„AutoMedia.lv” tests: Iepazīstam krāsaini jautro mazauto „Opel Adam”

Attīstītās un turīgās Rietumeiropas sen atzītos mazauto pie mums joprojām, neskatoties uz degvielas cenu augšanu, ekonomikas krīzēm un pat nelielu nodokļu politikas koriģēšanu šai virzienā, neatzīst. Taču citur pērk un „Opel” uz to reaģē ar dzīvespriecīgā „Adam” izlaišanu.

2012.gada statistika rāda, ka mazauto (A un B segments) daļa Latvijā ir tikai 7,6% no kopējā pārdoto jaunu vieglo automobiļu skaita. Kompaktie, kā „VW Golf”, turpretim aizņēma 26,9% tirgus. „Opel Adam” turklāt ir A segmenta auto, bet tādu starp pārdotajiem pērn bija vien 1,4%. Vai „Ādamiņam” pie mums maz ir jelkādas izredzes?

Dizains

„Adam” ir pirmais tā sauktās LiveStyle nišas modelis „Opel” saimē un cīkstēties par patikšanu tam nāksies galvenokārt ar „Fiat 500”, jo, būsim godīgi, līdz „Mini” nepavilks „Opel” imidžs, neskatoties uz pamatīgām ražotāja pūlēm savu 10 gadu garumā celt zīmola vērtību. Pērējie mazuļi, kas arī mēģina „mundierim piespraust” LiveStyle nozīmīti, tomēr atraktivitātē līdzi netiks.

Lai arī „Opel” arhīvos ir ne mazums vēsturisku spēkratu, kas varēja kļūt par iedvesmas avotu, veidojot „Adam”, dizaineri nav centušies rakties pagātnē,

kas jau pieminētajiem LiveStyle modeļiem ir raksturīgi. „Ādamiņam” ir savi svaigi un oriģināli vaibsti, kas to lielākoties atšķir no citu jaunāko „Opel” modeļu saimes.

28 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 041Priekšā uzmanību uzreiz piesaista viena liela dzinēja ventilācijas falšreste, kas apvieno parasti pierastās divas. Ačgārni tekošas ūdens lāses atgādinoši priekšējie galvenie starmeši bez jebkādiem straujiem lauzumiem arī nav citu modeļu stils. Salīdzinoši augstu paceltas apaļu miglas lampu nišas atkal ir pretstatā citiem „Opel” (daļēji izņemot „Mokka”).

Sānu dekoratīvo štancējumu motīvs gan ir paņemts no „Astra OPC”, bet horizontālās hromētās līstes ar „Opel” zibeni vidū uz augšu uzliektie gali noskatīti pie „Astra” sedana. Kičīga aizmugure ar tieši pretēju – asstūrainu galveno optiku un lecīgi uzrautu spoilerīti jumta malā. Interesanti, ka „Adam” proporcijās un galvenajās līnijās ir iznācis cieši līdzīgs tiešajam konkurentam „Fiat 500”, taču šī līdzība netraucē. Mīlīgs, simpātisks un svaigs bumbulis.

Riselheimas mārketologi „Adam” sauc par individualizācijas čempionu. Un tiešām – izvēles iespējas jumta un pārējās virsbūves toņiem, riteņu diskiem, salona krāsām un visādiem spīguļiem, kā arī apdarei, turklāt ar papildu uzlīmēm ir nudien plašas. „Opel” apgalvo, ka iespējamo kombināciju skaits mērāms desmitos tūkstošu. Šķiet neticami, kas kas tāds iespējams, bet var jau būt… riteņu diskiem vien ir 31 variants. Personalizācijas pamatpaketes ir trīs – Adam Jam, Slam un Glam. Pēdējais visdrīzāk ir no angļu glamour (šarms)… bet jau pat „ievārījums” (Jam) var būt noformēts gana „garšīgi”.

Tehnika

03 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 027Pēc mazā „Adam” mazliet var mēģināt spriest par to, kāda būs nākamās paaudzes B segmenta „Corsa”, jo vismazākais „Opel” būvēts uz saīsinātas „General Motors” (GM) globālās Gamma II platformas. Tehniskais izpildījums bez pārsteigumiem. Balstiekārtas – priekšā ierastais makfersons, bet aizmugurē daļēji atkarīga vērpes sija. Stūres mehānisks, protams, ar elektrisku pastiprinātāju un, kā jau pieklājas īstam pilsētas auto, ar speciālu City režīmu, kas, lēni ripinot, riteņu pagriežamību atvieglo.

Zem motora pārsega pagaidām pieejami vien divi četrcilindru benzīna dzinēji. Lielākā tilpuma 1,4 litru agregātam gan ir divas jaudas – 87 vai 100 Zs, taču griezes moments abiem identiski 130 Nm. Kā bāzīte kalpo 1,2 litru 70 Zs dzinējs. Visiem trim arī viena un tā pati piecpakāpju manuālā pārnesumkārba, vien mazajam dzinējam mazliet citādas pārnesumu attiecības.

Vēlāk „Adam” tikšot arī pie jaunas sešpakāpju mehānikas un jau apsolīta pilnīgi jauna trīscilindru 1,0 litra tilpuma benzīna turbomotoriņa. Taču neliela tilpuma dīzeļversija, kāda ir galvenajam konkurentam, pagaidām solīta netiek. Ražotājs ne pušplēsta vārda nesaka arī par transmisiju bez slēgšanās.

Vadāmība un gaita

29 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 003Gamma II platformu GM sāka izmantot jau 2010.gadā līdz ar aktuālā A segmenta „Chevrolet Spark” izlaidi. Tā ir pamatā arī gadu vēlāk startējušajam B segmenta „Chevrolet Aveo” un pērn ceļu pie pircējiem sākušajam mazajam krosoveram „Opel Mokka” (arī dvīnim „Chevrolet Trax”). Trīs pirmie „AutoMedia” ir labi pazīstami auto. „Aveo” pirms diviem gadiem pat visnotaļ pārsteidza ar negaidīti labām gaitas īpašībām.

Lai arī ar „Adam” mums Budapeštas pievārtē un pašā pilsētā pabraukt iznāca ļoti maz, ap 60 pa autostrādi veikti kiometri ļauj teikt, ka mazais „Opel” LiveStyle arī jau krietnos šosejas ātrumos tura stabilu kursu, īpaši nebaidās fūru radītu vēja virpuļu un ar spēcīgāko motoru ļauj sasniegt ap 180 km/h, gandrīz kā norādīts tehnikajos datos.

Stūres sajūta arī nav peļama. Standarta režīmā (ne City) patīkami stingra nulles punktā (stūrējošie riteņi taisni) un priekš tāda mini ar diezgan sakarīgu reaktīvo pretspēku manevros. City režīmu parasti nelietoju pat pilsētā, jo man tīk stingras stūres, bet šis režīms tiešām ļauj stāvvietās viegli manipulēt ar „Adam” smalkām dāmu rociņām.

26 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 046Ātrumkārba gan nav nekāda debesu dāvana. Kulise varēja būt kompaktāka un saturīgāka pēc slēgšanās sajūtas. Jūtams, ka šī kārba nav no svaigākajiem izstrādājumiem. Taču tas īpaši nebojā „Adam” vispārējo pievilcību. Vismaz pilsētā. Uz ātrgaitas šosejas ļoti prasās pēc sestā pārnesuma. Pie ātruma aptuveni 90 km/h kolēģis Aldis Bite no mūsu „AutoBild”, pārmetoši uz mani paskatījās un noprasīja, cik ilgi taisos zāģēt ar trešo pārnesumu. Motors tiešām pastiprināti dūca (labi, ka nespindz) un tohometra bultiņa bija uzkāpusi tuvu pie 3000 apgriezienu atzīmes, bet braucu jau ar piekto pārnesumu. Pie aptuveni 130 km/h ir jau 4000 apgriezieni un žēl, ka kolēģi, kuri izspieda iepriekš minētos 180, neatcerējās, kā tad lēkšo „Ādamiņa” sirsniņa. Cenšoties turēt līdzi ātrgaitas autostrādes ritmam iznāca, ka tērējām 6,7 litrus benzīna uz 100 km. Braucot ar ap 90-100 km/h, ap litru gan jau nomestu, bet līdz solītajiem 4,2 litriem kā tikt, nespēju iedomāties. Mašīnas gan bija svaigas, maz iebrauktas un mans ceļa biedrs nozīmēja ap 100 papildu kilogramus, taču tik un tā mazulis salikās ēdelīgs.

Vēl jo vairāk pilsētā. Ar nonullētiem borta datora rādītājiem pa nebūt ne sastrēgušu centru noripinājām tikai nepilnus 20 km. It kā par maz, lai izdarītu negrozāmus secinājumus, taču cipariņi mērinstrumentu paneļa lodziņā rādīja nepatīkamus gandrīz 10 litrus uz 100 km pat ar aktivizētu start&stop sistēmu. Pati 1,4 litru 100 Zs mašīnīte, ko „AutoMedia” izmēģināja, gan pilsētā citādi likās pietiekami sprigana un izveicīga. 1,2 litru bāzes motoru mums pamēģināt nedeva.

Komforts

16 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 003„Adam” nepārprotami ir automobilis diviem. Jeb diviem lieliem un ne vairāk kā diviem pusaugu bērniem. Aizmugurē ir skaidri nodalītas divas vietas. Un pat ja tā nebūtu, jau ar 175 cm augumu, tur nosēdēt ir grūti, pat ja priekšā apsēžas vēl īsāks cilvēks. Ceļgali spiežas atzveltnē, galva jumtā. Arī bagāžnieks protams mazs un ir taupīts uz skaņas izolāciju. Toties diviem savus 180-185 cm braucējiem „Adam” salonā būs gana ērti. Sēdekļi… nu ne tik ergonomiski, kā ortopēdu balvas sapelnījušie lielāko „Opel” modeļu krēsli, taču visnotaļ cienījami sēžamie ar 220 mm regulēšanu attālumā un 57 mm augstumā.

Komforta aprīkojums?

Tādu bagātu mazuli vēl būs ļoti jāpameklē un var gadīties, ka neatradīsim!

Pasīvā un aktīvā drošība, komforta aprīkojums nudien priekš mini ir augstā līmenī. Turklāt visai daudz no iespējamā ir jau pat bāzītē. Piemēram advancēta ESP Plus sistēma ar papildinātu ABS un stabilizācijas kontroli, kā arī pret kalnu uzsākšanas asistentu. Tāpat Cruise control ar ātruma ierobežošanas funkciju, bet par piemaksu ir pat automātiskā paskošanās sistēma Park Assist II. Kurš mini vēl tā var? Te nu „Opel” īpaši nepiepušķo preses relīzes. Ja neskaita salona materiālus, kas arī kopumā nebūt nav prasti, var piekrist, ka „Adam” ir premium līmeņa mazauto salons.

04 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 003Taču ar vienu niansi „Adam”, manuprāt sev atņēmis daļu iespējamo pircēju. Proti, jaunā IntelliLink borta informācijas un izklaides sistēma („Adam” tā piedzīvo debiju), pilnvērtīgi izmantojama būs, ja vien esat viedtālruņu piekritējs un lietotājs. Jaunā paaudze, kas ir Android un Apple iOS pasaules fani gan jau būs starā un visu, kas ir viedtālrunī ērti varēs lietot mašīnā. Tācu bez viedtālruņa pat karšu navigācija BringGO „Adamā” nestrādās. Toties ar viedtālruni svešā pilsētā var navigāciju izmantot, pat atstājot auto, piemēram, kājām dodoties iepazīt vecpilsētu, kur varbūt ar auto iebraukt aizliegts. IntelliLink auto pamatcenai pievieno vien 300 eiro.

Domājot par zvaigznīšu vērtējumu raksta beigās, šeit lasāmā autors nonāca dilemmas priekšā. Par salona ērtībām kopumā būtu jāliek ne vairāk kā divas, bet diviem pirmajā rindā sēdošajiem pienākas četras. Rezultātā iznāca trīs, bet aizmugurē nejauši nokļuvušie nez vai tam piekritīs.

Izvēle un cena

30 - Opel Adam_Budapest 21.03.2019 003Jā vērtējam dzinēju un transmisiju izvēli, tad pagaidām tā ir pat pieticīga. Galvenā konkurenta „Fiat 500” arsenālā ir gan dīzelis gan sešpakāpju kārba. Taču personalizācijas iespējas nudien „Adam” izskatās iespaidīgas, kaut arī itālietim tās jau ir plašas. Pārējie mini konkurenti krāsaini visdzīvespriecīgajiem tā īsti var pretstatīt vien vēl divu sāndurvju pieejamību papildus (kā „Up!” un „Citigo”) vai to esamību vienmēr (kā „Spark” un „Picanto”) un tad arī cienīgāku ietilpību aizmugurē ,kur varēs saspiesties pat piecatā.

Cena? Bāzīte ar 1,2 litru motoru izskatās cerīgi, bet lielākie motori, ja vēl tos papildina ar Jam, Slam un Glam krāšņo atribūtiku, jau kož.

Tirgus analītiķi sarēķinājuši, ka kopš 2000.gada A segmenta LiveStyle modeļu pārdošana pieaugusi par 30%. Īpaši tādās valstīs kā Itālija, arī Vācija, Lielbritānija, Francija un Niderlande. Pie mums? „Opel” pārstāvji vakariņu laikā bija visai pieticīgi, bilstot, ka priecāsies, ja pārdos kaut desmit. Taču „Fiat 500” izpērk vismaz vairākus desmitus gadā. Iespējams, arī „Adam” Latvijā pirks vairāk kā cer ražotājs.

„Adam” Latvijā ir pieejams no 2.aprīļa. Bāzītes cena ar 1,2 litru motoru sākot no 10 200 eiro, Jam pakotnē no 12 200 eiro, Glam un Slam attiecīgi no 12 700 un 13 000 eiro. Par 87 Zs dzinēju jāpiemaksā 450, bet par 100 Zs 900 eiro.

„Opel Adam 1.4i 5MT” vērtē Ainārs Zariņš

* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”

Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

„Opel  Adam” cenas eiro un konkurenti (TOP 5 pēc LPAA 2012.gada datiem)

Opel Adam 1.2i (70 Zs) 5MT no 10 200
Opel Adam 1.4i JAM (87 Zs) 5MT no 12 650
Opel   Adam 1.4i GLAM (100 Zs) 5MT no 13 600
Opel   Adam 1.4i SLAM (100 Zs) 5MT no 13 900
Fiat 500 1.2i POP (bāze) (69 Zs) 5MT no 10 250
Fiat 500 1.2i Lounge (bāze) (69 Zs) 5MT no 11 460
Fiat 500 1.4i Lounge (100 Zs) 6MT no 13 154
VW Up! 1.0i Take Up! (60 Zs) 5MT no 8726
VW Up! 1.0i Move Up! (75 Zs) 5MT no 10 309
VW Up! 1.0i High Up! (75 Zs) 5AT no 11 649
Kia Picanto 1.0i LX (69 Zs) 5MT no 9490*
Kia Picanto 1.2i EX (85 Zs) 4AT no 12 090*
Renault Twingo 1.2i Access (75 Zs) 5MT no 9076
Renault Twingo 1.2i Dynamique (75 Zs) 5MT no 11 315
Chevrolet Spark 1,0i LS (68 Zs) 5MT no 8840*
Chevrolet Spark 1,2i LS (81 Zs) 5MT no 12 490*
Škoda Citigo 1.0i Active (60 Zs) 5MT no 8185
Ford Ka 1,2i Trend (69 Zs) 5MT no 8751

* piecdurvju modelis

„Opel Adam” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

1.2/1.2   ecoFLEX 1.4/1.4   ecoFLEX 1.4/1.4   ecoFLEX
Garums (mm)

3698

Platums bez spoguļiem (mm)

1720

Augstums (mm)

1484

Riteņu garenbāze (mm)

2311

Standarta bagāžas nodalījuma tilpums (l)

170

Pašmasa (kg)

1086

1120

Pilna masa (kg)

1455

1465

Klīrenss (mm)

Nav datu

Vēja pretest. koeficients

Nav datu

Motors 1.2   l, R4; 1229 cm3; jauda 70 Zs pie 5600 apgr./grieze 115 Nm pie 4000   apgr. 1,4   l, R4; 1398 cm3; jauda 87 Zs pie 6000 apgr./grieze 130 Nm pie 4000   apgr. 1,4   l, R4; 1398 cm3; jauda 100 Zs pie 6000 apgr./grieze 130 Nm pie 4000   apgr.
Atgāzu emisiju klase

Euro V

Degviela

Benzīns

CO2 emisijas (g/km)

124 (118 eco)

129 (119 eco)

Maksimālais ātrums (km/h)

165

176

185

Dinamika 0-100 km/h (s)

14,9

12,5

11,5

Dinamika 80-120 km/h (s)

26,8

17,8

Degvielas patēriņš (l/100 km)

Pilsētā – 7,1 (6,5   eco)

Uz šosejas – 4,2   (4,2 eco)

Jauktā režīmā – 5,3   (5,0)

Pilsētā – 7,3 (6,6   eco)

Uz šosejas – 4,4   (4,2 eco)

Jauktā režīmā – 5,5   (5,1)

Degvielas tvertnes tilpums (l)

38

Velkošā ass

priekšējā

Ātrumkārba

piecpakāpju manuālā

Stūresrata apgriezieni

Nav datu

Stūres pastiprinātāja tips

Elektrisks ar   mainīgu slodzi un City režīmu

Balstiekārta

Priekšā –   neatkarīgā – McPherson statņi

Aizmugurē – daļēji   atkarīgs vērpstienis

Bremzes

Priekšā –   ventilējami diski

Aizmugurē – trumuļu

Riteņi

No R15 līdz R18

 

Birkas: , ,