Dzīve mūsdienīgā megapolē automašīnām izvirza savas specifiskas prasības. Liela satiksmes blīvuma apstākļos ideālam automobilim jābūt kompaktam, taču pietiekami ietilpīgam, dinamiskam un stilīgam, turklāt obligāti videi draudzīgam. Trīs automobiļu ražotāji – „Citroen”, „Peugeot” un „Toyota” – kopīgi laiž klajā jau otro pilsētas mazauto paaudzi, uzskatot, ka ir atrisinājuši šo sarežģīto rēbusu. Palūkojiet, kas no tā ir iznācis.
„Toyota Aygo” ir pirmais no trīnīšiem, ar ko „AutoMedia.lv” ir izdevies iepazīties. Nav vērts speciāli zīlēt, kāpēc abi francūži kavējas izrādīt savus lolojumus, jo būtībā jau tas ir viens un tas pats automobilis, kas, marķēts ar trīs dažādiem zīmoliem, tiek izgatavots Kolinas rūpnīcā Čehijā. Tātad lasi „Aygo”, bet domā arī „Citroen C1” un/vai „Peugeot 107”.
Kas attiecas uz potenciālajiem pircējiem, tad katrs, protams, var izvēlēties sev to marku, kura labāk tīk… Tiesa, ir pamatotas aizdomas, ka „Toyota” mūsu tirgū, pateicoties ilggadēji nevainojamam zīmola prestižam, baudīs lielākos panākumus šajā „mazuļu burziņā”.
Mazulis pieaudzis
Atšķirībā no franču brāļiem, „Toyota” mazulim ir nevis modeļa numurs, bet savs vārds. Nosaukums ‘aigo’ radies no elementāra vārdu salikuma angļu valodā „I go”, kas nozīmē „es eju” (vai „es braucu”). Idejas autori prezentē to kā pārvietošanās brīvības, mobilitātes simbolu.
Otrajā paaudzē mazais hečbeks „Aygo” ierodas jau krietni pieaugušāks, izskatīgāks. Atspoguļojot lielpilsētas dinamisko dzīvi, „Toyota” dizaineri piešķīruši gabarītos kompaktajai virsbūvei apjomīgu formu ar sarežģītu trīsdimensiju virsmas struktūru.
Auto dizainā kā oriģināls pamatelements izceļas diagonālā krusta jeb X zīme,
kurā atjautīgi integrēta gan radiatora reste, gan dienas gaitas un galveno gaismu lukturi, un pat sānu logu kontūras, bet aizmugurē arī „glancētās” piektās durvis un buferī izveidoto difuzora imitāciju. Pēc klienta vēlmes visas (desmit) dekoratīvās detaļas var būt virsbūves krāsā, un tādā gadījumā X elements būs mazāk pamanāms. Taču, ja ir vēlme padarīt auto spilgtāku, tās var pēc kataloga izvēlēties kādā kontrastējošā krāsā, tādējādi piešķirot automobilim japāniski noslēpumainu, mazliet agresīvu „grimasi”.
Testa braucienā mums bija lieliska iespēja pārliecināties, ka „Toyota” mazulis ar savu atraktīvo enerģisko tēlu saista apkārtējo satiksmes dalībnieku uzmanību un neatstāj vienaldzīgus arī gājējus uz ielas.
Ar nepieradušu skatu aplūkojot mazo hečbeku no sāniem, pirmajā mirklī, iespējams, var pat nepamanīt, ka tam ir nevis trīs, bet gan piecas durvis. Aizmugurējās ir visai veiksmīgi nomaskētas – tās beidzas tālu auto aizmugurējos statņos (ja vispār var uzskatīt, ka strupā aizmugure ir tālu), durvju kontūru ierobežojošās spraugas ir minimālas, savukārt rokturis virsbūves krāsā izskatās kā aizmugurējo spārnu neparastā profilējuma elements.
Vairāk spozmes, vairāk komforta
„Aygo” interjers ir nemazāk atraktīvs kā āriene. Durvju apdarē apzināti iestrādāti lieli segmenti virsbūves krāsā. Interesanti, ka šāds vienkāršs risinājums nevis rada lētuma iespaidu (kā savulaik krievu ‘zapiņā’), bet gan piešķir telpai vieglu un dzīvespriecīgu noskaņu. Starp citu, tāpat kā eksterjera dekoru, arī salona elementu krāsu iespējams nomainīt – pieskaņot īpašnieka temperamentam, konkrētā brīža noskaņojumam vai izejamajam tērpam.
Oriģinālais X motīvs turpinās arī „Aygo” interjerā.
Diagonālās līnijas izmantotas viduskonsolē, ventilācijas atveru un ātrumpārslēga ierāmējumā, kā arī durvju apdares paneļos. Jaunā modeļa salonā vairs nav ne miņas no priekšteča naivās rotaļības – te atgriezušies skatam un taustei patīkami (dārgāki?) materiāli un lietišķa gaisotne.
Pateicoties slaidāk izveidotiem A statņiem, vadītājam ir uzlabota ainavas pārskatāmība. Iepriekš arhaiskā radioaparāta vietā priekšējā paneļa vidū iekārtots liels x-touch multimediju centra „televizors” ar skārienjutīgu ekrānu. Savukārt vadības pultī aiz stūres atrodas apaļš mērinstrumentu bloks ar nelielu bortdatora monitoru centrā. Visa informācija ir ērti pārskatāma un labi nolasāma.
„Mēs esam krietni piestrādājuši pie „Aygo” ergonomikas,” uzsver projekta galvenais inženieris Deivids Terai. „Domājot par jaunāku lietotāju auditoriju, mēs izmainījām stūres leņķi no 28 līdz 26,6 grādiem, par 10 mm pazeminājām priekšējos sēdekļus, turklāt vadītāja sēdekli aprīkojām ar augstuma regulāciju. Tādējādi var vieglāk ieregulēt optimālu sēdpozīju.”
Lai gan „Aygo” jaunajā paaudzē riteņu bāze nav izmainīta, „Toyota” dizaineriem izdevies atrast papildu 9 mm aizmugurējo pasažieru ceļu rajonā, kā arī par 29 litriem palielināt bagāžnieka ietilpību. Ērtāku piekļuvi mantu nodalījumam nodrošina par 75 mm platāka piekto durvju aila.
Mazs, bet sparīgs
„Citroen/Peugeot/Toyota” trīnīšiem ir japāņu izcelsmes tehniskais pakojums. Lai gan patiesībā, ģeogrāfiski skatoties, tas gan nav īsti korekts formulējums, jo litrīgie VVT-i benzīna motori un pārnesumkārbas tiek izgatavotas „Toyota” rūpnīcā Polijā.
Kompaktais trīscilindru dzinējs ir vienīgais mazā pilsētnieka aprīkojumā esošais spēka agregāts. Tas var tikt komplektēts gan ar piepakāpju mehānisko, gan arī ar automatizēto x-shift pārnesumkārbu.
Mazais motorītis griežas viegli kā šujmašīna, turklāt priecē ar specifisku skanējumu,
kas tembrāli atšķiras no ‘četrstobru klasiskās mūzikas’. Tas ir visnotaļ ņiprs – sprintera uzrāvienu 69 ‘zirgi’ nespēj nodrošināt, taču ļauj itin viegli turēt tempu nevienmērīgajā pilsētas satiksmes straumē, dažbrīd ar savu sparošanos gandrīz vai iedzenot izmisumā kādu sevišķi ambiciozu lielizmēra ‘bavārieša’ vadītāju.
Protams, stipri nozīmīgāks par dinamisko raksturojumu šādas kategorijas automobilim ir degvielas patēriņa rādītājs. Teorētiskais vidējais – 4,1 litrs uz simtu – izskatās visai pievilcīgs. Turklāt mēs praksē pārliecinājāmies, ka, braucot nesteidzīgā lielceļa režīmā, to iespējams vēl vismaz par puslitru samazināt.
„Aygo” stūres reakcijas ir visnotaļ adekvātas, dabiskas, bet balstiekārta ievērojami sabalansētāka nekā priekštecim. Uz asfalta tā gaita ir stingra un stabila, arī līkumos mazais hečbeks turas braši. Piekare viegli slāpē sīkas seguma grambas un apbrīnojami pacietīgi (un rezultatīvi) cīnās arī ar lielākiem nelīdzenumiem, vienīgi uz lielpilsētas bruģa gaita kļūst nedaudz drebelīga.
„Toyota” mazuļa pilna pagrieziena rādiuss ir tikai 4,8 m. Elektriskais stūres pastiprinātājs darbojas korekti. Atkarībā no braukšanas ātruma dinamiski tiek mainīta stūres pretestība, taču reakcijas pastāvīgi paliek precīzas un saprotamas. Bremžu daba efektivitāti nodrošina ABS un elektroniskā bremzēšanas spēka sadales sistēma.
Uzsver rūpes par drošību
„Aygo” jau bāzes komplektā iekļauta gaitas stabilitātes sistēma, ne tikai priekšējie, bet arī sānu drošības spilveni, avārijas bremzēšanas signāls, regulējams ātruma ierobežotājs, ABS papildināta ar bremzēšanas spēka sadales palīgsistēmu, kā arī elektroniskais palīgs braukšanas uzsākšanai pret kalnu.
„Toyota Aygo” vērtē Ojārs Vētra
*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Cenas (eiro) un konkurenti
„Toyota Aygo 5d 1.0 VVT-i 5MT x-play” | no 11 770 |
„Kia Picanto EX 1.2 MPI ” | no 10 990 |
„Fiat 500 Lounge 1.2 M5” | no 12 122 |
„Opel Adam 1.2 TwinPort Ecotec MT5 Chic” | no 13 189 |
„VW Up! 1.0 high up! 5MAN” | no 11 597 |
„Toyota Aygo” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 3455 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1615 |
Augstums (mm) | 1460 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2340 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 168 |
Pašmasa (kg) | 985 |
Pilna masa (kg) | 1280 |
Klīrenss (mm) | 145 |
Vēja pretest. koeficients | n.d. |
Motors | R3; četri vārsti uz cilindru; 998 cm3;51 kW (69 ZS) / 6000 apgr.95 Nm / 4800 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro V |
CO2 emisijas (g/km) | 95 |
Degviela | Benzīns A95 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 160 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 14,2 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,0Uz šosejas – 3,6Jauktā režīmā – 4,1 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 35 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | piecpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 3,1 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – torsionu vērpes sija |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – trumuļi |
Riepas | 165/60 R15 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 3 gadi |