Mums ir tā iespēja novērtēt „Peugeot” modeļu gammas jaunpienācēju – budžeta klases sedanu „301”, kas pēc šā brīža informācijas pārtikušajai Rietumeiropai nemaz nebūs pieejams.
Kā paredz „Peugeot” mārketinga stratēģija, jaunais „301” tiks tirgots tā saucamajos attīstības valstu tirgos – Austrumeiropā, Krievijā, Ķīnā, Tuvējos Austrumos, Ziemeļāfrikā un Latīņamerikā. Tādēļ arī tas saņēmis modeļa numuru, kurš tā īsti neiederas „Peugeot” līdz šim izveidotajā subordinācijā…
Kas tad vieno visus augstāk pieminētos reģionus? Pirmkārt, zemāks vidējais pārticības līmenis un tātad eventuāli augstāks pieprasījums pēc funkcionāliem, taču cenas ziņā pieejamākiem spēkratiem. Otrkārt, ceļu kvalitāte, kas ievērojami atšķiras no tā, ko par cik-necik pieņemamu uzskata civilizētajā pasaules daļā…
Numurs ar vēsturi
Pirmais modelis ar numuru 301 „Peugeot” saimē bija 1932.gadā izlaistais vidējās klases divapjomu auto ar aizmugurē nostiprinātu elegantu bagāžas koferi, aprīkots ar rindas četrcilindru 1465 cm3 dzinēju. Savukārt ar šo „301” franču ražotājs aizsāk jaunu modeļu numerācijas stratēģiju. Proti, pirmais cipars 3 numurā – tāpat kā līdz šim – norādīs uz modeļa piederību kādai klasei, ar 08 turpmāk tiks apzīmēti ražotāja tradicionālie modeļi, savukārt 01 iegūs attīstības tirgiem adresētie (tātad budžeta klases) „Peugeot” modeļi.
Jaunais „Peugeot 301” tiek ražots Spānijā, Vigo montāžas rūpnīcā uz viena konveijera ar dvīņubrāli „Citroen C-Elysee”.
Patīkams izskats
Ar savu ārieni „Peugeot 301” nekādi neļauj nojaust tam atvēlēto budžeta auto statusu.
Gluži otrādi, tas izskatās itin pašpārliecināts un stilistiski ļoti cenšas līdzināties lielajam brālim „508” – tāda pati, tikai proporcionāli nedaudz mazāka radiatora reste, līdzīgos lauzumos izvalcēts motora pārsegs. Bet „mute” bufera apakšmalā veido pat agresīvāku grimasi. Arī sedana profils izdevies visnotaļ elegants.
„Peugeot 301” būvēts uz „PSA PF1” platformas – tās pašas, kas izmantota mazajam švītam „Peugeot 208”. Tiesa, pielāgojot to sedanam, par 112 mm garāka pastiepta riteņu bāze un nelielas modifikācijas piedzīvojusi arī balstiekārtas ģeometrija.
Negaidīti plašs salons
Izteikts lētums „nekliedz pretī” arī, iesēžoties auto salonā. Viegla, franču stila arhitektūra, mierīgas formas. Izmantotie apdares materiāli šķiet itin kvalitatīvi. Protams,
kvalitātes vērtējums atkarīgs no vērtētāja prasīguma, taču, ņemot vērā „Peugeot” cenu, godīgi jāatzīst, ka rezultāts pat pārspēj cerēto.
Nu labi, skatoties patiesībai acīs, jāatzīst, ka „301” salons varbūt nespēj (bet varbūt nemaz negrib!) konkurēt ar segmenta favorīta „Škoda Rapid” vācisko perfekcionismu, taču tas ir krietni vien patīkamāks par proletārisko „Dacia Logan”.
„Peugeot 301” priekšējie sēdekļi nav tik askētiski kā „Dacia”. Tie ir pietiekami apjomīgi, ar viegli izteiktu sānu noturību un plašu regulēšanas diapazonu. Vadītāja vieta pat aprīkota ar augstuma regulēšanu. Toties blakussēdētājs atstāts bez griestu roktura. (Patiesībā nekad īsti neesmu sapratis, kam tas domāts…)
„301” vadības centrs izskatās tik vienkāršs kā trīsdesmit gadus vecam „Peugeot 405”, tomēr no funkcionalitātes viedokļa īpašas pretenzijas neizraisa. Stūre regulējama tikai augstumā. Mērinstrumentu bloks – kompakts, glīti grafēts un ērti nolasāms. Uz ekonomiju nepārprotami norāda tādi antīki risinājumi kā līdzās ātrumpārslēga rokturim novietoti elektrisko logu atvērēju taustiņi un skaļruņi, kas iekārtoti priekšējā paneļa virspusē nevis durvīs, ļaujot ietaupīt uz vienkāršotas elektroinstalācijas rēķina.
Otrajā sēdekļu rindā valda karalisks plašums. „Peugeot” bāzes garums ir par 50 mm lielāks nekā dvīņiem „Škoda Rapid/Seat Toledo” un atbilstoši apjomīgākas ir arī aizmugurējās pasažieru vietas. Lai tur sasēstu trīs pieauguši braukt gribētāji, nedaudz nākas saspiesties, toties kājām gan vietas ir diezgan. Taču komforts gan kā uz sodīto soliņa. Otrās rindas aprīkojumā nav ne durvju kabatiņu, ne nolaižama vidējā elkoņu balsta, ne vidējā galvas balsta un, protams, nav arī otrās rindas ventilācijas. Un arī šeit logu atvēršanas taustiņi „pēc Logan šnites” meklējami kaut kur lejā starp priekšējiem sēdekļiem, t.i. viduskonsoles aizmugures galā.
Pamatīga kravas lāde
Velti taustīties ap „Peugeot 301” bagāžnieka vāku! Tur nekur nav noslēpta atvēršanas poga. Lai piekļūtu kravas nodalījumam vai nu jāmeklē slēdzis priekšējā panelī pa kreisi no stūres, vai arī jāizmanto taustiņš uz atslēgas.
It kā jau grēks būtu sūdzēties, mazā sedana kravas telpa lepojas ar 506 litru nominālo ietilpību. Tas tomēr ir par 45 litriem mazāk nekā „Škoda Rapid”. Taču estētu apjūsmotās sedana tipa virsbūves neizbēgams blakusefekts ir salīdzinoši šaura bagāžnieka atvere, kas krietni ierobežo kravas lādes saimniecisku izmantošanu.
Vēl tās izmantošanai traucē lielās vāka skavas, kas aizverot ielokās bagāžnieka iekšienē. Ja transportējamo mantu ir daudz, jāpiesargās, lai kādu „vērtslietu” nesaspiestu vai nesaskrāpētu.
Gaitā
1,6-litrīgais HDi miera stāvoklī šķiet paskaļš. Un kā nu ne, jo izrādās dzinēja pārsegam nav nekādas skaņas izolācijas. Taču dīzeļa vibrācijas salonā gan praktiski nejūt. Ātrumpārslēgs nolikts īsti „pa ķērienam”. Stingrs un korekts sajūgs. Pārslēdzēja gājieni, kā jau pierasts franču mašīnām, pagari, taču kulises darbība – precīza. Turklāt dzinējs izrādās apbrīnojami elastīgs, tādēļ pārnesumus mainīt nenākas nemaz tik bieži.
Dīzeļdzinēja 230 Nm nodrošina automobilim vairāk nekā apmierinošu dinamiku. Pie kam tas pat sportiskā braukšanas režīmā patērē ne vairāk kā 6,5 l/100 km, bet beidzot „AutoMedia.lv” testa braucienu vidējais patēriņa rādītājs bija apstājies pie 4,5 l/100 km. Tas (ar ziemas riepām) ir ļoti pievilcīgs rādītājs!
Elektriskais stūres pastiprinātājs nodrošina pietiekamu precizitāti, turklāt cenšas imitēt ticamas atbildes reakcijas. Ja dinamiskākos līkumos piekare varbūt šķiet pamīksta un virsbūve svārstīga, tad nonākot uz izdangāta ceļa šis trūkums tūdaļ aizmirstas. Piekare izceļas ar kolosālu energoietilpību. Šajā ziņā „Peugeot” pārspēj ne tikai „Dacia Logan”, bet arī inteliģento „Škoda Rapid”. Un nav runa tikai par saplaisājušu asfaltu. „301” balstiekārta ar apbrīnojamu centību apstrādā gan „mogulu” uz Salu tilta, gan izšķobīto Barona ielas bruģi. (Ja kāds nesaprata, šeit runa ir par Rīgas ielām. Mūsu galvaspilsētā, kā nekur citur, koncentrētā veidā ir atrodamas praktiski visas ceļa seguma sabrukšanas fāzes).
Durvju dubultā hermetizācija ne tikai pasargā no putekļu iekļūšanas salonā, bet arī nodrošina papildu skaņas izolāciju, lai gan kopumā tā ir visai pieticīga. Tiesa, ātruma režīmā līdz 110 km/h ne rites, ne pretvēja, ne motora trokšņi vēl nav uzbāzīgi traucējoši.
Labs piedāvājums
Kādam labāk patiks „Škoda Rapid/Seat Toledo” lietišķums, bet cits sajūsmināsies par „Peugeot 301” franču šarmu – lieki teikt, ka arī budžeta sedanam tas piemīt. Gaumes lieta! Taču „Peugeot” pārstāvjus var uzteikt par veiksmīgo cenas pozicionējumu. „301” bāzes versijas cena ir no 11 772 eiro. Savukārt mūsu testētais automobilis „Active” komplektācijā (ar borta datoru, klimata kontroli, elektriskiem logu atvērējiem, CD/mp3 magnetolu, ABS un ESP, ISOFIX bērnu sēdeklīša stiprinājumiem u.tml.), turklāt ar ļoti labu dīzeļa dzinēju maksā 14 667 eiro, proti, tikai „par mata tiesu” vairāk nekā abi pieminētie „VW” produkti bāzes komplektācijā. Un tas ir nudien spēcīgs arguments!
Vērtē Ojārs Vētra
„Peugeot 301 1.6 HDi”
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; ***- „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Peugeot 301 1,6 HDi” cena eiro un konkurenti (TOP 5 pēc LPAA svaigākajiem datiem)
„Peugeot 301 Active 1.6 HDi” | no 14 667 |
„Renault Fluence Expression 1.5 dCi 90 FAP” | no 16 770 |
„Dacia Logan LS Arctica 1.5 dCi 75” | no 10 426 |
„Seat Toledo 1.6 TDI 105 Reference” | no 17 104 |
„Škoda Rapid Ambition 1.6 TDI” | no 16 285 |
„Peugeot 301 1,6 HDi” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4442 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1748 |
Augstums (mm) | 1466 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2652 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 506 |
Pašmasa (kg) | 1165 |
Pilna masa (kg) | 1548 |
Klīrenss (mm) | 142 |
Vēja pretest. koeficients | Nav datu |
Motors | R4 turbodīzelis; četri vārsti uz cilindru; 1560 cm3;68 kW (92 ZS) / 4000 apgr.230 Nm / 1750 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5 |
CO2 emisijas (g/km) | 112 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 180 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 11,2 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 4,9Uz šosejas – 3,9Jauktā režīmā – 4,3 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,25 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektriskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļu bremzes |
Riepas | 185/65 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | 20 000 km |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |