FOTO: “AutoMedia.lv” tests: “Renault Talisman Grandtour” – ar šarmu vien tirgus pārdalei būs par maz

40-Renault Talisman Grand Tour

Ko tik ļaudis neizvēlas par saviem talismaniem! Retus un noslēpumainas auras apvītus akmeņus, parastus plīša lācīšus, cēlmetālu rotas, monētas, zvēru ilkņus un sazin ko tik vēl ne. Ja tā – kas zin’, gan jau talismans var būt pat automobilis. Francūži no kompānijas „Renault” par to pat ir pārliecināti, jo savam jaunākajam vidējās klases modelim devuši vārdu „Talisman”.

„Talisman” vairs nav nekāds tirgus jaunums. Pat vēlāk kā sedans tautās laistais universāls Latviju sasniedza jau pērnā gada rudenī, bet kaut kā bija sagadījies, ka „ AutoMedia.lv” šo autobūves darinājumu līdz šim tā arī nebija nopietnāk izmēģinājuši. Nu šo nepilnību labojām.

Dizains

Masīva radiatora reste ar pamatīga izmēra „Renault” rombu viducī. Garš kā limuzīnam motortelpas pārsegs. Reljefi iežmiegumi durvju apakšmalās. Dzirkstoša optika kā priekšā, tā aizmugurē. Turklāt priekšējo, līdzīgi kā „Megane”, vēl izlecošāku padara C burta veidā uz leju palaistā LED virtene. Universāla „Grandtour” aizmugures daļa dizaineriem gan padevusies mazliet masīvāka un attiecīgi mazāk sportiska kā tagad ‘vagonus’ bieži cenšas veidot.

37-Renault Talisman Grand Tour

Palūkojieties vērīgāk kaut vai uz „Hyundai i40 Wagon”, uz jauno „Opel Insignia Sports Tourer” un saskatīsiet atšķirību. Tomēr kopumā „Talisman Grandtour”, nemaz jau nerunājot par sedanu, izskatās jūtami respektablāk kā priekšgājēji – attiecīgi modeļi „Laguna Grandtour” un „Latitude”. Laikam, pateicoties tieši masīvi veidotajam priekšgalam, „Talisman” šķiet iespaidīgāks nekā „Latitude”, kas patiesībā pat bija par 5 cm garāks nekā pašreizējais sedans. Par „Laguna” te pat lieki gari runāt, tā tiešām bija gan par aptuveni 15 cm īsāka, gan izskatā atstāja jūtami pieticīgāku iespaidu.

„Talisman” interjerā varam saskatīt daudz līdzības ar krosoveriskā dizaina minivenu „Espace”, ko „AutoMedia.lv” izmēģināja pērn, un jauno krosoveru „Koleos”. Faktiski tāda pati priekšējā paneļa arhitektūra, gandrīz identiska mērinstrumentu sekcija un viduskonsoles risinājums. Automātiskās pārnesumkārbas versijā gan „Espace” bija atraktīvāks ar savu kosmiskā dizaina sviru, bet „Talisman” un arī „Koleos” tā veidota ikdienišķāk.

7-Renault Talisman Grand Tour

Var manīt un „Renault” ļaudis to nenoliedz, ka dizaineri ir centušies piešķirt „Talisman” klasiskāku izskatu nekā priekšgājējiem, lai uzrunātu biznesa aprindu ļaudis un varbūt atkarotu kaut daļu no zaudētajām pozīcijām D segmentā.

Tehnika

„Talisman” nav ne „Laguna”, ne „Latitude” evolūcija, bet gan uz pilnīgi citas modulārās platformas veidots automobilis. Common Module Family jeb CMF platformu „Renault&Nissan” alianse ieviesa 2013.gadā un uz tās veidota jau vesela virkne abu zīmolu automobiļi. Tostarp pieminētais „Espace”, „Renault Kadjar”, „Renault Megane” un nupat Latvijā nonākušais „Renault Koleos”, kā arī tādi „Nissan” modeļi kā „Qashqai”, „X-Trail” un „Pulsar”.

26-Renault Talisman Grand Tour

Jāmin, ka atšķirībā no krosoveriem, kā „Espace”, tā arī „Talisman” šasija ir mazliet vienkāršāka, jo komplektēta ar daļēji atkarīgu aizmugures piekari, bet krosoveriem ir neatkarīga daudzsviru piekare. Par piemaksu

„Talisman” var tikt komplektēts ar adaptīvajiem amortizatoriem un tāpat kā „Espace” un „Megane GT” ar piestūrējošu aizmugures riteņu sistēmu 4Control.

„Talisman” riteņu garenbāze (vienāda gan sedanam, gan vagonam) salīdzinājumā ar „Latitude” un „Laguna” ir pieaugusi par attiecīgi 46 un 53 mm. 2808 mm nav D segmenta rekords, taču „Renault” uzstāj, ka „Talisman” esot viens no ietilpīgākajiem automobiļiem savā klasē. Francūžu dižošanos atstāsim viņu ziņā, taču jānorāda, ka daži fakti tam runā pretī. Piemēram, ja sedana bagāžnieka ietilpība ir 608 litri, tad garumā gandrīz identiskajam (tikai +17 mm) „Grandtour” līdz bagāžas telpas pārsegam ir tikai 572 litri. Atradīsim virkni konkurentus, kas piedāvā vairāk.

Spēka agregātu piedāvājums kā sedanam, tā vagonam ir identisks un ietver piecas jaudas versijas. Benzīna pasaulē nu pieejams tikai viens – 1,6 litru TCe turbomotors ar 150 vai 200 Zs jaudu. Abos gadījumos tiek komplektēts ar vācu „Getrag” septiņpakāpju dubultā sajūga automātisko transmisiju EDC7. Dīzeļmotori ir divi. Kā bāzes versija abām virsbūvēm kalpo 1,5 litru dCi turbomotors ar 110 Zs jaudu un manuālo sešpakāpju transmisiju. Savukārt 1,6 litru dCi apveltīts vai nu ar 130 (viena turbīna), vai 160 Zs jaudu (divas turbīnas). Mazākajā jaudas kombinācijā pastāv izvēle starp rokas slēgšanās kārbu vai pieminētā „Getrag” dubultsajūga automātu EDC6, attiecīgi ar sešiem pārnesumiem. Jaudīgākais dīzelis tiek piedāvāts tikai ar EDC6.

14-Renault Talisman Grand Tour

Kā redzams, Eiropā vairs netiek piedāvāti pat divlitru tilpuma motori, nemaz nerunājot par V-veida sešcilindriniekiem. Divu litru benzīns palicis vien „Talisman” analogam Dienvidkorejas tirgos „Samsung SM6”. Arī no benzīna-gāzes mašīnām „Renault” Eiropā ir atteicies.

Statistika liecina, ka vismaz Eiropā šī segmenta automobiļi, kas nav pieskaitāmi premium klubiņam, pamazām savas pozīcijas zaudē. Šajā situācijā ražotāji perspektīvas acīmredzami vērtē atšķirīgi. „Renault” ir atteicies gan no piecdurvju liftback virsbūves, gan trīsdurvju coupe. Savukārt, piemēram „Opel”, izlaižot jauno „Insignia”, atteicās tieši no sadana, atstājot vien liftbeku un universāli.

Mūsu pieredze

„AutoMedia.lv” braucienam saņēma „Renault Talisman Grandtour” ar 130 Zs dīzeļmotoru un manuālo pārnesumkārbu. Arī komforta līmenī testa auto bija vien pakāpienu augstāk par bāzīti Life. Attiecīgi multimēdiju sistēma R-Link 2 ar tikai 7 collu skārienjūtīgu ekrānu nevis ar dārgāku versiju 8,7 collu ‘televizoru’. Auduma apdares sēdekļi ar manuālām regulēšanas iespējām nevis ‘elektrību’. Pa vecam ar roku aizveramas piektās durvis un saprātīgi 17 collu riteņi bez mūsu ceļu kvalitātei pārspīlēti plānām zemprofila riepām.

9-Renault Talisman Grand Tour

Vai mums trūka komforts? Nē. Automātiskā divu zonu klimata kontrole bija. Gaismas un lietus sensori, elektriski vadāmi, apsildāmi un nolokāmi durvju spoguļi, elektriskie logu pacēlāji un Cruise control arī. Uz ar ādu apvilktās stūres izvietota audiosistēmas vadība, USB izvads un 12V ligzda kā priekšā, tā aizmugurē arī bija. Renault Hands Free atslēgas karte ar sveiciena funkciju un auto startēšanu bez atslēgas ievietošanas bija. Tāpat iekļauta kopā ar R-Link 2 bija sistēma Multi Sense, kas ļauj spēlēties ar motora darbības iestatījumiem, stūres mehānisma jutīgumu un adaptīvajiem amortizatoriem piecos dažādos standarta režīmos – Comfort, Eco, Sport, Neutral, kā arī režīmā Perso izvēlēties individuālus parametrus. Un vēl jau šis tas bija. Nu kaut vai slēpju somas atvere un ‘galdiņš’ glāzēm aizmugures sēdekļa atzveltnē.

Vai pieticīgs mums šķita drošības aprīkojums? Tā nevar teikt. Visi iespējamie drošības airbagi ir jau standartā. Arī stabilitātes kontrole ESC un pat kalnā braukšanas uzsākšanas palīgsistēma HSA.  Tapat riepu spiediena kontrole mērinstrumentu sekcijā un pārnesumu maiņas signalizators bija. Arī dienas gaitas gaismu LED lukturi un aizmugurējās LED gaismas bija. Var vien piebilst, ka “Talsiman” pēc EuroNCAP sadursmju testu imitācijām un drošības aprīkojuma novērtēšanas piešķirts maksimālais piecu zvaigznīšu drošības reitings.

4-Renault Talisman Grand Tour

Kā mūsu testa “Talisman Grandtour” brauca? Gaita tam ļoti līgana. Pateicoties pieminētajiem saprātīga izmēra riteņiem un riepām, pat šķita aijājoša, jo iepriekš virkne dažādi automobiļi mūsu rokās nonāca ar cietāku sajūtu radošām zemprofila riepām. Vai gaitas mīkstums nozīmēja stabilitātes trūkumu pagriezienos? Nē. Virsbūves sānsveres manevru laikā nekādas bažas neradīja. Pieminēsim, ka “Talisman” smaguma centrs atrodas zemāk, tātad tuvāk zemei nekā tas bija modelim “Laguna”.

Lai gan pirms ražošanas uzsākšanas tika solīts, ka “Talisman” vadāmība nebūs apdalīta ar tā sauktajām drivers car īpašībām, neko aizraujošu mums šī prāvā auto vadīšanā atklāt gan neizdevās. Auto precīzi klausa stūres kustībām, taču elektriskais stūres pastiprinātājs sniedz pavāju un samākslotu reaktīvo atpakaļreakciju un uz azartisku braukšanu nevedina. Un neko daudz tur nelīdz spēlēšanās ar pieminētajiem Multi Sense režīmiem. “Talsiman” braukšanas īpašības ir izteikti orientētas komforta virzienā. Abu asu disku bremžu sistēma pietiekami efektīga, bet ne asa.

10-Renault Talisman Grand Tour

Dīzelīša 130 zirspēku un 320 Nm maksimālās griezes kombinācija ikdienišķai lietošanai pilnīgi pietiekama. Turklāt degvielas patēriņš izrādījās visnotaļ iepriecinošs – 5,2 litri uz 100 km.

Salīdzinājuma ar vienu otru konkurentu mērenāk laidenais vagona jumts auto pakaļdaļā nodrošina vairāk brīvas telpas otrās rindas pasažieriem galvas zonā. Diemžēl tikai versijām ar benzīna dzinēju standarta komplektācijā ietilpst rezerves ritenis, bet dīzeļiem tiek tikai riepu remontkomplekts.

Izpētījām, ka bagātākajām komplektācijām papildus pieejams plašs opciju klāsts. Tostarp, priekšējo sēdekļu ventilācija un vibromasāža, LED gaismas visur, kur vien iespējams, parkošanās sensori, izbīdāms ekrāns virs instrumentu sekcijas, kas uz vējstikla projicē vadītājam būtiskāko informāciju, avārijas bremzēšanas sistēma, “Grandtour” piektajām durvīm pieejama arī elektrificēta aizvēršanās, nospiežot un kustību sensors zem pakaļējā bampera, lai atvērtu tās, ja rokas aizņemtas. Pieejama arī virkne braukšanas palīgsistēmas, kas “Talisman” neliks sarkt no pieticības arī premium konkurentu pulciņā.

16-Renault Talisman Grand Tour

Jāsecina, ka “Renault”, būvējot “Talisman” ir koncentrējušies uz dizainu, komfortu un aprīkojumu. Nopietnus nolūkus D segmenta tirgus pārdalē apliecina tas, ka Duē rūpnīcu Francijā, kur darbojas “Talisman” konveijers, bija lūgti apmeklēt ‘premiālā’ koncerna “Daimler” pārstāvji, lai dotu ieteikumus kvalitātes kontroles uzraudzībā.

Piedāvājums un izredzes

Lai arī motoru piedāvājums šķiet visai šaurs, jaudu un transmisiju variācijas kombinācijā ar piecām dažādām komplektāciju versijām, “Talisman” cenu lapā ļauj saskaitīt 13 pozīcijas. Šķiet, ka nav maz, taču, piemēram, jau pieminētās “Insignia” cenu lapās ir pulka vairāk iedaļu.

Kas ir galvenie “Talisman” konkurenti? Eiropā kopumā visi pārējie D segmenta automobiļi ir bezspēcīgi pret “VW Passat”. Tas kopā ar “Insignia” paņem savu pusi no tirgus. Pie mums bilde ir nedaudz citāda, jo “Insignia” vietu ieņem “Toyota Avensis”. Šā gada pirmajos 10 mēnešos “Talisman” bija iekārdinājis vien 16 pircējus, kas Latvijā ir mazāk nekā 1% no šī segmenta tirgus. Priekšā gan “Hyundai i40”, gan “Peugeot 508 SW”, gan “Mazda6”, gan “Škoda Superb” un “Ford Mondeo”. Pat pilnpiedziņas vagons “Subaru Outback” pat bez sedana “Legacy” tirgojies jūtami labāk nekā “Talisman” sedans un universāls kopā.

33-Renault Talisman Grand Tour

“Talisman Grandtour” bāzes cena par 110 Zs dCi ir 24 090 eiro. TOP komplektācijā Initiale Paris cena pārsniedz 37 tūkstošus. Salīdzinājumam “Insignia Sports Tourer” ar 110 Zs dīzeli maksā, sākot no 22 536 eiro, bet ‘biezākajā’ Exclusive versijā ar daudz niknākiem motoriem grozās ap 34 tūsktošiem. “Peugeot 508 SW” cenas sākas ar 22 900 eiro. “Škoda Superb Combi” sākas no 21 700 eiro. Pat “VW Passat Variant” cenas ir no 22 031 eiro!

Tas rāda, ka “Renault” cenas ‘kariņam par vietu zem saules’ nav īsti motivējošas. Skaidrs, ka vieglas dienas “Talisman” negaida un dīleriem kopā ar augstākām “Renault” struktūrām nāksies krietni papūlēties, ja vēlme iegūt lielāku tirgus daļu ir nopietna.

2-Renault Talisman Grand Tour

Pieredze ar “Espace” liecināja, ka Eiropā teju puse šo mašīnu tika pirktas tieši dārgākajā un pilnīgākajā komplektācijā Initiale Paris. Taču arī šādā griezumā “Talisman” cenas nav iedvesmojošas. Izskatās, ka pie mums “Talisman” pagaidām pa retam nopērk vien “Renault” komerctransporta izmantotāji vai atsevišķi dīvaiņi, kas vēlas, lai viņiem pretī bieži nebrauktu tieši tādi paši automobiļi.

„Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi 130 MT6” vērtē Ainārs Zariņš*

– „vāji”; – „apmierinoši”; – „labi”; – „ļoti labi”; – „izcili”

*Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms

Birkas: