„Opel” aktuālajam kompaktklases modelim „Astra J” jau ir tik daudz gadu, ka aiz kalniem nav nākamās paaudzes parādīšanās, taču ražotājs joprojām turpina modernizācijas ofensīvu. Piemēram, trīsdurvju versija GTC pērn ieguva jaunu 200 Zs vērtu benzīna motoru, kas nu pieejams arī Baltijas tirgos.
Te gan jāpiemin, ka GTC „Astra” buķetē parādījās nepilnus divus gadus (2011.gada jūlijs) vēlāk kā piecdurvju hečbeks, kas savas dienas skaita jau no 2009.gada rudens Frankfurtes autošova. Attiecīgi – var uzskatīt, ka no pērējām praktiskākajām ‘Astriņām’ sportiski atšķirīgā „Astra GTC” ir pašā spēku briedumā.
Kam tie 200 zirgi?
Līdz 1,6 litru 200 Zs benzīna turbomotora ieviešanai, jaudīgākais GTC motors bija 2,0 litru 195 Zs biturbo dīzelis, kas tika uzstādīts arī piecdurvju hečbekam.
Tagad 200 Zs GTC ir „Astra” standarta saimes jaudas karaliene,
jo šis motors citām šī modeļa modifikācijām vismaz pagaidām pieejams nav un to pārspēj tikai 280 Zs vērtā ielas sporta versija „Astra OPC”.
Ieskrējienam līdz 100 km/h nepieciešamas 7,9 sekundes (ražotāja dati). Tikai nepilnas divas sekundes vairāk kā OPC un 0,4 mazāk kā dīzeļa biturbo. Maksimālais ātrums 230 km/h. Ko ar to visu iesākt?
Baudīt, protams! Turklāt, ja ielāgojam, ka trīsdurvju kupejas tipa automobiļu cienītāji lielu tiesu ir gados jauni ļaudis, kam tīk dinamika un ātrums – ražotāja aprēķins ir visai racionāls. Iespējams, ka šāda GTC spēj pievilināt ne tikai „Opel” principiāli lojālos pircējus, bet arī iekārdināt, piemēram, „VW Golf GTI” un citu līdzīgu karsto, bet ne pašu ekstrēmāko un attiecīgi ne pašu dārgāko, hečbeku mīļotājus.
Kāds tas ir?
Motors savā sniegumā, jāatzīst, ir lielisks un nudien piestāv GTC, kas, atgādināsim, no pārējām standarta „Astrām” atšķiras ar krietni izkoptākām braukšanas īpašībām, galvenokārt pateicoties citādajai priekšējai piekarei (plaši izmatotie McPherson statņi aizstāti ar daudzsviru HiPerStrut). Arī sešpakapju manuālā ātrumkārba tandēmā darbojas pietiekami nevainojami – slēdzas precīzi un pārnesumi piemeklēti motora jaudai atbilstoši.
„AutoMedia.lv” iepriekš šo motoru iepazina ar kabrioletu „Cascada” un jāsecina, ka svarā vieglākajai GTC tas piedien vairāk. Labāk ‘ceļ’ no zemiem motora apgriezieniem, ir spriganāks arī 2000-3000 apgriezienu zonā un viegli ļauj ‘lidot’ režīmos, kas uz mūsu ceļiem ir aizliegti. Līdz pat 3000 apgriezieniem minūtē salonā motors faktiski nav dzirdams, bet kāpinot apgriezienus parādās patīkama, klusināta murdoņa, kas falseta toņus nesasniedz pat pie tahometra sarkanās zonas.
Turklāt, ja nu nemaz neesat delveris, šis komplekts virs 50 km/h ļauj braukt teju kā ar automātu. Proti motora jauda un elastība atļauj neraustīt ātrumkloķi (6.pārnesumā pie 54-55 km/h motors strādā ar 1200 apgr./min.), pa šoseju caurbraucot apdzīvotās vietas, kur ir 50 km/h ātruma ierobežojums. Taču bez delvera dabas, mūsuprāt, nav lielas jēgas pirkt tieši šo GTC.
Ar vārdu sakot, 200 Zs „Astra GTC” ir auto, kas vienlīdz labi spēj priecēt ar dinamiku un jaudu, kaitinot teorētiski daudz ambiciozākos spēkratos braucošus krustojumu kariņu mīlētājus, kā arī var sniegt relaksētu braucienu un apziņu, ka – ja vajadzēs –‘iemīšu’ grīdā. Arī šai GTC tāpat kā citām ir pieejami trīs dzinēja darbības režīmi – papildus standartam var ieslēgt Sport, ja gribas baudīt izteiktāku starta dinamiku jeb Tour, ja garāks ceļa gabals iecerēts un gribas līganāku gaitu.
