Vācu autoražotāja “Opel” būvētie automobiļi, neskatoties uz vecām, bet līdz galam neaizmirstām anekdotēm par šo zīmolu, Latvijā tomēr ir pieprasīti. Tostarp vidējās klases pagaidām pēdējais modelis “Insignia”. Šogad Eiropas tirgos tika laista jauna otrās paaudzes mašīna. “AutoMedia.lv” bija iespēja piedalīties gan tās Latvijas prezentācijā, gan vēlāk sēsties pie stūres individuālā testbraucienā.
“Opel” ir atteicies no “Insignia” sedana versijas. Tagad šis auto ir pieejams tikai divās modifikācijās – kā piecdurvju liftback un universāls Sports Tourer, bez kāda Eiropas tirgos, tostarp Baltijā nu nekādi neiztikt. Vai tas de facto nozīmētu atteikšanos no jelkādam pretenzijām biznesa pasaulē, atstājot „Insignia” vien prāva ģimenes auto lomu? Nez vai. Ar lielo vācu trijnieku (BMW, Mercedes un Audi) biznesa nišās konkurēt ir grūti, tomēr ne jau visiem darījumu pasaules ļaudīm premium prestižs ir ‘aizlējis acis’. Vienkārši, statistika nepielūdzama rāda, ka ārpus premium nišas nospiedoši lielākajā daļā Eiropas sedani ir salīdzinoši maz pieprasīti. Liftbeks, kas ir izmantojams daudzfunkcionālāk, ir perspektīvāks. Un jā, vietu saglabājis ir arī universāļa ‘lauku variants’ – „Insignia Country Tourer”.
„Opel” jaunā savienība ar franču „Groupe PSA” uz otrās paaudzes „Insignia” laikam iespaidu atstāt nav paspējusi.
Šis vēl ir „General Motors” (GM) sastāvā gan tehniski, gan vizuāli izauklēts automobilis. Graciozas virbūves līnijas. Dzēlīgi spilgtus zibšņus metoša optika. Plēsoņas platā kampienā atvērta radiatora restes mute ar sen neredzēti eleganti iestrādātu „Opel” logotipu. Šmaugi rikšotāja sāni. Nudien efektīgi! Ne velti nosaukums tagad papildināts ar „Grand Sport”. Liftbeks, kas profilā nemaz daudz neatšķiras no sedaniem, tiešām ir apveltīts ar sportisku dizainu. Arī aerodinamiskās pretestības koeficients ir atbilstošs – 0,26. Dizaina grupas vadītājs ir pieredzējušais brits Marks Adams, kura kontā ir vesela virkne „Opel” modeļu tēla radīšana.
Tehniski jaunā „Insignia” tapusi uz E2XX globālās platformas, kas kopīga ar GM Amerikas modeli „Chevrolet Malibu”. Piebildīsim, ka jaunā „Insignia”, tāpat kā priekšgājēja, pati arī ir globāls modelis, kas bez Lielbritānijā pazīstamā vārda „Vauxhall”, kā „Buick Regal” tiek pārdota Ķīnā un kā „Holden Commodore” Austrālijā un Jaunzēlandē.
Salīdzinājumā ar pirmo paaudzi, šī „Insignia” ir pastiepusies garumā par gandrīz sešiem centimetriem. Arī platumā maķenīt pielikts klāt, bet jumta daļā tā ir par trim centimetriem zemāka. Slaidais sportiskums prasījis savu. Toties riteņu garenbāze ir palielināta uzreiz par trekniem desmit centimetriem (98 mm). Nav biežs gadījums. Attiecīgi – aizmugurē tagad ir vairāk vietas, bet ne tik jūtami, kā liek cerēt pieminētie 10 cm. Lieta tāda, ka dēļ pazeminātā jumta, zemāk nekā vecajai mašīnai integrēti arī sēdekļi un sēdēšana gan priekšā, gan aizmugurē iznāk ar vairāk uz priekšu izstieptām kājām. Priekšā sēdošajiem, īpaši braucējam, tas nozīmē sportiskāku pozīciju un labāku vadīšanas izjūtu. Lai arī izmēros kopumā augusi, „Insignia Grand Sport” svarā ir vieglāka (vidēji 170-200 kg) kā bija „Insignia”, jo virsbūvē plašāk izmantots alumīnijs un viegli tērauda sakausējumi.
Priekšā izmantota labi zināmā McPherson, bet aizmugurē ir daudzsviru neatkarīgā piekare. Par papildu samaksu (938 eiro) auto var tikt aprīkots ar FlexRide adaptīvajiem amortizatoriem, kas ļauj variēt ar piekares cietību režīmos Standard, Tour un Sport. „Insignia Grand Sport” gaita ir stabila un pārliecinoša. Pārliecinoša pat lielos ātrumos. Stūrēšana ne mazāk precīza, cik gaita pārliecinoša, taču sportisku asumiņu vadāmībā sajust neizdodas. Tagad mašīnas ‘ar uguntiņu’ ir liels retums. Izņēmums ir OPC sērijas mašīnas un arī šai „Insignia” tāda būšot. Jāatzīmē, ka
GM struktūrā tieši “Opel” bija atbildīgi par koncerna jaunākajām inženierijas izstrādnēm.
Tostarp arī pieminētā, jaunākā GM modeļu platforma E2XX lielu tiesu ir tieši “Opel” inženieru veikums. Savukārt svaigākais kompānijas paziņojums liecina, ka turpmākajos gados visas “Opel” modeļu gammas attīstība tiks balstīta uz “Groupe PSA” platformām.
“Insignia Grand Sport” interjera dizains ir unificēts ar pēdējās paaudzes “Opel Astra”. Atšķirības ir minimālas. Zīmīgākais, ko var izcelt, ir “Insignia” izmēriem atbilstošs, masīvāks vidustunelis starp sēdekļiem un uz vadītāja pusi sagriezta priekšējā paneļa viduskonsole, kas akcentē sportiskumu. Aprīkojums, protams, ietver jaunākās paaudzes multimēdiju sitēmu IntelliLink ar pieeju internetam, kā arī Apple un Android adaptāciju. Iklaides, komunikāciju un drošības aprīkojums plašs, tostarp pilna apkārtskata kameru sistēma. Tikai jāskatās, kas pieejams jau bāzes versijā Insignia, kas tiks klāt sekojošajās labāka komforta pakās Edition, Dynamic, Innovation un Exclusive un kas iekārojams būs vienīgi par papildu piemaksu.
Driver I pakete (drošas distances neievērošanas brīdinājums, frontālas sadursmes brīdinājums, brīdinājums par nejaušu novirzīšanos no joslas, gājēju atpazīšanas sistēma), piemēram, jau ir bāzes aprīkojumā. Tāpat arī cruise control, apsildāmi elektriskie sānu spoguļi, ‘elektriskie’ priekšējie sānlogi, LED dienasgaitas gaismas priekšā un LED aizmugures lampas, ergonomiski pareiza stūre ar ādas apdari un radio vadības pogām uz tās, riepu spiediena uzraudzība, visi modelim paredzētie ‘airbagi’, elektroniskā stabilitātes sistēma ESP, pieminētais IntelliLink ar 7 collu skārienjūtīgu lielo ekrānu viduskonsolē un 3,5 collu ekrānu mērinstrumentu sekcijā, bezatslēgas piekļuve automobilim, Start/Stop sistēma un daži citi patīkami sīkumi ir minimums. ‘Plikāku’ „Insignia Grand Sport” nemaz nevar dabūt.
Piedāvāto dzinēju klāsts ir mainījies daļēji. Salīdzinājumā ar priekšgājēju, no aprites ir pazudis gan 1,4, gan 1,6 litru turbo, kā arī 1,8 litru atmosfēriskais benzīna motors. Trijotni tagad aizstāj 1,5 litru SIDI turbomotors ar 140 vai 165 Zs jaudu. Benzīna pasaulē no iepriekšējās paletes palicis vien 2,0 litru SIDI agregāts ar līdz 260 zirgspēkiem paceltu jaudu. Dīzeļu gammā konceptuāli viss palicis tāpat kā pēcfeislifta iepriekšējai “Insignia”. Tik vienai 1,6 litru CDTI versijai jauda no 120 Zs samazināta līdz 110 bet otra palikusi nemainīga – 136 Zs. Arī 2,0 litru CDTI agregāts saglabājis 170 zirdziņus, bet tas pats divlitrinieks biturbo versijā pieaudzējis jaudu līdz 210 zirgspēkiem.
Jaudas ziņā vājākie motori tiek komplektēti tikai ar sešpakāpju manuālo transmisiju, vidusposmā pastāv izvēle starp ‘mehāniku’ un sešpakāpju automātu, bet abu degvielas veidu topversijas tiek komplektētas ar “Opel” jauno astoņpakāpju automātu. Kā opcija tas piejams arī 170 Zs dīzelim.
“AutoMedia.lv” individuāli izmēģināja vienu no “Insignia Grand Sport” topversijām – auto ar benzīna 2,0 litru tilpuma turbo motoru (260 Zs, 400 Nm), jauno astoņpakāpju automātisko transmisiju un pastāvīgo pilnpiedziņu. Ātra, patīkama vadīšanā, ērta salonā, Exclusive pakotnē ļoti labi aprīkota un skaista. Starp citu, gudrāka ir kļuvusi „Insignia” pilnpiedziņas sistēma. Ikdienišķā Haldex sajūga vietā, kas novadīja vilkmi uz aizmugures riteņiem, jaunajai mašīnai ir katru riteni atsevišķi pieslēdzoši divi gudri vilkmes vektorus skaitļojoši sajūgi, kas ievērojami optimālāk kontrolē katram ritenim nepieciešamo griezes spēku. Šāda tipa 4×4 sistēma ir ne vienam vien krosoveram. Pilnpiedziņas sniegumu tā īsti nepārbaudījām, jo ceļi vēl nebija slideni, bet speciālas treniņvietas neapmeklējām. Toties
jauno astoņpakāpju automātu ievērtējām. Labs, nudien labs.
Tikai tieša konfrontācija varētu sniegt atbildi, vai premium spēkratu modernākie daudzpārnesumu agregāti tiešām ir pārāki.
Degvielas patēriņš? Šosejas režīmā, rātnāk ripinot, var braukt ar 7-8 litriem benzīna uz 100 km. Pilsetā arī rātni bez 10 nez vai izdosies iztikt. Mums kopējais vidējais patēriņš bija mazliet virs 10, jo tikai rātniem ar šādu auto būt negribējās.
Standartā arī Exclusive pakotnes mašīnas nāk ar 18 collu riteņiem, bet piemaksājot dabūt var kaut 20 collu ratus ar atbilstošām dārgām riepām. Neiesakām, jo Latvijas ceļos šo dārgo skaistumu sabojāt ir tīrais nieks un mums negribot izdevās. Turklāt gaitas komforts lielā daļā Latvijas ceļu ar šādām riepām un riteņiem noteikti cieš.
Varbūt kāds būs jau ievērojis, bet vairums ierindas pircēji tādām lietām uzmanību nez vai pievērš. Uzņēmuma agrākā nosaukuma „Adam Opel AG” vietā nācis cits – “Opel Automobile GmbH”. Arī šī nianse simbolizē nopietnās pārmaiņas, kas sagaida „Opel” automobiļus.
Atliek secināt, ka jau nākamais D segmenta „Opel” automobilis, visticamāk, būs krietni citādāks
kā šobrīd jaunā “Insignia Grand Sport”. Tātad – to iegādājoties, ir iespēja uz kādiem gadiem aizķerties vēl vecajās „Opel” vērtībās.
Piebildīsim, ka nupat aizvadītajā Frankfurtes autošovā dienasgaismā atkal parādījās „Opel” savulaik ‘uzlādētām’ mašīnām lietotais apzīmējums GSi. Tāds drīz arī mūsu tirgū būs pieejams gan liftbekam, gan universālim. „Insignia GSi” neaizstāj OPC. Ne benzīna, ne dīzeļa spēcīgākie motori neatšķiras no standarta modelī izmantotajiem. Taču šasijas regulējumi gan atšķirsies.
„Insignia Grand Sport” zemākā cena ir tikai mazliet virs 19 tūkstošiem eiro. Mūsu izmēģinātā 4×4 Exclusive pat bez nevienas piemaksu ekstras jau virs 32 tūkstošiem. Manevru iespējas plašas. Šogad, tāpat kā pērn „Insignia” ierindojas sava segmenta pārdotāko mašīnu augšgalā. Ar „VW Passat” spēkošanās nesanāk – tas tirgojas vismaz reizes četras labāk. Arī „ Toyota Avensis” ir divkārt pieprasītāks. Cīniņš rādās ar „Ford Mondeo”, bet pārējie klasesbiedri mūsu tirgū ir krietni zemāk. Jaunās „Insignia” cenas ir pat ļoti konkurētspējīgas. Piemēram, „Mondeo” starta cena ir par krietnu tūkstoti augstāka. „Passat” starts sākas vēl dažus simtus virs „Mondeo” un vienīgi „Avensis” savukārt ir ap tūkstoti eiro lētāks.
„Opel Insignia Grand Sport 2,0 Turbo 4×4” vērtē Ainārs Zariņš*
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms