Līdz šim „Peugeot” necentās apgrūtināt sevi ar krosoveru konstruēšanu, bet izmantoja šīs jomas speciālistu „Mitsubishi” pieredzi. Lai gan adaptētie modeļi ar lauvas zīmolu dažkārt sanāca izskatīgāki, tomēr pircēji biežāk uzticējās japāņu oriģinālam.
Tagad franču ražotājs izvēlējies iet savu ceļu un laidis tirgū pašdarinātu mazās klases „urban offroader” jeb pilsētas visādceļu braucēju „Peugeot 2008”.
Pievilcīgs izskats
Pirmo reizi „Peugeot” parādīja mazā krosovera „2008” konceptu pērnruden Parīzes autoizstādē, bet šā gada martā Ženēvā uz rampas jau izbrauca sērijveida modeli.
Drosmīgs franču dizaineru veikums. Vizuāli tas ļoti maz atšķiras no konceptautomobiļa.
„2008” tapis uz „Peugeot” mazā pilsētas švīta „208” bāzes. Jau pirmajā acumirklī top skaidrs, ka tā atraktīvajā izskatā ielikts bāzes modeļa ģenētiskais kods. Ražotāja pārstāvji neslēpj, ka krosoveram ir vairāk nekā 2/3 kopīgu detaļu ar mazo hečbeku. Tomēr „2008” raksturīgs savs oriģināls stils, ko raksturo sarežģītas formas priekšējie lukturi ar integrētiem LED dienas gaitas gaismu lokiem – tie beidzot nudien atgādina kaķa acis, reljefi izvalcēts motora pārsegs, jaunā standarta trapecveida korporatīvā radiatora reste, kas integrēta dinamiskas konfigurācijas priekšējā buferī ar koķeti uzlocītu spoilera „apakšlūpu”. No aizmugures franču mazulim atpazīstamību nodrošina spārnu stūrus ieskaujoši neparastas formas un segmentācijas gabarītgaismu starmeši.
Speciāls „sēņotāju komplekts” – alumīnija jumta bagāžnieka sliedes un durvju apakšas aizsargjoslas, metāliskas auto apakšas aizsargplates imitācija, kuras uzliektie gali vīd gan priekšējā, gan aizmugurējā bufera apakšmalā, kā arī platāki sānu spoguļi – piešķir „2008” nedaudz laucinieciskas brutalitātes.
Vienīgais „Peugeot 2008” diskutablais elements ir pakāpienveida lauzums jumtā, kuram nav nekādas funkcionālas nozīmes (un attaisnojuma). Tomēr atšķirībā no tiešā konkurenta „Nissan Juke” te nav nekāda pārspīlēta avangardisma.
Nepretenciozs salons
Salona telpas organizācijā franču ražotājs nekādus jaunus risinājumus nepiedāvā. Krosovers no bāzes hečbeka „208” mantojis priekšējo paneli ar virspusē uzsēdināto mērinstrumentu bloku, kas aplūkojams nevis kā citkārt ierasts cauri stūres ratam, bet gan pāri tam. Franču dizaineri skaidro, ka tādējādi vadītājam, veltot acumirkli rādījumiem, nākas mazāk novērst skatu no galvenās bildes.
Tāpat kā „208” arī te centrālajā vietā pie priekšējā paneļa pielipināts 7-collīgs skārienjutīgs „Mobility Portal” ekrāns. Tas ļāvis no taustiņiem atslogot viduskonsoli – skārienjutīgajā monitorā paredzēts veikt dažādu funkciju (GPS, mūzikas, mobilo sakaru, atsevišķu auto iestatījumu u.c.) regulāciju. Taču, kā secināja „AutoMedia.lv”, gadījumā, ja nebūsiet parūpējies par GPS karšu informācijas iegādi (par papildu samaksu), lielais ekrāns ir tikai pārspīlēti liela un visai bezjēdzīga dekorācija.
„2008” riteņu bāze ir tik pat gara kā mazulim „208”, bet krosovera salona apjoms ir nedaudz palielināts uz paaugstinātā (+75 mm) jumta rēķina.
Mašīnā braucot četratā, par vietas trūkumu sūdzēties neklājas.
Otrās rindas sēdekli par īsti trīsvietīgu nenosauksi, tomēr pusaudžu trijotne īsam braucienam uz skolu tur sasēdīs itin brīvi. „Peugeot” priekšējās sēdvietas nelutina ar sportiski stingru sānu noturību, taču ikdienas lietošanai ir gana ērtas, turpretim aizmugurējiem pasažieriem atvēlēts taisns un absolūti bezpersonisks soliņš.
Interesanti, ka pie salona griestiem nav neviena roktura, kur pasažieriem iekārties, kad pilots nolems uzsākt sportiskus slaloma vingrinājumus. Franču kompānijas pārstāvji šo trūkumu skaidro ar vietas ekonomiju… Vai tas pats skaidrojums attiecas arī uz glāžu turētājiem? „2008” ir viens no retajiem moderno auto modeļiem, kuram to nav. Turklāt kompaktajās sānu durvju kabatiņās tikai ar grūtībām var „ielauzt” puslitrīgu minerālūdens pudeli.
Lētākajā komplektācijas variantā salona klimata regulācijas pults ir tik pat vienkārša kā „Dacia Sandero”, taču mazjaudīga ventilācijas sistēma karstākā laikā tikai ar grūtībām spēj nodrošināt nepieciešamo gaisa apmaiņu. Vēl viens „ergonomisks pārsteigums” – sēdekļa elektriskās apsildes regulators nez kādēļ noglabāts grūti atrodamā vietā, krēsla apakšā.
Apjomīga kravas telpa
Pateicoties par 200 mm pagarinātai virsbūvei, „Peugeot” krosovera bagāžas nodalījums ir ievērojami dziļāks un tādēļ par 75 l lielāks nekā hečbekam „208” un par 110 l apjomīgāks nekā, piemēram, japāņu rupucim „Nissan Juke”.
Vienkāršs, bet funkcionāls – kā saliekamais nazis
Veidojot „2008”, franču ražotājs nepārprotami koncentrējies uz ekonomiskumu un demokrātisku cenu. Auto savā tehniskajā vienkāršībā daudz neatšķiras no bāzes modeļa. Analoga dzinēju palete. Pilnpiedziņas nav un nebūs. Automātiskā pārnesumkārba tiek solīta „kaut kad vēlāk”…
Vienīgais paaugstinātas caurgājības atribūts ir „Grip Control” sistēma
(pieejama papildaprīkojumā par 300 latiem) – patiesībā ierobežotas slīdes diferenciālis ar elektroniski regulējamu darba algoritmu. Atkarībā no izvēlētā režīma (bez universāla ikdienas režīma vadītājs var izvēlēties Sniegs, Dubļi, Smiltis vai ESP Off) velkošajiem riteņiem tiek dota lielāka vai mazāka izbuksēšanas iespēja. Tomēr šis elektroniskais palīgs diez vai spēs kompensēt braucēja nemākulību, nonākot ar auto uz „nestabilas grunts”.
Skaidrs, ka šāds švīts nav domāts apvidus braukšanai. Turklāt tā klīrenss – 165 mm – ir tikai tautas auto „VW Golf II” līmenī. Pat „Opel Mokka” ar savām šķietami smagnējām pārkarēm piedāvā 190 mm. Būtībā „Peugeot” krosovera „džipiskums” ir nevis paaugstinātas funkcionalitātes raksturojums, bet kalpo vienīgi kā stila elements – kā kedas uz augstiem papēžiem. Realitātē šāds braucamrīks nespēj neko vairāk par klasiskas koncepcijas vieglo auto. Ja nu varbūt vienīgi tas ir nedaudz (pavisam nedaudz) ietilpīgāks.
Ar kaķa izveicību
Mums „AutoMedia.lv” testā bija iespēja izbaudīt 1,6 l/92 ZS e-HDi dīzeļdzinēju komplektā ar sešpakāpju mehānisko pārnesumkārbu. Kā jau ierasts dīzelim, tas ir nedaudz kūtrs pie zemiem apgriezieniem, taču aiz 1500 apgriezienu robežas pamostas un tad jau darbojas itin enerģiski. Motors gan nespēj nodrošināt automobilim galvu reibinošu dinamiku, tomēr ir pietiekami vitāls nesteidzīgam ikdienas pārvietošanās režīmam. Piecpakāpju pārnesumkārba darbojas viegli un korekti, tomēr tai pietrūkst „folksvāgeniskas” precizitātes.
Taču dīzeļdzinēja galvenais arguments, protams, ir degvielas patēriņš vai precīzāk – tās ekonomija. Tehniskajos parametros norādītais 4,0 l/100 km šādas komplekcijas automobilim ir patiešām labs rādītājs. Tiesa, praksē pārliecinājāmies, ka tas nemaz nav tik viegli sasniedzams…
Paaugstināts klīrenss, augstāka virsbūve un palielināta auto masa padarījusi „2008” mazliet lempīgāku par bāzes modeli, tomēr grēks būtu sūdzēties – auto labi turas uz ceļa un pagriezienus izpilda bez pārspīlētas gāzelēšanās. Līdzīgi kā mazajam brālim „208” arī „2008” raksturīga precīza vadāmība – tas līkumā stūrei seko paklausīgi, kā dzinējsuns pavadai.
Ciešama salona skaņas izolācija – motors strādā rāmi un nedzirdami, ekipāžas idilli īpaši netraucē ne rites, ne pretvēja trokšņi.
Viltīgs cenas pozicionējums
Pievilcīgs izskats un pieejama cena šajā segmentā ir sevišķi noteicoši faktori. Pirmais ir tikai un vienīgi katra konkrēta indivīda gaumes jautājums. Viens sajūsminās par „Nissan Juke” ekstravaganci, bet citu valdzina „Peugeot 2008” diskrētais šarms.
Toties, kas attiecas uz cenu, tad šajā jomā franču kompānijas pārstāvji ir izspēlējuši itin vilinošu piedāvājumu – „2008” sākuma komplekts ar trīscilindru 1,2 l/82 ZS eVTi benzīna motoru ir nopērkams par nepilniem 9900 latiem. „Juke”, gan ar 1,5 l/94 ZS dzinēju, sākas no 10 750 latiem. Savukārt „Opel Mokka” startē ar vēl 0,1 l un 10 ZS vairāk un par 424 latiem augstāku sākuma cenu.
„Peugeot 2008 Active 1.6 e-HDi” vērtē Ojārs Vētra
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cena eiro un konkurenti
„Peugeot 2008 Active 1.6 e-HDi” | no 17 335 |
„Nissan Juke 1.5 dCi 4×2 Acenta” | no 18 100 |
„Opel Mokka 1.7 CDTi 6MT Enjoy” | no 20 320 |
„Renault Captur 1.5 dCi 90 ZEN” | no 16 406 |
„Chevrolet Trax 1.7D MT FWD LT” | no 19 550 |
„Peugeot 2008 Active 1.6 e-HDi”tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4159 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1739 |
Augstums (mm) | 1556 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2537 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 360/1194 |
Pašmasa (kg) | 1210 |
Pilna masa (kg) | 1635 |
Klīrenss (mm) | 165 |
Vēja pretest. koeficients | 0,72 |
Motors | R4 turbodīzelis; četri vārsti uz cilindru; 1560 cm3;68 kW (92 ZS) / 4000 apgr.230 Nm / 1750 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5 |
CO2 emisijas (g/km) | 103 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 181 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 4,7Uz šosejas – 3,6Jauktā režīmā – 4,0 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,25 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektriskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļu bremzes |
Riepas | 195/60 R16 |
Tehniskās apkopes cikls | 20 000 km |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |