Apdrošināšanas sabiedrības „Balta” apkopotā statistika liecina, ka kopš krīzes kulminācijas, kas bija 2009.gadā, strauji samazinājies nozagto automašīnu skaits. Ja 2009.gadā tika nozagtas 113 automašīnas, tad 2012.gadā jau par 59% mazāk. Līdzīgu tendenci varēja novērot arī 2010.gadā un 2011.gadā.
Tikmēr izvērtējot, kādu marku automašīnas iekārojuši zagļi, „Balta” novērojumi liecina, ka pēdējo četru gadu laikā garnadžu gaume nav īpaši mainījusies – visbiežāk tiek nozagtas „Volkswagen”, „Audi”, „Toyota” un „BMW” marku automašīnas. Līdzīgus rezultātus var novērot arī šī gada pirmajos septiņos mēnešos.
Atliek secināt, ka nekādu īpašu interešu zagļu darbībās nav – vairāk zog to zīmolu mašīnas, kas Latvijā arī visvairāk pieejamas.
„2009.gadā tika piedzīvots lielākais zādzību skaits „Honda” markas automašīnu grupā, piemēram, ja kopumā no 2010. līdz 2012.gadam tika nozagtas 3 „Honda” automašīnas, tad 2009.gadā – 23. Līdzīga situācija bija arī ar „BMW” automašīnām – attiecīgajā laikā periodā tika nozagtas 25, bet 2009.gadā – 28. Iespējams, tolaik zagļi pildīja kādu „aizrobežu” pasūtījumu,” atzīmē „Balta” Drošības dienesta vadītājs Egīls Sīlis-Jaunsīlis.
„Jāpiebilst, ka šī gada pirmais ceturksnis arī sākās ar interesantu tendenci – zagļi arvien aktīvāk noskatīja „Land Rover” automašīnas, kam iepriekšējos gados tika pievērsta minimāla uzmanība. Tikmēr šī gada otrajā ceturksnī „Balta” novēroja, ka zagļi pievērsās 7 līdz 12 gadus vecu automašīnu zādzībām, neskatoties ne uz marku, ne uz modeli,” papildina Egīls Sīlis-Jaunsīlis.
Savukārt, aplūkojot pēdējo piecu gadu laikā nozagto un atgūto automašīnu attiecību, var secināt, ka visbiežāk transportlīdzekļus izdevies atgūt 2012.gadā – 49%. Šī gada pirmajos septiņos mēnešos izdevies atgūt 28% no nozagtajām automašīnām.
Iestājoties rudenim, kad zagļi tumsas aizsegā parasti kļūst arvien aktīvāki,
tādēļ „Balta” aicina autovadītājus atcerēties dažus padomus, lai parūpētos par sava transportlīdzekļa drošību:
- Automašīnu nepieciešams marķēt. Zagļi bieži vien nevēlas riskēt, jo marķētas detaļas pēc auto izjaukšanas ir vieglāk identificēt otrreizējā tirgū;
- Arī signalizācija var sarežģīt zādzību, tiesa, tā nevar novērst, piemēram, auto aizvilkšanu;
- Zādzības lielākoties apgrūtina nestandarta drošības iekārtas, piemēram, slepenie slēdži, kas uzstādīti nelielos servisos un pie individuālajiem meistariem;
- Automašīnu var aprīkot arī ar radio meklēšanas ierīci. Protams, tā nepasargā automašīnu no zādzības, taču dod iespēju automašīnu operatīvi atrast, kamēr tā vēl nav izjaukta vai izvesta ārpus valsts;
- Automašīnu diennakts tumšajā laikā būtu ieteicams novietot apsargātā stāvvietā vai labi apgaismotā, pārredzamā vietā.