„Balta” analizē auto zādzību tendences un dod padomus, kā izsargāties no zagļiem

Auto Zadziba

Apdrošināšanas sabiedrības „Balta” apkopotā statistika liecina, ka kopš krīzes kulminācijas, kas bija 2009.gadā, strauji samazinājies nozagto automašīnu skaits. Ja 2009.gadā tika nozagtas 113 automašīnas, tad 2012.gadā jau par 59% mazāk. Līdzīgu tendenci varēja novērot arī 2010.gadā un 2011.gadā.

Tikmēr izvērtējot, kādu marku automašīnas iekārojuši zagļi, „Balta” novērojumi liecina, ka pēdējo četru gadu laikā garnadžu gaume nav īpaši mainījusies – visbiežāk tiek nozagtas „Volkswagen”, „Audi”, „Toyota” un „BMW” marku automašīnas. Līdzīgus rezultātus var novērot arī šī gada pirmajos septiņos mēnešos.

Atliek secināt, ka nekādu īpašu interešu zagļu darbībās nav – vairāk zog to zīmolu mašīnas, kas Latvijā arī visvairāk pieejamas.

„2009.gadā tika piedzīvots lielākais zādzību skaits „Honda” markas automašīnu grupā, piemēram, ja kopumā no 2010. līdz 2012.gadam tika nozagtas 3 „Honda” automašīnas, tad 2009.gadā – 23. Līdzīga situācija bija arī ar „BMW” automašīnām – attiecīgajā laikā periodā tika nozagtas 25, bet 2009.gadā – 28. Iespējams, tolaik zagļi pildīja kādu „aizrobežu” pasūtījumu,” atzīmē „Balta” Drošības dienesta vadītājs Egīls Sīlis-Jaunsīlis.

„Jāpiebilst, ka šī gada pirmais ceturksnis arī sākās ar interesantu tendenci – zagļi arvien aktīvāk noskatīja „Land Rover” automašīnas, kam iepriekšējos gados tika pievērsta minimāla uzmanība. Tikmēr šī gada otrajā ceturksnī „Balta” novēroja, ka zagļi pievērsās 7 līdz 12 gadus vecu automašīnu zādzībām, neskatoties ne uz marku, ne uz modeli,” papildina Egīls Sīlis-Jaunsīlis.

Savukārt, aplūkojot pēdējo piecu gadu laikā nozagto un atgūto automašīnu attiecību, var secināt, ka visbiežāk transportlīdzekļus izdevies atgūt 2012.gadā – 49%. Šī gada pirmajos septiņos mēnešos izdevies atgūt 28% no nozagtajām automašīnām.

Iestājoties rudenim, kad zagļi tumsas aizsegā parasti kļūst arvien aktīvāki,

tādēļ „Balta” aicina autovadītājus atcerēties dažus padomus, lai parūpētos par sava transportlīdzekļa drošību:

  • Automašīnu nepieciešams marķēt. Zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir vieglāk identificēt otrreizējā tirgū;
  • Arī signalizācija var sarežģīt zādzību, tiesa, tā nevar novērst, piemēram, auto aizvilkšanu;
  • Zādzības lielākoties apgrūtina nestandarta drošības iekārtas, piemēram, slepenie slēdži, kas uzstādīti nelielos servisos un pie individuālajiem meistariem;
  • Automašīnu var aprīkot arī ar radio meklēšanas ierīci. Protams, tā nepasargā automašīnu no zādzības, taču dod iespēju automašīnu operatīvi atrast, kamēr tā vēl nav izjaukta vai izvesta ārpus valsts;
  • Automašīnu diennakts tumšajā laikā būtu ieteicams novietot apsargātā stāvvietā vai labi apgaismotā, pārredzamā vietā.