Dienvidkorejiešu automobiļi jau sen zaudējuši agrāk raksturīgo vizuālo pelēcību, un katrs jauns modelis ierodas kā pārsteigums. Patīkams pārsteigums. Tas attiecas arī uz nesen kā Eiropas un nupat arī Latvijas pirmizrādi piedzīvojušo trešās paaudzes „Hyundai Tucson”.
Beidzamajos gados B un C klases krosoveri sastāda lielāko modernā autotirgus daļu, un tā joprojām apskaužami strauji turpina augt. Cilvēki dažādas pārticības zemēs visos kontinentos ļoti labprāt iegādājas kompaktus, cenas ziņā salīdzinoši pieejamus automobiļus, kas sola paplašinātas funkcionālās iespējas.
Un „Hyundai” un „Kia” tradicionāli ir starp šī žanra vadošajiem spēlētājiem.
Jaunās paaudzes krosoveru atkal sauc par „Tucson”!
Atgādināsim, ka „Hyundai” pirmdzimtais, 2004.gadā pasaulē nākušais kompaktkrosovers bija nokristīts ASV Arizonas štatā esošās pilsētas Tusonas vārdā. Ražotāja pārstāvji toreiz tā arī neatklāja, vai tas tika darīts tikai vārda daiļskanības dēļ, bet varbūt par godu šajā pilsētā esošajai Arizonas Universitātei vai turpat netālu no Meksikas robežas esošajam militārajam lidlaukam…
2009.gadā tā pēctecis Eiropas tirgū tika prezentēts kā „ix 35” (Dienvidkorejā tas joprojām saglabāja sākotnējo nosaukumu). Kompānijas mārketinga speciālisti bija nolēmuši ‘digitalizēt’ modeļu saimi, tādēļ visiem „Hyundai” automobiļiem nosaukums tika nomainīts ar indeksu. Taču laikam jau šķietami loģiskā modeļu numerācijas sistēma ne visiem šķita saprotama… Tādēļ tagad pie mums ir atgriezies „Tucson”.
Ja ne aizraujošs, tad vismaz labs
Jau pierasts, ka kompaktkrosoveru klases pārstāvji ir diezgan neizskatīgi un neinteresanti. Pirmkārt un galvenokārt tas ir saistīts ar izmaksu žņaugiem. Proti, izmisīgi centieni noturēt topošo produktu pietiekami zemas cenas ‘rāmī’ pamatīgi apgriež spārnus dizaineru pegaziem un nokauj visaizrautīgākā konstruktora fantāzijas.
Ko tādā gadījumā darīt? Lūk,
korejieši sniedz mums ļoti uzskatāmu atbildi: ja nevari radīt kaut ko satriecoši interesantu, centies padarīt darbu godprātīgi un kvalitatīvi.
Tā ir pareiza filozofija. Un, ja pie šī principa pieturas, tad varbūt ja nu ne gluži slava, tad vismaz panākumi ir garantēti.
Ja priekšteci, Tomasa Bērkles dizaina komandas veidoto „ix 35” varējām saukt par pievilcīgu, kas manā izpratnē ir tāds visi viduvējs smukuma vērtējums, tad jaunais „Tucson”, kas tapis maestro Petera Šraiera rūpīgi uzraudzīts, izdevies nudien spilgts un izskatīgs. OK, kāds tūdaļ apgalvos, ka „Jeep Cherokee” ir spilgtāks, bet „Renault Kadjar” – izskatīgāks. Tas, protams, ir gaumes jautājums, taču ko nu nevar noliegt, ka „Tucson” šobrīd ir viens no glītākajiem savas klases ‘puikām’.
Jaunais modelis veidots „Hyundai” vienotajā korporatīvajā stilā, un, pateicoties masīvajai sešstūra radiatora restei, ko ietver reljefs buferis, platajām, šķelmīgi piemiegtajām lukturu acīm, lielajām riteņu arkām (kuras vizuāli vēl lielākas padara melnās plastmasas uzlikas) un dinamiskiem sānu izvalcējumiem, tas spēcīgi līdzinās lielajam brālim „Santa Fe”. Ar mērķi uzlabot virsbūves silueta proporcijas korejiešu dizaineri ir pagarinājuši ne tikai krosovera riteņu bāzi, bet arī priekšējo un aizmugurējo pārkari. Tas nedaudz pasliktinājis „Tucson” bezceļu pārvarēšanas spējas, taču pozitīvi ietekmējis izskatu, kas faktiski ir daudz nozīmīgāks mārketinga instruments.
Jaunais „Tucson” ir krietni paaudzies garumā un platumā – attiecīgi + 65 un + 30 mm, bet padarīts par 15 mm zemāks. Ražotāja pārstāvji ar lepnumu uzsver, ka tā gaisa pretestības koeficients Cd=0,33 ir zemākais klasē (priekštecim Cd bija 0,35).
Moderns intelektuālis
Tikpat kardināli kā āriene izmainījies arī „Hyundai” krosovera salons. Tas priecē ar plašumu un svaigu interjera arhitektūru. Apdarē tūdaļ pamanāms šim segmentam neierasts solīdums, pat zināms elegances piesitiens; veiksmīgās proporcijās kombinēti mīksta un cieta virsmas materiāla segmenti.
Neraugoties uz it kā kompaktajiem izmēriem, „Tucson” salona ietilpības ziņā vairs īpaši neatpaliek no „Santa Fe”. Būtiski, ka ērtības var baudīt ne tikai priekšējie, bet arī aizmugurējie braucēji. Otrās rindas dīvānā bez lielas spiešanās var iekārtoties trijatā. Tā kā nav izteikta centrālā tuneļa, aizmugurējā sēdeklī vidējais pasažieris var justies tikpat ērti kā pārējie.
Vadītāja sēdeklis ir džipiski augsts, ērts, ar stingru sānu noturību, regulējams plašā diapazonā. Vadības pults veidota modernā tehno stilā, dekorēta ar alumīnija imitācijas elementiem – izskatās interesanti, turklāt tā ir pārdomāti organizēta arī no ergonomiskā viedokļa. Stūres rats ar ādas apdari nodrošina drošu un patīkamu satvērienu, bet uz tā esošie multimediju centra dublējošie taustiņi gan nav lietošanā īpaši ērti.
Viduskonsoles augšpusē atrodas 8-collīgs multimediju sistēmas TFT ekrāns. Kā liecina ražotāja informācija, jaunās paaudzes navigācijas sistēma ir trīs reizes ātrāka par līdzšinējo un tai ir vairāk maršruta izvēles iespēju. Turklāt GPS komplektā ietilpst TomTom LIVE bezmaksas pakalpojumu abonements nākamajiem septiņiem gadiem.
Komforts uz bagāžnieka rēķina
Iepriekšējam „Tucson” bagāžas nodalījuma tilpums bija 591 l, bet jaunajam, pat neraugoties uz riteņu bāzes pagarinājumu, kravas telpa sarukusi līdz 513 litriem. Acīmredzot auto veidotāji nosprieduši, ka otrās rindas pasažieru komforts tomēr ir augstākā vērtē.
Toties tagad ir pieejama (par papildu samaksu) automātiskā piekto durvju atvēršanas funkcija. Turklāt šeit nav sensori ‘jāuzbudina’, bāžot zem aizmugurējā bampera kāju. Pietiek ar to, ka cilvēks ar atslēgas breloku kabatā nostājas auto aizmugurē, un pēc pāris sekundēm bagāžnieka vāks automātiski paceļas. Bet samazināto kravas telpas apjomu racionālāk izmantot ļauj pazemināts aizmugurējo durvju slieksnis un bagāžas nodalījuma divu līmeņu grīda.
Bagātīgs komplekts
Korejiešu labāko tradīciju garā „Tucson” bāzes aprīkojumā iekļauts gandrīz vai viss, ko sirds var vēlēties, proti, arī daudzas tādas lietas, ko citi konkurenti piedāvā par papildu samaksu. Pasīvās drošības komplektā bez tradicionālā bremžu ABS, gaitas stabilitātes kontroles sistēmas (VSM) un pretizslīdēšanas (Traction control) sistēmas, ietilpst arī autonomā avārijas bremzēšanas sistēma (AEB), joslu maiņas kontroles sistēma (LKAS), aklo zonu uzraudzības asistents (BSD), aizmugures šķērsvirziena satiksmes kontroles sistēma (RCTA), ātruma ierobežojumu informācijas funkcija (SLIF) un dažādi citi elektroniskie palīgi.
Savukārt standarta komforta paketi var papildināt ar tādām ekstrām kā apsildāmu stūri, aizmugurējo sēdvietu elektroapsildi, kā arī priekšējo sēdekļu ventilāciju (pirmo reizi krosoveru C klasē).
Modernam auto moderna tehnika
Jaunajam „Tucson” par bāzes dzinēju kalpo 1,6 l Gamma II saimes atmosfēriskais benzīna dzinējs ar 116 ZS jaudu. Tas ir ļoti pieticīgi pusotrtonnīgam automobilim. Daudz labāk tam piedien šī paša dzinēja turbo versija. T-GDI attīsta jau visai solīdus 177 ZS un 265 Nm, turklāt var tikt komplektēta ar „Hyundai” jauno robotizēto septiņpakāpju divsajūgu pārnesumkārbu (7DCT). Dzinējs gan nepiedāvā galvu reibinošu dinamiku, bet tāda arī netiek gaidīta no šādas koncepcijas automobiļa, taču ļauj itin pārliecinoši iekļauties satiksmes plūsmā, kā arī vajadzības gadījumā veikt arī straujākus manevrus. Transmisija darbojas viegli un bez rāvieniem, palīdzot maksimāli efektīvi izmantot dzinēja dinamisko potenciālu.
Protams jārēķinās, ka benzīna motors degvielas patēriņa ziņā nav tik taupīgs kā dīzeļdzinēji, taču ražotāja solītais vidējais 7,5 l/100 km (realitātē droši vien 8 ar ‘astīti’) ir itin pieklājīgs rādītājs šādas komplekcijas automobilim.
Bez šaubām idejiski šāds ‘parketnieks’ paredzēts ekspluatācijai galvenokārt pilsētas ielās un uz asfaltētiem lielceļiem. „Tucson” balstiekārta ir stingra un saturīga. Tā nodrošina ne tikai lielisku gaitas taisnvirziena stabilitāti, bet arī labu noturību līkumos, dažbrīd pat liekot pat aizmirst par automobiļa ‘džipisko’ sūtību. Piekare lieliski slāpē dažāda kalibra nelīdzenumus, cenšoties ne brīdi nezaudēt gaitas komfortu.
Elektriskais pastiprinātājs darbojas visnotaļ precīzi, bet šķiet tāds sintētisks, proti, neļauj izjust adekvātas atbildes reakcijas. Bremžu pedālis pirmajā brīdī liekas pamīksts, taču sistēma funkcionē bez aizturēm un allaž prognozējami.
Minimāls bezceļnieka komplekts
Neraugoties uz izsmalcināto ārieni, „Tucson” tomēr nav kļuvis par švītīgu pilsētnieku. No priekšteča mantojumā tas saņēmis „Hyundai” oriģinālo Torque-on-demand (tulkojot no angļu valodas: griezes momenta sadale pēc nepieciešamības) sistēmas pilnpiedziņas transmisiju ar starpasu viskkosajūga piespiedu bloķēšanu, kas ļauj, piedzīvojumus meklējot, reizumis nobraukt no ceļa cietā seguma.
Normālās situācijās 100% griezes momenta tiktu pievadīti priekšējiem riteņiem. Savukārt nepietiekamas saķeres apstākļos transmisijas kontroles elektronika atkarībā no apstākļiem organizē griezes pārdali, vajadzības gadījumā līdz 50% pievadot aizmugures riteņiem. Aktivizējot starpasu sajūgu, tiek fiksēta griezes momenta simetriska (50/50) sadale. Šāds režīms iespējams tikai ātrumā līdz 40 km/h.
Rezumējums
Ar jauno „Tucson” kompānija „Hyundai” kārtējo reizi apliecina korejiešu autobūves straujo progresu. Tā vairs nav „Qashqai” klase! Racionāli domājošs pircējs novērtēs „Tucson” par lielisku alternatīvu „Honda CR-V”, „Toyota RAV4”, „Nissan X-Trail” un citiem C+ segmenta krosoveriem. Ražotāja piecu gadu garantija ir diezgan pārliecinošs auto kvalitātes apliecinājums.
„Hyundai Tucson” vērtē Ojārs Vētra
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas eiro un konkurenti
„Hyundai Tucson 4WD 1.6 T-GDI 7DCT Style” | no 28 990* |
„Toyota RAV4 2.0 Valvematic Multidrive S Luxury+” | no 29 240 |
„Honda CR-V 2.0 Lifestyle 4WD 5AT” | no 30 230 |
„Subaru Forester 2.0 XE 6CVT X-Mode ” | no 30 900 |
„Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD 6AT Premium Plus” | no 30 950 |
* iepazīšanās cena
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4475 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1850 |
Augstums (mm) | 1650 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2670 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 513 / 1503 |
Pašmasa (kg) | 1585 |
Pilna masa (kg) | 2170 |
Klīrenss (mm) | 172 |
Motors | R4 turbo; četri vārsti uz cilindru; 1591 cm3;130 kW (177 ZS) / 5500 apgr.265 Nm / 1500-4500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 5 |
CO2 emisijas (g/km) | 175 |
Degviela | Benzīns |
Maksimālais ātrums (km/h) | 202 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 9,2Uz šosejas – 6,5Jauktā režīmā – 7,5 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 62 |
Piedziņa | Elektronisko kontrolēta pilnpiedziņa |
Ātrumkārba | Robotizēta septiņpakāpju divsajūgu |
Stūresrata apgriezieni | 3,6 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPhersonAizmugurē – daudzsviru |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 225/60 R17 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km vai reizi divos gados |
Garantijas laiks | 7 gadi ar 150 000 km nobraukuma ierobežojumu |