Aktuālā „Toyota” kompaktklases modeļa (no 1966.gada) ciltskokam saknes ir pat senākas, un pārdošanas rekordi bagātāki kā bieži plašāk daudzinātajam ilgdzīvotājam „VW Golf” (no 1974.gada), taču universāla modifikācija japāņu ražotāja klāstā parādās tikai tagad.
Starp vācieti (Golf+Jetta) un japāni (Corolla+Auris) vienlīdzības zīmi var vilkt droši, neskatoties uz to, ka nosaukums „Auris” parādījās tikai 2006.gadā. Vienkārši japāņi izlēma, ka, sedana apzīmējumu nodalot no hečbeka, vēsturiski senākais nosaukums atstājams pirmajam – modeļa ciltstēvam, bet jaunais nosaukums piešķirams hečbekam. Turpretim vācieši rīkojušies otrādi. Uz „Golf” hečbeka bāzes izveidojot sedanu, tam piešķīra citādu vārdu „Jetta” (no 1992. līdz 1999. „VW Vento”). Savukārt universāli tagad jau abiem nes vienādu nosaukumu ar hečbeku.
Dizains
Nav vairs pirmais gads, kad universālu pasaulē mazliet mainījušās vērtības. Proti, maksimālai ietilpībai pakārtotās šādu mašīnu kantaini robustās formas nomainījis dinamisks un salīdzinoši daudz atraktīvāks dizains, lai arī tas līdzi nes nelielu salona teorētiski iespējamās telpas samazinājumu. Tikai loģiski, ka šo modes tendenci nav ignorējis arī „Auris” universāls. Un līdzīgi konkurentiem tam jau nosaukumā ietilpībai klāt nāk arī dinamikas apzīmējums – „Touring Sports”.
Estētiski universāli, protams, ir tikai ieguvuši. Arī „Auris” vagonam jumta līnija uz aizmuguri laideni krīt, sānlogu laukums attiecīgi samazinās un piekto durvju panelis vairs negāžas lejup teju 90 grādu leņķī. Attiecīgi – vizuāli dinamiska forma šķiet daudz pievilcīgāka kā agrāko gadu kantainie čemodāni.
„Toyota” dizaineri ļoti uzsvēra jumta aizmugures balsta efektīgumu, taču man gribas atzīmēt ko citu. To, ka jaunajam universālam pat aizmugures optika ir tāda pati kā hečbekam un arī virsbūves sānu valcējumi faktiski neatšķiras. Tomēr esmu gatavs apgalvot, ka, salīdzinājumā ar mazākā auguma hečbeku, „Touring Sports” ir simpātiskākais no ar mazliet aziātiskām iezīmēm apveltītajiem „Auris”.
Tehnika
Spēka agregāti un transmisijas „Auris TS” ir tādas pašas kā hečbekam. Un tas nozīmē tikai vienu. Proti, ka
„Toyota” pirmā ievieš hibrīdtehnoloģiju arī kompakto universālu segmentā,
līdzīgi kā pagājušajā gadā pirmā ieviesa hibrīdmodeli septiņvietīgo kompakto minivenu grupā – „Toyota Prius+”.
No piedāvātajiem sešiem motoru un pārnesumkārbu variantiem Spānijai piederošajā Maljorkas salā žurnālistiem bija iespēja izbraukt ar trim. Man un kolēģim no „Autobild Latvija” konkurencē ar citvalstu amata brāļiem tikt pie 1,6 litru benzīnnieka tā arī neizdevās. Toties vairāk pabraucām ar hibrīdu un jaudīgāko 2,0 litru (124 Zs) dīzeli. Lai arī universāls ir mazliet smagāks, ar abiem izmēģinātajiem auto to nejūt. Pēc „papīriem” gan dīzelis, piemēram, ir par 5 km/h lēnāks un par pussekundi gausāks ieskrējienā, bet tās ir ļoti smalkas nianses. Kopumā tāpat kā analogs hečbeks – spēcīgs, dinamisks un elastīgs Tiesa, šķiet vairs ne gluži tik taupīgs degvielas apetītē kā iepriekš Latvijā izmēģinātais hečbeks. Braucot divatā iznāca ap 6,5 litriem uz 100 km, bet hečbeks vidēji bija aptuveni par nepilnu litru taupīgāks.
Sešpakāpju manuālā ātrumkārba precīza, pārslēdzēja sviras gājieni īsi. Tāpat kā hečbekam, arī universālim ir ļoti garš sajūga pedāļa gājiens. Sajūgs nostrādā jau gājiena pirmajā trešdaļā un pārējais kājas cēliens faktiski ir pa tukšo. Bet pie tā var pierast.
Hibrīds salīdzinājumā ir gausāks par dīzeli. Gan pēc tehniskajiem datiem, gan sajūtās, taču braukt ar to tik un tā ir patīkami. Jaudas kāpinājumam pietiek, bezpakāpju variators strādā ātri un klusi, bet degvielas patēriņš tādos pašos apstākļos bija vismaz par savu puslitru uz 100 km mazāks.
Vadāmība un gaita
Vadāmībā universāls no hečbeka faktiski neatšķiras – paklausīgs un prognozējams, bet bez uguntiņas. Tiesa, ar 17 collu rietņiem, kādi mums bija Maljorkā, stūres gājiens no atdures līdz atdurei iznāk maķenīt īsāks un reakcijas niansēs asākas nekā ar 16 collu ratiem. Taču elektriskais stūres pastiprinātājs tik un tā saglabā līdzīgu tiesu mākslīguma reaktīvā spēka atdevē un uz šosejas gribētos mazliet stingrāku stūri nulles punktā. Bet kā jau iepriekš rakstīju par hečbeku – lielākajam vairumam no „Auris” mērķauditorijas šīs iebildes liksies absolūti mazsvarīgas.
Man tā arī nav izdevies pabraukt ar ne ar vienu „Auris”, kas būtu komplektēts ar mazākajiem motoriem un attiecīgi ar Torsion siju aizmugures balstiekārtā. Savukārt A veida dubultsviru piekare ir pārliecinoša arī „Touring Sports” versijā – gaita nav cieta, bet liekās sānsveres tiek dzēstas ļoti labi.
Komforts
Universāls ir par standarta skolnieka lineāla tiesu jeb 28,5 cm garāks kā hečbeks, taču riteņu garenbāze abiem ir absolūti vienāda.
Tātad otrajā rindā kājām vairāk vietas universālī nav. Tas gan nelika manam 175 cm augumam justies ierobežotam, iesēžoties aiz 10 cm garākā kolēģa. Tiesa, aizmugures daļas slīpais jumts vairs īpaši daudz rezerves neatstāja galvas rajonā.
Bagāžas nodalījums iztapsēts rūpīgi un iekārots praktiski. Ar ārkārtīgi plašām mantu glabātuvēm gan nelutina, bet sīklietu klejošanu pa bagāžnieku novērsīs pagrīdes telpa. „Toyota” izplatītajos materiālos teikts, ka „Auris TS” ir ietilpīgākais klasē. Te nu gan gribas oponēt, jo standarta kravas telpa tomēr lielāka ir „Golf Variant”un pat korejiešu dvīnīši „Hyundai i30 CW” un „Kia cee’d SW” no „Auris TS” arī faktiski neatpaliek. Taču daži litri teorētiskā tilpuma šur vai tur – tas, manuprāt, kompakto universālu konkurencē nez vai ir izšķirošs faktors.
Stāstot par „Auris” hečbeku, atzīmeju piekaru darbības trokšņainību, ko izteikti var just uz Latvijas drebelīgajiem ceļiem. Tehniskas izmaiņas universāla datos atrast neizdodas. Arī prezentācijā mutiskas norādes par citādām gumijas detaļām sadzirdamas nebija. Tātad – visticamāk mūsu pircējus arī ar „Auris TS” Latvijā sagaida salonā labi dzirdami piekares trokšņi. Taču Maljorkas teju ideālajos ceļos par to pārliecināties nevarēja. Auto salons bija kluss. Arī sēžot aizmugures sēdeklī.
Izvēle/cena
Kā jau iepriekš minēts, motoru un transmisiju, kā arī komforta komplektāciju klāsts „Auris TS” ir gana plašs. Arī cenu ziņā galvenajiem konkurentiem līdzvērtīgs, jo ar pliku cenas faktoru „peņemt” var vienīgi korejieši. Bet atkal jāatgriežas pie tā, ka „Auris TS” piedāvā pagaidām vienīgo hibrīdu šajā segmentā. Turklāt, atšķirībā no hibrīdu pioniera „Prius”, „Auris TS Hybrid” nebūt nešķiet nesamērīgi dārgs pirkums pat mūzu zemē, kur tamlīdzīgu spēkratu pircējiem joprojām nav nekādu „bonusu”.
Hibrīds maksā tikai nepilnus 2000 eiro dārgāk kā, piemēram, 2,0 litru D-4D dīzelis. Ja parēķina kaut puslitra vai pat litra degvielas ekonomiju uz katriem 100 km, tad šādu ieguldījumu var ieekonomēt visnotaļ pārskatāmā periodā. Pārdošanā pie Latvijas dīleriem “Auris TS” būs pieejams no šā gada augusta.
„Toyota Auris Touring Sports” vērtē Ainārs Zariņš
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Toyota Auris Touring Sports” un konkurenti izmēros
Garums (mm) | Platums (mm) | Augstums (mm) | riteņu g-bāze (mm) | bagāžnieka tilpums (l) | |
Toyota Auris TS |
4560 |
1760 |
1460 |
2600 |
530/1658 |
VW Golf Variant |
4562 |
1799 |
1461 |
2635 |
605/1620 |
Opel Astra ST |
4698 |
1814 |
1535 |
2685 |
500/1550 |
Kia Cee’d SW |
4505 |
1780 |
1485 |
2650 |
528/1642 |
Hyundai i30 CW |
4485 |
1780 |
1495 |
2650 |
528/1642 |
Ford Focus Estate |
4556 |
1823 |
1505 |
2648 |
490/1516 |
„Toyota Auris Touring Sports” cenas¹ eiro un konkurenti
Toyota Auris TS 1,33i (99 Zs) 6M/T | no 16 619 |
Toyota Auris TS 2,0 D-4D (124 Zs) 6M/T | no 22 496 |
Toyota Auris TS 1,8 HSD (180 Zs) CVT | no 24 345 |
VW Golf Variant 1,2 TSi (85 Zs) 5M/T | no 17 165 |
VW Golf Variant 1,6 TDI (105 Zs) 5M/T | no 21 237 |
VW Golf Variant 2,0 TDI (150 Zs) 6M/T | no 24 843 |
Opel Astra ST 1,4i (100 Zs) 5M/T | no 15 235 |
Opel Astra ST 1,7 CDTI (110 Zs) 6M/T | no 18 089 |
Opel Astra ST 1,7 CDTI (130 Zs) 6M/T | no 19 441 |
Kia Cee’d SW 1,4i (100 Zs) 6M/T | no 14 890 |
Kia Cee’d SW 1,6 CRDi (128 Zs) 6M/T | no 17 890 |
Hyundai i30 CW 1,4i (100 Zs) 6M/T | no 16 590 |
Hyundai i30 CW 1,6 CRDi (128 Zs) 6M/T | no 19 890 |
Ford Focus Estate 1,0 EcoBoost (100 Zs) 5M/T | no 17 715 / 14 691¹ |
Ford Focus Estate 1,6 TDCI (115 Zs) 6M/T | no 20 240 / 17 217¹ |
Ford Focus Estate 2,0 TDCI (140 Zs) 6M/T | no 23 712 / 20 689¹ |
¹ akcijas cena
„Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4D 6AT” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4560 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1760 |
Augstums bez reliņiem (mm) | 1460 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2600 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 530/1658 |
Pašmasa (kg) | 1345 – 1505 |
Pilna masa (kg) | 1915 |
Klīrenss (mm) | 140 |
Vēja pretestības koeficients | 0,29 |
Motors | 2,0 D-4D (1998 cm³)R4 common rail; četri vārsti uz cilindru; maks. jauda 124 Zs pie 3600 apgr./min.maks. grieze 310 Nm no 1600 līdz 2400 apgr./min. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 115 |
Degviela | dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 195 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 10,5 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,4Uz šosejas – 3,9Jauktā režīmā – 4,4 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | 6 pakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 2,59 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks ar mainīgu spēku |
Balstiekārta | Priekšā neatkarīgā „McPherson”Aizmugurē neatkarīgā dubultsviru |
Bremzes | Priekšā ventilējamas disku (295 mm)Aizmugurē disku (270 mm) |
Riepas | 225/45 R17 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km nobraukums vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Toyota Auris Touring Sports 2,0 D-4D 6AT” borta datora
Palma (Maljorka, Spānija) kombinētā režīmā | 66,5 km ar vid. ātrumu 67 km/h – 6,5 l/100 km |
Palma (Maljorka, Spānija) kombinētā režīmā | 120,8 km ar vid. ātrumu 58 km/h – 6,4 l/100 km(ieskaitot iepriekšējo posmu) |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Toyota Auris Touring Sports 1,8 VVT-i Hybrid” borta datora
Palma (Maljorka, Spānija) kombinētā režīmā | 93,6 km ar vid. ātrumu 49 km/h – 5,9 l/100 km |
Palma (Maljorka, Spānija) kombinētā režīmā | 107,3 km ar vid. ātrumu 58 km/h – 5,0 l/100 km(ieskaitot iepriekšējo posmu) |