Tiesa, ja salīdzinām tehniskos rādītājus ar konkurentiem, tad redzams, ka viens otrs sāncensis būs ap nieka sekundīti vai mazliet mazāk ņiprāks ieskrējienā un arī maķenīt spriganāks maksimālā ātruma ziņā. Ko tas 200 Zs GTC kaitē uz ielas? Mūsuprāt nekādi nekaitē. It īpaši, ja salīdzinām cenas…
Kā brauksi – tā maksāsi
Iespējams, ka 200 Zs „Astra GTC” spēj pārvietot, netērējot īpaši vairāk benzīna, kā norādīts ražotāja tehniskajos datos. Taču „AutoMedia.lv” to šoreiz nevedās pārbaudīt. Nevedās, jo ar šo auto nu ne traks negribējās prātīgi ‘ļurināt’. Testam atvēlētajā vīkendā braucām tā, lai, nekaunīgi nekonfliktējot ar Ceļu satiksmes noteikumiem, tomēr vismaz daļu no 200 Zs priekiem baudītu. Mūsu degvielas patēriņa rezultātus skatiet tabulā raksta beigās, bet vidēji vismaz 2 litri un vairāk virs norādītā patēriņa iznāca tā vai tā.
Un ir skaidrs, ka es ar šādu auto, pat kļuvis par tā ikdienas saimnieku, nez vai gribētu pieradināties braukt ekorežīmos…
Cena tīkama
Kopš aktuālās „Astra” paaudzes trīsdurvju versijas GTC ieviešanas, tā cenas ziņā pozicionēta dārgākā plauktā nekā piecdurvju māsiņa, ar to jārēķinās. Taču, interesanti, ka 200 Zs GTC ir pat par dažiem simtiem eiro lētāka nekā tā paša 1,6 litru agregāta 170 Zs versijā. Un pat, ja tās cenu salīdzina ar vispieticīgāko 1,4 litru (120 Zs) bāzīti, starpība ir vien ap 3000 eiro. Gandrīz 2000 eiro dārgāk maksā pat 165 Zs dīzelis, nemaz jau nerunājot par pieminēto biturbo dīzeļmašīnu, kuras cena ir gandrīz OPC vērtē. Tātad no cenas viedokļa tagad visjestrākā GTC ir visnotaļ saprātīgs pirkums. Proti, labs auto spēju un cenas kompromiss.
„Opel Astra GTC 1,6 (200 Zs) Turbo Ecotec” vērtē* Ainārs Zariņš















*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas eiro un konkurenti
Opel Astra GTC 1,6 T (200 Zs) MT6 Enjoy | no 22 284 |
Opel Astra GTC 1,6 T (200 Zs) MT6 Sport | no 24 402 |
VW Golf 2.0 GTI (220 ZS) MT6 | no 27 116 |
Renault Megane Coupe GT 2,0 TCE (220 Zs) MT6 | no 22 802 |
Kia Cee’d GT 1,6 T-GDI (204 Zs) 6MT | no 20 290 |
Škoda Octavia RS 2,0 TSI (220 Zs) MT6 | no 24 684 |
Seat Leon FR 1,8 TSI (180 Zs) MT6 | no 21 500 |
Seat Leon Cupra 2,0 TSI (265 Zs) MT6 | no 27 600 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4466 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1840 |
Augstums (mm) | 1489 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2695 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | min – 380 / max – 1165 |
Pašmasa (kg) | 1428 |
Pilna masa (kg) | 1990 |
Klīrenss (mm) | 145 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 1598 cm3;147 kW (200 ZS) / 5500 apgr.280 Nm / 1650-3500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 |
CO2 emisijas (g/km) | 146 |
Degviela | Benzīns AI-95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 230 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 7,9 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 8,1Uz šosejas – 5,2Jauktā režīmā – 6,2 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 56 |
Velkošā ass | Priekšējā |
Ātrumkārba | Sešpakāpju manuālā |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – neatkarīgā daudzsviru HiPerStrut Aizmugurē – daļēji atkarīgā ar Vata mehānismu |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 235/50 R18 |
Tehniskās apkopes cikls | Pēc 30 000 km nobraukuma vai 1 reizi gadā |
Garantijas laiks | 4 gadi vai 120 000 km nobraukums |
„AutoMedia.lv” fiksētie degvielas patēriņa rādītāji (pēc „Astra GTC” borta datora)
Rīga (pilsētas režīmā) | 51,5 km ar vidējo ātrumu 21,0 km/h – 11,2 l/100 km |
Rīga – Jēkabpils (kombinēta režīmā) | 198,3 km ar vidējo ātrumu 60,8 km/h – 10,4 l/100 km |
Jēkabpils – Pļaviņas – Gaiziņkalns – Jēkabpils – Pļaviņas – Jēkabpils – Rīga (kombinētā režīmā) | 299,8 km ar vidējo ātrumu 62,2 km/h – 9,2 l/100 km |
Kopā | 549,6 km ar vidējo ātrumu 52,5 km/h – 9,9 l/100 km |
Odometra rādījums testa sākumā | 16 072 km |
Odometra rādījums testa beigās | 16 622 km |