„AutoMedia.lv” tests: izmēģinām gāzi ar „Opel Mokka LPG”

14-Opel Mokka LPG

Atšķirībā no virknes autoražotājiem, kas nopietni aizrāvušies ar hibrīdtehnoloģijām un elektrokāriem, „Opel” pagaidām  uzsvaru vairāk liek uz salīdzinoši ierastāku alternatīvu – sašķidrinātu gāzi. Gāzes barošanas versijas pieejamas lielai daļai „Opel” modeļiem. Tostarp papildus tik ierastajām benzīna un dīzeļdegvielas mašīnām arī krosovers „Opel Mokka” ir pieejams ar nosaukumam pievienotu abreviatūru „1.4 LPG”.

Proti,

automobilis aprīkots ar modificētu barošanas sistēmu, kas ļauj par degvielu izmantot gāzi,

lai gan joprojām ir spējīgs darboties arī ar benzīnu. Šādu „Mokka” ražotājs laida klajā jau 2013.gada nogalē, taču līdz mums tā nonākusi ar krietnu kavēšanos…

11-Opel Mokka LPG

Tomēr neatkārtosimies, aprakstot „Opel” kompakto krosoveru „Mokka” kā tādu. Kopējo vērtējumu varat izlasīt „AutoMedia.lv” agrāk publicētajā testa atskaitē. Šoreiz palūkosimies tikai uz ‘gāzes auto’ specifiskajām niansēm.

Izskats

Pa gabalu pamanāmu atšķirību nav. Tikvien kā neliela plāksnīte „Opel LPG ecoFlex” ļauj nojaust automobiļa aprīkojumā esošo atšķirīgo barošanas sistēmu. Gāzes uzpildes ventilis ir paslēpts līdzās benzīna uzpildes „kaklam” aiz degvielas bākas vāciņa.

Salonā

Vadības pultī, precīzāk viduskonsoles apakšdaļā zem klimata regulācijas pults ir iekārtots viens jauns taustiņš. Uz tā attēlots bultiņās ieskauts pazīstamais degvielas uzpildes automāta siluets un abreviatūra „LPG”. Nav grūti nojaust, ka tas domāts, lai pārslēgtos no benzīna barošanas uz gāzi un atpakaļ. Savukārt gan mērinstrumentu panelī esošais degvielas līmeņa indikators rāda atlikumu tai degvielai, kura konkrētajā brīdī ir apritē.

3-Opel Mokka LPG

Gāzes balons jeb tvertne ir noglabāta citādi rezerves ritenim paredzētajā nišā. Tas nozīmē, ka jums jāizvēlas viena no divām alternatīvām. Ērtākā – vadāt līdzi kompaktu riepu līmēšanas komplektu un cerēt, ka vajadzība pēc tā nekad neradīsies… Bet varat gandrīz nešaubīties, ka izšķirošā brīdī, ja tāds diemžēl tomēr pienāks (visticamāk, tas noteikti nebūs saulainā vasaras dienā komfortablā stāvlaukumā netālu no gleznaina ezera) – jūs, pirmkārt, nez vai vispār mācēsiet ar ‘atrās palīdzības’ komplektu rīkoties; otrkārt, pastāv liela iespēja, ka ar šādā remontkomplektā esošajiem palīglīdzekļiem tomēr nespēsiet bojājumu novērst. Drošāka alternatīva bez šaubām ir pilnizmēra rezerves ritenis. Taču tad neērtība ir tāda, ka tas būs jāglabā bagāžas nodalījumā, kur atņems diezgan daudz no jau tā salīdzinoši nelielās kravas telpas apjoma.

Aprīkojums

„Opel Mokka” ir aprīkota ar piektās paaudzes gāzes barošanas sistēmu, kas speciāli paredzēta tiešās iesmidzināšanas benzīna dzinējiem. Uzticību šai tehnikai ievērojami vairo fakts, ka tā uzstādīta un noregulēta nevis pie meistara tepat netālajā garāžu kooperatīvā, bet gan „Opel” rūpnīcā augsti kvalificētu inženieru uzraudzībā. Tas nozīmē, ka, izmantojot alternatīvo degvielu, ekspluatācijas gaitā nevajadzētu rasties problēmām. Un pat gadījumā, ja kāda liksta gadīsies, to veikli un bez aizķeršanās atrisinās dīlera servisā.

Darbībā

Lai jūs nemulsina augstāk pieminētais gāzes/benzīna barošanas maiņas taustiņš. Normālos ikdienas apstākļos par to varat aizmirst. Viss notiek automātiskā režīmā.

8-Opel Mokka LPG

Ja gaisa temperatūra ir zemāka par +5 grādiem, motors sākotnēji tiek uzsildīts ar benzīnu. Kad tā darba temperatūra sasniegusi +45 grādus, termostats automātiski pārslēdz barošanas sistēmu no benzīna uz gāzi.

Dzinēja vadības bloks seko, lai tiktu nodrošināta nepārtraukta degvielas padeve.

Savukārt, kad brauciena laikā gāzes rezerve ir izsmelta, sistēma automātiski pārslēdzas uz benzīnu. Tas neietekmē automašīnas gaitu un nekādi nav jūtams. Par to uzzināsiet vienīgi varbūt, ja pamanīsiet degvielas līmeņa indikatora „pārlēcienu”.

Kad pirms dažiem gadiem „Ford” pārstāvis prezentēja „Focus” LPG versiju, oficiālajā informācijā bija minēts, ka, izmantojot par degvielu gāzi, motora jaudas samazinājums (105 ZS atmosfēriskajam dzinējam) ir aptuveni 4 ZS. „Opel” par tik prozaiskām lietām nerunā.

Taču, atceroties šā gadsimta sakumā Biķernieku autotrasē sarīkotu publisku konfrontāciju starp tā laika „Renault Megane” ar līdzīgu gāzes/benzīna kombinētu barošanas sistēmu un ‘tīru’ benzīna „Megane”, nācās aizdomāties… Tiesa, „Megane” toreiz, ja atmiņa neviļ, bija aprīkota ar vietējo amatnieku uzstādītu gāzes iekārtu, kas nez vai ir salīdzināma ar jaunākajām rūpnīcu iekārtām. Toreiz, paralēlā dragreisa tipa startā gāze pret benzīnu dinamikā jūtami zaudēja.

10-Opel Mokka LPG

Abiem „AutoMedia.lv” izmēģinātājiem braukšana ar „Mokka 1.4 LPG” iekrita ne visai patīkamos laika apstākļos – mitrs un pat sniegains ceļa segums. Taču elementāros ieskrējiena mēģinājumus tomēr veicām. Lai arī pēc sajūtām nekādas sevišķas atšķirības nav, hronometrs nepielūdzami rādīja, ka, pārejot uz benzīnu, ieskrējiens tomēr iznāk naskāks (skat. zemāk pievienoto tabulu).

„AutoMedia.lv” konstatēto līdzīgos vienkāršos eksperimentos secinājis arī mūsu „Latvijas Avīzes” kolēģis Atis Jansons – auto dinamika, braucot ar gāzi un benzīnu, atšķiras. Atļausimies minēt arī viņa mērījumu rezultātus. Pirmajā vingrinājumā – no nulles līdz 100 km/h (ceļa posmā ar nelielu kāpumu) – ar benzīnu vidējais paātrinājuma laiks ir 10,7 sekundes, bet ar gāzi – 11,5 sekundes. Savukārt aktīvas apdzīšanas imitācijā – no 80 līdz 120 km/h ­– ar benzīnu – 8,1 sekunde, bet ar gāzi – 8,8 sekundes. Lai gan mūsu un Jansona mērījumu cipari  atšķiras (visticamāk, ceļa apstākļu dēļ), faktiski, kā redzat, nevar teikt, ka starpība būtu nemanāma…

Ekonomija

Parasti gāzes iekārtu uzstādītāji vai, kā šajā gadījumā, auto tirgotāji mēdz stāstīt, ka gāzes patēriņš ir par… 10% lielāks nekā benzīna patēriņš līdzīgos braukšanas apstākļos. Mums „AutoMedia.lv” testa braucienos degvielas patēriņa starpība sanāca visi 30% (un pat nedaudz vairāk). Gāzes patēriņu rēķinājām pēc fakta, jo mazo bāku izbraucām „sausu”. Tiesa, tā kā auto dzinēja uzsilšanas brīžos noripotos kilometrus borta dators pieskaitīja ar gāzi veiktajam attālumam, reālais patēriņš, ko redzēsit tabulā zemāk, ir pat vēl kripatu prāvāks. Tiesa, arī benzīna patēriņš, ko nolasījām no borta datora, reāli gan jau ir drusku lielāks, ja rēķinātu pēc tilpuma bākā. Tā liek domāt pieredze.

Patiesība par tiem procentiem droši vien ir kaut kur pa vidu. Nav izslēgts, ka daļu „pārtēriņa” varam norakstīt uz nekvalitatīvu gāzi.

4-Opel Mokka LPG

Vai zinājāt, ka atšķirībā no benzīna un dīzeļdegvielas, Eiropas Savienības prezidējošajā valstī

Latvijā joprojām nav spēkā auto gāzei noteiktie ES kvalitātes standarti!

Taču gāzes auto lietotāja sirdi pastāvīgi silda fakts, ka, lai kādas arī nebūtu cenu svārstības globālajā naftas tirgū, šī alternatīvā degviela allaž ir divas reizes lētāka par benzīnu.

Lai gan, rēķinot finansiālo ieguvumu, jāņem vērā, ka „Mokka 1.4 LPG” maksā par 1900 eiro dārgāk nekā auto līdzīgā komplektācijā bez gāzes aprīkojuma. Tātad uz reālu ekonomiju var cerēt tikai pie lieliem nobraukumiem. Nav grūti izrēķināt, piemēram, ja auto gadā noskrien 30 000 km, uz degvielas rēķina ietaupot aptuveni 700 eiro, ka faktiskā ekonomija pēc triju gadu ekspluatācijas sastādīs vien 200 eiro. Ja braucat mazāk, varbūt nemaz nav vērts… Katram pašam jārēķina un jāizlemj.

Rezumējums

Pirms izšķirties par gāzes alternatīvu, visupirms tomēr derētu septiņreiz nomērīt. Starp citu, gāzi iespējams uzpildīt 140 autogāzes stacijās Latvijā; 40 no tām atrodas Rīgā.

„Opel Mokka 1.4 LPG” vērtē Ojārs Vētra un Ainārs Zariņš

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Testētā auto cenas eiro un konkurenti

„Opel Mokka 1.4 Turbo EcoTech LPG 6MT Enjoy” no 20 432
„Opel Mokka 1.4 Turbo EcoTech Start/Stop 6MT Enjoy” no 18 516
„Dacia Duster 1.6 16v 105 4×2 LPG Laureate” no 13 818
„VW Caddy 2.0 Ecofuel” no 22 009

Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4278
Platums bez spoguļiem (mm) 1774
Augstums (mm) 1658
Riteņu garenbāze (mm) 2555
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 356/785
Pašmasa (kg) 1521
Pilna masa (kg) 1919
Klīrenss (mm) 168
Motors R4; četri vārsti uz cilindru; 1364 cm3;103 kW (140 ZS) / 4900-6000 apgr.200 Nm / 1850-4900 apgr.
Atgāzu emisiju klase Euro 6
CO2 emisijas (g/km) 124
Degviela Benzīns/gāze
Maksimālais ātrums (km/h) 190
Dinamika 0-100 km/h (s) 9,9
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – ar gāzi 10,2/ar benzīnu 8,4Uz šosejas – 6,7/5,4Jauktā režīmā – 8,0/6,5
Degvielas tvertnes tilpums (l) 53 + 34
Velkošā ass Elektroniski kontrolējama pilnpiedziņa
Ātrumkārba sešpakāpju manuālā
Stūresrata apgriezieni 2,7
Stūres pastiprinātāja tips Elektrisks
Balstiekārta Priekšā – McPhersonAizmugurē – torsionu vērpes sija
Bremzes Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski
Riepas 205/70 R16
Tehniskās apkopes cikls 20 000 km vai reizi gadā
Garantijas laiks 2 gadi bez nobraukuma ierobežojuma

„AutoMedia.lv” ar „Opel Mokka 1.4 LPG” veiktie dinamikas mērījumi

gāze benzīns
Ieskrējiens 0-100 km/h 12,6 11,7
Ieskrējiens 0-100 km/h 12,2 11,1
Ieskrējiens 0-100 km/h 12,1 11,3
vidēji 12,3 11,4

„AutoMedia.lv” noteiktie „Opel Mokka 1.4 LPG” degvielas patēriņa rezultāti

Nobraukums ar gāzi kombinēta režīmā 349 km ar vidējo ātrumu 47,8 km/h – 9,7 l/100 km (pēc aprēķina metodes)
Nobraukums ar gāzi kombinēta režīmā 505 km ar vidējo ātrumu 64,3 km/h – 6,7 l/100 km (pēc „Mokka 1.4 LPG” borta datora)
Kopā testa laikā nobraukti 854 km. Odometra rādījums testa sākumā 10 719 km, testa beigās – 11 574 km

 

 

 

Birkas: