Vasarā izskanēja vēsts, ka rallija veterāns, britu pilots Marks Higinss Menas salas „Tourist Trophy” trases aplī ir uzstādījis jaunu ātruma rekordu, pievienojot vēl vienu traku rekordu pasaules ātrākā sērijveida sedana „Subaru Impreza WRX STI” panākumu pūram. Intriģējoši!
Nē, saņemot testa braucienam jaunās paaudzes „WRX STI”, „AutoMedia.lv” korespondentam nebija nolūka uzstādīt vēl kādus rekordus, bet tikai iepazīties ar sportiskāko no „Subaru” gammas modeļiem, lai pēc tam dalītos iespaidos arī mūsu lasītājiem.
Tā vairs nav „Impreza”?
Vēl pirms jaunā modeļa izstumšanas dienasgaismā „Subaru” bija izvērsuši apjomīgu informatīvo kampaņu, lai sabiedrībai pavēstītu, ka „WRX” un tā vēl sportiskākais brālis „WRX STI” tagad vairs nemaz nebūs līdzīgs bāzes modelim, tādēļ arī no modeļa nosaukuma izmests vārds „Impreza” un atstāta tikai daudznozīmīgā latīņu simbolu kombinācija.
Taču, kad uz skatuves izbrauca ceturtās paaudzes „WRX”, publikai jau pirmajā acumirklī bija skaidrs, ka tieši tāpat kā iepriekš –
„dvēselē” tā tomēr ir un paliek „Impreza”, lai gan uz ‘pēcpuses’ vairs nav atrodams to apstiprinošs uzraksts…
Jā, protams, „WRX” atšķiras no standarta „Impreza”. Tam ir citādas konfigurācijas buferi, atšķirīgi lukturi un radiatora reste, oriģināla dizaina riteņu diski u.tml. detaļas. Taču šādi ne tik daudz vizuāli, cik funkcionāli nepieciešami „rotājumi” bija raksturīgi sportiskajai versijai arī iepriekš.
„WRX STI” ir vairāk nekā „WRX”
Trīs burtu salikums „STI” nav tikai modifikācijas apzīmējums, bet gan abreviatūra, aiz kuras slēpjas japāņu kompānijas speciālais departaments „Subaru Tecnica International”. Šī apakšvienība uzņēmumā koordinē visas motoru sporta aktivitātes, kā arī speciālas mārketinga programmas ietvaros veic spēkratu tūningu, proti, pilnveido dzinējus, transmisijas un balstiekārtas ar mērķi padarīt sportiskus automobiļus vēl sportiskākus.
Tieši tas arī noticis ar jaunās paaudzes „WRX”. Turklāt „STI” specifikācijas četrdurvju sedans tradicionāli ierodas ar apbrīnojami augstām ambīcijām.
Kā jau sākumā minēts, vasaras sākumā britu rallija veterāns Marks Higinss ar šādu auto nepilnus 60 km garo Menas salas „Tourist Trophy” motosacīkšu apli veica 19 minūtēs un 26 sekundēs, par 30,7 sekundēm uzlabojot 2011.gadā paša uzrādīto rezultātu. Proti,
Higinss trasi izbrauca ar vidējo ātrumu 187,44 km/h.
Atgādināsim, ka iepriekšējās paaudzes „WRX STI” ierakstīja savu vārdu Nirburgringas rekordu listē. Somu rallija pilots Tomijs Makinens to padarīja par pasaules ātrāko sērijveida sedanu (ar apļa laiku 7 minūtes un 55 sekundes), pārspējot tādus superautomobiļus kā „Porsche Panamera Turbo”, „Audi RS4” u.c.
Apzīmējums „ātrākais” japāņu speciālistu izpratnē neaprobežojas tikai ar augsta maksimālā ātruma sasniegšanu. Ar to tiek apzīmēts dinamiskais komplekss – augsta veiktspēja apvienota ar lielisku gaitas stabilitāti un precīzu vadāmību, kas trases līkločos nodrošina pārliecinošu ātruma kontroli.
„STI” atlēts no parasta „WRX” atšķiras ar piezemētāku, stingrāku stāju. Tas ieguvis iespaidīgu antispārnu uz bagāžnieka vāka, nedaudz reljefākus spārnu izliekumus, divas simetriski novietotas izpūtēja ‘divstobrenes’ un speciāla dizaina 18-collīgus riteņus. Masīva virsbūves apakšas ‘aizsargpanna’ un aizmugurējā bufera lejas daļā integrēts difuzors ļāvis optimizēt gaisa plūsmu zem mašīnas. Modificēta arī „Impreza” šasija – uzstādīts stingrāks atsperojums, stabilizatoru atsaites un gumijas bukses, kā arī alumīnija piekares sviras, par 5 mm pazemināts klīrenss, kā rezultātā automobilis spēj krietni precīzāk izzīmēt līkumu trajektorijas.
Salonā sportiskums ir tīri funkcionāls: priekšējie sēdekļi formīgi, ar augstām atzveltnēm un stingru sānu noturību; parocīga stūre, tieši pa ķērienam novietots ātrumpārslēga rokturis. Viduskonsolē līdzās rokas bremzes svirai visai neuzkrītoši sēž apaļā SI-Drive režīmu poga un centrālā diferenciāļa vadības taustiņi. Interjers noformēts tumšos toņos un grafīta krāsas dekori vēl tikai pastiprina visai nomācošo pelēcību.
Spēcīgāks, taču videi draudzīgāks
Jaunā „WRX STI” aprīkojumā ir vecais labais, rallija trasēs pārbaudītais EJ25 2,5 litru turbo boksermotors. Modernizācijas rezultātā tas ne tikai ieguvis piecus papildu ‘zirgus’, bet arī pielāgots… Euro 6b ekoloģiskajam standartam. Hm, pirmo reizi redzu šādu „6b”. Acīmredzot tas nozīmē, ka jau ir labāk nekā Euro 5, bet līdz drastisko Euro 6 normu izpildei vēl mazliet pietrūkst. Taču kuram sportiskas braukšanas cienītājam gan interesē šādas formalitātes!
Motors aprīkots ar DAVC – vārstu aktīvo kontroles sistēmu, kas ļauj dinamiski koriģēt gāzu apmaiņas fāzes ne tikai ieplūdes, bet arī izplūdes laikā. Pateicoties tai, dzinēja darbība kļuvusi elastīgāka. Pirmajā mirklī gan rodas maldīga sajūta, ka tas īsti nevelk.., taču
aiz 2500 apgriezienu robežas iespaidīgais ‘zirgu’ pulks pēkšņi salecas un metas mežonīgā skrējienā.
Vadītājam tik vien kā cītīgi jāpārskaita pārnesumus, cenšoties uzturēt dzinēja sirdspukstus optimālo apgriezienu diapazonā.
Subaru Inteligence Drive (SI-Drive) elektronika ļauj pilotam atbilstoši situācijai un satiksmes apstākļiem izvēlēties piemērotāko no trijiem dzinēja darba režīmiem: Inteligent – relaksētai un salīdzinoši ekonomiskākai ikdienas braukšanai, Sport – dinamiskākiem vingrinājumiem vai arī adrenalīna ģeneratoru Sport Sharp.
Par dinamisko rezervju efektīvu izmantošanu rūpējas izslavētā „Subaru” pilnpiedziņa. Tiesa, tā zaudējusi savu oriģinālo simetriskumu – griezes moments tiek sadalīts attiecībā 41:59 par labu aizmugurējās ass riteņiem. Turklāt automobiļa aprīkojumā ir rallijā aprobētā DCCD (Driver’s Control Centre Diferential) sistēma, ar kuras palīdzību vadītājam ir iespēja mainīt centrālā diferenciāļa spēka pārdales algoritmu, tostarp sportiskām aktivitātēm izvēlēties pilnībā manuālu režīmu. Arī dinamikas un stabilitātes uzraudzības kompleksam VDC paredzēti divi atšķirīgi palīdzības režīmi, kā arī iespēja to pilnībā atslēgt. Nudien plašas iespējas rotaļām!
Ikdienā kā ar karsta ūdens spaini pārpildītā autobusā
Viena lieta ir rotaļas, bet pavisam cita – prozaiska ikdiena. Un otrās mūsu dzīvē tradicionāli ir daudz vairāk.
Jau iepriekšējais „WRX STI” izcēlās ar sportiski stingru balstiekārtu. Japāņu ražotājs lepojas, ka šeit ir paveicis vēl vairāk – par 40% pastiprināta virsbūve, uzstādīts cietāks atsperojums, ‘šerpāka’ stūre. Proti, runa šobrīd vairs nav par labāku piemērotību rallija trasēm – tas ir noiets etaps, bet par specializācijas maiņu. Tagad „Subaru” vēlas asfalta līkločos sportiskuma un vadības precizitātes ziņā pārspēt nevienu citu kā „Porsche 911”.
Nudien augstu tēmēts! Bet kas mums ikdienas lietotājiem no tā?
Diemžēl ekstremāls sportiskums prasa zināmus upurus. Normālā satiksmes režīmā, jo sevišķi pilsētas sastrēgumos „Subaru WRX STI” vadīšana nesniedz lielu baudījumu, lai neteiktu vairāk. Stingrais sajūgs komplektā ar uzsvērti jutīgo gāzes pedāli prasa zināmu adaptāciju. Ātrumpārslēgs priecē ar uzsvērti īsiem, korektiem gājieniem, bet satuvināto pārnesumu attiecību dēļ to nākas raustīt šurpu-turpu itin bieži.
Tāpat kā priekštecis, arī jaunais „WRX STI” nevar palepoties ar īpaši labu skaņas izolāciju. Mainīgā tonalitātē dūc riepas, radio skanējumu nomāc izpūtēja ‘mūzika’, riteņu arkās grab augšu mesti ceļa krikumi. Ražotāja pārstāvji taisnojas, ka šāda kakofonija atbilst mašīnas sportiskajam garam.
Pacietā (lai neteiktu kokaini cietā) balstiekārta nodevīgi atklāj, ka mūsu svaigi restaurētie Eiropas kvalitātes ceļi nemaz nav tik gludi, bet brauciens par ielāpiem klātu reģionālo ceļu vispār ir smags pārbaudījums. Ja vēl pilots, zobus sakodis, kaut kā mēģina izgaršot šo gaitas „sportiskumu”, tad pasažieri drīz vien izmisīgi lūdzas braukt lēnāk un prātīgāk, lai gan „WRX STI” gadījumā tieši neprātīgs (no satiksmes drošības viedokļa nepieņemams) ātrums palīdzētu izlīdzināt auto gaitu.
Toties rallija trasē…
Nezin, kā tur tai asfalta sacensībā, bet rallija grants ceļu līkločos „Porsche” netiek ne tuvu „Subaru WRX STI”.
Šeit trokšņu fons kļūst par pavisam pašsaprotamu muzikālo pavadījumu. Ar vieglu akseleratora pedāļa spiedienu mašīna viegli paātrinās – 100… 120 km/h un, ja gribas, arī vairāk. Tā apbrīnojami viegli lido pāri dangām un lauksaimniecības tehnikas atstātiem kukuržņiem. Ar ieslēgtu stabilitātes sistēmu dažādas konfigurācijas līkumi tiek izzīmēti precīzi kā ar lekāli. Kad tā atslēgta, jau paveras iespēja „ķert” nedaudz asākas izjūtas. Tomēr arī, laižoties sānslīdēs, automobilis joprojām ir prognozējams – dara tieši to, ko no tā prasa.
„Subaru WRX STI” vērtē Ojārs Vētra















Vērtējums adekvāti salīdzināms tikai katras klases ietvaros un nav vispārināms
Testētā auto cenas un konkurenti
„Subaru WRX STI” | no 35 990 |
„Toyota GT86 2.0 D-4S Luxury” | no 32 920 |
„Opel Astra OPC” | no 30 149 |
„Renault Megane GT220” | no 29 000 |
„BMW M4 Coupe” | no 79 870 |
„Testētā auto” tehniskie rādītāji (ražotāja dati)
Garums (mm) | 4595 |
Platums bez spoguļiem (mm) | 1795 |
Augstums (mm) | 1475 |
Riteņu garenbāze (mm) | 2650 |
Bagāžas nodalījuma tilpums (l) | 460 |
Pašmasa (kg) | 1507 |
Pilna masa (kg) | 2000 |
Klīrenss (mm) | 135 |
Vēja pretest. koeficients | n.d. |
Motors | O4 turbo; četri vārsti uz cilindru; 2457 cm3;221 kW (300 ZS) / 6000 apgr.
407 Nm / 4000 apgr. |
Atgāzu emisiju klase | Euro 6b |
CO2 emisijas (g/km) | 242 |
Degviela | Benzīns A98 |
Maksimālais ātrums (km/h) | 255 |
Dinamika 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Degvielas patēriņš (l/100 km) | Pilsētā – 14,0Uz šosejas – 8,4
Jauktā režīmā – 10,4 |
Degvielas tvertnes tilpums (l) | 60 |
Piedziņa | pastāvīga pilnpiedziņa |
Ātrumkārba | sešpakāpju manuālā |
Stūresrata apgriezieni | 2,6 |
Stūres pastiprinātāja tips | Hidraulisks |
Balstiekārta | Priekšā – McPherson statņiAizmugurē – neatkarīga, daudzsviru |
Bremzes | Priekšā – ventilējami diskiAizmugurē – ventilējami diski |
Riepas | 245/40 R18 |
Tehniskās apkopes cikls | 15 000 km |
Garantijas laiks | 3 gadi vai 100 000 km |