Mūsu tirgū nonācis kompaktais apvidus automobilis „Jeep Renegade”, kas izgatavots, izmantojot „FIAT” modeļu platformu un tehniskos resursus, un arī ražots tiek Itālijā. Tad nu mēs īsā testa braucienā mēģinājām noskaidrot, vai šis švīts no Apenīnu pussalas joprojām ir „Jeep”.
Dzeguzēns no „FIAT” ligzdas
Koncerna „Fiat Chrysler Automobiles” (FCA) pārstāvji ziņo, ka mazais džips un tā itāļu brālis „Fiat 500X” ir veidoti uz tās pašas modeļu platformas, kas ir kompaktvena „500L” pamatā. Taču viņi diplomātiski noklusē, ka runa ir par „Fiat” un „General Motors” kopīgi veidoto SCCS platformu, kuru kā pirmais ieguva „Fiat Grande Punto” 2005.gada modelis, bet vēlāk arī „Alfa Romeo Mito”, „Opel Corsa D”, Opel Meriva B”, kā arī mazie komercskapīši „Fiat Qubo/Citroen Nemo/Peugeot Bipper”. Proti, konstrukciju par īpaši modernu nenosauksi.
Tā ir teorija. Taču
praksē diez vai noteicošais ir, cik jauna vai veca ir šasija un agregātu bāze.
Patiesībā galvenais taču ir saturs un tas, kā šis komplicētais ‘organisms’ ar nosaukumu automobilis funkcionē. Un mēs pārliecinājāmies, ka funkcionē tīri labi.
Starp citu, šasijai tikušas veiktas visai būtiskas modifikācijas. Riteņu bāze ir saīsināta par 45 mm, un pilnībā izmainīta aizmugurējās ass balstiekārta – visiem līdzšinējiem modeļiem bija torsionu sija, bet „Jeep Renegade” tās vietā ir neatkarīgā piekare ar McPherson tipa amortizatoru statņiem. Tas ļāvis palielināt piekares gājienu līdz 205 mm, kas jau ir kvadricikla cienīgs rādītājs.
Automobiļa klīrenss (atkarībā no modifikācijas) ir 200 līdz 210 mm. Turklāt rūpēs par ‘renegāta’ bezceļa spējām dizaineri centušies riteņus novietot iespējami tālu tā virsbūves stūros, veidojot uzsvērti īsas pārkares. Tādējādi mazā džipa piebraukšanas leņķis ir 30,5°, bet nobraukšanas – 34,3° („Tailhawk” versijā). Un tam visam vēl piedevām gudrā Jeep Active Drive pilnpiedziņas transmisija ar elektroniski kontrolējamu centrālo viskosajūgu, kas vajadzības gadījumā spēj līdz 100% vilkmes adresēt vienas ass riteņiem, un Selec-Terrain elektronisko palīgu, kurš pielāgo transmisijas darbību dažādiem braukšanas apstākļiem. Kā liecina ražotāja izplatītā informācija, „Renegade” spēj pārvarēt līdz 480 mm (gandrīz pusmetru!) dziļu ūdens šķērsli. (Mēs to nevaram ne apstiprināt, ne noliegt, jo tik ekstremālus pārbaudījumus savam testa auto neveicām).
Kurš vēl spēj piedāvāt tik nopietnu bezceļu braucēju kompakto krosoveru segmentā? Nu, cits jautājums: vai jums tādu vajag?
Ja atbilde ir „nē”, tad palūkojiet „Renegade” starta komplektu – bāzes versijā „mazulis-Jeep” tiek piedāvāts ar tehniski pieticīgāku pakojumu un tikai priekšējo riteņu piedziņu.
Klasiska džipa moderna interpretācija
Mēs nebūt neesam pirmie, kas secina, ka dabā ’renegāts’ izskatās ievērojami labāk nekā attēlos, un par spīti kompaktajiem izmēriem šis mazulis spēj radīt īsta „Jeep” iespaidu.
Nekas neliecina par tā radniecību ar „Fiat”.
Jūtams, ka dizaineri ļoti centušies piešķirt savam lolojumam ‘džipiskumu’, izmantojot visus pieejamos stilistiskos elementus – kastveidīgo virsbūves siluetu (brālis „Fiat” salīdzinājumā ar to ir kā pusnosūkāta stiklene), stūrainās riteņu arkas, klasisko sešu spraišļu radiatora resti kombinācijā ar apaļajiem lukturiem, kvadrātiskus, diagonāli ‘pārsvītrotus’ aizmugurējos starmešus u.tml. Savukārt salona priekšējā panelī, rāmītī, kas ieskauj multimediju centru, iepresēts atgādinājums Since 1941, kas norāda uz „Jeep” vectētiņa, Otrā pasaules kara veterāna „Willis MB” dzimšanas gadu.
Varētu domāt, ka „Renegade” kantainais virsbūves siluets ir aplams no aerodimanikas viedokļa. Taču tā nebūt nav – mazā apvidnieka aerodinamiskās pretestības koeficients svārstās robežās no 0,34 līdz 0,36 (atkarībā no komplektācijas).
Mazliet vieglprātīgas krāsainības
„Renegade” interjerā gan valda atpazīstama itāliska gaisotne.
Salona arhitektūra ir saņemta mantojumā no „Fiat 500L”, lai gan arī te „Jeep” dizaineri ienesuši savas korekcijas,
tostarp apdarei izmantojuši dārgākus un patīkamākus materiālus. Turklāt mazais „Jeep” no itāļu partnera ir mantojis krāsas. Proti, pelēcīgajā krosoveru klasē ‘renegāts’ piedāvā neparasti plašas salona individualizācijas iespējas. Līdzīgi kā „Fiat 500” arī te pircējs var izvēlēties ne tikai sēdekļu apdares audumu, bet no plašas krāsu paletes piemeklēt savai gaumei un temperamentam piemērotāko interjera detaļu un aksesuāru toni.
Atšķirībā no lielākās daļas konkurentu, „Renegade” salonā jūtama ‘džipiska’ aura. Par to rūpējas brutālās viduskonsoles līnijas, bezceļa režīmu pārslēdzējs līdzās pārnesumkārbas selektoram, pasažierim paredzētais rokturis priekšējā paneļa labajā pusē u.tml. Pat tahometrā apgriezienu sarkanā zona ir iezīmēta ar dubļu šļakatām.
Neraugoties uz ārējo kompaktumu „Jeep Renegade” salons ir apjomīgs un spēj uzņemt piecu braucēju ekipāžu. Otrajā rindā ar minimālu saspiešanos var sasēst trīs pieauguši pasažieri. Salīdzinoši daudz vietas ir gan kāju, gan galvas-plecu rajonā, tomēr sēdēšana, pat neraugoties uz slīpumā regulējamo atzveltni, nav īpaši ērta, jo beņķis izrādās ciets un plakans.
„Renegade” bagāžnieks ir par 62 l mazāks nekā bāzes modelim „Fiat 500L” – tā lietderīgais apjoms sastāda salīdzinoši pieticīgus 351 l. Taču šis trūkums acīmredzot jāpieņem kā ziedojums lielisko bezceļa spēju vārdā.
Nolaižot otrās rindas sēdekļu atzveltnes, kravas telpas apjomu var palielināt līdz 869 l.
Ar itāļu tehnisko pildījumu
„Jeep Renegade” dzinēju gammā visi spēka agregāti nāk no „Fiat” arsenāla. Tostarp mūsu testa automobilis bija aprīkots ar divlitrīgu 140 ZS MultiJet II dīzeli. Tas ir tāds kā kompromisa variants, kas atrodas pa vidu starp šī paša dzinēja 120 ZS un 170 ZS jaudas versijām.
Motors darbojas klusi un mierīgi, tas nodrošina automobilim visnotaļ apmierinošu dinamiku, tomēr jāatzīst, ka ar sevišķu dedzību neizceļas. Taču
motora ‘entuziasma’ trūkumu ar uzviju kompensē jaunā deviņpakāpju automātiskā pārnesumkārba.
Līdzīgu „ZF” ražoto agregātu izmanto arī „Jeep Ceherokee” un „Range Rover Evoque”, bet kompakto krosoveru klasē tāds līdz šim nebija sastopams. Tas ne tikai rūpējas par komfortu un degvielas ekonomiju, bet, kā izrādās, ir darbībā fiksāks par mehānisko transmisiju – nodrošina par 0,7 sekundēm labāku paātrinājuma dinamiku (no nulles līdz 100 km/h).
„Renegade” uz ceļa turas stingri, paaugstinātā virsbūve līkumos svārstās salīdzinoši nedaudz. Automobilis neizceļas ar samtainu gaitu uz augsti kvalitatīva asfalta (ak, cik nu mums tāda vairs atlicis…), turpretim viegli tiek galā ar mazākām un lielākām seguma dangām un ar apbrīnojamu centību apstrādā salīdzinoši asu grants ceļa redeli.
Stūres reakcijas ir vieglas un saprotamas, automobilis priecē ar lielisku manevrētspēju šauros ielu labirintos. Bremzes ir asas, taču prognozējamas.
Lai gan automobilim ir kompakti izmēri, tā manevrēšanu pilsētas ielu šaurībā sarežģītāku padara masīvo jumta statņu dēļ apgrūtinātā sānu un atpakaļ redzamība.
„Renegade” aprīkojumā ir gurdā Active Drive pilnpiedziņas sistēma. Tā komplektā ar bloķējamu starpasu viskosajūgu un elektronisko pretbuksēšanas sistēmu, ļauj, piedzīvojumus meklējot, itin droši griezties nost no ceļa cietā seguma.
Mūsu testa auto komplektācijā bija arī tāds slepenais ierocis kā 4×4 Low režīms. Tā, kā izrādās, ir tikai pazeminātā pārnesuma imitācija. Patiesībā pazemināto pārnesumu rindas „Renegade” transmisijai nemaz nav. Taču normālā režīmā aktīvi darbojas astoņi no ātrumkārbas deviņiem pārnesumiem, un tikai, aktivizējot šo „Low”, tiek ieslēgs pirmais, t.i., sevišķi zemais pārnesums, kas ļauj lēnām kārpīties sevišķi staignā dūksnājā vai mīkstās smiltīs. Tomēr allaž der paturēt prātā, ka mazais „Jeep” pēc savas būtības ir un paliek pilsētas švīts, proti, šajā gadījumā daudz būtiskāk ir tas, ka gudrā transmisija sniedz zināmu pārliecību, nonākot uz dubļaina, apledojuša vai apsniguša ceļa.
Blondīņu iecienītais „Nissan Juke” salīdzinājumā ar „Jeep Renegade” ir rotaļlieta.
Tiesa, attiecībā pret “Jeep” japānis arī maksā kā rotaļlieta…
Liekas, ka ražotāja pārstāvji īpaši nepārspīlē, apgalvojot, ka viņu lolojums ir labākais bezceļu braucējs kompakto krosoveru segmentā. Esam gatavi asistēt, ja kāds konkurents grib to apstrīdēt…
„Jeep Renegade” vērtē Ojārs Vētra
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas eiro un konkurenti
„Jeep Renegade Limited 4WD Low 2.0 MultiJet 9AT” | no 29 982 |
„Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4 (140 ZS) DSG6 Elegance” | no 27 237 |
„Nissan Juke DIG-T 190 4WD Xtronic Tekna” | no 23 820 |
„Suzuki SX4 S-Cross 1.6 D DiS 4WD GL 6MT” | no 23 100 |
„Opel Mokka 1.6 DTH Cosmo 4×4 A6” | no 23 875 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4232 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1804 |
Augstums (mm) | 1689 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2570 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 351 |
Pašmasa (kg) | 1519 |
Pilna masa (kg) | 1980 |
Klīrenss (mm) | 200 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 1956 cm3;103 kW (140 ZS) / 3750 apgr.
350 Nm / 1500 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 |
CO2 emisijas (g/km) | 154 |
Degviela | Dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 182 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 10,2 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 6,7Uz šosejas – 5,1
Jauktā režīmā – 5,7 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 48 |
Piedziņa | Elektroniski kontrolēta pilnpiedziņa |
Ātrumkārba | Deviņpakāpju automātiskā |
Stūresrata apgriezieni | 2,68 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPhersonAizmugurē – McPherson |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 215/65 R16 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi |