Bija pierasts, ka Eiropas Gada automobilis jeb Car Of The Year kļūst zināms februāra beigās vai marta sākumā karaliskā Ženēvas autošova laikā, taču šogad COTY pasludināts jau 13.janvārī un tas noticis Briseles starptautiskajā autoizstādē. Eiropas vadošo transporta mediju pārstāvju žūrija par Car Of The Year 2023 pasludinājusi Jeep Avenger.
Lai gan pērn Ženēvas autošovs Covid-pandēmijas dēļ tika atcelts, COTY 2022 tika pasludināts 28.februārī un tiešā translācija notika autosalona interneta vietnē. Šogad ir citādi un arī vinnētājs daudziem, iespējams, negaidīts, jo Eiropas žurnālisti kādu Ziemeļamerikas autoindustrijas zīmola modeli līdz šim nav izcēluši bieži.
Provizoriski 45 jaunākie auto modeļi – potenciālie konkursa dalībnieki bija zināmi jau aizvadītā gada augustā. Vēlāk pretendentu skaits saruka līdz 27, bet septiņi finālisti, kas turpināja cīņu par uzvaru, tika nosaukti 24.novembrī. Jāmin, ka Krievijas agresija pret Ukrainu un tai sekojusī pasaules autoražotāju masveida aiziešana no Krievijas tirgus atspoguļojās arī COTY konkursa darbā.
Divu Krievijas mediju pārstāvju – Sergeja Znajemska (АвтоРевю) un Vadima Ovsjankina (Ведомости, Автопанорама ТВ) – darbība žūrijā uz laiku ir apturēta.
Pārējo 57 žūrijas locekļu no 22 valstīm balsojumā Jeep Avenger savāca 328 balles, kas deva solīdu atrāvienu no tuvākā sekotāja. 21 žurnālists Avenger deva augstāko iespējamo novērtējumu. Sekoja Volkswagen ID.Buzz (241 balle), Nissan Ariya (211), Kia Niro (200), Renault Austral (163), Peugeot 408 (149) un septītnieku noslēdza dvīņu pāris Subaru Solterra/Toyota bZ4X (133).
Šī ir pirmā reize, kad pašreiz Stellantis Group ietilpstošais amerikāņu zīmols Jeep iegūst prestižo COTY godalgu. Amerikāņu zīmolu uzvaras COTY vēsturē vispār ir retums. Iepriekšējo reizi Amerikas zīmols triumfēja 2012.gadā, kad godalgu ieguva hibrīdauto Chevrolet Volt (vienlaicīgi arī tā Eiropas klons Opel Ampera). Salīdzinoši bagāta COTY godalgu kolekcija ir Ford – modelim Escort 1981.gadā, Scorpio (1986), Mondeo (1994), Focus (2001) un S-Max (2007). Tāpat vienu COTY izpelnījies Chrysler par modeli Horizon (saukts arī Simca Horizon) 1979.gadā. Tiesa, gandrīz visi šie amerikāniskie COTY ir amerikāņu kompāniju Eiropas nodaļu izstrādāti modeļi speciāli priekš Eiropas tirgiem. Tāds ir arī Jeep Avenger.
Vienīgi Chevrolet Volt tika izstrādāts Amerikas tirgiem, bet nonāca pārdošanā arī Eiropā, neskatoties uz dvīni Opel Ampera, jo tobrīd Vecajā kontinentā darbojās Chevrolet Europe, kas galvenokārt pārstāvēja par Chevrolet pārdēvētos Korejas uzņēmuma Daewoo Motors automobiļus.
Viens otrs gan jau atcerēsies muskuļaino sedanu Dodge Avenger, ko savulaik varēja nopirkt arī autosalonā Rīgā. Nekā kopīga ar jauno Jeep Avenger. Ja nu vienīgi tas, ka arī Dodge tagad ir Stellantis zīmols un tādēļ gan jau šāda modeļa nosaukuma pārdalīšana varēja notikt.
Jaunais Eiropas Gada automobilis 2023 – Jeep Avenger pēc izskata ir krosovers. Tiesa, pilpiedziņas tam nav, bet varbūt vēlāk būs kāda 4xe versija. Sākts tika ar tīri elektrisku mašīnu.
Avenger ir pirmais pilnībā elektriskais Jeep modelis.
Radīts uz Stellantis modulārās platformas, kas kopēja Opel Mokka un Peugeot 2008. Arī izmēros tiem līdzvērtīgs. Būs arī Avenger ar hibrīda spēka iekārtām, kā arī benzīna versija bez jebkādas elektriskas piešprices. Kādos tirgos, kuras modifikācijas tirgos, vēl īsti nav skaidrs, taču elektriķis noteikti būs pieejams visur.
Jeep elektromobilim motors ir novietots uz priekšējās ass. Tas attīsta 156 ZS jaudu un 260 Nm griezes momentu. Litija jonu akumulatora komplekts novietots zem sēdekļiem un centrālā tuneļa. Tā kapacitāte 54 kWh. Jeep sola, ka pilsētas braukšanas ciklā tas var nobraukt ar vienu uzlādi pat līdz 550 km attālumu. Sagaidāms, ka šovasar Avenger būs pieejams arī Latvijā.