„Toyota” veikusi ļoti nopietnu sava populārā parketa džipa „RAV4” revīziju. Japāņu krosovers ir tik ļoti atjaunināts, ka teju vai prasītos RAV’am piešķirt nākamo kārtas numuru, t.i., pārdēvēt to par „RAV5”.
Moderns izskats
Neizmainīta palikusi tikai auto riteņu bāze. Viss pārējais ir „pa jaunam”, kā uzsver ražotāja pārstāvji – tieši tā, kā to vēlējušies klienti. Automobilis ir platāks, zemāks, ar labāku aerodinamiku un agresīvāku izskatu.
„RAV4” āriene ir izmainīta atbilstoši „Toyota” jauno laiku korporatīvajiem standartiem.
Krosovers ieguvis mazajam brālim „Auris” līdzīgu „bezkaislīgu sejas izteiksmi”. No tā mīmikas izdzēstas beidzamās emocionalitātes paliekas,
ko priekšteči bija mantojuši no 1994. gadā izlaistā aizkustinoša izskata pirmdzimtā „RAV4” un par ko šo parketa džipa modeli sevišķi bija iecienījušas daiļā dzimuma pārstāves. Patiesībā ceturtajā paaudzē „RAV4” ir padarīts par pilnīgu „uniseksu”.
Toties pievilcīgāk tagad izskatās auto aizmugure. Rezerves ritenis no pie piektajām durvīm zem bagāžnieka grīdas pazuda jau iepriekšējās poaaudzes feislifta brīdī, bet nu arī pašas durvis ieguvušas ne tikai jaunu formu, bet arī saturu. Tās veras augšup, nevis sānis kā līdz šim, tādēļ ērti un no visām pusēm var piekļūt kravas nodalījumam. Turklāt rezultātā izbrīvēta vieta atraktīva dizaina starmešiem.
Jaunais „RAV4” ir pastiepies garumā par iespaidīgiem 20,5 cm un, nolikts līdzās 3,7 m garajam pirmās paaudzes modelim, tas izskatās kā īsts milzis.
Plašs, taču pelēcīgs salons
Pateicoties šai iespaidīgajai izaugsmei, itin loģiska šķiet apjomīgā salona telpa un 547 litru bagāžnieks. Patiesībā jau salona ietilpības efekts varētu būt vēl lielāks. Taču daļu no apjoma japāņu dizaineri ziedojuši, lai automobilī ievietotu masīvo priekšējo paneli. Tā sarežģītā arhitektūra un iekārtojums līdzinās iepriekšējā paaudzē redzētajam, taču materiālu izlietots ievērojami vairāk. Un, lai gan dizains kļuvis nopietnāks, vadības centra ergonomika joprojām prasa zināmu adaptācijas laiku. Proti, laiku, kas nepieciešams, lai atrastu dažādus attālāk novietotus taustiņus. Tostarp arī pogu ar uzrakstu „Sport”, kas noglabāta zem elkoņu balsta – it kā lai ar savu klātbūtni lieki neprovocētu vadītāju.
Jūtams, ka maz uzmanības japāņu ražotājs veltījis apdares materiālu kvalitātei – interjerā joprojām dominē cieta, pelēka plastmasa, arī āda (imitācija), nav taustei īpaši patīkama, bet oglekļa šķiedras imitācija nu nemaz nav līdzīga oriģinālam…
Mašīnas virsbūves augstums samazinājies, turpretim klīrenss paaugstināts.
No tā jāsecina, ka sarucis salona augstums, taču jūtams tas nav. Telpas galvas/plecu apvidū joprojām ir atlikām.
Sēdekļi padarīti konstruktīvi vieglāki, taču ir ērtāki nekā priekštecim un ar labāku sānu noturību. Nedaudz pagarināts padibeņa spilvens nodrošina labāku stilbu atbalstu. Plašs regulēšanas diapazons ļauj vadītāja sēdekli vienkārši pielāgot katra auguma prasībām. Arī stūre pieregulējama gan augstumā, gan tālumā.
Otrās rindas pasažieri ieguvuši papildus 5,5 cm ceļu rajonā. Tas ir nozīmīgs ieguvums, jo aizmugurējā sēdeklī ne tikai bez sevišķas spiešanās, bet pat visai ērti var iekārtoties trijatā. Otrās rindas dīvāns ir divdaļīgs. Katrai no daļām ir neatkarīgi regulējams atzveltnes slīpums, turklāt tās bīdāmas tālumā. Pareizāk gan būtu teikt – uz priekšu (165 mm diapazonā) –, jo šī bīdīšana patiesībā paredzēta, lai varētu palielināt bagāžnieka apjomu, tādējādi būtībā atņemot ērtības aizmugurē sēdošajiem pasažieriem.
Pilnveidotas asfalta iemaņas
„Toyota” ar lepnumu ziņo, ka „RAV4” aprīkojumā iekļauta integrēta dinamiskās vadības sistēma. Starta brīdī pieslēgt talkā aizmugurējās ass riteņus, novadot tiem līdz pat 50% griezes, atslēgt pilnpiedziņu bremzējot, kā arī bloķēt starpasu sajūgu „Toyota” krosovers „mācēja” jau iepriekš. Tagad „gudrā” gaitas stabilitātes sistēma (VSC) papildināta ar pagriezienu vadības funkciju.
Kad aktivizēts iepriekš pieminētais taustiņš „Sport”, kolīdz vadītājs pagriež stūri, 10% griezes momenta tiek novadīti uz aizmugurējās ass riteņiem un nepieciešamības gadījumā šī proporcija var tikt palielināta līdz pat 50:50, kas palīdz straujā līkumā nodrošināt maksimālu saķeri.
Jaunais „RAV4” ir padarīts par ļoti patīkamu ikdienā braucamu auto, un tā „džipiskums” būtībā ir vairāk kā imidžs. Ar mērķi uzlabot gaitas stabilitāti „Toyota” inženieri ir krietni izmainījuši auto balstiekārtas regulējumus – padarījuši mīkstāku priekšu un stingrāku aizmuguri –, kā rezultātā
braukšanas sajūtu ziņā tas jau tuvojas savas klases sportiskākajam sāncensim „Ford Kuga”.
Protams, SUV’s ar 197 mm klīrensu nevar (un droši vien nekad arī nevarēs) gaitas izsmalcinātībā līdzināties tradicionālas kompozīcijas vieglajam auto. Turklāt „RAV4” gadījumā daļu braukšanas prieka laupa arī stūres pastiprinātājs, kura aptuvenās reakcijas nekādi neatbilst transmisijas un piekares „sportiskumam”. Toties automobilis pārsteidz ar savu manevrētspēju – tā apgriešanās diametrs „no borta līdz bortam” ir 10,6 m.
Vieglā neceļā – bez bailēm
Lieki teikt, ka jaunā „RAV4” pilnveidotās „asfalta iemaņas” nav būtiski mazinājušas tā bezceļa spējas. Paaugstinātais klīrenss, pilnpiedziņas sistēma un vesela rinda elektronisku palīgu ļauj itin droši, piedzīvojumus vai romantiku meklējot, nobraukt no ceļa cietā seguma. Tomēr allaž prātā jāpatur, ka idejiski tas tomēr veidots kā „parketa džips”, kas paredzēts miermīlīgai ekspluatācijai pilsētas ielās un pa gludi asfaltētiem lielceļiem, bet nopietnām “off-road” dēkām nav domāts.
Pārbaudīta un uzticama tehnika
„Toyota” 2,2 litru 150 ZS „D4-D” turbodīzelis nav pats sportiskākais starp līdzīgiem spēka agregātiem, taču laika gaitā tas pierādījis savu uzticamību. Nelielu modifikāciju rezultātā uzlaboti dzinēja ekoloģiskie parametri, bet veiktspēja pagaidām palikusi bez izmaiņām. Taču komplektā ar sešpakāpju automātu joprojām ir „RAV4” veiksmīgākā kombinācija. Ar galvu reibinošu sportiskumu tas neizceļas, taču iespaidīgā griezes momenta rezerve un transmisijas perfektā darbība nodrošina automobilim apskaužamu dinamisko komfortu.
Vēl viena pozitīva īpašība ir dzinēja salīdzinoši pieticīgā apetīte. „AutoMeda.lv” testā pārliecinājāmies, ka, braucot mierīgā režīmā, patēriņa rādītājs turas robežās līdz 7,5 l/100 km, bet pie enerģiskas „pedalizācijas” to iespējams palielināt līdz 9,5…10 l/100 km. Bet „vecā kaluma” dīzelim raksturīgo smagnējo burkšķēšanu un vibrācijas „Toyota” konstruktori pacentušies notušēt ar pastiprinātu skaņas izolāciju.
Piecu zvaigžņu drošība
Tikko ieradies tirgū, „RAV4” tika pārbaudīts arī „EuroNCAP” testos. Priekštecis drošības pārbaudē – vēl pēc vecās metodikas – nopelnīja četras zvaigznes, bet jaunais, novērtēts pēc stingrākas eksaminācijas programmas, saņēmis piecnieku. „Toyota” krosovera bāzes komplektā ietilpst septiņi gaisa drošības spilveni. Automobilī izvietoti četrdesmit signāla devēji nodrošina pastāvīgu braukšanas apstākļu uzraudzību, palīdzot koordinēt „gudrās” pilnpiedziņas un gaitas stabilitātes sistēmas un veselas plejādes palīgsistēmu darbību.
Rezumējums
Korporatīvais dizaina stils padarījis „RAV4” izskatīgāku, taču atņēmis tam zināmu daļu līdzšinējā šarma. Nevar noliegt, ka „Toyota” veikusi platu soli kvalitatīvajā attīstībā – krosovers ir ievērojami paaudzies, labi brauc, var būt labs palīgs saimniecībā. Gan jau japāņu ražotājs pieķersies arī novārtā atstātajai salona apdarei un ergonomikai…
„Toyota RAV4” vērtē Ojārs Vētra
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cena eiro un konkurenti (TOP 5 pēc LPAA svaigākajiem datiem)
„Toyota RAV4 2.2 D-CAT 150 AT Premium” | no 34 362 |
„VW Tiguan Sport&Style 2.0 TDI BMT DSG-7” | no 31 196 |
„Hyundai ix35 4WD 2.0 CRDi 6AT Premium” | no 29 290 |
„Honda CR-V 2.2 Executive Navi AT 4WD” | no 36 940 |
„Ford Kuga 2.0 TDCI Titanum PowerShift” | no 29 240 |
„Toyota RAV4 2.2 D-CAT 150 AT” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4570 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1845 |
Augstums (mm) | 1660 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2660 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 547 |
Pašmasa (kg) | 1665 |
Pilna masa (kg) | 2240 |
Klīrenss (mm) | 197 |
Vēja pretest. koeficients | 0,323 |
Motors | R4 turbodīzelis; četri vārsti uz cilindru; 2231 cm3;110 kW (150 ZS) / 3600 apgr.340 Nm / 2000-2800 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5 |
CO2 emisijas (g/km) | 173 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 185 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 10,0 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 8,1Uz šosejas – 5,8Jauktā režīmā – 6,6 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 60 |
Piedziņa | visu riteņu |
Ātrumkārba | sešpakāpju automātiskā |
Stūresrata apgriezieni | 2,83 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektriskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – dubultu sviru |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 235/55 R18 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km vai 1 gads |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |