Vasaras izskaņā „Opel” pašreizējā „Astra J” paaudze, tēlaini izsakoties, beidzot sazaļoja pilnā krāšņumā, jo priekškars tika norauts gan pēdējai virsbūves modifikācijai – sedanam, gan tautās tika laista „niknā” „Astra OPC”. Un zināms jau bija, ka „Astra” kabrioleta vairs nebūs, jo to nomainīs izmēros prāvāks „Cascada”.
Vienlaikus ar sedana un „OPC” uznācienu, iepriekšējām standarta „Astrām” jau ir veiktas nelielas kosmētiskas manipulācijas. Kā nekā, piecdurvju hečbekam jau „plecos” trīs gadi. Taču interesantāka par dažu „krunciņu aizmālēšanu” vecākajām modifikācijām bija jauna bi-turbo dīzeļdzinēja ieviešana. „AutoMedia.lv” izbrauca gan ar trakulīgo 280 Zs „OPC”, gan spēcīgo bi-turbo, kā arī ievērtēja sedanu.
Dizains
Interesentiem tagad jātur acis vaļā labi plaši, jo līdz ar sedana iznākšanu ieviestajās iepriekšējo „Astru” dizaina izmaiņu variācijās, kas reizēm atkarīgas ne tikai no virsbūves, bet pat konkrēta dzinēja, var sapīties pat ar „Opel” pazīstami ļaudis. Teju viss izmaiņu arsenāls koncentrēts modeļu priekšpusē. Priekšējā radiatora reste kļuvusi izteiktāk akcentēta, restes un bampera gaisa atveru tīklojums ieguvis citas ģeometriskas figūras, hromētajai līstei priekšējā restē tagad ir mazliet citāda forma, kāda jauna tumša ēna optikā parādījusies un arī miglas lampas ir izmanījušās.
Kopumā ņemot, sedanam, piecdurvju hečbekam un vagonam it kā ir vieni sejas panti, bet trīsdurvju „GTC” un primadonnai „OPC” mazliet citādi. Taču tas tā ir, tēmu mazliet vispārinot, jo piecdurvju hečbeks ar jauno bi-turbo dīzeli, piemēram, atšķiras no tādiem pašiem „parastajiem” hečbekiem un ir pavilcies izskatā uz „GTC” pusi.
Lai nu kā būs ar konkrētu modifikāciju atpazīšanu „sejā”, ne vienu vien godalgu saņēmušais „Astra” dizains ir kļuvis tikai izteiksmīgāks.
Tehnika
Starp nozīmīgākajiem tehniskajiem papildinājumiem jāmin trīs dzinēji. 1,4 litru 140 Zs benzīna turbo dzinējam ir ieviesta „overboost” funkcija, kas īslaicīgi nodrošina par 20 Nm lielāku griezi, tādējādi ļaujot ātrāk veikt apdzīšanas manevrus. „AutoMedia.lv”, izbraucot ar jauno sedanu, atklāja, ka šis dzinējs, jau tā būdams ļoti labs jaudas un degvielas ekonomijas kompromiss, tagad ir kļuvis vēl tīkamāks. Ļoti pieklājīgs 10,3 sekunžu cēliens ieskrējienā līdz simtam un tiešām tikai nedaudz virs solītajiem 5,9 l/100 km patēriņš. Pats sedans ērts salonā, ar lielu bagāžnieku, turklāt glīts, kas ne vienmēr, hečbekam pieliekot aizmugurē „čemodānu”, izdodas.
Pats par sevi 2,0 litru bi-turbo 195 Zs vērtais dīzeļdzinējs nav jaunums, jo zināms jau no lielākā modeļa „Insignia”, taču zem „Astra” motora pārsega nonācis pirmo reizi. Un tagad tāda „Astra” ar 195 Zs, kas nav pieejama vienīgi sedana modifikācijai, ir pagaidām jaudīgākā aiz „OPC”. „AutoMedia.lv” izbrauca ar piecdurvju bi-turbo hečbeku. 400 Nm jauda pašā būtiskajā apgriezienu diapazonā (no 1750 līdz 2500) šādu „Astra” draud padarīt par ielu huligānu, taču, aizsteidzoties notikumiem mazliet priekšā, jāpiebilst, ka dzinēja iespējām līdzi netiek stūres iekārta un arī piekares. Gadījās bi-turbo sēsties tieši pēc „OPC”. Pirmajos mirkļos pat šķita, ka auto Frankfurtes apkaimes vīna kalnu šaurajos asfalta līkločos nav sakarīgi valdāms – tik liela ir atšķirība starp „OPC” un pārējām „Astra”, kas nav vismaz „GTC”. Mazliet adaptējoties pie salīdzinoši sintētisku reakciju dodošā stūres pastiprinātāja un kopumā „mīkstās stūres”, kā arī elastīgākās balstiekārtas, jau varēja pabraukties tīri naski. Arī bi-turbo, līdzīgi kā citi „Opel” dīzeļi, ir diezgan skaļš salonā un, godīgi sakot, varbūt izņemot „GTC”, drīzāk ir lieka greznība un vairāk muskuļu demonstrēšana. Pēc „papīriem” 0-100 km/h 8,4 sekundēs! Vajag to uzvedībā ģimeniskam hečbekam vai univerālim!? Turklāt, Vācijā veiktie vērojumi liecināja, ka ražotāja paustais, ka jauda te iet rokrokā ar taupību, ir tukšas frāzes, jo solīto vidēji 5,1 l/100 km vietā bi-turbo „rija” krietnus divus litrus vairāk. Nu vismaz kaut cik mēģinot izmantot tos 195 Zs un 400 ņūtonmetrus.
Toties „OPC” ar līdz 280 Zs „sagrieztu” ne būt ne to jaunāko 2,0 litru turbodzinēju ir īsts gardums. „Opel Performance Center” gatavotie sērijveida modeļi arvien ir bijuši interesanti, taču jaunā „Astra OPC” pārspēj līdz šim baudīto. Nulle – simts sešās sekundēs! Saturieties „BMW”! Starta dinamikas izjūtu baudīšanu gan mazliet traucē pirmo manuālās sešpakāpju kārbas robu īsums, jo tīksmināšanās vietā nākas ātrāk nekā gribētos, štepselēties uz augšu. Tiesa, nav jau „Astra OPC” vienīgā šāda salīdzinoši nedārga bet jestra „atspole”. „Megane RS”, piemēram, spēj to pašu, „Mazda3 MPS” ir tikai par sekundes desmitdaļu lēnāka (ar 2,3 l motoru un jūtami rijīgāka). Taču vienā ziņā gan laikam „Opel” mārketinga cilvēki nemānās, apgalvodami, ka „Astra OPC” starp līdzīgajiem ir lielākā jaudas un vilkmes attiecība pret vienu motora darba tilpuma litru.
Jau 2011.gadā labā nozīmē mūs pārsteidza „GTC” braukšana, bet „OPC” ir krietnu soli tuvāk sportam. Nav jau arī brīnums, jo „Opel Performance Center” gatavo ne tikai ielas sporta modeļus, bet arī īstas sacīkšu mašīnas. Uz „GTC” bāzes gatavotajai „OPC” ir tādas pašas konstrukcijas „HiPerStrut” priekšējā piekare (citām „Astra” ir parasta „McPherson”), aizmugurē tā sauktais Vata stienis, taču „OPC” piekares un amortizatori ir ātrumam un lielām centrbēdzes slodzēm speciāli pieregulēti, turklāt viss vēl papildināts ar ierobežotas berzes diferenciāli. Arī stūre ir „īsāka” un, zīmīgi, ka pastiprinātājs ir hidraulisks, kāds tomēr ātrumos ar vadītāju „runā” daudz saprotamākā valodā nekā elektriskie.
Vadāmība
Ar vārdu sakot, jaunā „Astra OPC” ir gards kumosiņš un ļoti spējīgs dauzoņa. „OPC” ļauj braukt ātri, pat ļoti ātri, arī visnotaļ azartiski un stūrei klausa kā labi dresēts suns saimniekam, bet vai tik „Opel” inženieri nav nedaudz pārcentušies. Runa ir par to, ka īstam karsto hečbeku cienītājam, ja pieņemam, ka tāds braukt prot ļoti labi, var sākt krist uz nerviem jaunās „OPC” reakciju pareizība un prognozējamība. Tā, iespējams, bieži glābs ne tik labus braucējus, bet meistaram mirdzumu acīs var dzēst. Kuru ir vairāk „OPC” kārotāju rindās? Iespējams, „Opel” to ir izpētījis un „OPC” ir tāda, kāda ir, tieši tāpēc?
Komforts
Neskatoties uz sportu raksturā, tanī pat laikā „OPC” gaita nebūt nav cieta kā veļas dēlim un šajā auto mierīgi var vizināties stundām, nenokļūstot diskomforta zonā. Vācijas autobāņu 200 un vairāk km/h arī nenogurdina. Krēsli priekšā ir ne tikai labi aptveroši, kas nodrošina braucēju augumu stabilitāti sānu slodžu brīžos, bet reizē ir arī pietiekami neuzbāzīgāki, kad braukts tiek rimtāk. Aizmugurējā rindā, kā jau jebkurā trīsdurvju kompaktā hečbekā, nekāda lielā brīvība nav, bet „OPC” nav neviesmīlīgāks par „GTC”, jo virsbūves parametri ir uz mata vienādi. Arī bagāžnieka standarta 380 litri nozīmē daudz vairāk nekā tikai lielveikala iepirkumu maisiņus. Vienīgais, ko gribējās tādai raksturā spilgtai mašīnai, ir mazliet dzīvāku jeb krāsaināku interjeru.
Izvēle/cena
„Astra OPC” rekomendētā cena Baltijai ir 29 410 eiro (vietējo „Opel” dīleru interneta vietnēs nekas nav atrodams, lai gan pasūtīšana, kur tas laiks kā atklāta). Piesviežot nepilnu tūkstoti eiro, par vienas „OPC” cenu var nopirkt divus piecdurvju „Astra” hečbekus ar 100 Zs benzīna motoru. It kā dārgi, taču jāapzinās, ka patiesi sportisku mašīnu pasaulē tas tomēr ir tikai sākums. Pat franču „Megane RS” un spāņu „Leon Curpra R” nav neko būtisku lētāka, nemaz jau nerunājot par citiem „vāciešiem”. Toties bi-turbo dīzeļversiju dārdzības pamatojumu nesaprotu. Piemēram, 195 Zs „GTC” maksā 28 730 eiro, tikai par 680 mazāk nekā „OPC”. Taču iespējas nav salīdzināmas un kaut kāda nosacīta ekonomija uz degvielas patēriņu šai gadījumā pārvēršas blefā.
Vērtē Ainārs Zariņš: Lielisks budžeta grupas karstais hečbeks, kas netaisās griezt ceļu pat tādam etalonam kā gaidāmajam „VW Golf VII GTI”. Pavisam droši – interesantākais no „Opel OPC” sazarotās saimes, kas plešas no ģimeniskiem miniveniem līdz uzņēmēju līmeņa „Insignia”. Īstiem braukšanas gardēžiem „Astra OPC” uzvedībā mazliet var pietrūkt pirmatnīga mežonīguma, lai gan zirgspēku un griezes momenta ziņā pašreiz līdzvērtīgu klasesbiedru nav. Uz šīs taciņas izvēle arvien ir šaura, bet „Ford Focus ST” kļuvis pieejams arī universāla variantā.
“Opel Astra OPC” vērtē* Ainārs Zariņš
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Opel Astra OPC” un konkurenti izmēros
Garums (mm) | Platums (mm) | Augstums (mm) | riteņu g-bāze (mm) | bagāžnieka tilpums (l) | |
Opel Astra OPC |
4466 |
1840 |
1489 |
2695 |
380 |
Ford Focus ST |
4358 |
1823 |
1484 |
2649a |
363 |
VW Golf VI GTI |
4213 |
1786 |
1469 |
2578 |
350 |
Renault Megane RS |
4299 |
1804 |
1423 |
2640 |
377 |
Mazda3 MPS |
4505 |
1770 |
1460 |
2640 |
290 |
Seat Leon Cupra R |
4309 |
1768 |
1443 |
2578 |
341 |
„Opel Astra OPC” cenas eiro un konkurenti
Opel Astra OPC 2,0T (280 Zs) 6MT | no 29 410 |
Ford Focus ST 2,0T EcoBoost (250 Zs) 6MT | no 27 950¹ |
VW Golf VI GTI 2,0 TSI (210 Zs) 6MT | no 27 700¹ |
Renault Megane RS 2,0i (265 Zs) 6MT | no 27 990¹ |
Mazda3 MPS 2,3T (260 Zs) 6MT | no 30 036 |
Seat Leon Cupra R 2,0T (265Zs) 6MT | no 26 101 |
¹cena Vācijā
„Opel Astra OPC” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Astra OPC | |
Garums (mm) | 4466 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1840 |
Augstums bez reliņiem (mm) | 1489 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2695 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 380/1165 |
Pašmasa (kg) | 1393 |
Pilna masa (kg) | līdz 2060 |
Klīrenss (mm) | 140 |
Vēja pretest. koeficients | nav datu |
Motori | 2,0 l Turbo(1998 cm³)maks. jauda 280 Zs pie 5500 apgr./min.maks. grieze 400 Nm no 2500 līdz 4500 apgr./min. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 189 |
Degviela | Benzīns E95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 250 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 6,0 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 10,8Uz šosejas – 6,5Jauktā režīmā – 8,1 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 56 |
Velkošā ass | priekšējā ar diferenciāļa bloķētāju |
Ātrumkārba | 6 pakāpju manuālā |
Stūres pastiprinātāja tips | hidraulisks |
Balstiekārta | Priekšā neatkarīgādaudzsviru „HiPerStrut”Aizmugurē daļēji atkarīgā ar Vata mehānismu |
Bremzes | Priekšā ventilējamas diskuAizmugurē disku |
Riepas | 245/40 R19 |
Tehniskās apkopes cikls | Pēc 30 000 kmnobraukuma vai 1 reizigadā |
Rūpnīcas garantijas laiks | 2 gadi bez nobraukumaierobežojuma |