Pirms vairāk nekā 30 gadiem (1984.gadā) aptuveni vienlaicīgi abās Atlantijas okeāna pusēs parādījās tiem laikiem nepierasti automobiļi – miniveni. Par Eiropas multifunkcionālo braucamrīku (Multi Purposse Vechicle jeb MPV) ciltstēvu kļuva „Renault Espace”, bet Amerikā „Chrysler Voyager”. Abiem karjera padevās gara un veiksmīga, taču pērn izlaisto jauno „Espace” franču ražotājs pēkšņi cenšas pasniegt kā… krosoveru! Vai tiešām?!
„Renault” ik pa laikam ir centušies ielauzties tā sauktajā Premium segmentā. Kā pēdējos mēģinājumus varam atcerēties kaut vai biznesklasē notēmēto „Vel Satis” (2002-2009) un ekstravaganto laineri „Avantime” (2001-2003), kurā konstruktori bija centušies apvienot šķietami nesavienojamo – minivenu un kupeju.
Neskatoties uz to, ka šie ar ambicioziem plāniem izlaistie „Renault” līdz slavenā Kannu kinofestivāla sarkanajam paklājam vizinājuši ekrānu superzvaigznes, pat pašā Francijā vietējais prēmiums ar entuziasmu uztverts netika. Septiņu gadu laikā izlaisto „Vel Satis” skaits knapi pārsniedza 62 tūkstošus vienību, bet „Avantime” nepilnu trīs gadu laikā tika saražots vien 8,5 tūkstoš eksemplāros. Par veiksmīgu modeli nevar uzskatīt arī vienu no pēdējiem biznesnišas darinājumu „Latitude”, ko beidza ražot pērn.
Savukārt „Espace”, ko ražotājs arī arvien visās jomās centies ekipēt pēc saviem labākajiem standartiem, uzskatāms par „Renault” veiksmes stāstu. Vidusmēra minivenu pasaulē pat vāciski runājošajās zemēs tas bijis allaž labi ieredzēts gan dēļ salona plašumiem, gan par Premium līmeņa aprīkojumu. Tad kāda velna pēc kažoks jāmet pavisam uz citu pusi?
Lai rastu atbildi arī uz šo jautājumu, „AutoMedia.lv” sēdās pie piektās paaudzes „Espace” stūres.
Dizains… tomēr vairāk minevenisks
„Renault” pasauli mazliet pārsteidza jau 2013.gada rudenī Frankfurtes autošovā, izliekot stendā vidusmēra krosovera konceptu „Initiale Paris”. Pēc gada Parīzes izstādē ārkārtīgi maz izmainīts publikas priekšā jau stāvēja sērijveida piektās paaudzes „Espace”.
Salīdzinājumā ar „Espace IV”, jaunais auto izskatā ir kardināli citāds. Milzu vitrīnas, kā varēja apzīmēt priekšgājēja stikloto daļu, kas aizņēma aptuveni pusi no automobiļa, ir aizstājušas pavisam citas proporcijas. Tagad divas trešdaļas no „Espace” ir masīvi metāla paneļi, bet logu daļa kļuvusi par salīdzinoši šauru, dinamiski pieglaustu virsbūves nobeigumu.
Pāreja no salona daļas uz dzinēja telpu tomēr nav ‘džipiski’ asa, bet gan plūdena. Un arī attiecība izmēros starp salonu un priekšdaļu jauno „Espace” tomēr vairāk vedina uztvert kā minivenu, nevis krosoveru. Līdzīgu piemēru dinamiska dizaina minivenu pasaulē nav mazums. Nu kaut vai „Ford” modeļi „S-Max” un „Galaxy”.
Tomēr nevar neatzīt, ka „Espace V”, vienalga – saucam to par minivenu vai krosoveru – izskatās ļoti labi. Elegants, dinamisks, spēcīgs un pievilcīgs.
Vai upurēts komforts?
Lai iepriekš pieminēto vizuālo iespaidu iegūtu, nācies ziedot šo to no virsbūves apjoma, jo jaunais „Espace” ir par krietniem 7 centimetriem zemāks kā priekšgājējs. Vai tādēļ tajā trūkst vietas? Nemanījām. Kāju zonā komforts vispār ir karalisks.
Turklāt jaunais auto ir mazliet garāks nekā „Espace IV” un, ja vajag, par piemaksu kā iepriekš arī septiņvietīgs. Tiesa, trešā rinda tagad ir salīdzinoši pieticīgi atlokamie ķeblīši, nevis pamatīgi beņķi. Taču kopumā salons tik un tā ir mājīgs, sēdekļi ļoti ērti (īpaši priekšējie), bet tomēr augumus labi saturoši. Otrā rinda gan vairs nav kā agrāk – lego spēle, ko var montēt kā vien ienāk prātā, taču tā tagad ir vienā līmenī ar pirmo un sēdekļu transformācijas vēloties, atliek vien podziņas paspaidīt – viss notiek viegli, ātri un vienkārši. Vai džipiski? Nē, drīzāk miniveniski mājīgi, lai gan kopējā iekštelpa ir ievērojami mazāka nekā priekšgājējam. Taču, pie nolocītiem sēdekļiem, divmetrīgu priekšmetu salonā var ierūmēt. Mazāka ir telpa arī bagāžai. Turklāt nav dzirdēts, ka šim „Espace” būtu paredzēta pagarinātā versija „Grand”, ko bija iecienījušas īpaši kuplas ģimenes.
Kārdināli pārstrādāts salona noformējums
Radikāli izmainīts ir arī salona noformējums, ko galvenokārt saprotam ar priekšējā paneļa un viduskonsoles iekārtojumu. Futūristisko (pēc 2002.gada priekšstatiem) „Espace IV” priekšējo paneli ar tālu pie vējstikla izvirzīto, auto vidū centrēto mērinstrumentu un komunikāciju sekcijas abpusēji aso lemesi ir aizstājis klasisks risinājums. Mērinstrumentu sekcija ir atgriezusies tur, kur to vispierastāk redzēt – atsevisķā blokā tieši vadītāja priekšā aiz stūres.
„Espace V” ir atguvis arī klasisku viduskonsoli, kurā dārgākajās komplektācijās dižojas multimediju sistēmas Multi-Sense vertikāli izstieptais 9 collu skārienjūtīgs ekrāns. Viduskonsole zemāk plūdeni pāriet starpsēdekļu vidustuneļa daļā, ko grezno parocīga un elegenta (EDC automāta gadījumā) pārnesumkārbas svira. Klasiski, mūsdienīgi un skaisti. Labo iespaidu vēl pastiprina bagātāko komplektāciju („AutoMedia.lv” testā izmantoja Initiale Paris) nappa ādas apdare. Vai šo pārvērtību rezultātā „Espace V” iekštelpa būtu uztverama kā krosovers? Mūsuprāt, nē. Gan ar vidū centrētu, gan klasiski komponētu priekšējā paneļa arhitektūru ir nācies sastapties kā minivenos, tā krosoveros.
Piedziņa un klīrenss uz krosoveru nepavelk
Krosoverus, kā zināms raksturo visu riteņu piedziņa, kā arī paaugstināts virsbūves attālums no zemes jeb klīrenss. „Espace V” klīrenss salīdzinājumā ar priekšgājēju ir pieaudzis par vērā ņemamiem 4 centimetriem un tagad ir 16 centimetri. Pārgājamību nelīdzenā apvidū tas, protams, uzlabo, taču līdz īstu krosoveru augstumam – 18-20 cm – jaunais „Espace” nav pacēlies.
Arī, kaut vai izpildījuma ziņā vienkāršas, pilnpiedziņas „Espace V” nav. Pat atsevišķām modifikācijām nav, lai gan tādas piedāvā pat tradicionālie konkurentu miniveni. Piemēram, jau pieminētie „S-Max” un „Galaxy”, kā arī „Seat Alhambra”. „Espace V” dārgākajā versijā tiek aprīkots ar 4Control sistēmu. Taču tā nodrošina nevis visu riteņu piedziņu, bet gan arī aizmugurējās ass riteņu piestūrēšanu. 4Control jūtami uzlabo „Espace” menevrētspēju, kā uz šosejas mainot joslas, tā arī apgriežoties un lavierējot stāvlaukumos. Tācu par ‘džipiņu’ šī sistēma nevienu auto padarīt nespēj. Tātad, mūsuprāt,
„Espace V” pašos galvenajos parametros nu nemaz nav krosovers, bet ir un paliek minivens.
Salīdzinājumā ar galvenajiem konkurentiem, kas, mūsuprāt, ir un paliek miniveni, jaunajam „Espace” ir salīdzinoši pieticīgāka dzinēju izvēle. Faktiski tiek piedāvāti tikai divi motori – 1,6 litru dCi turbodīzelis ar divām jaudas versijām un 2,0 litru turbo benzīnnieks. Common Rail dīzelītis bāzes versijā attīsta 130 Zs jaudu, bet aprīkots ar divām turbīnām spēj apseglot 160 zirdziņus. Modernais 2,0 TCe benzīna motors ar 200 Zs jaudu uzskatāms par topversiju, kas ir gan ātrākā (maksimālais ātrums 211 km/h), gan dinamiskākā, jo ieskrējienā līdz ātrumam 100 km/h stiprākajam dīzelim pēc paša ražotāja datiem iekabina 1,3 sekundes.
Nodrošina relaksētu braucienu
„AutoMedia.lv” rīcībā bija nodots Initiale Paris demoautomobilis ar spēcīgāko 160 Zs dīzeli. Tā sistēma Multi-Sense kontrolē gan jau pieminēto 4Control, gan šai modofikācijai uzstādītos elektroniski regulējamos amortizatorus, gan stūres iekārtas, kā arī robotizētās EDC sešpakāpju transmisijas darbību. Braukt ar šādu „Espace” bija ļoti patīkami. 4Control ļauj aizmirst par visai prāvajiem auto izmēriem, padarot to viegli manevrējamu gan uz šosejas, gan pilnos stāvlaukumos. Savukārt lielākos ātrumos auto kursu tura ļoti stabili, bet gaita arī uz visai draņķīga ceļa seguma palika visnotaļ komfortabla, pat neskatoties uz 19 collu riteņiem atbilstošām zemprofila riepām. Salonā valda patīkams klusums un dīzelīšā murrāšanu tur gandrīz nejūt.
Divturbīnu 160 Zs dīzelis (laikam jau arī 200 Zs TCe), lai arī nav tāds spēka mitriķis kā agrāk „Espace IV” pieejamais V6 benzīnnieks, taču par kūtru auto arī š’dā komplektācijā nekādi nenosaukt. Cēliens, lai arī nav sportisks, tomēr sparīgs un stabils, bet maksimālais ātrums der arī bezlimitu Vācijas autobāņiem. Taču degvielas paēriņš mūs mazliet sarūgtināja (skat.tabulu raksta beigās). Par tikšanu tuvumā paša ražotāja uzrādītajiem kontrolskaitļiem, reālā satiksmē laikam var tikai sapņot. Nemaz netrakojot, mūsu brauciens izrādījās vismaz divkārt ‘ēdelīgāks’, bet, izmantojot „Espace” 160 zirgu iespējas, kā saka – papilnam, degvielas patēŗiņš jau kļuva pagalam nepatīkams. Auto svars tomēr dara savu…
Multi-Sense, turklāt ne tikai rūpējas par iepriekš uzskaitīto, ļaujot piemeklēt katram braucējam tīkamākos dažādu auto mezglu uzstādījumus, bet arī rūpējas par individuāli pieskaņojamu interjera iekšējo apgaismojumu.
Jāpiebilst vien, ka vienkāršākajām „Espace” komplektācijām Life un Zen ir standarta amortizatori un arī 4Control pieejama nav. Taču par komforta trūkumu arī tajās, šķiet, īpaši čīkstēt nav iemesla, jo jau standarta aprīkojums ir visai bagātīgs, ieskaitot integrētu R-Link skārienjūtīgu planšeti, panorāmas jumta lūku, divzonu klimata regulēšanas sistēmu, kā arī bezatslēgas atvēršanas un iedarbināšanas funkciju.
„Espace” ir uzskatāms par „Renault” mūsdienu modeļu saimes flagmani, kas papildus spēj lutināt ar ļoti plašām funkcijām kā komforta, tā drošības jomā. Piemēram, ir pieejama automātiskās parkošānās sistēma, automātiska bremzēšana ekstrēmās situācijās (aktivizējas pārsniedzot ātrumu 40 km/h), adaptīvā salona apgaismojuma intensitātes kontrole, ceļa pazīmējumu nolasīšanas sistēma u.c. Mazliet jocīgs šķita joslas izbraukšanas brīdinājums. Vairāk ierasts, ka par to signalizē vibrācija uz stūres, bet „Espace” par to brīdina ar būkšķīgu skaņas signālu, kas nnāk kaut kur no sāndurvju kabatām.
Kā redzat pievienotajās bildēs, mūsu testbrauciens aizritēja vēl ziemā un tas ir gadalaiks, kad par mīnusiņu kļūst dizainam upurētā logu tīrītāju slēpšana zem dzinēja pārsega. Ej nu viegli attīri tās slotiņas sniegotos rītos, ja pacelt nav iespējams pirms neatver ‘kapotu’.
„Espace” arī agrāk „Renault” modeļu rindā nebija lēta, bet tagad tās cenas ir kļuvušas mazliet kodīgas uz mūsu iezīmētā konkurentu fona.
„Renault Espace 160 dCi EDC Initiale Paris” vērtē* Ainārs Zariņš















*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
“Renault Espace” un konkurentu cenas eiro
Renault Espace 130 dCi (130 Zs) 6MT Life | no 30 615 |
Renault Espace 200 TCe (200 Zs) 7AT Zen | no 34 534 |
Renault Espace 160 dCi (160 Zs) 6AT Zen | no 36 109 |
Renault Espace 200 TCe (200 Zs) 7AT Initiale Paris | no 39 943 |
Renault Espace 160 dCi (160 Zs) 6AT Initiale Paris | no 41 518 |
VW Sharan 2,0 TDI (115 Zs) 6MT Trendline | no 31 638 |
VW Sharan 2,0 TDI (150 Zs) 6-DSG Comfortline | no 37 263 |
VW Sharan 2,0 TSI (220 Zs) 6-DSG Highline | no 39 488 |
Seat Alhambra 2,0 TDI (140 Zs) 6MT Reference | no 27 990 |
Seat Alhambra 2,0 TSI (200 Zs) 6-DSG Style | no 28 890 |
Seat Alhambra 2,0 TDI (177 Zs) 6-DSG Style | no 32 590 |
Ford S-Max 1,5 EcoBoost (160 Zs) 6MT Trend | no 27 220 |
Ford S-Max 2,0 TDCi (150 Zs) 6MT Trend | no 29 390 |
Ford S-Max 2,0 EcoBoost (240 Zs) 6AT Titanium | no 34 990 |
Ford S-Max 2,0 TDCi (180 Zs) 6AT Titanium | no 35 000 |
Ford Galaxy 1,5 EcoBoost (160 Zs) 6MT Trend | no 28 000 |
Ford Galaxy 2,0 TDCi (150 Zs) 6MT Trend | no 30 200 |
Ford Galaxy 2,0 EcoBoost (240 Zs) 6AT Titanium | no 35 800 |
Ford Galaxy 2,0 TDCi (180 Zs) 6AT Titanium | no 36 000 |
Testētā auto tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4857 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1888 |
Augstums (mm) | 1667 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2884 |
Sēdvietu skaits | 5 (vai 7 par papildu maksu) |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 680 (247-ar 7 vietām) |
Pašmasa (kg) | 1735 |
Pilna masa (kg) | 2471 |
Klīrenss (mm) | 160 |
Motors | R4; četri vārsti uz cilindru; 1598 cm3 twin-turbo;118 kW (160 ZS) pie 4000 apgr.380 Nm pie 1750 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6 |
CO2emisijas (g/km) | 120 |
Degviela | dīzeļdegviela |
Maksimālais ātrums (km/h) | 202 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 9,9 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 5,1Uz šosejas – 4,4Jauktā režīmā – 4,6 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 58 |
Velkošā ass | priekšējā |
Ātrumkārba | Sešpakāpju automātiskā ar dubulto sajūgu |
Stūres rata apgriezieni | 2,4 |
Stūres pastiprinātāja tips | Elektrisks ar mainīgu slodzi |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – daļēji atkarīgā |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – diski |
Riepas | 235/55 R19 |
Tehniskās apkopes cikls | 30 000 km vai reizi gadā |
Garantijas laiks | 1) 2 gadi bez nobraukuma ierobežojuma2) 3 gadi vai 150 000 km nobraukums |
„AutoMedia.lv” testa degvielas patēriņa rezultāti pēc „Renault Espace dCi 160 EDC” borta datora
Rīgā – pilsētas režīmā | 47 km ar vidējo ātrumu 21 km/h – 13,8 l/100 km |
Rīga-Jēkabpils-Pļaviņas-Madona – kombinētā režīmā | 196 km ar vidējo ātrumu 46 km/h – 10,2 l/100 km |
Madona-Jēkabpils-Pļaviņas – kombinētā režīmā | 94 km ar vidējo ātrumu 67 km/h – 15,4 l/100 km |
Pļaviņas-Līvāni-Preiļi-Jēkabpils-Rīga – kombinētā režīmā | 341 km ar vidējo ātrumu 42 km/h – 9,9 l/100 km |
Kopā testa laikā nobraukti 678 km. Odometra rādījums testa sākumā 4751 km, testa beigās – 5429 km |