Mazauto „Renault Twingo” trešajā paaudzē ir franču autoražotāja un vācu koncerna „Daimler” sadarbības auglis. Būtībā tehniski tas tagad ir „Smart Fortwo” dvīņubrālis. Abi tiek ražoti uz viena konveijera „Renault” filiālē Slovēnijā.
Ja abas kompānijas pirms dažiem gadiem nebūtu atradušas kopīgu valodu, iespējams, ka jaunā „Fortwo” vairs nebūtu vispār, bet „Twingo” būtu nācis pasaulē jau kā „Dacia” saimes modelis.
Gandrīz vai interesantākais visā šai stāstā ar tas, ka rezultātā
jaunais „Twingo” ir ieguvis ne tikai aizmugurējo riteņu piedziņu, bet arī aizmugurē novietotu dzinēju.
Šāda kompozīcija izraisa zināmas asociācijas ar slaveno „Renault 5 Turbo”. Ja atceraties, 1980.gadā franču ražotājs izstūma uz rampas šādu modeli, kas mērķtiecīgi bija veidots kā rallija mašīna. Taču atbilstoši tālaika tehniskajam reglamentam, lai saņemtu FIA homologāciju, bija nepieciešams izgatavot vismaz 400 šādus automobiļus. Tādējādi mazais atlēts nonāca arī ne tikai rallistu rokās un attiecīgi uz koplietošanas ceļiem. Starp citu, „Renault 5 Turbo” panākumu pūrā ir četras autorallija pasaules čempionāta uzvaras.
Tomēr atšķirībā no leģendārā priekšteča, kā arī no brāļa „Smart”, kuriem abiem ir trīsdurvju virsbūve un salonā tikai divas sēdvietas, jaunais „Twingo” – pirmo reizi šī modeļa vēsturē – ir piecdurvju hečbeks. Tiesa, četras ar pusi vietas tam gan bija arī iepriekš…
Kādēļ citāda kompozīcija?
Tā nav tikai izmisīga vēlme atšķirties. Šādu risinājumu galvenokārt nosaka kompakto gabarītu uzspiestas drošības prasības. Proti, novietojot dzinēju kabīnes priekšpusē, auto dizaineriem zem motora pārsega jāspēj iekārtot ne tikai to, bet arī atbilstoša apjoma deformācijas zonas, lai jau nelielas sadursmes gadījumā spēka agregāts netiktu ietriekts salonā, sadragājot vadītāja un priekšējā pasažiera kājas. Tieši tādēļ jau pirmajiem „Smart Fortwo” īsajā purna daļā atradās tikai deformācijas zonas, savukārt dzinējs bija novietots aizmugurē. Un šādā gadījumā ir pilnīgi loģiski, ka tas piedzen tuvākos, t.i., aizmugurējos riteņus.
Tomēr skatīsimies patiesībai acīs – auto izmērs jau nav noteicošais. Galvenais ir stils! „Renault Twingo” kā magnēts saista apkārtējo – gan kājāmgājēju, gan līdzās braucēju uzmanību. Turklāt ievērojami vairāk vērības tam velta sievietes, kas mazo bumbulīti parasti noglāsta ar mīlestības un iekāres pilniem skatiem, un, kas sevišķi patīkami, allažiņ jau kāds šķelmīgs acumirklis tiek arī vadītājam…
Negaidīti apjomīgs salons
Jaunais „Twingo” ir par 10 cm īsāks nekā priekštecis, taču būtiski, ka samazināto gabarītu dēļ nav cietusi salona ietilpība. Pateicoties tālu virsbūves stūros novietotajiem riteņiem, mazā hečbeka bāzes garums ir pat palielināts par 120 mm, kā rezultātā salonu (attālumu no priekšējā paneļa līdz piektajām durvīm) ir izdevies pagarināt par solīdiem 222 mm.
„Renault” pārstāvji lepojas ar to, ka „Twingo” ir savā klasē vislielākā telpa aizmugurējo pasažieru pēdu/ceļu apvidū un tas vienīgais spēj salonā (ar nolaistu priekšējā sēdekļa atzveltni) pārvadāt līdz 2,2 m garu lielgabarīta bagāžu.
Kur ir bagāžnieks?
Varētu domāt, ka līdzīgi daudziem veco laiku mazauto ar aizmugurē novietotu motoru arī „Twingo” bagāžas nodalījums ir meklējams priekšpusē. Taču tā nav. Visai ķēpīgā fiksācijas sistēma liecina, ka priekšējo pārsegu ikdienā virināt nemaz nav paredzēts. Zem tā paslēptas tikai tādas prozaiskas lietas kā akumulators un tehnisko šķidrumu uzpildes ‘kakli’.
Bet bagāžnieks atrodas turpat, kur motors – auto aizmugurē. Kā izrādās kompaktais trīscilindru agregāts, novietots 49° leņķī, aizņem tikai pusi apjoma, kravas telpai atstājot vēl 188 l. Jā, tas nav daudz, taču pilsētas mazauto, kas visbiežāk pārvadā vienu vai divus braucējus, kravas nodalījuma tilpums nebūt nav noteicošais parametrs. Turklāt „AutoMedia.lv” pārliecinājās, ka dažu dienu garam izbraucienam divatā (varbūt arī trijatā) „Twingo” spēj nodrošināt pietiekamu telpu arī mantām. Pieķerot klāt arī vietu uz aizmugurējā sēdekļa, mums pietika rūmes, lai līdzi vestu ne tikai telti un guļampiederumus, bet arī sausu malku ugunskuram varējām atļauties ņemt līdzi jau no mājām.
Apskaužama manevrētspēja
Lielākais ieguvums, ko mazajam „Renault” sagādājis neikdienišķais dzinēja/piedziņas risinājums, ir manevrētspēja. Lielākajai daļai tradicionālas koncepcijas automobiļu priekšējos riteņus līdz atdurei var pagriezt labi ja 30° leņķī. Bet „Twingo”, sakarā ar to, ka dzinējs un pusasis neierobežo kustību brīvību, riteņi ir pagriežami līdz 45° – kā kuģa stūre. Tad nu, pateicoties uzsvērti īsajām pārkarēm un plašajam stūrēšanas diapazonam, franču hečbeks ir manevrējams praktiski tikpat viegli un izveicīgi kā gabarītos vēl mazākais „Toyota iQ”.
Salonā mozaīka
Apbrīnojama ir mazauto dizaineru izdoma, turklāt, kā jau pie francūžiem, šeit ne viss ir mērīts ar stingro ergonomikas lineālu – daži risinājumi (cimdu nodalījuma maciņš, sviestmaižu kastīte viduskonsolē aiz ātrumpārslēga u.tml.), šķiet, paņemti no bērnu rotaļu laukuma. Atsevišķi risinājumi lietošanā varbūt arī nav īpaši ērti, tomēr kopumā izraisa pozitīvas emocijas.
Mēs esam pieradināti, ka lētā gala automobiļu apdarē tiek izmantota pelēka, nepievilcīgas faktūras ‘penāļu plastmasa’ un jāsēž neformīgos beņķos. Turpretim „Twingo” salonā lētums ir meistarīgi noslēpts aiz virtuālas atraktivitātes šķidrauta. Sportiskā stilā veidotie priekšējie sēdekļi ar integrētiem galvas balstiem liekas vairāk interesanti, nekā ērti, taču pēc stundu gara brauciena esam spiesti atzīt, ka arī no funkcionālā viedokļa tie ir pietiekami labi. Tomēr, ja mašīnā jāpavada krietna daļa dienas, pietrūkst iespējas regulēt jostas vietas atbalstu. Toties stūre ar nogrieztu apakšējo sektoru un baltu šuvi pa aploces iekšpusi nedarītu kaunu arī īstam sporta auto.
Auto apaļais mērinstrumentu bloks ir kompakts un lakonisks („Renault” dizaineri ir atteikušies no tādiem rudimentiem kā tahometra un dzinēja temperatūras rādītāja), taču brauciena laikā sniedz visu nepieciešamo informāciju.
Azartisks raksturs
„AutoMedia.lv” bija iespēja izmēģināt sportiskāko „Twingo” versiju. Tās aprīkojumā ir 898 cm3 „Energy TCe 90” trīscilindru motoriņš, kas pateicoties turbopūtei attīsta līdz 90 ZS jaudu. Darbībā tas, protams, ir krietni pakļāvīgāks un maigāks nekā iepriekš pieminētā ideoloģiskā senča „Renault 5 Turbo” spēka agregāts, taču startā no luksofora spēj tik un tā ‘izšaut’, pārsteidzot dažu labu aizsapņojušos sportiska „bumera” stūrētāju.
Mazais motors gan prasa lielāku koncentrēšanos un rūpīgāku manevru plānošanu, taču, pierodot pie tā, var braukt pat visai dinamiski. Turklāt pa ceļam tīksmināties par salīdzinoši nelielu degvielas patēriņu. Nav jautā tā, ka trīscilindru motors darbojas tikai ar gaisu. Taču piecu litru robežai uz simts km var pietuvoties. Toties, ja mēģināsiet visu, ko šis agregāts spēj, var gadīties nepatikā saraukt pieri. Tāpat kā izmēros prāvāki auto, dinamiskas tieksmes arī „Twingo” raisa ‘apetīti’ (skat. tabulu raksta beigās).
Transmisija strādā labi un precīzi. Bremzes, neskatoties uz aizmugurē izmantotajiem it kā arhaiskajiem trumuļiem, visnotaļ efektīgas. Stūre gan arī lielceļa ātrumos šķiet tukša un neinformatīva, taču noturēt pareizu kursu ikdienišķa brauciena režīmā, tas īpaši netraucē.
„Renault Twingo” piekare ir saturīga un sportiski stingra. Tā rūpīgi slāpē sīkus nelīdzenumus, taču, nonākot lielākās ceļa dangās, kratīšanās drīz vien kļūst nogurdinoša – garenbāzes īsums tomēr nav noslēpjams. Tomēr diez vai tas uzskatāms par trūkumu – skaidrs, ka auto paredzēts Eiropas kvalitātes asfaltam, nevis latviešu nacionālajam drebeklim.
„Renault Twingo” vērtē Ojārs Vētra un Ainārs Zariņš
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas eiro un konkurenti
„Renault Twingo TCe 90 Intens” | no 11 806 |
„VW Up! 1.0 BMT high up” | no 11 856 |
„Toyota Aygo 5d 1.0 VVT-i X” | no 10 240 |
„Kia Picanto 1.2 CVVT M/T EX” | no 10 990* |
„Fiat 500 Lounge 1.2” | no 11 931 |
* akcijas cena
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 3595 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1647 |
Augstums (mm) | 1554 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2492 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 188 / 980 |
Pašmasa (kg) | 943 |
Pilna masa (kg) | 1280 |
Klīrenss (mm) | 165 |
Motors | R3; četri vārsti uz cilindru; 898 cm3;66 kW (90 ZS) / 5500 apgr.134 Nm / 2500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 |
CO2 emisijas (g/km) | 99 |
Degviela | Benzīns |
Maksimālais ātrums (km/h) | 166 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 10,8 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 4,9Uz šosejas – 3,9Jauktā režīmā – 4,3 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 35 |
Piedziņa | Aizmugurējo riteņu |
Ātrumkārba | Piecpakāpju mehāniskā |
Stūresrata apgriezieni | 3,9 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPhersonAizmugurē – monolīta sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – bremžu loki/trumuļi |
Riepas | 205/45 R16 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km vai reizi divos gados |
Garantijas laiks | 5 gadi |
„AutoMedia.lv” testa degvielas patēriņa rezultāti pēc „Renault Twingo TCe 90” borta datora
Rīga – Jēkabpils – Pļaviņas (kombinētā režīmā) | 195,1 km ar vid. ātrumu 46,9 km/h – 5,9 l/100 km |
Pļaviņas – Tartu – Narva – Rakvere – Sagadi muiža (kombinētā režīmā) | 778,8 km ar vid. ātrumu 41,8 km/h – 5,3 l/100 km |
Sagadi muiža – Tallina (šosejas režīmā) | 81,2 km ar vid. ātrumu 87,2 km/h – 9,6 l/100 km |
Tallina (pilsētas režīmā) | 32,2 km ar vid. ātrumu 24,2 km/h – 6,6 l/100 km |
Tallina – Pērnava – Rīga (kombinētā režīmā) | 319,0 km ar vid. ātrumu 67,9 km/h – 5,3 l/100 km |
Kopā testa laikā veikti | 1406 km (odometra rādījumi: testa sākumā 12 244 km – testa beigās 13 653 km) |