„AutoMedia.lv” tests: Studentu džips „Dacia Duster” kļuvis omulīgāks

„Dacia Duster” nav no švītīgo „parketa džipiņu” sugas ceļojumam no viena lielveikala uz otru. Ar māteskompānijas „Renault” tehnisku atbalstu rumāņi bija radījuši augumā nelielu, taču nudien sīkstu bezceļa taku bridēju. Tagad, pēc pusmūža „feislifta” tā askētiskais tēls papildināts ar viegliem elegances akcentiem.

Reklāmistu novazātās standartfrāzes nudien reizēm kaitina. Atšķirot atjaunotā „Duster” plānum plānā bukletiņa pirmo lapu, acīs bliež milzīgi burti ar tekstu – „ārpuses evolūcija, iekšpuses revolūcija”… Nu nav tur nekādas revolūcijas! Daži sīkumiņi, kas priekšteča reizēm ne ar kādiem taupības centieniem īsti nepamatotajā askētismā atgrūda, ir gan pamainījušies uz tīkamo pusi. Bet vai tas jāsauc par revolūciju!? Simtkārt būtiskāk un godīgāk būtu bijis izcelt to, ka „Duster” nav zaudējis ne gramu savas pievilcības, ko sniedz tā universālās spējas.

Izskats tikai viegli atsvaidzināts

Ārējo izmaiņu nav daudz, tomēr „Dacia” dizaineriem ir izdevies piešķirt proletāriskajam automobilim pamanāmu svaigumu, kas dažās detaļās jau robežojas ar vieglas elegances atblāzmu. Ir uzstādīti sarežģītākas konstrukcijas galveno gaismu lukturi, turklāt tie papildināti ar šodien tik modernajiem dienas gaitas LED elementiem. Izmainīts arī radiatora falšrežģa dizains. Tas ieguvis divas spožas joslas, uz katras no tām izvietoti četri nelieli trapecveida plūsmvirži. Nudien, izskatās glītāk.

21-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Aizmugures daļā izmaiņas gan skārušas tikai lukturu optiku – izmērs palicis iepriekšējais, taču segmentācija padarīta dinamiskāka. Automobiļa oriģināli robustais stils ir papildināts ar arī atbistoša dizaina 16 collu vieglmetāla riteņu diskiem.

18-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Uz jumta tagad piestiprināti vēl masīvāki matēta metāla reliņi, ko nu rotā  hromēts uzraksts „Duster”. Tādi gan ietilpst vienīgi dārgākajās komplektācijās, toties nav tikai dekoratīvs elements, jo spēj izturēt vairāk nekā 100 kg bagāžas svaru.

Labiekārtotāks salons

Ja runājam Krievijas proletariāta kādreizējā vadoņa Vladimira Ļeņina terminoloģijā, tad, kā jau sākumā minēts,

„revolucionārā situācija” ir stipri pārspīlēta. Taču daži ļoti noderīgi, mūsdienīgāki un patīkami jauni akcenti salonā ir.

Kā jau bija paredzams, auto salona iekārtojums bez lielām modifikācijām pārceļojis šurp no otrās paaudzes „Logan”. Tā pati stūre, tas pats mērinstrumentu bloks, apaļie ventilācijas sistēmas difuzori, Renault Media Nav multimediju sistēma ar septiņcollīgu skārienjutīgu ekrānu, kruīza kontrole u.tml. Vienīgi paša priekšējā paneļa forma modelēta, ņemot vērā krosovera specifiku. Proti, Vairāk ir izcelta viduskonsole, papildus tās virspusē esošajam mantu boksam, arī paneļa labajā pusē virs cimdu nodalījuma iekārtota neliela niša dažādiem ceļā nepieciešamiem sīkumiem, lai tie nedancotu pa salonu.

12-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Beidzot logu pacēlāju taustiņi pārceļojuši uz „normāliem” automobiļiem ierasto vietu – uz durvju paneli. Turklāt vadītājs tagad var baudīt One Touch funkciju, t.i., lai atvērtu vai aizvērtu logus, vairs nav visu šīs operācijas laiku jātur nospiests attiecīgais taustiņš. Saprotamāku novietojumu (uz stūres) ir ieguvuši kruīza kontroles regulācijas taustiņi.

Nepaliek nepamanīts, ka rumāņi ir mēģinājuši pilnveidot auto sēdekļus, pret ko vismaz vienam no „AutoMedia.lv” ekspertiem priekšgājējā bija vislielākie iebildumi. Kaut nedaudz, taču tie padarīti ērtāki. Piedāvājumā ir arī jauni, tiek uzsvērts, ka kvalitatīvāki apdares materiāli. Bāgātākajās versijās, kā mūsu izmēģinātā, atzveltnī pat lecīgs modeļa nosaukuma izšuvums. Turklāt vadītāja sēdeklim tagad iespējama arī augstuma regulācija.

14-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Ar mērķi uzlabot salona komfortu, „Dacia” inženieri veikuši visai apjomīgu revīziju skaņas izolācijas jomā. Rūpīgāk nopakota ir starpsiena starp motoru un salonu un par 30% palielināta izolējošo materiālu virsma zem grīdas, riteņu arkās un citviet. Iegūtais efekts netiek ilustrēts ar konkrētiem skaitļiem, taču jāatzīst, ka akustiskā komforta uzlabojumi ir nudien jūtami.

Tehnika joprojām vienkārša un nepretencioza, taču nenoliedzami efektīva

„Duster” dzinēju gammas svaigākais jaunums ir (pieejams būs mazliet vēlāk) ekonomiskais 1,2 l 125 ZS TCe benzīna turbomotors. Pārējie jau tagad dabūjamie zināmi – atmosfēriskais 1,6 l 105 ZS benzīna agregāts (arī versijā LPG ar gāzi) un joprojām nepārspēts veiktspējas un ekonomijas kompromiss 1,5 l dCi dīzeļa veidolā no „Renault” arsenāla (90 un 110 ZS). „AutoMedia.lv” ar labi zināmo agregātu bija iespēja atkal sastapties jaudīgākajā – 110 ZS – versijā.

11-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Motors darbojas viegli un klusi. Tas neizceļas ar sportiskām ambīcijām, taču šie 110 zirgi tomēr ir gana dzīvīgi. Krustojuma startā tie velk itin sparīgi un, vadītājam precīzi pārskaitot pārnesumus, ļauj viegli turēties satiksmes plūsmā. Turklāt

motora veiktspēju sevišķi neietekmē automobiļa slogojums.

Arī šosejas režīmā 90…100…110 km/h grēks būtu sūdzēties par motora enerģijas trūkumu.

„Duster” tagad ieguvis speciālu ekonomiskas braukšanas režīmu Eco Mode. Nospiežot attiecīgu taustiņu, dzinējs tiek pārslēgts darbam nesteidzīgākā režīmā, un pārnesumu maiņas indikators „saka” priekšā īsto pārslēgšanās brīdi… Tas ļauj padarīt pievilcīgāku vidējo degvielas patēriņa rādītāju. Ražotāja tehniskajos datos uzrādītais 5,1 litrs uz simtu gan ir reti sasniedzams. Realitātē parasti jārēķinās ar kaut ko tuvāk sešiem litriem, taču arī tas ir ļoti pieņemami. Turklāt pāri septiņiem patēriņš visticamāk reti sniegsies arī smagos ceļos, kak prasās ieslēgt pilnu visu riteņu piedziņu.

25-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Kā agrāk Dasterītim ir nevajadzīgi garš sajūga gājiens un pārnesumkārbai pie uzlabotā salona tagad piestāvētu mazliet vairāk slēgšanās elegances. Ikdienišķai braukšanai par puslīdz pieņemamiem ceļiem joprojām ir kaitinoši „īss pirmais robs” un izkustēšanos mierīgi var sākt ar otro pārnesumu. Stūres reakcijas ir vieglas un saprotamas, bremzes savukārt asas, taču prognozējamas.

Drošības sistēmu pamatkomplektā tagad ietilpst četri pneimospilveni, aizmugurējā sēdeklī ierīkoti „Isofix” bērnu sēdeklīša stiprinājuma enkuri, ir četru kanālu ABS ar EBD atbalstu un jaunākās paaudzes stabilitātes sistēma (ESC).

Ceļu un neceļu kompromiss turpinās

Tāpat kā iepriekš rumāņu krosovers neizceļas ar īpaši samtainu un izsmalcinātu gaitu uz kvalitatīva asfalta. Tā ir vienkārši laba. Turpretim tas viegli tiek galā ar mazākām un lielākām seguma dangām un ar apbrīnojamu centību apstrādā salīdzinoši asu grants ceļa redeli. Piekaru energoietilpība savā segmentā ir vienkārši apskaužama. Ņemot vērā Latvijas ceļu raibum raibo (ne)kvalitāti, gribas sacīt, ka „Duster” ir lielisks laba vidējā braukšanas komforta nodrošinātājs. Un būs tam šai ziņā līdzvērtīgi konkurenti grūti atrodami.

22-Dacia Duster 1,5 dCi 6MT_Latvija 17.02.2014

Vairumu sugasbrāļus pat paši ražotāji nekautrējoties sauc par pilsētas krosoveriem. Arī Duster” pilsētā jūtas labi. Tas priecē ar lielisku manevrētspēju šauros ielu labirintos, neskatoties uz „garo” stūri. Taču īstā rumāņa stihija ir pašvaki un slikti ceļi (piemēram, uz autoceļa Madona-Cēsis ap Liezeri) un tas lieliski iztiek arī vispār bez tiem. Augstais klīrenss, salīdzinoši vieglais svars, īsās pārkares un no „Nissan” mantotā pilnpiedziņa ar, lai arī elektroniskiem, taču pazeminātajiem pārnesumiem,

„Duster” joprojām atstāj par vienu no labākajiem savas klases bezceļu karaļiem.

Cenas faktors

Pēc pilnas programmas aprīkots „Duster” (kādu to gribētos), nemaz tik lēts nešķiet – tuvu 20 tūsktošiem eiro. Taču jebkurš līdzinieks tik un tā ir dārgāks, ja vien negribēsiet braukt ar „Lada Ņiva”. Turklāt izskatās, ka pēc „feislifta” cena nav pieaugusi. Ko vēl varētu vēlēties? Kādām varbūt gribētos automātisko transmisiju… Neesam pārliecināti, ka tas ko daudz var „Duster” dot.

„Dacia Duster” vērtē Ojārs Vētra

„Dacia Duster” vērtē Ainārs Zariņš

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

„Testētā auto” cenas eiro un konkurenti

„Dacia Duster 1.5 dCi 110 Prestige” no 18 112
„Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 Ambition” no 23 386
„Nissan Qashqai 1.6 L dCi 4×4 Visia” no 22 190
„Mitsubishi ASX 1.8 DID Intense 4WD 6MT” no 26 500
„Suzuki SX4 S-Cross 1.6D 4WD GL 6MT” no 23 374

„Dacia Duster 1.5 dCi 110” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4315
Platums bez spoguļiem (mm) 1822
Augstums (mm) 1625
Riteņu garenbāze (mm) 2673
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 800/3000
Pašmasa (kg) 1462
Pilna masa (kg) 1875
Klīrenss (mm) 205
Motors R4; divi vārsti uz cilindru; 1461 cm3;81 kW (110 ZS) / 4000 apgr.240 Nm / 1750 apgr.
Atgāzu emisiju klase Euro V
CO2 emisijas (g/km) 135
Degviela Dīzeļdegviela
Maksimālais ātrums (km/h) 168
Dinamika 0-100 km/h (s) 12,9
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – 5,7Uz šosejas – 4,9Jauktā režīmā – 5,1
Degvielas tvertnes tilpums (l) 50
Piedziņa Elektroniski kontrolējama pilnpiedziņa
Ātrumkārba sešpakāpju manuālā
Stūresrata apgriezieni 3,3
Stūres pastiprinātāja tips Hidraulisks
Balstiekārta Priekšā – McPhersonAizmugurē – torsionu vērpes sija
Bremzes Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļi
Riepas 215/65 R16
Tehniskās apkopes cikls 20 000 km vai reizi gadā
Garantijas laiks 5 gadi ar 100 000 km nobraukuma ierobežojumu

„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Dacia Duster 1.5 dCi 110 6MT”  borta datora

Rīga-Jēkabpils-Pļaviņas   (kombinētā režīmā) 179,3 km ar vid.   ātrumu 48,3 km/h – 5,6 l/100 km
Pļaviņas-Rīga (šosejas   režīmā) 109,0 km ar vid.   ātrumu 82,5 km/h – 5,8 l/100 km
Rīga (pilsētas   režīmā) 41,9 km ar vid.   ātrumu 25,8 km/h – 5,6 l/100 km
Rīga-Pļaviņas (šosejas   režīmā) 106,9 km ar vid.   ātrumu 72,8 km/h – 5,2 l/100 km
Pļaviņas-Jēkabpils-Lubāna-Madona-Vecpiebalga-Jaunpiebalga-Rauna-Madona-Jēkabpils-Rīga   (kombinētā režīmā) 595,8 km ar vid.   ātrumu 54,6 km/h – 5,7 l/100 km
Kopā: Kopumā testa   laikā veikti 1033 km. Odometra rādījums testa sākumā 6639 km, testa beigās   7672 km

 

Birkas: