākampavasar uz Ženēvas autosalonu. Jau vēstīts, ka mazais krosovers tapis uz jaunās TNGA platformas, ko ražotājs izmanto, arī ceturtās paaudzes „Prius” izgatavošanai. Arī tas būs aprīkots (nu, protams!) ar hibrīddzinēju. Ražotāja pārstāvji uzsver, ka spēka agregātu sistēmai veikti dažādi pilnveidojumi, tostarp iekšdedzes dzinēja lietderības koeficients uzlabots par 40%.

"Toyota C-HR"

“Toyota CH-R”

Kompānija „Nissan” prezentējusi jaunās paaudzes pikapu “Navara”, kas tagad iekļaujas japāņu ražotāja kravas auto modeļu saimē ar indeksu “NP300″. Tas izgatavots uz modernizētas priekšteča platformas. Tiek uzsvērts, ka ar īso kabīni Crew Cab tas joprojām būs kā darba mašīna, kam saglabāta līdzšinējā aizmugurējā tilta konstrukcija ar lokšņu atsperēm, bet četrdurvju Double Cab versijā „Navara” tiek pozicionēta kā trasportlīdzeklis aktīva dzīves stila cienītājiem. Šādā izpildījumā tam aizmugurē ir daudzsviru piekare, greznāka salona apdare un bagātīgs aprīkojums.

Eiropas tirgū „Nissan” pikaps būs pieejams ar videi draudzīgu 2,3 l dīzeļmotoru. Aprīkots ar vienu turbīnu, tas attīstīs 160 ZS, bet biturbo versijā (ar divām turbīnām) – attiecīgi 190 ZS.

Kompānijas „SsangYong” stendu Frankfurtes autoizstādē greznoja veseli divi krosoveru koncepti – „XAV-Adventure” un „XLV-Air”. Kā liecina ražotāja informācija, pirmais no tiem ieskicē „Korando” pēcteci. Reālā modelī tas varētu materializēties tikai 2017.gadā. Savukārt otrais nav nekas cits kā mazā krosovera „Tivoli” (tas nupat kā sasniedzis Latvijas tirgu) pagarinātas bāzes versija ar septiņvietīgu salonu. Sērijveida automobilis gaidāms ierodamies Eiropas tirgū jau nākamā gada otrajā pusē.

„AutoMedia.lv” iepriekš jau vēstīja par Frankfurtē gaidāmajām kompakto parketa džipiņu „Kia Sportage” un „Honda HR-V” pirmizrādēm. Savukārt „Ford” Eiropas tirgum pieteica amerikāniski-kosmopolītiska izskata krosoveru „Edge”.

"BMW 7.Series"

“BMW 7.Series”

Pārsteigumu (vismaz mums) sagādāja „Renault” un „Suzuki”. Ja gribam būt precīzi, tad vilšanos. Proti, francūži neparādīja iepriekš daudz aprunāto un gaidīto „Renaul/Dacia” budžeta klases pikapu, bet japāņi gaidītā nākamā „Jimny” prototipa vietā izstādes stendā bija izlikuši vecā modeļa kārtējo „evolūciju”.

Dāsns ‘maizes mašīnu’ birums

Frankfurtē pirmizrādes piedzīvoja salīdzinoši daudz tā saukto ‘maizes mašīnu’. Proti, runa ir par dažādu ražotāju sortimenta būtiskākajiem, t.i., biznesam vai zīmolam sevišķi nozīmīgākiem modeļiem. Pie tādiem pieskaitāmi jaunās paaudzes „Audi A4”, „Alfa Romeo Giulia”, 7. sērijas „BMW”, „Infiniti Q30”, „Opel Astra”, „Renault Megane”, „Toyota Prius”, „Suzuki Baleno” u.tml.

Kas neierodas Frankfurtē, tas nolemj sevi aizmirstībai

Aptuveni pirms astoņiem gadiem še pat Frankfurtes autoizstādē ļoti enerģisku ofensīvu uzsāka Ķīnas auto ražotāji. Tolaik industrijas eksperti sprieda, ka tie ir tikai pirmie soļi, taču drīz viņi būs konkurētspējīgi tirgus dalībnieki. Taču,

kā izskatās, ķīnieši ir norāvuši ‘rokas bremzi’.

Proti, viņiem pietiek darba pašmāju tirgū, tādēļ nav laika māžoties, lai izpildītu dažādus prasīgās Eiropas untumus – pielāgotu savu produkciju šeit pastāvošajām pārspīlēti stingrajām drošības, ekoloģiskajām un visādām citām prasībām.

No ķīniešiem šajā izstādē piedalījās vienīgi… atjaunotais vācu zīmols „Borgward”. Kompānija prezentēja neglītu apvidnieku ar ķīniešiem raksturīgu neko neizsakošu modeļa apzīmējumu – „BX7”. Kā izrādās automobilis tiks ražots Ķīnā un galvenokārt tur arī tirgots. Taču kompānijas pārstāvji sola to ar laiku piegādāt arī ar eiropiešiem. Tādu dīvaini visdrīzāk gan varētu izvēlēties tieši ar ķīniešu mentalitāti apveltīti indivīdi. „BX7” prognozējamā cena – no 26 000 eiro.

Pirmo reizi autobūves jauno laiku vēsturē Frankfurtē nebija pārstāvēts „Volvo”. Varbūt tas skaidrojams ar to, ka zviedru kompānija tagad atrodas ķīniešu īpašumā un savu biznesu spēcīgi orientē komunistiskās Ķīnas virzienā. Kam viņiem tāda Eiropa ar maznozīmīgiem realizācijas rādītājiem…

Nebija arī krievu „Lada”, taču diez vai daudzi izstādes apmeklētāji pamanīja šo trūkumu un vēl mazāk – skuma par to.