„Fiat 500” milzīgās veiksmes iedvesmots, itāļu autoražotājs pērn nāca klajā ar pilnīgi jaunu šīs saimes pārstāvi – minivenu „Fiat 500L”, bet tagad tā funkcionālās iespējas paplašina visādceļu modifikācija „Trekking”.
Ražotājs apgalvo, ka „Fiat 500L Trekking” ir paredzēts, lai apmierinātu gan lielpilsētas iedzīvotāju, gan to autovadītāju vajadzības, kuriem patīk piedzīvojumi un izbraucieni dabā nedēļas nogalēs.
Sapucēts vieglam tūrismam
Patiesībā jau „500L” ir tāds kā „Fiat 500” ģimenes adoptētais bērns.
Proti, tas nav vis izveidots, izmantojot mazās vabolītes bāzi, bet gan tapis uz modernizētas „Punto” bāzes. Tas darīts tikai ar vienu vienīgu apsvērumu, proti, lai automobili uztaisītu lielāku un apjomīgāku. Protams, pēc tam „FIAT” dizaineri pievienojuši arī visus nepieciešamos elementus, lai piešķirtu automobilim raksturīgos 500-tā sejas vaibstus.
Savukārt, inteliģentā pilsētnieka „500L” pārveidei visādceļu braucēja variantā „Trekking”, itāļu ražotājs izmantojis jau visai tradicionālu paņēmienu. Tam ir par 14 mm paaugstināts klīrenss, nedaudz paplatinātas (+8 mm katrā pusē) riteņu arkas, pielipinātas plastmasas arku un sliekšņu aizsarguzlikas, uzlikti atšķirīgas konfigurācijas buferi un 17-collīgi robusta dizaina vieglmetāla riteņu diski. Bez tam automobilis izceļas ar kontrastējošu jumta krāsojumu (par papildu samaksu).
Gaišs buduārs
„Fiat 500L” un arī tā „lauku” varianta salons ir plašs un, pateicoties lielajam stiklojuma laukumam, gaišs. Labu ainavas pārskatāmību nodrošina auto statņos ierīkotie lodziņi. Bet, ja gribas vēl vairāk saules, par papildu samaksu „Fiat” aprīkojumā ir pieejama panorāmas jumta lūka.
Automobilim ir visai neizteiksmīgi (ne jau vizuālā noformējuma, bet sēdēšanas ziņā) un miniveniski augsti sēdekļi. Vadītāja krēslam gan ierīkota arī augstuma regulācija. Diemžēl tā sagādā vilšanos, jo piedāvā jau tā augsto „troni” vēl piepacelt, bet zemāk nolaist neļauj.
Savukārt auto stūre pirmajā brīdī stāv augstu kā trolejbusam. Izrādās, ja to nolaiž zemākajā stāvoklī, kas šķiet loģisks un ērts braukšanai, stūres rats gandrīz pilnībā aizsedz mērinstrumentu paneli. Pat pieļaujot, ka izpratne par ērtu sēdpozīciju un stūres novietojuma pozīciju starp ļaudīm var nedaudz atšķirties, nākas secināt, ka būtībā „Fiat” piedāvā braucējam izvēlēties starp informāciju un komfortu.
Pirmajā brīdī droši vien ikviens izvēlēsies pirmo – piemēram, ātruma režīma ievērošanai it kā vajadzētu zināt, ko rāda spidometrs… Tomēr „Automedia.lv” eksperts jau ļoti drīz izlēma no šīs alternatīvas atteikties par labu dinamiskajam komfortam. Eh, ko gan dod informācija, ja tās dēļ jāziedo ierastā un pilnvērtīgai braukšanai nepieciešamā auto kontroles sajūta!
Cilvēkam, kas iepriekš nav bijis pazīstams ar itāļu automobiļiem, arī daži citi „Fiat” vadības pults ergonomiskie risinājumi būs pārsteigums. Tostarp nāksies pameklēt aizmugurējā logu tīrītāja, miglas lukturu ieslēgšanas, galvenās gaismas lukturu regulēšanas taustiņus, taču,
kad atjautības uzdevumi reiz atrisināti, ar atšķirīgajām niansēm var itin ātri aprast.
Otrajā rindā var sasēst arī trīs pieauguši pasažieri. Salīdzinoši daudz vietas ir gan kāju, gan galvas-plecu rajonā. Tomēr sēdēšana, pat neraugoties uz slīpumā regulējamo atzveltni, nav īpaši ērta, jo beņķis izrādās ciets un plakans, bez izteikta sēdvietu dalījumu iezīmējoša profila.
Tieši tāpat kā brālis „500L” arī „Trekking” lepojas ar atjautīgu Cargo Magic Space System – apjomīgu un daudzveidīgi transformējamu kravas telpu. Bagāžnieka (455 l) apjoma organizēšanai paredzēts trijos līmeņos novietojams sadalošais plaukts. Bet gadījumam, ja nepieciešams transportēt gabarītos lielāku mantību, otro sēdekļu rindu iespējams pabīdīt uz priekšu, vai salocīt. Ja vēl piedevām nolaidīsiet priekšējā pasažiera sēdekļa atzveltni, salonā varēsiet noguldīt ne tikai slēpes vai makšķerpiederumus, bet arī īstus „gargabalus”.
Pilsētas bezceļam
Tehniskā pakojuma ziņā „Trekking” modifikācija neatšķiras no pirms gada tirgū nonākušā „FIAT 500L” standarta modeļa.
Neraugoties uz auto brašo lauciniecisko izskatu, pilnpiedziņa itāļu visādceļu automobilim netiek piedāvāta.
„Automedia.lv” ekspertam bija iespēja darbībā novērtēt komplektāciju ar 1,3 l MultiJet II turbodīzeli un manuālo pārnesumkārbu. Tas nav īpaši sportisks motors (to jau arī nevar gaidīt!). Pie zemiem apgriezieniem „Fiat” 85 zirgi velk bez izteikta entuziasma, tomēr nav arī jūtams, ka tos mocītu aizdusa… Toties, tuvojoties divu tūkstošu apgriezienu robežai, dzinējs burtiski atmostas un „iejūdzas” enerģiskā vilkmē, ko pavada apņēmības pilna rūkoņa. Vadītājam atliek tikai laicīgi pārslēgt pārnesumus, lai darbinātu dīzelīti optimālo apgriezienu robežās. Šo darbiņu vēl atvieglo panelī ierīkots indikators, kas atgādina par nepieciešamo pārnesumu maiņu.
Lai gan šo signālu īstais uzdevums ir palīdzēt degvielas ekonomēšanā. Tiesa, ar visu to mums tā arī neizdevās pat pietuvoties ražotāja norādītajai 4,2 l vidējā patēriņa robežai. Braucot nevienmērīgā un brīžiem visai nesaudzīgā testa režīmā, auto bortdators beigās rādīja 6,6 l/100 km, taču arī to mēs akceptējam kā šādas komplekcijas automobilim visnotaļ pieņemamu rādītāju.
„Fiat” elektroniskā gaitas stabilitātes sistēma Traction visādceļu versijā ir ieguvusi papildinātu programmatūru un saucas Traction+. Tagad tā cita starpā, imitējot diferenciāļa bloķēšanu, palīdz novērst velkošo riteņu izbuksēšanu. Patiesībā gan nekāda bloķēšana nenotiek. Elektronika vienkārši liek piebremzēt ātrāk rotējošo riteni, un līdz ar to vairāk griezes enerģijas tiek otram ritenim ar stingrāku saķeri. Arī tas nodrošina pārliecinošāku virzību uz priekšu dubļos vai sniegā, taču pārāk aizrauties nevajadzētu… Allaž der paturēt prātā, ka „500L Trekking” idejiski tomēr ir tikai pilsētas visādceļu auto. Ar stingru uzsvaru uz „pilsētas”.
Arī „Trekking” balstiekārta ir tieši tāda pati kā bāzes modelim, proti, pamatā paredzēta braukšanai civilizētos ceļa apstākļos. Tā stingri notur augsto virsbūvi līkumos, viegli slāpē sīkas asfalta plaisas, bet ar visai izteiktu nepatiku noskurinās pie lielākiem nelīdzenumiem. Savukārt nonākot uz izdangāta lielpilsētas bruģa vai grants ceļa „redeles”, liek automobilim jau gandrīz paniski lēkāt.
Auto vadība ir neitrāla, stūres atbildes reakcijas visai neizteiksmīgas.
Ar citādu mērauklu
Ja jūs sirdī esat blondīne vai mūžam jauns, proti, gribat bezbēdīgi dzīvot un spilgti izskatīties, „Fiat 500” varētu būt jūsu mentalitātei piemērots automobilis. Gadījumā, ja esat iecienījis doties jautros ceļojumos kopā ar draugiem, bet negribat iegrožot sevi stingros utilitārisma rāmjos, izvēlieties „Fiat 500L”. Savukārt „Fiat 500L Trekking” ir gatavs piešķirt jūsu izbraucieniem nedaudz vairāk virtuālas brīvības sajūtas.
„Fiat 500L Trekking” vērtē Ojārs Vētra
* – „vāji”; ** – „apmierinoši”; *** – „labi”; **** – „ļoti labi”; ***** – „izcili”
„Testētā auto” cena un konkurenti
„Fiat 500L Trekking 1.3 MJT 5MT” | no 19 965 |
„Mini Countryman One D Man” | no 21 950 |
„Toyota Urban Cruiser D-4D Superior” | no 21 300 |
„Kia Soul” | NP* |
* Jaunais modelis pagaidām vēl nav pārdošanā
„Testētā auto” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4270 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1780 |
Augstums (mm) | 1679 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2612 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 412-455 / 1375 |
Pašmasa (kg) | 1310 |
Pilna masa (kg) | 1885 |
Klīrenss (mm) | 164 |
Vēja pretest. koeficients | 0,27 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 1248 cm3;62 kW (85 ZS) / 3500 apgr.200 Nm / 1500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 114 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 158 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 15,3 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,2Uz šosejas – 3,7Jauktā režīmā – 4,2 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 50 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,15 |
Stūres pastiprinātāja tips | elektriskais |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – monolīti diski |
Riepas | 225/45 R17 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi |