„AutoMedia.lv” tests: Modernā laikmeta mamuts „Land Cruiser 150”

1-Land Cruiser 150_12.04.2014 156

Ja pragmatiski skatāmies acīs objektīvai realitātei, tad tādiem automobiļiem kā „Land Cruiser 150” jeb „Prado”, kā to ierasts dēvēt visās modeļa paaudzēs, Eiropas tirgos vairs nevajadzētu būt. Taču – stiprākie izdzīvo un ceturtās paaudzes „ Prado” pēc šā gada sākumā pārdzīvota restailinga jeb uzfrišināšanas turpina greznot gan „Toyota” autosalonus, gan turīgu ļaužu autoparkus. Kāpēc? Mēģināsim saprast…

Nav runa par to, ka Eiropā pilnīgi lieks būtu kļuvis„ LC 150” patiešām nopietnais bezceļu pārvarēšanas potenciāls. To realizēt jau vēl ir kur. Un ne tikai Baltijā vai Skandināvijā vien. Īstiem bezceļu klasiķiem vairāk uzglūn citas briesmas. Proti, arvien kardinālāk mainās kopumā urbanizētās vides komforta pēļos aijāto ļaužu braukšanas paradumi.

30-Land Cruiser 150_12.04.2014 077

Cik no „LC” un puslīdz līdzīgu ‘džipu’  pircējiem tos tiešām iegādājas, lai spoži lakotos sānus skrāpētu mežu stigās un riskētu dubļus vai purva rāvu piesmelt greznā salonā? Droši teikšu – retais.

Neiedziļinoties absolūtos skaitļos, vēl 2000.gadā Latvijā visi „Land Cruiser” (ieskaitot arī vēl par „ Prado” lielākos) bija „Toyota” pardotākās mašīnas, kuru noiets gandrīz astoņkārt (!) pārsniedza kompakto krosoveru pioniera „Toyota RAV4” rezultātus. Tagad pat iedomāties grūti, vai ne! Pirmskrīzes pirkšanas buma pīķī, 2007.gadā šī proporcija jau bija radikāli mainījusies – „RAV4” tika pārdoti par 10% vairāk nekā „ LC”. Tālāk sekoja puslīdz līdzvērtīga ‘duelēšanās’ , līdz pērn „LC” strauji zaudēja pozīcijas un „RAV4” izvēlējās jau 3,7 reizes lielāks pircēju skaits.

Tad ko uz šāda blakusfona piedāvā 2014.modeļu gada „Land Cruiser 150”? Pa lielam to pašu, ko 2010.modeļu gada „LC 150”. Ko vairāk par svaigu eksterjera kosmētiku, šā tā izmainīšanu salonā un minimāliem uzlabojumiem motoros no restailinga arī būtu naivi gaidīt.

Dizains

Pamanāmākie dizaina atribūti, kas nekļūdīgi ļauj atšķirt ceturtās paaudzes sākuma mašīnas no feislitētajiem, ir vairāk izcelta radiatora falšreste un jaunas formas galvenā optika, kas atgādina vēzienā izplestus putna spārnus. Tajā tagad vietu radušas arī LED dienas gaitas gaismas. Tiesa, hromēts, kā mūsu testētajai mašīnai, režģis un citas detaļas, ledi, kā arī sānskata spoguļi virsbūves krāsā pieejami tikai ar otro aprīkojuma līmeni Luxury.

4-Land Cruiser 150_12.04.2014 156

Aizmugurē atrodam agrāko formu saglabājušus, taču citādi dizainētus lukturu blokus, kā arī pārveidotu un masīvāku dekoratīvo uzliku, ko tagad rotā pamanāmāks uzraksts Land Cruiser.

35-Land Cruiser 150_12.04.2014 015

Ir izmaiņas arī salonā. Priekšējā paneļa arhitektūra gan ir saglabājusi iepriekšējo smagnējas mēbeles iespaidu (tas piederas auto kopējam tēlam), taču sīkus svaiguma akcentiņus var atrast visur. Nozīmīgākās izmaiņas, kas ir gan tīri vizuālas, gan arī pamaina lietošanas ergonomiku, skārusi vienviet zem klimata regulēšanas bloka sakoncentrētais pietiekami sarežģītās „LC 150” piekaru regulēšanas un pilsnpiedziņas vadības panelis. Ak jā, multimediju sistēmas displejam tagad ir labāka izšķirtspēja un tur redzamā bilde tādēļ jūtami patīkamāka.

Tehnika

Ar 2,7 litru četrcilindru bāzes benzīna motoru šeit „Land Cruiser” nevienu laikam meinteresē, tādēļ mūsu autocentru piedāvajumā akcents ir uz 3,0 litru (190 Zs) četrcilindru turbodīzeli, bet degvielas cenu un patērētos litrus joprojām neskaitošajiem domāts V6 4,0 litru (282 Zs) benzīnnieks.

14-Land Cruiser 150_12.04.2014 025

Ja neskata to, ka abiem spēka agregātiem ir mazliet pacelta jauda un klāt piemesti daži vilkmes ņūtonmetri un gan jau mazliet ‘iežmiegti’ izmeši, par dzinēju īpašiem uzlabojumiem, ko teikt nav. Tie paši abi motori bija jau iepriekšējās paaudzes „LC 120”  bruņojumā un ir ne tās jaunākās paaudzes agregāti. „AutoMedia.lv” izmēģinātā mašīna ar dīzeli joprojām saglabājusi mazliet traktorisku spēkstacijas darbības raksturu un troksni. Pēdējo labi izolētajā salonā gan vairs gandrīz nenākas just.

Ar īpašu naskumu dīzelītis neizceļas, taču vilkme motoram ir vienmērīga un pārliecinoša,

bet lielās masas un apjomīgo gabarītu dēļ paātrinājuma izjūta kaut kur izplēn.

Arī pārnesumkārbu ziņā bez jaunumiem – dīzelim ir izvēle starp manuālo sešpakapju vai automātu, bet benzīnam tikai automāts. Automatiskā transmisija, starp citu, joprojām tikai ar pieciem pārnesumiem, mazliet lēndarbīga, bet ne kaitinoši.

32-Land Cruiser 150_12.04.2014 006

Eiropas tirgiem vairāk abstraktās „LC 150” bezceļu spējas gan ir joprojām iespaidīgas. Kas tik tur nav pieejams zem Multi Terrain Select un dažādām satelītprogrammiņām! Pieci dažādi bezceļu režīmi, aizmugurējā un starpasu diferenciāļa bloķēšana, pazemināto pārnesumu režīms un vēl Crawl Control, kas līdz 5 km/h ļauj aizmirst visus vadības rīkus, izņemot stūri, īpaši uzmanīgai lavierēšanai sarežģītos apstākļos. Vēl arī piekares darbības atšķirīgi režīmi un  pārvietošanos atvieglojoša apkārtskata kameru sistēma. Ak jā, kur tad vēl pneimatiska aizmugures piekare bagātajās komplektācijās.

Vadāmība un gaita

Pieredze un saprāts atgādina, ka ‘noslīcināt’, protams, var jebko, taču, iebraucot mežā vai pļavā, nepamet sajūta, ka ar „LC 150” nekas nav neiespējams. Gribu pāri tam grāvim! Lūdzu, atrūc bezceļu karalis (tāds tituls „ Land Cruiser” piešķirts jau sen), nošūpo mani un esam otrā pusē. Gribu paskatīties, kas aiz tā stāvā vaļņa! Lūdzu, nošņācas spēcīgais motors un auto uzlīgo valnī, aiz kura, izrādās, ir ezers. Mani ‘gribu’ turpinās un „LC 150” šīs vēlēšanās pilda kā tāda zelta zivtiņa…

Taču uz kailām priežu saknēm izvagota meža celiņa nepaliek nepamanīts, ka šķietami kolosāli energoietilpīgajai piekarei tomēr ir limiti (īpaši priekšējai). Vēl uz Rīgas cetra bruģa un vēlāk arī uz ielāpainas šosejas šķita, ka „LC 150” balstiekārta ir necaursitama. Nekā! Priežu sakņu kaskāde ienes salonā jūtamus belzienus un atgādina, ka pilnīgi visiem dzīves gadījumiem vienlīdz labs auto laikam netiks izdomāts nekad.

28-Land Cruiser 150_12.04.2014 070

Klasiskā apvidus auto konstrukcija – nesošais rāmis, uz kura stiprinās virsbūve, kā arī gari piekares gajieni, protams, nosaka arī „LC 150” uzvedību uz ceļiem. Gaitā gandrīz jebkur vairāk vai mazāk jūtams ‘džipisks drebelīgums’ un tāda kā stūrēšanas pastarpinātība. Tā, it kā kāds, kas atrastos starp stūres ratu un riteņiem, visu laiku mirklīti apdomātu, pildīt vai nepildīt stūrētāja pavēles. Dinamiski traukties līkumos nevedina arī stūres sistēmas jaudīgais vieglums, kas bezceļos atvieglo dzīvi, bet ātrumos uz šosejas vai īpaši uz grants to sarežģī.

34-Land Cruiser 150_12.04.2014 001

Ar vārdu sakot, ar „Land Cruiser 150” ir patīkami miermīlīgi ‘kreisēt’, klausoties relasējošu mūziku un pļāpāt ar meiteni nevis zobus sakodušam triekties, dunot heavy metal. Otrā gadījumā meiteni visdrīzāk izdosies sabiedēt nevis savaldzināt. Ne vienmēr lēni, bet tomēr miermīlīgi ripinoties savu testbrauciena lauvastiesu aizvadīja arī „AutoMedia.lv”. Tomēr ‘pielavīties’ tuvu tehniskajos datos solītajiem vidēji 8,1 litram uz 100 km mums neizdevās. Grozies kā gribi, bet karalis paģērēja ap 10 litriem.

Jāņem vērā, ka lielpilsētā prāvie „LC 150” izmēri reizumis var radīt neērtības. Ne katrā robiņā ielas malā tas lien iekšā un vienā otrā publiskajā pazemes stāvvietā manevrēšana prasīs zināmas pūles.

Komforts

Ja runa par salonā pieejamo komfortu, tad kā saka – cik maks atļauj. Vēl divas papildvietas bagāžniekā? Lūdzu! Savu klimata regulēšanu teju katram braucējam? Lūdzu! Televizoru aizmugurē? Lūdzu! Un tā tālāk… Komforts biznesa klases līmenī un par vietas trūkumu pat kaut kā neērti runāt. Ir, protams, atsevišķi indivīdi, kam tikai „Cadillac Escalade” izmērs šķiet pietiekams… Vai tas tiešām ir objektīvi, vai ar superlielu auto tiek kompensēti kādi robi pašapziņā, tas katra paša ziņā.

5-Land Cruiser 150_12.04.2014 031

Izvēle un cena

Laikam nevietā būtu pārmest mūsu dīleriem, ka piedāvājumā nav iekļauta bāzes benzīnnieka versija. Kuram tā te interesētu, ja „LC Prado” (īpaši pašreizējais „ LC 150”), līdzīgi kā „Land Rover” un citi, laika gaitā no spējīga ‘zemes arāja’ ir kļuvis par statusa apliecinājumu, lai arī arāja prasmes nav zaudējis. Lielās benzīna versijas esamību savukārt uztversim kā bonusu, jo ne viesiem tāda vairs pieejama.

18-Land Cruiser 150_12.04.2014 151

Cenas gan apakšgalā, gan augstumos konkurētspējīgas ar nu jau retajiem tiešajiem konkurentiem, kā arī ‘biezā gala’ krosoveriem. Un mēs, lai arī īsti neredzam racionālu jēgu šādām mašīnām, piekritīsim tiem, kas uzskata, ka „LC 150” pie Nacionālās operas izskatās varbūt pat glaunāk kā, piemēram, „VW Touareg”, turklāt apziņu glauda, ka, nokļuvis bezceļos, tas vācu švītiņam ‘noslaucīs degunu’.

“Land Cruiser 150″ vērtē Ainārs Zariņš

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

 Testētā auto cenas eiro un konkurenti

„Toyota LC 150” 3.0 D-4D 6M/T Standard 190 Zs (5-viet.) no 41 600
„Toyota LC 150” 3.0 D-4D 5A/T Premium 190 Zs (7-viet.) no 65 150
„Toyota LC 150” 4.0 V6 VVT-i 5A/T Premium 190 Zs (7-viet.) no 73 150
„LR Dicovery” 3.0 TDV6 S (211 Zs) AT no 51 401
„LR Dicovery” 3.0 TDV6 HSE (256 Zs) AT no 65 020
„VW Touareg” V6 TDI Limited (245 Zs) AT no 42 800
„VW Touareg” V8 TDI (340 Zs) AT no 68 219

„Toyota Land Cruiser 150 3.0 D-4D AT” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4780
Platums bez spoguļiem (mm) 1885
Augstums (mm) 1890
Riteņu garenbāze (mm) 2790
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 621
Pašmasa (kg) 2165-2475
Pilna masa (kg) 2990
Klīrenss (mm) 220
Motors R4; četri vārsti uz cilindru; 2982 cm3;140 kW (190 ZS) / pie 3400 apgr.420 Nm / no 1600 – 3000 apgr.
Atgāzu emisiju klase Euro V
CO2 emisijas (g/km) 213
Degviela Dīzeļdegviela
Maksimālais ātrums (km/h) 175
Dinamika 0-100 km/h (s) 11,0
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – 9,7Uz šosejas – 7,1Jauktā režīmā – 8,1
Degvielas tvertnes tilpums (l) 87
Piedziņa Elektroniski un manuāli kontrolējama pilnpiedziņa
Ātrumkārba piecpakāpju automāts
Stūresrata apgriezieni Nav datu
Stūres pastiprinātāja tips Elektrisks
Balstiekārta Priekšā – neatkarīga dubultsviruAizmugurē – atkarīgā ar stabilizatoru vai pneimatiskā
Bremzes Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – ventilējami diski
Riepas 265/60 R18
Tehniskās apkopes cikls 15 000 km vai reizi gadā
Garantijas laiks 3 gadi ar 100 000 km nobraukuma ierobežojumu

 

Birkas: