„AutoMedia.lv” tests: „Opel Corsa 1,4 LPG” – cik maksā brauciens ar gāzi un cik ar benzīnu?

Gan gāzes, gan benzīna uzpildes 'kakli' ierīkoti tradicionālajā vietā

Pašā decembra sākumā „AutoMedia.lv” rīcībā nonāca kā ar benzīnu, tā arī ar sašķidrinātu autogāzi darboties spējīgs mazauto „Opel Corsa LPG”. Iepriekš mēs ar līdzīgu auto braucām gandrīz pirms gada. Ar kādu? Arī ar „Opel”, tikai mazo krosoveru „Mokka LPG”.

Visnotaļ varenā „General Motors” koncerna Eiropā spēcīgākais zīmols joprojām vēsā mierā (vismaz ārēji tā šķiet) no malas noskatās, kā citi autoražotāji raujas hibrīdu un elektromobiļu frontē. Interesanto, bet ne visai praktisko un dārgo „Opel Ampera” hibrīdu, kas tirdzniecībā nonāca 2011.gadā un kura noiets ir pagalam pieticīgs, neņemsim vērā, jo tas taču ir „Chevrolet Volt” klons.

Tātad –

„Opel” kursu pagaidām nemaina

Toties „Opel” staļļos ir pagrūti atrast modeli, kam 2015.gada nogalē nebūtu versijas, kas spēj braukt arī ar gāzi. Tādas nav vienīgi miniatūrajam „Karl” – „Opel” jaunumam, ko pie mums vēl nemaz nevar dabūt, kā arī tādiem ar taupītvēlmi vāji saistāmiem spēkratiem kā kabriolets „Cascada” un trīsdurvju kupeja „Astra GTC”.

12-Opel Corsa 1,4 LPG_03.12.2015. 04

Savukārt lielākajam minivenam „Zafira Tourer” papildus autogāzes-benzīna versijai LPG ieviesta arī CNG modifikācija, kas darbojas ar tā saukto dabasgāzi. CNG modifikācija sastopama arī komercfurgoniņa „Combo” pasažieru versijai.

Nupat kā pārdošanā nonākušās jaunās paaudzes „Astra” (pagaidām iznācis vien piecdurvju hečbeks un „Sports Tourer” universāls) specifikācijās LPG versija gan redzama nav. Taču tas ir tikai laika jautājums, tāda noteikti būs.

Gadās jau arī citu autoražotāju modeļu gammā (piemēram „Ford”, „Volkswagen”, „Renault”) atrast pa automobilim, kas spēj braukt ar gāzi, taču

tik plaša ‘gāzenieku’ klāsta, kā „Opel” nav nevienam.

Visos tik dažādajos (no „Adam” līdz „Insignia”) un atšķirīgas klases pārstāvošajos „Opel LPG” modeļos modificētā gāzes-benzīna barošanas sistēma kombinēta ar 1,4 litru benzīna motoru. Sakumā var likties, ka atšķiras vien jaudas un griezes momenta parametri.

Mazā sarkanā lampiņa pie pogas ar apzīmējumu LPG liecina, ka uzstādīts gāzes barošanas režīms

Mazā dzeltenā lampiņa pie pogas ar apzīmējumu LPG liecina, ka uzstādīts gāzes barošanas režīms

Jau pieminētajai „Mokka LPG” bija 140 Zs jauda. Tāda ir arī izmēros lielākajiem un prestižākajiem modeļiem „Insignia” un „Zafira Tourer”, kā arī aizejošās paaudzes „Astra”. Savukārt mazākais minivens „Meriva” iztiek ar 1364 kubikcentimetru tilpuma turbodzinēja 120 zirgspēkiem.

Bet testam izsniegtās „Corsa 1,4 LPG” tehniskajā pasē iedrukāti salīdzinoši pieticīgi 90! Hmm? Spiežu akseleratora pedāli, ‘štepselēju’ paklausīgo ātrumkloķi… Sportistes dabu no LPG ij’ negaidīju, bet, jāatzīst, ka ne ar benzīnu, ne arī ar gāzi bāli dzeltenīgā demo „Korsiņa” nebija kūtra un neatsaucīga. Saraustītai ikdienas satiksmei kā pilsētā, tā ārpus apdzīvotām vietām pilnīgi pašpietiekams auto. Ripo omulīgi.

Gan gāzes, gan benzīna uzpildes 'kakli' ierīkoti tradicionālajā vietā

Gan gāzes, gan benzīna uzpildes ‘kakli’ ierīkoti tradicionālajā vietā

Tomēr jautājums, kādēļ „Opel” stratēģi vienam no saviem jaunākajiem modeļiem LPG versijā noskauduši jaudu, urda. Šķirstot mobilajā tālrunī virtuālo „Opel” modeļu katalogu, ievēroju, ka atšķirībā no pārējiem LPG, „Corsa ” (vēl arī mazākajam „Adam”) modifikācijas apzīmējumā starp cipariem 1,4 un burtiem LPG izpalicis vārdiņš Turbo. Un arī motora tilpums ‘kubikos’ mazliet atšķiras – nevis 1364, bet 1398 cm³.

Tā ‘bilde’ varētu būt tāda – lai „Corsa LPG” būtu iespējami lētāka, izmantots, nevis jaunākās paaudzes tehnoloģiski sarežģītākais un dārgākais 1,4 litru turbomotors, bet gan senākas konstrukcijas atmosfēriskais. Arī pārnesumkārba ir vecākas paaudzes piecpakāpju nevis jaunā sešpakāpju. Tādas pašas 90 Zs benzīna „Corsa” bāzes cena ir 11 394 eiro (3-durvju). „Corsa LPG” ir tikai par 706 eiro dārgāka. Aptuveni tik maksā puslīdz pieklājīga gāzes iekārta, ko jums varētu uzstādīt vietējie lietpratēji gan kādā ‘puspelēkā’ garāžu servisā, gan firmā ar solīdu izkārtni, bet rūpnīcā ar šādu sistēmu aprīkotiem auto uzticība ir lielāka. „Corsa 1,4 Turbo” bez gāzes un ar tikai 100 Zs jaudu jau maksā teju tikpat, cik „Corsa LPG” – 11 999 eiro.

Lai uzpildītu gāzi, bākas izvadā jāieskrūvē papildu piltuve, ko būtu ieteicams glabāt mašīnas salonā noteiktā drošā vietā

Lai uzpildītu gāzi, bākas izvadā jāieskrūvē papildu piltuve, ko būtu ieteicams glabāt mašīnas salonā noteiktā drošā vietā

Vairums pārējo modeļu „1,4 Turbo LPG” versiju cena no jaudas ziņā līdzvērtīga tīra benzīnnieka atšķiras aptuveni par 1200 līdz 1600 eiro. Izņēmums ir aizejošā „Astra” – tikai ap 300 eiro un „Meriva” ar 101 eiro (!) starpību. Varbūt, ka barošanas sistēmas modificēšana moderniem turbomotoriem izmaksā dārgāk, bet LPG „Astru” un „Merivu” cena slēpj kādu mārketinga stratēģiju?

Bet kāpēc mazais „Adam 1,4 LPG” (87 Zs) ir jau par 1160 eiro dārgāks nekā līdzvērtīgs „Adam 1,4”? Īsti nesaprotu „Opel” gāzes mašīnu cenu politiku.

Toties gan man, gan citiem ir skaidrs, ka

jo mazāka starpība cenā starp ‘tīru’ benzīna mašīnu un iespēju braukt kombinēti, jo ātrāk tāds LPG ļaus pārvietošanās budžetu ierobežot.

Autogāze taču litrā arvien turas aptuveni divreiz lētāka par 95 markas benzīnu, bet gāzes patēriņš salīdzinājumā ar benzīnu ir vidēji tikai ap 20-30% lielāks.

Neatkārtosimies, aprakstot „Opel Corsa” kā tādu, jo ar šo auto „AutoMedia.lv” iepazinās jau pavasarī un mūsu kopējo vērtējumu varat izlasīt agrāk publicētajā testa atskaitē. Šoreiz mūs interesēja tikai salīdzināt izbrauciena ar „Corsa 1,4 LPG” izmaksas, kad izmantojām autogāzi un kad benzīnu.

1-Opel Corsa 1,4 LPG_03.12.2015. 01

Mūsu brauciena maršruts Rīga – Jēkabpils – Rīga. Uz vienu pusi braucām ar gāzi, uz otru – ar benzīnu. Jāpiebilst gan, ka iedeāli vienāds turpceļš un atpakaļceļš nesanāca – gan satiksmes apstākļi mazliet atšķīrās, gan ikdienas citi darbiņi noteica sīkas atkāpes no ideālā maršruta (skat.tabulu raksta beigās).

Lai kaut cik tomēr vienādotu uzdevumu, abos virzienos braucām visai strikti Satiksmes noteikumu noteiktajos ātruma rāmjos. Un tā – Jēkabpilī „Corsa” borta dators rādīja, ka gāzes patēriņš uz 100 km bijis 8,2 litri. Attiecīgi 157,3 kilometru garajā ceļā esam iztērējuši 12,9 litrus degvielas. Atgriežoties Rīgā, pārslēdzāmies uz tīru benzīna barošanu un pēc 163,5 kilometriem borta dators rādīja, ka braukts ar patēriņu 5,9 litru uz 100 km. Tātad sadedzināti 9,65 litri.

95 markas benzīna cena (ņemam par piemēru „Statoil”) ir 1,05 eiro, bet autogāzei 0,499 eiro. Tātad atpakaļceļā no Jēkabpils, braucot ar benzīnu, degviela mums izmaksāja 10,13 eiro. Savukārt ceļā uz Jēkabpili, braucot ar gāzi, tās izmaksas bija 6,44 eiro, taču noapaļosim vismaz līdz septiņiem eiro, jo, kā zināms – arī pārslēgts uz gāzes barošanu, LPG tipa auto tiek iedarbināts ar benzīnu un vēsā laikā (zem +5°C) tikai tad, kad dzinējs iesilis līdz +45 grādu temperatūrai, barošanas sistēma automātiski pārslēdzas uz gāzes padevi.

Tad nu

iznāk, ka „Corsa 1,4 LPG”, braucot ar gāzi, uz katriem 100 kilometriem ļauj ietaupīt aptuveni 1,7-1,8 eiro.

Tātad 706 eiro, kas piemaksāti, lai iegādātos tieši šo modifikāciju, atgriezīsies „Corsa 1,4 LPG” īpašnieka maciņā jau pēc aptuveni 4500-5000 nobrauktiem kilometriem un tālāk jau būs zināms ieguvums.

Modeļiem, kam starpība starp LPG versiju un zirgspēkos līdzīgu ‘tīru’ benzīna mašīnu, ir ievērojami lielāka, finansiālā aina, protams, nav tik iepriecinoša. Savukārt jau pieminētās „Meriva” un aizejošās paaudzes „Astra” gāzes mašīnas ekonomiskais efekts būs sajūtams vēl ātrāk nekā „Corsa”, ja vien esat gatavi samierināties, ka, braucot ar gāzi, auto dinamika ir mazliet švakāka nekā, braucot ar benzīnu.

13-Opel Corsa 1,4 LPG_03.12.2015. 02

Protams, jāpatur arī prātā, ka modificētās gāzes-benzīna barošanas sistēmas apkope un uzturēšana kaut kādā ekspluatācijas periodā izmaksās zināmu summiņu, kas pārsniegs ‘tīra’ benzīnnieka uzturēšanas izmaksas, taču ‘apēst’ kopējo ieguvumu tās nez vai var.

Piebildīsim, ka autogāzes uzpildes staciju tīkls (ap 150 DUS) Latvijā, mūsuprāt, atšķirībā no dabasgāzes stacijām ir pietiekams.

“Opel” gāzes barošanas automobiļu cenas eiro

Opel Corsa 3-door 1,4 LPG (90 Zs) 5MT no 12 100
Opel Corsa 5-door 1,4 LPG (90 Zs) 5MT no 12 403
Opel Adam 1,4 LPG (87 Zs) 5MT no 14 097
Opel Meriva 1,4 Turbo LPG (120 Zs) 5MT no 16 537
Opel Astra sedan 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 17 132
Opel Astra Sports Tourer 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 17 141
Opel Mokka 1.4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 19 149
Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 19 430
Opel Zafira Tourer 1,6 CNG (150 Zs) 6MT no 21 230
Opel Insignia sedan 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 20 690
Opel Insignia 5-door 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 21 154
Opel Insignia Sports Tourer 1,4 Turbo LPG (140 Zs) 6MT no 21 911
Opel Combo Tour 1,4 Turbo CNG (120 Zs) 6MT no 19 632

Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)

Garums (mm) 4021
Platums bez spoguļiem (mm) 1746
Augstums (mm) 1481
Riteņu garenbāze (mm) 2510
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) 285/1120
Pašmasa (kg) 1102
Pilna masa (kg) 1695
Motors R4; četri vārsti uz cilindru; 1398 cm3;66 kW (90 ZS) / 6000 apgr.Ar gāzi 124 Nm / 4000 apgr. / Ar benzīnu 130 Nm / 4000 apgr.
Atgāzu emisiju klase Euro 6
CO2emisijas (g/km) 114-113/129-128
Degviela autogāze/benzīns
Maksimālais ātrums (km/h) 175
Dinamika 0-100 km/h (s) 13,9 (ar gāzi) -13,2 (ar benzīnu)
Degvielas patēriņš (l/100 km) Pilsētā – ar gāzi 9,1-9,0/ar benzīnu 7,1Uz šosejas – ar gāzi 5,8-5,7/ar benzīnu 4,7-4,6Jauktā režīmā – ar gāzi 7,0-6,9/ar benzīnu 5,6
Degvielas tvertnes tilpums (l) 45 (benzīns) + 34 (gāze)
Velkošā ass Priekšpiedziņa
Ātrumkārba Piecpakāpju manuālā
Stūres rata apgriezieni 2,7
Stūres pastiprinātāja tips Elektrisks
Balstiekārta Priekšā – neatkarīgā McPhersonAizmugurē – daļēji atkarīga sija
Bremzes Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski
Riepas 195/55 R16
Tehniskās apkopes cikls 30 000 km vai reizi gadā
Garantijas laiks 4 gadi vai 120 000 km nobraukums

 „AutoMedia.lv” noteiktie „Opel Corsa 1.4 LPG” degvielas patēriņa rezultāti

Nobraukums ar gāzi kombinēta režīmā: Rīga – Pļaviņas – Jēkabpils 157,3 km ar vidējo ātrumu 55,6 km/h – 8,2 l/100 km (pēc „Corsa 1.4 LPG” borta datora)
Nobraukums ar benzīnu kombinēta režīmā: Jēkabpils – Pļaviņas – Aizkraukle – Rīga 163,5 km ar vidējo ātrumu 58,5 km/h – 5,9 l/100 km (pēc „Corsa 1.4 LPG” borta datora)
Kopā testa laikā nobraukti 320,8 km. Odometra rādījums testa sākumā 3851 km, testa beigās – 4172 km

 

 

Birkas: