Lai gan pēdējos gados smagus finansiālus zaudējumus nesošajā franču koncernā „PSA Peugeot&Citroen”, it kā galvenais ir lauviņas nevis dubultšautras zīmols, vismaz kompaktklases minivens vispirms parādījās „Citroen” nometnē. Vispirms 1999.gadā tas bija „Xsara Picasso”, bet vēlāk, mainoties ražošanas platformām, 2006.gadā septiņvietīgs „Citroen C4 Picasso”. Lauvas zīmola modeļu paletē uz tās pašas platformas, kas „C4 Picasso”, kompaktvens „Peugeot 5008” tika ieviests tikai trīs gadus vēlāk.
Vēsture atkārtojas – kamēr „Citroen” jau pērn martā Ženēvā prezentēja uz jaunas platformas būvētu otrās paaudzes septiņvietīgo „Grand C4 Picasso”, tikmēr „Peugeot” rudenī tikai sarosīja 5008-tā feisliftu. „AutoMedia.lv” lūkoja, kas no tā iznācis.
Dizains
Eksterjera dizainā izmaiņas ir nelielas. Pārtaisot centrālo dzinēja dzesēšanas resti priekšpusē un pieliekot bampera apakšā papildus atveri, „Peugeot” centies arī kompakto MPV padarīt atbisltošu zīmola jaunajai „sejai”. Pamainīta ir arī priekšējā optika, kas kļuvusi smalkāk veidota un visu fukciju lampas tagad apvienotas vienotā blokā.
Mazliet augstāk piepacelti ir jumta reliņi un arī motora pārsega valcējumi nedaudz izmanījušies. Ja ir izmaiņas arī aizmugurē, tad tik niansētas, ka taisni vai palielināmais stikls jāmeklē, citādi neatrast. Arī iekšpusē faktiski viss pa vecam, ja neskaita sīkus jauninājumus centrālajā konsolē un moderno tehnoloģiju pieejamībā.
Kopumā gan 5008 tēls savu būtību gandrīz nav mainījis
– šķiet joprojām tāds mazliet smagnējs un lempīgs, bet dizains kopumā – kā saka krievi – на любителя (kam patiks, kam nē). Katrā ziņā koncerna jaunais brālis izskatās krietni efektīgāks un bravurīgāks.
Tehnika
Arī tehniski „Peugeot 5008” ir mainījies tikai niansēs. Dzinēji, lai arī mazliet uzfrišināti un kļuvuši taupīgāki apetītē, kā arī ar sažmiegtām atgāzēm, taču tie paši, kas iepriekš – 1,6 litru atmosfēriskais benzīnnieks (120 Zs) un tāda pat tilpuma turbīnnieks (155 Zs), kā arī 1,6 (115 Zs) un 2,0 litru (150 un 163 Zs) HDI turbodīzeļi. Transmisijas tāpat – atkarībā no motora piejamas gan manuālā, gan automāts, gan robots. Arī piekaru un stūres darbībā nekādas jūtamas izmaiņas „AutoMedia.lv” nekonstatēja.
Mums bija lemts izmēģināt komplektāciju ar 1,6 litru tilpuma turbodīzeli un manuālo sešpakāpju ātrumkārbu. Īstā versija degustācijai, jo šķiet, ka tieši
1,6 litru HDI spēka agregātam veiktie uzlabojumi ir vispamanāmākie.
Jauda pieaugusi par 5 zirgspēkiem, bet vilkme par 30 Nm.
Taču šis dzinējs tik un tā orientēts nevis uz dinamiku, bet gan uz braukšanas ekonomiskumu. Ieskrējiens subjektīvi pat škiet gausāks nekā ražotāja sniegtie kontrolskaitļi, kas īpaši neatšķīrās arī no „AutoMedia.lv” izmēģinājumos sasniegtajiem (skat.tabulas zemāk). Kāpinājums zemākos apgriezienos ir slinks, toties, arī aktīvāk pabraucot, degvielas patēriņš neko daudz pa maku nesit.
Sešpakāpju kārba ar motoru sadzīvo visnotaļ labi un dzinējs uzskatāms par elastīgu, jo tik pat labi ar trešo robu var vilkt vismaz līdz 110 km/h un ar piekto var mierīgi ļurināt uz 50 (54 km/h – ap 1200 dzinēja apgriezieni). Motora rūkoņas fons ikdienas braucienu apgriezienos salonā jūtams maz. Kārbas kulise precīza, taču zemas sēdēšanas cienītājiem ar vidēju un mazu augumu, tās novietojums uz augstā viduskonsoles postamenta var pat šķist drusku par augstu. Sajūga pedāļa gājiens tīkami īss, taču izteikti mīksts un mazinformatīvs. Taču nejaušas noslāpēšanas, kā tas līdzīgiem mēdz gadīties, tas neprovocēja.
Izmaiņu minimumu kā tehnikā, tā arī dizainā var skaidrot ar vairākiem iemesliem, par ko no ražotāja puses skaļi runāts netiks. Pirmkārt, kā jau ievadā bija minēts, koncernam kopumā ir nebūt ne tā labākā finansiālā situācija, kas varbūt spiestin spiež taupīt. Otrkārt, veikt nopietnākas un attiecīgi dārgākas investīcijas vecās platformas modelī, kad gatava jau jaunā, gan jau nav īpaši lietderīgi jebkurā gadījumā. Vēl jo vairāk, ja ar šī kopējā zīmola piedāvājumā it kā nepieciešamā modeļa pārdošanu, nemaz neiet spoži. Kopš iznākšanas ne reizi gadā nav pārdotas pat ne tuvu 100 000 vienības.
Vadāmība/gaita
Ņemot vērā tehnisko uzlabojumu minimumu, nav brīnums, ka arī „Peugeot 5008” raksturs nav mainījies. Stūre joprojām ir izteikti viegla arī lielākos ātrumos, turklāt mazinformatīva un ar vāju reaktīvo pretspēku. Patiesības labad gan jāpiebilst, ka precizitātes trūkumu tai tomēr pārmest nevar un auto reakcijas uz stūres kustībām ir atsaucīgas un saprotamas.
Visumā rātni kreisējot, šķiet, ka piekares ir elastīgas un gaita arvien būs komfortabla. Taču gluži tā vis nav.
Piekaru gājieni ir visai īsi un tie netiek labi galā ne ar sliktu asfaltu, ne gruntsceļu trepi un bedrēm. Uz slikta seguma gaitas komforts ātri zūd un bieži vien jūtami salonā labi manāmi caursitieni.
Toties, pieminētie piekaru īsie gājieni, neskatoties uz šī minivena kopējo ģimeniski rātnas braukšnas pozicionējumu, ļauj arī 5008-to bez liekām bažām par kritiskām sānsverēm krāmēt straujāk ņemamos pagriezienos un droši veikt citus asākus manevrus. Ar piebildi – ja vien stūrētājs ir pārliecināts par to, ka sapratīsies ar mazinfortmatīvo stūres mehānismu.
Komforts
Sēdpozīcija visumā augsta un visiem miniveniem raksturīga. Ja ņemam vērā divas pirmās sēdekļu rindas, tad salonā vietas it kā ir pietiekami visur. Taču, nolaižot vadītāja sēdekli zemākajā pozīcijā, nākas aizdomāties, ka ar augumu 1,9 m un vairāk, jumta zonā rezeve tomēr var būt pārāk maza. Trīs atsevišķi otrās rindas sēdekļi bīdās pa sliecītēm un ir variējami atkarībā no braucēju garuma. Priekšējo sēdekļu konfigurācija sniedz ne ciešu, bet pietiekamu sānu atbalstu, otrā rinda kā allaž ir vaļīgāka.
Ja runājam vēl par diviem bagāžnieka grīdā paslēptajiem sēdekļiem, tad tajos nav ērtāk kā citos septiņvietīgajos kompaktvenos. Vajadzības gadījumā var paciesties, bet puslīdz ērti tur jutīsies vien bērni un nepārauguši pusaudži vai augumā mazi pieaugušie. Arī rāpšanās uz šo balkoniņu nebūs diez ko ērta, turklāt otrās rindas sabīdīšana „Peugeot” venā nav tik eleganti parocīga kā, piemēram, septiņvietīgo kompakto MPV pionieres „Opel Zafira” mantiniecei „Zafira Tourer”.
Savukārt, kas attiecas uz variāciju iespējām starp mantu vai pasažieru pārvadāšanu, kā arī uz kopējo ietilpību, tad „Peugeot 5008” kopumā bija un joprojām ir viens no klases labākajiem auto. Tikai jocīgi, ka tādam ģimeniskam automobilim, kam pie priekšējo sēdekļu atzveltnēm ir uzlokāmi galdiņi un dārgākajā komplektācijā galvas balstu aizmugurē priekš otrajā rindā sēdošajiem tagad pieejami pat palieli LCD ekrāni, ir tikai viens vienīgs uz centrālā tuneļa iebūvēts glāžu turētājs, kas tuklāt nav īsti parocīgs nevienam.
Toties visvisādu vietu, kur sakrāmēt sīklietas ir atliku likām – tradicionālais cimdu nodalījums un kabatas visās četrās durvīs, atvilknītes zem priekšējiem sēdekļiem un pat savs neliels bardačoks vadītāja pusē tieši zem stūres. Un lai arī tas priekš modeļa nav jaunums, nekādi nevar atstāt nepieminētu, kustības ātruma projekciju uz mazā izbīdāmā ekrāniņa – gluži kā dārgos „BMW”.
Izvēle/cena
Dzinēju un kārbu variāciju skaits „Peugeot 5008” kopumā ir labam vidējam piedāvājuma līmenim atbilstošs. Šai ziņā visus rekordus viennozīmīgi paņem „Zafira Tourer”, bet pārējie vairumā ir puslīdz adekvāti viens otram. Savukārt franču lauviņas cenas ir vienas no segmentā pieejamākajām. Ne velti, lai arī salīdzinājumā ar 2012.gadu, pērn 5008-tā realizācija Latvijā kritās gandrīz trīskārt, tas tik un tā kļuva par vislabāk pārdoto kompakto MPV mūsu tirgū (138 vienības). Tuvākais konkurents „Toyota Verso” ieguva 93 pircējus, mazbudžeta „Dacia Lodgy” 50, bet parējie vēl mazāk. Arī tagad pēc atjaunošanas „Peugeot 5008” rokās ir tie paši trumpji, kas iepriekš.
„Peugeot 1.6 HDi 6MT” vērtē Ainārs Zariņš
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
„Testētā auto” cena eiro un konkurenti
Peugeot 5008 1.6i (120 Zs) 5MT Access | no 16 864* (19 082**) |
Peugeot 5008 1.6 HDi (115 Zs) 6MT Access | no 20 063 |
Peugeot 5008 1.6 HDi (115 Zs) 6MT Allure | no 26 113 |
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI (135 Zs) 6MT Essentia | no 24 687 |
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 HDi (115 Zs) 6MT Attraction | no 22 940 |
VW Touran 1.6 TDI (105 Zs) 6MT Trendline | no 24 619 |
Kia Carens 1.7 CRDi (115 Zs) 6MT EX | no 20 990* (22 990**) |
Dacia Lodgy 1.5 dCi (110 Zs) 6MT Laureate (7.vietas) | no 14 875 |
Toyota Verso 2.0 D-4D (124 Zs) 6MT Standard | no 19 548* (21 720**) |
* akcijas cena; **standartcena
„Peugeot 1.6 HDi 6MT” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4529 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1837 |
Augstums (mm) | 1639 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2727 |
Standarta bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 758 – ar grīdā paslēptiem 3 rindas sēdekļiem2506 – salokot arī otrās rindas sēdekļus |
Pašmasa (kg) | 1505 |
Pilna masa (kg) | 2250 |
Vēja pretest. koeficients | 0,29 |
Motors | 1,6 l HDi – R4 common rail; divi vārsti uz cilindru; 1560 cm3; jauda 115 Zs pie 3600 apgr./grieze 270 Nm pie 1750 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 124 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 183 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 12,3 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 6,5Uz šosejas – 4,5Jauktā režīmā – 5,3 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 60 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | sešpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 2,7-2,8 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks ar mainīgu slodzi |
Balstiekārta | Priekšā – neatkarīgā – McPherson statņiAizmugurē – daļēji atkarīgs H veida vērpstienis |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 205/55 R17 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km nobraukums vai reizi gadā |
Ražotāja garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km nobraukums |
„AutoMedia.lv” degvielas patēriņa rezultāti pēc „Peugeot 1.6 HDi 6MT” borta datora
Rīga-Pļaviņas (kombinētā režīmā) | 134 km ar vid. ātrumu 64 km/h – 5,2 l/100 km |
Pļaviņas-Daugavpils (šosejas režīmā) | 128 km ar vid. ātrumu 84 km/h – 6,0 l/100 km |
Dinamikas uz vadāmības izmēģinājumu laikā | 17 km ar vid. ātrumu 45 km/h – 8,5 l/100 km |
Daugavpils-Pļaviņas (šosejas režīmā) | 97 km ar vid. ātrumu 69 km/h – 4,7 l/100 km |
Kopā ar iepriekšējo posmu Daugavpils-Pļaviņas + Jēkabpils-Sala-Jaunjelgava-Rīga (kombinētā režīmā) | 320 km ar vid. ātrumu 70 km/h – 5,7 l/100 km |
Rīga-Jēkabpils-Pļaviņas-Rīga (kombinētā režīmā) | 292 km ar vid. ātrumu 68 km/h – 5,3 l/100 km |
Kopējais: | 891 km ar vid. ātrumu 62 km/h – 5,5 l/100 km (odometra rādījumi: testa sākumā 1855 km – testa beigās 2746 km) |
„AutoMedia.lv” ar „Peugeot 1.6 HDi 6MT” veikto izmēģinājumu rezultāti – ceļa segums mitrs asfalts
Dinamika 0-100 km/h (s) | 1.mēģinājums – 12,84 (1.-3.pārnesumā)2.mēģinājums – 13,75 (1.-4.pārnesumā)3.mēģinājums – 13,94 (1.-4.pārnesumā)4.mēģinājums – 12,78 (1.-4.pārnesumā ar atslēgtu ESP) |
Dinamika 0-1000 m (s) | 1.mēģinājums – 36,78 (1.-4.pārnesums) |
„AutoMedia.lv” noteiktie „Peugeot 1.6 HDi 6MT” spidometra precizitātes rādījumi
Rādījums uz spidometra | Faktiskais kustības ātrums |
50 km/h | 46 km/h |
60 km/h | 56 km/h |
70 km/h | 66 km/h |
80 km/h | 76 km/h |
90 km/h | 86 km/h |
100 km/h | 95 km/h |
Mērījumi veikti ar GPS iekārtu „Garmin Nūvi”