Ja sākotnēji „Toyota” premiālais zīmols „Lexus” bija radīts, lai iekarotu Ameriku, un pārsvarā visi modeļi tika veidoti, izdabājot mums dažkārt tik nesaprotamajai amerikāņu gaumei, tad ar mazo krosoveru „NX” japāņu ražotājs ir pagriezies pretējā virzienā. Tas vairāk orientēts uz Eiropas un Ķīnas tirgu.
„Lexus” jau sen bija nepieciešams kompaktklases krosovers. Un tā izveidei rezervē pa rokai ir bijusi piemērota bāze – „Toyota RAV4”. Tiesa, lai kļūtu par „Lexus” parketa džipiņu „RAV’a” bāzes elementi bija kvalitatīvi jāpilnveido…
Izaicinošs izskats
Priecē tas, ka
pēdējā laikā „Lexus” savu rūpīgi izloloto augstākās klases tehniku sācis piedāvāt izaicinoši spilgtā iepakojumā.
„Lexus NX” gan ir ievērojami mazāks (par 14 cm īsāks) par brāli „RX”, taču vizuāli šķiet krietni dusmīgāks. Pirmajā acumirklī rodas iespaids, ka mazā krosovera dizains tapis no tā paša liekto līniju un aso stūru komplekta, no kā salipināts sedans „Lexus IS”, tomēr tā gluži nav. Kamēr „IS” komplicētais un uzsvērti agresīvais veidols izraisa pretrunīgas emocijas, „NX”, kurš nepārprotami zīmēts ar tieši to pašu dizainera lekāli, izskatās krietni vien loģiskāk un saprotamāk.
Kāpēc nosaukums „NX”? Tas it kā neiederas „Lexus” modeļu apzīmējumu alfabētā… Kā skaidro ražotāja pārstāvji, krosoveru saimē nekāda alfabēta nav. Bet burts N ir ņemts no angļu īpašības vārda nimble, kas tulkojams kā veikls, izveicīgs. Diez, vai tādā gadījumā R lielajam brālim būtu cēlies no vārda rational (saprātīgs)?
Japāniski elegants salons
Auto interjerā ir mazāk stūrainības nekā lielajiem „Lexus-brāļiem”, taču joprojām atpazīstama japāņu kompānijas raksturīgā konservatīvā stilistika. Lai gan evolūcijas pazīmes ir jūtamas. Piemēram, multimediju centra ekrāns vēl nav padarīts skārienjutīgs, taču citkārt viduskonsolē atrodamā sistēmas vadības kursorsvira ir nomainīta ar skārienjutīgu virsmas panelīti. Kaut arī šis tehnoloģiski modīgais elements vēl joprojām nav funkcionāli perfekts,
lietot auto datoru ir krietni ērtāk
un kursors pa 8-collīgo priekšējā paneļa ekrānu jau pārvietojas ievērojami precīzāk.
Jau pierasts, ka ikviena „Lexus” modeļa interjers šūts kā dārgs uzvalks – veidots pēc visnotaļ atturīga fasona, bez spilgtām ārišķībām, taču gana izsmalcināts, turklāt der kā uzliets. Arī „NX” salonā izmantoti gaiši, kvalitatīvi patīkamas faktūras materiāli, apdare ir akurāta un perfekti nostrādāta līdz beidzamajam sīkumam. Priekšējie sēdekļi ir dziļi un formīgi, regulēšanas diapazoni pietiekami, lai sēdvietās komfortabli varētu iekārtoties visdažādākās komplekcijas braucēji. Vadītāja vietas ergonomika nevainojama – stūre regulējama gan augstumā, gan tālumā, visu funkciju vadība šķiet pilnīgi pašsaprotama, jo taustiņi un sviras trāpīgi novietotas it kā savās pierastās vietās.
Neraugoties uz salīdzinoši īso riteņu bāzi (2,66 m), itin ērti mazā krosovera salonā var iekāroties arī aizmugurējie pasažieri. Otrās rindas dīvānā visai ērti var sēdēt trijatā. Pasažieriem atvēlēts pietiekami daudz vietas gan plecu, gan gurnu, gan arī kāju apvidū, tomēr tiem nebūs iespējas baudīt sevišķu brīvību, ja priekšējie gribēs sēdēt tālu atpakaļ atstūmušies…
Toties aizmugurējam „dīvānam” ir divdaļīga atzveltne ar elektrisku slīpuma regulāciju. Turklāt interesanti, ka manipulācijas taustiņi atrodas ne tikai tā sānos, bet ir dublēti gan no bagāžas nodalījuma puses, gan arī vadības pultī – lejpus stūres. It kā „Lexus” lietotāja mīļākā nodarbošanās būtu kravas un pasažieru pārmaiņus pārvadāšana…
Pazīstama hibrīdtehnika
„Lexus NX” ir pieejams divos komplektāciju variantos. Viens no tiem tiek apzīmēts kā „NX 200t”, un tam par spēka agregātu kalpo divlitrīgs 235 ZS turbomotors. Otrs ir „NX 300h”. Droši vien nav grūti uzminēt, ka šajā gadījumā automobilis ir aprīkots ar hibrīddzinēju. Tieši tāds bija nodots „AutoMedia.lv” testa braucienam.
Šo hibrīdsistēmu „NX” ir mantojis no sedana „ES 300h”. Oriģinālajā komplektā Lexus Hybrid Drive agregātu sistēmā ir apvienots 2,5 l/155 ZS „D-4S” benzīna motors un 105 kW elektromotors. Tāda ir pieejama arī „NX” versijai ar priekšējo riteņu piedziņu.
Bet mūsu gadījumā, t.i., pilnpiedziņas versijā sistēma papildināta ar vēl vienu elektromotoru, kura jauda ir 50 kW un uzdevums – vajadzības gadījumā griezt aizmugurējās ass riteņus. ‘Vajadzības gadījumā’ – tas nozīmē, ja priekšējie kaut kādu problemātisku ceļa apstākļu dēļ ar savu uzdevumu netiek galā.
Līdzīgi kā citiem hibrīdmodeļiem arī „NX 300h” gudrā spēka agregātu sistēma darbojas pilnīgi automātiski. Tā pati izlemj, kad izmantot tikai elektrisko piedziņu un kad pieslēgt iekšdedzes dzinēju, kad aktivizēt enerģijas atjaunošanas sistēmu u.tml. Taču vadītājam ir iespēja izvēlēties konkrētiem satiksmes apstākļiem un noskaņojumam piemērotāko pārvietošanās režīmu. Piedāvājumā ir četras alternatīvas: EV Mode, Eco Mode, Normal un Sport.
Lēnīgā pilsētas satiksmē (līdz 50 km/h) ar taustiņu viduskonsolē var aktivizēt EV Mode un braukt, izmantojot tikai elektromotora (normālos apstākļos strādā tikai priekšējais motors) piedziņu. Mašīna slīd rāmi un klusi kā trolejbuss. Diemžēl niķeļa-metālhirīda akumulatoru kapacitāte ir visai ierobežota un ļauj šādā režīmā veikt 2,5 līdz 3,5 kilometrus. Pēc tam automātiski tiek iedarbināts iekšdedzes dzinējs, kas atkal uzlādē akumulatoru bateriju.
Ikdienā visbiežāk izmantojamais ir Eco režīms. Pie tā akseleratora pedālis ir salīdzinoši smagnējs un auto reakcijas – šķietami nesteidzīgas. Tas nodrošina relaksētu un ekonomisku braucienu. Bet, ja nepieciešams vairāk asuma, spožo Drive Mode Select grozāmpogu viduskonsolē varat pārslēgt uz Sport režīmu. Tas liek ar pilnu jaudu strādāt visam spēka agregātu kompleksam, turklāt palielina akseleratora pedāļa jutību, ļaujot vadītājam realizēt visnotaļ enerģisku braukšanas stilu.
Tiesa, lai iekļautos ražotāja solītajos 5,0 l/100 km, temperamentu vajadzētu nolikt tālu bagāžas nodalījumā. Bet ar „NX 300h” negribas vilkties pa lielceļa labo malējo joslu. Tas tā vien prasās ‘grožus palaist vaļīgāk’. Mums „AutoMedia.lv” testa braucienā ar zināmu piespiešanos izdevās pietuvoties astoņu litru robežai, taču tas nebūt nav slikts rezultāts aktīvam darba spēju pārbaudes režīmam…
Inteliģents sportiskums kā firmas zīme
„Lexus NX 300h” raksturīga saturīgi stingra gaita. Iespējams, komforta mīlētājiem pirmajā brīdī tā varētu likties pacieta… tomēr ciešami pacieta. Mazā krosovera aprīkojumā ir aktīvā balstiekārta AVS. Proti, amortizatoru pretestība mainās atkarībā no braukšanas stila.
AVS vadības datoru ar informāciju apgādā deviņi sensori,
kas seko mašīnas ātrumam, sānu svārstību leņķim, bremzēšanas slodzēm un piekares gājieniem. Turklāt tā strādā ciešā sasaistē ar stabilitātes sistēmu. Drive Mode Select izvēlnē piedāvājumā ir divi režīmi – komfortabls un sporta, taču atšķirība starp tiem ir gaužām neliela.
„NX” skaņas izolāciju gluži par ideālu – kā gribētos – novērtēt nevaram. Auto salonā nonāk gan rites trokšņa fons, gan vēja šņākoņa, glāstot sānu spoguļus. Taču šo nelielo trūkumu ar uzviju kompensē labskanīgs Mark&Levinson audio aprīkojums.
Lai gan „NX” lepojas ar apvidus automobilim raksturīgu klīrensu (par 10 mm vairāk nekā „RX”!), grūti šo japāņu švītu iztēloties mīcām bezceļu dubļus. Tas tomēr ir tipisks izsmalcināts pilsētnieks, paredzēts cirkulēšanai pa lielveikalu stāvvietām. Garās pārkares un pazeminātais priekšējais buferis (jo sevišķi „F-Sport” versijā) diez vai ļaus tam pārvarēt sarežģītākus apvidus šķēršļus. Turklāt arī „Lexus” kompaktkrosovera pilnpiedziņa patiesībā ir tikai virtuāla…
Rezumējums
Ļoti interesants piedāvājums „premium” krosoveru segmentā. Tik spilgtas, neatkārtojamas ārienes nav nevienam no par konkurentiem uzskatāmajiem vāciešiem. Un bonusā vēl praksē savu funkcionalitāti pierādījusi hibrīdsistēma…
„Lexus NX 300h” vērtē Ojārs Vētra
Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas un konkurenti
„Lexus NX 300h Comfort+” | no 44 430 |
„Audi Q5 hybrid” | no 53 064 |
„BMW X3 xDrive 28i” * | no 46 850 |
„Range Rover Evoque Dynamic 2.9 Si4 Aut” * | no 53 300 |
„Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec 4M 7G-Tronic” * | no 47 050 |
* Nav versijas ar hibrīddzinēju
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4630 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1845 |
Augstums (mm) | 1645 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2660 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 555 / 1520 |
Pašmasa (kg) | 1785 |
Pilna masa (kg) | 2395 |
Klīrenss (mm) | 185 |
Motors | Hibrīdzinējs:R4 motors; četri vārsti uz cilindru; 2494 cm3;114 kW (155 ZS) / 5700 apgr.210 Nm / 4200-4400 apgr.
2 elektromotori – sinhroni maiņstrāvas; 105 kW/300 Nm 50 kW/170 Nm |
Akumulatoru baterija | Niķeļa-metālhidrīda |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 |
CO2 emisijas (g/km) | 117 – 123 |
Degviela | Benzīns |
Maksimālais ātrums (km/h) | 180 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 9,3 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,1Uz šosejas – 5,5Jauktā režīmā – 5,3 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 56 |
Velkošā ass | Elektroniski pieslēdzama pilnpiedziņa |
Ātrumkārba | Elektromehānisks variators |
Stūresrata apgriezieni | 2,6 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – daudzviruAizmugurē – daudzviru |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 225/60 R18 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km vai reizi divos gados |
Garantijas laiks | 7 gadi ar 150 000 km nobraukuma ierobežojumu |