Korejieši cenšas. Ļoti cenšas. Nereti šķiet, ka viņi cenšas pat vairāk nekā pārējie. Lūk – pēdējās paaudzes „Hyundai i30” – uzskatāms piemērs. Ne velti ir kompetentas žūrijas iebalsots Eiropas „Car Of The Year 2013” finālā.
Tradīcijām ir milzu spēks! Lai ko arī sastrādā „Volkswagen”, „Golf” (pēdējais gan tiešām šķiet ļoti labs) arvien bauda teju svētā statusu. Turpretim „General Motors” var censties acis pārgriezis, bet „Astra” tik un tā esot tikai „Opel-Popel”. Japāņi… Nuuū japāņi, hmm… Korejieši? Kur tad nu korejieši! Mazliet vispārinot, tādu iespaidu var gūt, palasot mūsu interneta komentētāju replikas. Taču pārdošanas statistika rāda, ka ļaudis pērk ne tikai „Golfus”. Pērk arī „Astras” un Focus”. Un pērk arī japāņu un korejiešu mašīnas. Turklāt ne jau pirmo gadu aina ir tāda. Tātad jāsecina, ka internetā replikas galvenokārt metā tie, kas jaunus nav pirkuši un, visticamāk, ar tiem pat braukuši nav?
Dizains
Optika uzkrītoša un reizē eleganta, īpaši, ja skatām priekšējo pamatlukturu simbiozi ar miglas lampām. Sānlogu formu ar aizmugures daļā sašaurināto stikloto daļu savā ziņā kā tāds jūras vilnis saskanīgi papildina sānu valcējums. Papildus vēl izskatīgi un pieskaņoti sānskata spoguļi un spoilerīša vizuāli pagarinātā jumta līnija aizmugurē. Daudz asāk nekā priekšgājējam uzsvērta priekšdaļa ar sāniski izstieptu sešstūri, kas apvieno gan motortelpas, gan bampera gaisa atveres. Graciozi! Dinamisks siluets apvienojumā ar spilgtām detaļām ļauj jauno „Hyundai i30” ierindot starp pašreiz skaistākajiem kompaktklases spēkratiem.
Aktuālais „i30” gan mazliet izsauc asociācijas ar ātrāk iznākušo pēdējo „Ford Focus”. Kā eksterjerā, tā arī interjerā, bet tas šoreiz īpaši netraucē. Pieļauju, ka savas eiropeiskās identitātes meklējumos, „Hyundai” seja mainīsies arī turpmāk, taču šī korejiešu kompānija, manuprāt, ir uz pareizā ceļa.
Tehnika
Jaunākā „i30” Eiropas versija ir mantojusi priekšgājēja motorus – 1,4 litru (90 Zs) un 1,6 l (110 un 128 Zs) CRDi dīzeļus, kā arī analoga tilpuma benzīna agregātus (attiecīgi 100 un 120 Zs) ar daudzpunktu degvielas iesmidzināšanu (MPI). Taču ir arī viens jaunums – 1,6 litru 135 Zs vērts benzīna motors ar tiešo degvielas iesmidzi (GDI).
Iznāktu tīri plaša izvēle – trīs dīzeļi un trīs benzīna, taču pie mums vājākais 1,6 l dīzelis un vecais 1,6 l MPI benzīnnieks vairs netiek piedāvāts. Tas izvēli sašaurina. „AutoMedia.lv” izmēģināja tieši jauno GDI motoru komplektācijā ar sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu.
Motors ļoti labs, kompakto hečbeku segmentā var pat droši teikt lielisks. Sabalansēta griezes moneta pieejamība ļauj sajust patīkamu spēku teju visā apgriezienu diapazonā. Ar otro pārnesumu var aizvilkt tuvu simtam, bet trešajā jautri spēlēties no 50 km/h vai pat lēnāk un līdz gandrīz par simtu lielākos ātrumos. Savukārt nekur nesteidzoties, var mierīgi ripināt sestajā ar tiem pašiem 50 un motors neprotestē.
Manuālā pārnesumkārba arī laba. Pieskaņota motoram, precīza. Palasījos kolēģus – kādam šķiet, ka viegli sajaukt trešo ar piekto pārnesumu. Nezinu, man problēmu nebija. Tiesa, ja jāsalīdzina motors un kārba, tad motors tomēr ir augstākas raudzes, lai gan tā īsti no kārbas var vēleties vienīgi lielāku slēgšanās eleganci, bet tas jau ir tāds ēterisks jēdziens.
Vadāmība un gaita
Nesteidzīgos režīmos (kam nebūt nav obligāti jābūt vienlaikus arī lēniem), „i30” gaita šķiet jauka. Piekare gan ir ar paīsiem gājieniem, bet sīkus un vidējus nelīdzenumus kā uz viļnaina asfalta, tā grunts ceļiem „sagremo” gana labi. Taču lielākās bedrēs zūd ne tikai komforts, bet arī piekares sniegums stabilas gaitas nodrošināšanā, neskatoties uz to, ka aizmugurē ir neatkarīgā daudzsviru balstiekārta.
Taču kopumā gaitas īpašības ir visnotaļ no labās puses respektējamas. Savukārt vadāmība nez vai līdz galam apmierinās tos, kuri vēlēsies biežāk izbaudīt motora spējas. Kā iepriekšējam, tā arī jaunākajam „i30” ir visai „vaļīga” stūres sajūta. Stūres mehānisms pat ir apgādāts ar elektroniski iestatāmu „Flex Steer” funkciju, kas ļauj mainīt elektriskā pastiprinātāja jaudu, taču aktīvam braucējam no tā prieka maz.
Pat sportiskākajā no trim režīmiem stūre paliek parāk viegla un ar vāju reaktīvo spēku, lai braukt dinamiskos līkumos būtu patīkami. Labi, ka stūres gājiens no atdures līdz atdurei ir salīdzinoši īss – 2,8 apgriezieni – tas tomēr kaut cik atvieglo arī jestrākas braukšanas centienus. Toties mierīgos režīmos braucošajiem pret stūrēšanu pretenziju gan jau nebūs un veikli manevrēt lielveikala stāvvietas šaurībā ar „i30” viegli varēs pat lakotu garnagu īpašnieces.
Komforts
Ar 378 litru lielu bagāžnieku „i30” ir starp ietilpīgākajiem savas klases mantu vēdējiem. Arī apdare bagāžniekā un priekšmetu nostiprināšanas iespējas līmenī. Salonā iepriecina priekšējo sēdekļu patīkamais tvēriens – nav par ciešu, bet pret centrbēdzes spēkiem augumus tura ļoti labi. Patīkamais stūres rats ar lērumu no tā komandējamo funkciju („AutoMedia.lv” izmēģināja vidējo „Comfort” komplektāciju no trim GDI motoram piedāvātajām) apveltīts ar plašu regulēšnas diapazonu kā augstumā, tā pēc attāluma. Arī vadītāja sēdeklim regulēšanas apmplitūdas trūkumu pārmest nevar.
1,75 m garš cilvēks aiz sevis otrajā sēdeklī jūtas gana brīvi un skaidrs, ka apbižots nejutīsies arī centimetrus piecus, desmsit garāks. Trijatā aizmugurē sēdēt var, taču vidējam braucējam mazliet traucēs, neteiksim liels, bet jūtams vidustunelis grīdā. Tāds gan ir vairumam kompakto hečbeku.
Iekštelpa, lai arī atgādina jau minēto līdzību ar „Focus”, tīkama, turklāt redzamākajās vietās kvalitatīvāk samontēta nekā fordiņam. Tomēr priekšējā paneļa apakšdaļā arī „i30” ražotāji atļāvušies dažas paviršības montāžā. Subjektīvi, protams, bet pa trim dienām tā īsti neizdevās sarast ar diezgan kliedzoši zilo krāsu gan mērinstrumentu panelī, gan centrālajā info displejā.
Toties testa „i30”, kas nebūt nebija dārgākajā komplektācijā, bija adaptīvo priekšējo gaismu starmeši (turklāt ļoti labi strādājoši), sānskata spoguļos mirgojošs indikators, kas signalizē par sānos „aklajā zonā” esošu auto un vēl lērums ar citām dzīvi baudīt un veselību sargāt palīdzošām ierīcēm.
Izvēle/cena
Vai es gribētu „i30” sev? Dēļ skata – jā. Ar 1,6 litru GDI motoru pavisam noteikti. Man pat netraucētu vadāmības pieminētie trūkumiņi un motora dēļ varbūt mēģinātu pat pierast pie zilajiem uguņiem salonā. Piecu gadu garantija – arī arguments sliekties par. Taču cena! „i30” GDI ir jūtami dārgāks par analogu tiešo radinieku „Kia Cee’d”. Dārgāks par „Opel Astra” ar 140 Zs turbomotoriņu. Un pat par nupat iznākušo „Toyota Auris”. Kādēļ tā, man nemācēja paskaidrot pat dīlera „Skandi Motors” pārstāvji.
Kopumā jau izvēle motoru ziņā arī bez mums liegtajām dažām vecāko dzinēju versijām tik un tā nav slikta un ar zirgspēku ziņā vājākajiem dzinējiem arī cena vairs nekož. Tomēr viskārdinošākā „i30” konfektīte šķiet tā kā par dārgu, lai arī cena būtu saistošs arguments.
Vērtē Ainārs Zariņš
Hyundai i30 1,6 GDI 6MT
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Hyundai i30” un TOP 5 pieprasītākie¹ konkurenti izmēros
Garums (mm) | Platums (mm) | Augstums (mm) | riteņu g-bāze (mm) | bagāžnieka tilpums (l) | |
Hyundai i30 |
4300 |
1780 |
1465 |
2650 |
378 |
VW Golf VI |
4199 |
1779 |
1512 |
2575 |
350 |
VW Golf VII |
4255 |
1799 |
1452 |
2637 |
380 |
Ford Focus |
4358 |
1823 |
1484 |
2648 |
363 |
Opel Astra |
4419 |
1814 |
1510 |
2685 |
370 |
Toyota Auris |
4275 |
1760 |
1460 |
2600 |
360 |
Kia Cee’d |
4310 |
1780 |
1470 |
2650 |
380 |
¹pēc reģistrāciju statistikas datiem 2012.gadā
„Hyundai i30” cenas eiro un TOP 5 pieprasītākie¹ konkurenti
Hyundai i30 1,6 GDI (135 Zs) 6MT | no 17 890 |
VW Golf VI 1,4 TSI (122 Zs) 6MT | no 16 879²׳³ |
VW Golf VII 1,4 TSI (140 Zs) 6MT | no 19 835³ |
Opel Astra 1,4T (140 Zs) 6MT | no 16 466 |
Ford Focus 1,6 (125 Zs) Powershift AT | no 18 981 |
Ford Focus 1,0 (125 Zs) 6AT | no 17 950 |
Toyota Auris 1,6i (132 Zs) 6MT | no 16 591 |
Kia Cee’d 1,6 GDI (135 Zs) 6MT | no 14 990 |
¹pēc reģistrāciju statistikas datiem 2012.gadā
²akcijas cena
³piecdurvju modeļa cena
„Hyundai i30 1,6 GDI 6MT” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4300 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1780 |
Augstums bez reliņiem (mm) | 1465 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2650 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 378/1316 |
Pašmasa (kg) | 1268 – 1364 |
Pilna masa (kg) | 1720 |
Klīrenss (mm) | 135 |
Motors | 1,6 l GDI (1591 cm³)maks. jauda 135 Zs pie 6300 apgr./min.maks. grieze 164 Nm pie 4850 apgr./min. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 118 (Comfort); 123 (Style) |
Degviela | benzīns E95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 190 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 6,4 (Comfort); 6,7 (Style)Uz šosejas – 4,3 (Comfort); 4,4 (Style)Jauktā režīmā – 5,0 (Comfort); 5,3 (Style) |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 53 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | 6 pakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 2,8 |
Stūres pastiprinātāja tips | „FlexSteer” elektrisks ar mainīgu spēku |
Balstiekārta | Priekšā neatkarīgā „McPherson”Aizmugurē neatkarīgā daudzsviru |
Bremzes | Priekšā ventilējamas diskuAizmugurē disku |
Riepas | 195/65 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | Pēc 20 000 km nobraukuma vai 1 reizi gadā |
Garantijas laiks | 5 gadi bez nobraukuma ierobežojuma |
„Hyundai i30 1,6 GDI 6MT” apkopju līdz 100 000 km nobraukumam plānotās izmaksas autorizētā „Hyundai” servisā
1. apkope (20 000 km) – Ls 114,16 | Īss aprakts: Motoreļļas un eļļas filtra, motora un salona gaisa filtra nomaiņa |
2. apkope (40 000 km) – Ls 163,42 | Īss aprakts: Motoreļļas un eļļas filtra, salona gaisa filtra, bremžu šķidruma un aizdedzes sveču nomaiņa |
3. apkope 60 000 km) – Ls 123,84 | Īss aprakts: Motoreļļas un eļļas filtra, motora un salona gaisa filtra nomaiņa |
4. apkope (80 000 km) – Ls 163,42 | Īss aprakts: Motoreļļas un eļļas filtra, motora un salona gaisa filtra nomaiņa |
5. apkope (100 000 km) – Ls 149,42 | Īss aprakts: Motoreļļas un eļļas filtra, motora un salona gaisa filtra, dzesēšanas šķidruma nomaiņa |
Kopā: Ls 714,26 |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Hyundai i30 1,6 GDI 6MT” borta datora
Rīgā (pilsētas režīmā) | 45,2 km ar vid. ātrumu 31 km/h – 7,4 l/100 km |
Rīga – Ventspils – Ugāle – Ventspils – Ugāle (kombinētā režīmā) | 379,8 km ar vid. ātrumu 61 km/h – 6,2 l/100 km(ieskaitot iepriekšējo posmu Rīgā) |
Ugāle – Rīga (šosejas režīmā) | 140,5 km ar vid. ātrumu 72 km/h – 5,3 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 565,5 km (odometra rādījumi: testa sākumā 7872 km – testa beigās 8437 km) |
„AutoMedia.lv” ar „Hyundai i30 1,6 GDI 6MT” veikto izmēģinājumu rezultāti – ceļa segums mitrs asfalts
Dinamika 0-100 km/h (s) | 1.mēģinājums – 11,69 (1.-3.pārnesumā)2.mēģinājums – 10,40 (1.-3.pārnesumā)3.mēģinājums – 10,47 (1.-3.pārnesumā) |
Dinamika 40-80 km/h (s) | 1.mēģinājums – 5,66 (2.-3.pārnesumā)2.mēģinājums – 7,91 (3.pārnesumā)3.mēģinājums – 4,63 (2.pārnesumā) |
Dinamika 80-120 km/h (s) | 1.mēģinājums – 7,88 (3.pārnesumā)2.mēģinājums – 11,69 (4.pārnesumā)3.mēģinājums – 8,53 (3.-4.pārnesumā) |
Bremzēšanas ceļš no 50 km/h (m) | 1.mēģinājums – 10,22.mēģinājums – 9,53.mēģinājums – 8,9 |
Bremzēšanas ceļš no 100 km/h (m) | 1.mēģinājums – 32.82.mēģinājums – 33.63.mēģinājums – 31.7 |
„AutoMedia.lv” noteiktie „Hyundai i30 1,6 GDI 6MT” spidometra precizitātes rādījumi
Rādījums uz spidometra | Faktiskais kustības ātrums |
50 km/h | 45 km/h |
60 km/h | 55 km/h |
70 km/h | 65 km/h |
80 km/h | 75 km/h |
90 km/h | 85 km/h |
100 km/h | 95 km/h |
Mērījumi veikti ar GPS iekārtu „Garmin Nūvi”