“AutoMedia.lv” tests: Korejiešu izcelsmes kalifornietis “Chevrolet Malibu” – labs menedžeru auto

Chevrolet Malibu

(Materiāls iepriekš publicēts laikrakstā “DIENA”, 2012.gada 30.augustā)

Godinot Kalifornijas gleznaino pludmaļu pilsētu Malibu, „Chevrolet” savulaik tā nodēvēja vienu no populārākajiem D segmenta jeb vidējās klases automobiļiem. Pēdējo 48 gadu laikā viņpus Atlantijas okeāna „Chevrolet Malibu” ir kļuvis par neatņemamu amerikāniskā dzīvesveida sastāvdaļu, liekot citos kontinentos mītošajiem Homo Sapiens saprast, kādam amerikāņuprāt jābūt īstam masveida auto. Plūstošas spēcīgas virsbūves līnijas, komfortabls plašs salons un lieliska virsbūves aerodinamika. Ne velti, ne tikai aizmugures bloklampas, bet arī viss dizains kopumā tik ļoti atgādina citu amerikāņu auto modes ikonu „Chevrolet Camaro” – auto, kas burtiski izstaro pārliecību un iedvesmu.

Ieskats vēsturē

Sākotnēji, kad tālajā 1964. gadā „Malibu” aizstāja „Chevrolet” modeli „Chevelle”, neviens nenojauta, ka šis it kā pelēcīgais dižpārdoklis vidēji statistiskajam amerikānim piedzīvos astoņas paaudzes. Starp citu, jau pirmajā „Malibu” paaudzē tas piedāvāja pilnu modeļu gammu – no sedana un kabrioleta līdz pat klasiskās piedziņas universālam. Kopš 1966. gada ražoto otrās paaudzes modeli izgatavoja uz „General Motors” toreizējās A platformas. Identisku šasiju piedāvāja arī tādiem populāriem auto kā  „Buick Century” un „Regal”, „Oldsmobile Cutlas”, „Pontiac GrandAm” un vēl virknei citu ASV populāru modeļu. Trešās paaudzes „Malibu”  nozīmēja gan bāzes versiju „Chevelle”, gan vidēji aprīkotu „Malibu”, gan  topversiju „Laguna”. Ceturtās paaudzes modelis 1978. gadā palika atmiņā ar to, ka vēsturei atstāja „Chevelle” modeļa nosaukumu (tika aizstāts ar „Caprice”), kā arī ar faktu, ka „Malibu” kļuva par „Chevrolet”, ko ražoja tikai ārpus ASV – „General Motors” rūpnīcās  Kanādā, Meksikā un Venecuēlā. Starp citu,  GM  Kanādas rūpnīca 1981. gadā pēc Sadama Huseina vadītās Irākas valdības pasūtījuma izgatavoja  25 500 „Malibu” taksometrus  Bagdādei un citām  Irākas pilsētām. Taksometrus izgatavoja īpaši vienkāršus, tādēļ uzticamus un teju nesalaužamus – ar speciāliem 3,8 litru deforsētiem V6 110 Zs benzīna motoriem ar trīspakāpju automātiskajām transmisijām.

Jauna ēra, kad „Malibu” no klasiskās piedziņās spēkrata pārtapa priekšpiedziņas auto, sākās 1997. gadā – līdz ar piektās paaudzes modeli. Interesanti, ka jau debijas gadā – autoritatīvais žurnāls „Motor Trend”  „Malibu” ievēlēja par „Car of the Year 1997”. „Malibu” bija daudz populārāks par citiem radiniekiem – „Buick Skylark”, „Oldsmobile Achieva” un „Pontiac GrandAm”. 2004. gadā iznākušais sestās paaudzes „Malibu” tika izgatavots uz GM „Epsilon” platformas, uz kuras ražoja arī mums labi pazīstamos „Opel Vectra” un „Saab 9-3”, kā arī „Pontiac G6”. Fundamentālu  „Malibu”  pārstrādi, ko daudzi nodēvēja par  galma apvērsumu „General Motors”  viceprezidenta Boba Lutca vadībā 2008. gadā paveica talantīgais auto dizainers – „Chrysler PT Cruiser”, un „Chevrolet HHR” dizaina autors – Braiens Nesbits, kurš 2008. gadā – pašā pēdējās ekonomiskās krīzēs karstumā, ierobežota budžeta apstākļos, izmantojot iepriekšējās paaudzes tehniskos mezglus,  radīja jaunāku un modernāku, septītās paaudzes „Malibu”. Pašreizējais visjaunākais (astotā paaudze) „Malibu” tika izveidots uz  „General Motors” platformas „Epsilon II”, uz kuras ražo arī „Opel Insignia”, „Saab 9-5” un „Buick Regal”. Pēdējā „Malibu”  ražošana notiek gan Amerikā, gan „GM Korea” (agrāk „Daewoo”). Eiropas un tātad arī Latvijas tirgū tiek piegādāti „GM Korea” ražotie auto.

„Malibu” jaunākajā paaudzē ir globāls modelis, kas tiek  pārdots vairāk nekā 100 valstīs visā pasaulē.

Apliecinot modeļa globālo nozīmi, tā debija 2011. gada 18. aprīlī notika tipiski mūsdienīgi – vienlaikus gan Šanhajas Starptautiskajā auto izstādē, gan sociālajā tīklā „Facebook”. Tikai pusotru nedēļu vēlāk jaunākais „Malibu” debitēja arī  Ņujorkas auto izstādē.

Ideāls menedžeru auto

Arī latvietis modernais, vairāk nekā 20 gadu laikā ir iemācījies atšķirt graudus no pelavām un lētus mārketinga trikus no draugu ieteikumiem. Laikam jau tādēļ neviens „Chevrolet” pārdevējs Baltijā „Malibu” nemēģina iesmērēt kā nez kādu D segmenta  vadošā vācu trio – „BMW” 5. sērija, „Mercedes-Benz” E klase un „Audi A6” – pretinieku. Pat par „VW Passat” vai pat „General Motors” Eiropas populārākā zīmola „Opel” modeļa „Insignia” sāncensi  „Chevrolet Malibu” neiztaisa. Lielākajā daļā tirgu, tostarp arī Austrālijā un Eiropā „Malibu” tiek pozicionēts vienkārši kā „Chevrolet  Epica” aizstājējs un pretinieki meklējami starp citiem Tālo Austrumu autoražotāju produktiem. „Hyundai Sonata”(ASV arī „Hyundai Genesis”), „Kia Optima”, kā arī Latvijā oficiāli nenopērkamā „Toyota Camry” – lūk būtiskākie „Malibu” pretinieki, cīņā ar kuriem, saskaņā ar „Consumers Digest Automotive”  datiem pēdējo trīs gadu laikā „Chevrolet”  spējis uzvarēt.

Atmetot protams, vienmēr klātesošo amerikāņu patriotismu, jāatzīst, ka šim „Chevrolet” ir daudz citu trumpju, lai iepriekš nosauktos sāncenšus uzvarētu. „Malibu” ir pievilcīgs, kupejai līdzīgs siluets. Sportiski plati novietoti riteņi, izliekti priekšējie mandeļveida starmeši un spēcīgās aizmugures „plecu” daļa atgādina leģendāro „Camaro”. Ksenona priekšējie lukturi un aizmugures bloklampas, kā arī elegantais spoileris virs bagāžnieka vāka piešķir jau tā pievilcīgajam dizainam īpašu stilu. Modernais „Malibu” komplektējas ar ekoloģiski draudzīgiem četru cilindru motoriem, sešu pakāpju automātiskajām transmisijām un „Chevrolet MyLink” elektronisko izklaides sistēmu/navigāciju ar skārienjūtīgo ekrānu. Interesanti, ka nospiežot īpašu pogu, var pacelt ekrānu tā, lai aiz tā no svešām acīm noslēptu vērtīgākās personīgās mantas, telefonus un naudas makus.

Taisnību sakot – „Malibu” Eiropas versija aprīkota tikai ar vienu 2,4 litru „Ecotec” (167 Zs; 225 Nm) benzīna motoru (piedāvājumā arī 2,0 turbo dīzelis), kam joprojām ir čuguna bloks un tikai cilindru galva no alumīnija. Platie, komfortablie sēdekļi un daudzie uzglabāšanas nodalījumi ir pamanāmi uzreiz, un rada labsajūtu, iekāpjot šajā automobilī. Zinot šī spēkrata korejisko izcelsmi, nu ļoti gribējās gaitā dzirdēt nez kādu nepamatotu motora skaļumu augstos apgriezienos,  oļu rīboņu riteņu arku iekšpusē, traucoties pa grantētu ceļu, vai sajust amortizatoru mazspēju, kad  tie caursitas katrā bedrē vai Krišjāņa Barona ielas bruģakmeņu kantē. Nekā tāda! „Malibu” salons ir klusa vieta. To palīdz nodrošināt salona konstrukcijā izmantotie skaņu slāpējošie materiāli, neatkarīgā balstiekārta un izolētā dzinēja telpa. Tiesa, galvenajam un durvju paneļiem izvēlētie materiāli joprojām ir tipiskas amerikāniski cietas plastmasas. Tos nevajag spaidīt, cerot, ka pirkstu spilventiņi tajos iespiedīsies kā dūnu pēlī. Tie joprojām ir cieti kā krams, taču nav, un, domāju, arī pēc 20 un 50 tūkstošiem nobrauktu kilometru nekļūs čīkstoši, pīkstoši vai kā citādi muzikāli katrā asfalta šuvē vai bedres ielāpā. Priecējiet acis, un ausis, ne tausti! Palūkojieties, cik bagātīgi ar pelēkas krāsas plastikātu un hroma elementiem dekorēts gan priekšējais panelis, stūre un ātrumkārbas kulise! Tas viss interjeram piedod dārga džentelmeņu kluba izskatu.

Patīkami, ka viduskonsolē atrodamo taustiņu izvietojums ir loģisks un ērti vadāms. Lieliski nolasāms ir arī „Chevrolet Camaro” atgādinošs mērinstrumentu bloks tiešā auto vadītāja skata leņķī. AT vadība prasa izstrādāt ieradumu, jo pēc pārslēga ieslēgšanas M pozīcijā „+”  un „-” taustiņi jāmeklē tieši uz ātrumu pārslēga, ne pie stūres vai ātrumkārbas kulisē. Pērējās lietas jāatceras uz patīkamas nots! Iedomājieties, ka jums nekad vairs nebūs jāmeklē „Malibu” atslēgas somā vai čemodānā. Ja vien atslēga ir pie Jums, automobiļa durvis atslēgsies automātiski. Pēc iekāpšanas jums ir tikai jānospiež iedarbināšanas poga un varat doties ceļā! Tas ir standarts LTZ aprīkojuma līmenim. Arī platie sēdekļi un regulējamā multistūre ir pašsaprotams komforta aprīkojums, kas  ļauj veikt vairākus simtus kilometru bez bažām par muguras vai spranda sāpēm. Praktiskie ļaudis novērtēs, ka aizmugurējā sēdekļa atzveltne ir pilnībā nolaižama, ļaujot pārvadāt slēpes vai citus garus priekšmetus. Brīdī, kad  auto  izmanto vairāki vadītāji pa īstam novērtēt var gan sēdekļu regulējuma atmiņu, gan priekšējo sēdekļu galvas balstu augstuma regulēšanu nospiežot spiedpogu jeb taustiņu. Tās gan ir patīkams nianses, kas ātrumu neiespaido, taču „Malibu” pārvērš par ērtu un patīkamu darba auto, ja vien neesiet Andra Biedriņa vai Arvīda Saboņa augumā. Un ja pat tā – Vidējās  klases auto  par cenu sākot No Ls 12 950 ar 5 gadu jeb 150 000 km mobilitātes garantiju. Uz tādiem noteikumiem var pat sīku diskomfortu pieciest.

Cenas, Ls

Chevrolet Malibu LS  12 950

Chevrolet Malibu LT  13 855

Chevrolet Malibu LTZ  15 438

Dizains
Sportiski agresīvais tēls patīkami atšķir „Malibu” uz citu datordizainā klonēto dvīņu fona.

Tehnika
Motora jauda, kā arī degvielas patēriņš neļauj „Malibu” uzskatīt par mūsdienīgi taupīgu auto, taču ja nepieciešams darba zirgs vadošam speciālistam, vērts pievērst uzmanību.

Komforts
Kluss, plašs, komfortabls salons un ietilpīgs bagāžnieks „Malibu” padarītu par labu ceļojumu auto, ja vien vidējais degvielas patēriņš nebūtu 8,0l/100km.

 

Birkas: