„Škoda” modeļu gammā jaunpienācējs „Rapid” ieņem līdz šim vakanto nišu starp „Fabia” un „Octavia”.
Gandrīz sedans
„Rapid” ir pirmais jaunā stilistikā veidotais čehu kompānijas modelis. No visiem līdzšinējiem tas atšķiras ar stūrainākām formām, lai gan kopumā auto izdevies visnotaļ harmonisks, bez vizuāla smagnējuma. Un, protams, atpazīstams kā tipisks „Škoda” ģimenes loceklis.
Visvairāk jauno dizaina elementu ir „Rapid” priekšpusē: visupirms jau motora pārsega „degungalā” novietotais modernizētais čehu kompānijas logotips, hromētas aploces ieskauts radiatora režģis ar 19 vertikāli novietotiem spraišļiem, izteiksmīgi šķautņaini galveno gaismu starmeši un bufera stūros novietoti lielizmēra miglas lukturi.
Dizainiski „Rapid” veidots kā sedans un „Škoda” pārstāvji savu lolojumu arī spītīgi dēvē par sedanu. Taču patiesībā – pēc virsbūves tipa – tas pavisam nepārprotami ir liftbeks. Proti, automobiļa aizmugurē nav vis atsevišķi atverams bagāžnieka vāks, bet gan apjomīga lūka, kas ietver pakaļējo logu un ļauj piekļūt ne vien kravas telpai, bet arī salonam.
Atšķirīgā aizmugure
Nav jau tā, ka liftbeks būtu uzskatāms par proletāriskāku virsbūves tipu nekā sedans. Toties pilnīgi viennozīmīgi tas ir praktiskāks gan! Pirmkārt, dizaineriem izdevies „Rapid” aiz otrās sēdekļu rindas atzveltnēm iekārtot C segmentam netipiski ietilpīgu (550 l) bagāžas lādi. Otrkārt, plaši atveramais piekto durvju vāks ļauj ievērojami ērtāk un racionālāk izmantot telpas apjomu. Vienīgā pretenzija – slaidi slīpā aizmugurējā stikla dēļ vadītājam ir stipri ierobežots atpakaļskats.
„Škoda” piedāvā daudzveidīgu bagāžnieka aprīkojumu: āķīšus iepirkuma maisiņu pakāršanai, trejādus fiksējošus tīklus „klejojošu” mantu noturēšanai, kā arī divpusēji lietojamu paklājiņu. No vienas puses tam ir patīkama auduma drapērija, turpretim otra – gumijota. Šo „reverso” pusi varēsiet izmantot gadījumā, kad nāksies no laukiem transportēt kartupeļu maisu, zvejas lomu un/vai dubļos sabristus gumijniekus.
„Simply Clever”
Divpusējais bagāžnieka paklājiņš nav vienīgais atjautīgais risinājums. „Škoda” dizaineri šim modelim piedāvā 19 dažādus noderīgus (Simply Clever) saimnieciskus risinājumus. Tostarp jaunums ir zem priekšējā pasažiera sēdekļa iekārtots luminiscējošās avārijas vestes turētājs, neliels durvīs nostiprināts konteiners, kur brauciena laikā var noglabāt sīkus atkritumus. Savukārt benzīna bākas vāciņa iekšpusē auto veidotāji noglabājuši plastmasas ledus skrāpējamo lāpstiņu, kas mūsu platuma grādos mēdz būt sevišķi noderīga.
Plašs salons
Čehi uzsver, ka ne tikai bagāžnieka, bet arī salona garuma un aizmugurējo sēdvietu ietilpības ziņā „Rapid” ir savas klases čempions. „AutoMedia.lv” novērtēja, ka otrās rindas pasažieru kājām šeit vietas ir pat vairāk nekā brangai daļai klasi lielāku automobiļu. Tiesa, paaugstā centrālā tuneļa dēļ vidējam sēdētājam brauciena laikā nav lemts justies īpaši ērti…
Līdzīgi kā jau pierasts citiem „Škoda-brāļiem” arī „Rapid” vadības centrs veidots tipiski „foksvāgeniskā” stilā – bez īpašas greznības, lakoniski pelēks, ar nepārprotamu akcentu uz funkcionalitāti. Stūre parocīga, regulējama gan augstumā, gan dziļumā. Plašs sēdekļa regulēšanas diapazons ļauj itin ērti iekārtoties vadītāja vietā, lai gan krēsli (arī dārgākajās komplektācijās) ir vienkārši, bez izteikta sānu atbalsta.
„Škoda” raksturīga vāciešu pieeja aprīkojuma komplektēšanā. Piedāvājuma listē ir daudz un dažādas opcijas. No turienes katrs klients atbilstoši savai gaumei un maciņa biezumam var pielasīt tieši to, kas viņam nepieciešams.
Precīza režija, precīzs izpildījums
„Rapid” pamatā ir „VW Polo” sedana agregātu bāze, vienīgi atšķirībā no ļoti askētiskā donora čehu brālēns spēj piedāvāt krietni plašāku dzinēju gammu. Pirmajā iepazīšanās reizē „AutoMedia.lv” ekspertam bija iespēja novērtēt „Volkswagen” saimes jauno 1,2 l/86 ZS turbomotoru. Ceļa sākumā tas šķita tāds pakūtrs, taču drīz vien atklājās, ka tā tikai pierašanas vaina – ja pacenšas tahometra bultiņu noturēt virs 1500 apgriezienu robežas, „mazā dvēselīte” spēj nodrošināt mašīnai visnotaļ apmierinošu dinamiku. Turklāt, spīdzinot to visai nesaudzīgā testa režīmā, degvielas patēriņš brauciens nobeigumā nepārsniedza 6,8 l/100 km.
Piecpakāpju ātrumkārbas darbība ir korekta, pārslēdzēja gājieni īsi, sajūgs stingrs un precīzs. „Škoda” joprojām izmanto elektrohidraulisko stūres pastiprinātāju. Tas rūpējas par vieglu un precīzu vadāmību, turklāt piešķir stūrei tīkamu smagnējumu, ļaujot gluži vai organiski „izgaršot” precīzos manevrus. Automobiļa gaita ir stingra un sabalansēta, pat neraugoties uz to, ka konstrukcijā nav ielikti nekādi sportiski gēni. Pie kam zīmīgi, ka „Rapid” nezaudē gaitas pašpārliecinātību, nonākot pat diezgan dramatiskās asfalta dangās, kā arī uz izļodzīta lielpilsētas bruģa.
Modeļa nosaukums ar vēsturi
„Rapid” nebūt nav no jauna izgudrots nosaukums. Tāds „Škoda” leksikā pastāv jau diezgan sen. No 1935. līdz 1949. gadam ar šādu vārdu čehu kompānija izlaida salīdzinoši lielu gabarītu sedanu, kupeju un kabrioletu. Savukārt sociālisma ziedu laikos – no 1084. līdz 1990. gadam – uz sedana „Skoda 130” bāzes Mladaboļeslavā tika izgatavota kompakta trīsdurvju kupeja, kas tolaik ar ironiju tika dēvēta par nabaga ļaužu „Porsche”.
Vērtē Ojārs Vētra
„Škoda Rapid 1.2 TSI”
* - „vāji”; ** - „apmierinoši”; *** - „labi”; **** - „ļoti labi”; ***** - „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cena eiro un konkurenti (TOP 5 pēc LPAA svaigākajiem datiem)
„Škoda Rapid Ambition 1.2 TSI” | no 13 400** |
„Renault Fluence Expression 1.6 16V 110” | no 15 220 |
„Dacia Logan Laureate 1.2 16V 75” | no 9 090 |
„Seat Toledo 1.2 TSI 85 Style” | no 15 599 |
„Peugeot 301 Active 1.2 VTi” | no 12 780 |
** Iepazīšanās cena
„Škoda Rapid 1.2 TSI” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4483 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1706 |
Augstums (mm) | 1461 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2602 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 550/1490 |
Pašmasa (kg) | 1165 |
Pilna masa (kg) | 1615 |
Klīrenss (mm) | 136 |
Vēja pretest. koeficients | 0,308 |
Motors | R4 turbomotors; četri vārsti uz cilindru; 1197 cm3;63 kW (86 ZS) / 4800 apgr.160 Nm / 1500-3500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 119 |
Degviela | Benzīns A 95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 183 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 11,8 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 6,5Uz šosejas – 4,4Jauktā režīmā – 5,1 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 55 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | Nav datu |
Stūres pastiprinātāja tips | elektrohidrauliskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļu |
Riepas | 185/60 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km vai 12 mēneši |
Garantijas laiks | 2 gadi bez nobraukuma ierobežojuma |