Francūžu milža Renault 2004.gadā reanimētais Rumānijas mazbudžeta automobiļu zīmols Dacia, neraugoties uz spēcīgo Covid-19 iespaidu, elektronikas detaļu deficītu un loģistikas problēmām, pērn tirgos realizējis vairāk nekā pusmiljonu spēkratus, nodrošinot solīdu 6,8% pieaugumu attiecībā pret 2021.gadu. Zīmīgi, ka Dacia popularitāte turpina augt salīdzinoši turīgajā Eiropā, tostarp ieskaitot arī pašas ekonomiski spēcīgākās valstis – Vāciju, Franciju un Apvienoto Karalisti.
Nebūt ne turīgajā Latvijā daudzi joprojām, izdzirdot nosaukumu Dacia, rauc degunus, bet bagātajā Vācijā, kur Golf ir ne mazāk svarīgs Dievs kā grieķiem bija Zevs, Dacia kāpināja realizāciju 1,5 reizes un sasniedza līdz šim labākos pārdošanas rezultātus, pirmo reizi pārsniedzot pasažieru automobiļu tirgus 2% robežu (60 300 vienības).
Francijā, kas saprotamu iemeslu dēļ ir „rumāņu emigrantes” lielākais noieta tirgus, 2022.gadā tika reģistrēti 130 800 jauni Dacia pasažieru automobiļu, Pieaugums par 4,5%, lai gan kopumā tirgus saruka par 7,8%. Dacia tirgus daļa tajā 8,6%, pirmo reizi zīmolu ierindojot trešajā vietā. Faktiski katrs sestais pircējs nacionālšovinistiski noskaņotajā Francijā izvēlējās Dacia.
Lielāku tirgus daļu nekā 2021.gadā Dacia pērn ieguvusi arī Itālijā, kur pārdeva 67 300 vieglos automobiļus, par 9,2% vairāk, neraugoties uz tirgus samazinājumu par 9,7%. Dacia tirgus daļa 5,1%. Tāpat Spānijā – par 2,7% vairāk (37 800), neraugoties uz turienes tirgus kritumu par 5,3%. Apvienotajā Karalistē, neraugoties uz tirgus samazinājumu par 2%. Dacia daļa pieauga no 2,0% 2021.gadā līdz 3,1%.
Par Rumāniju nebrīnīsimies, lai arī pieaugums tikai 2%, tur Dacia aptvēra vairāk nekā 30% no visu pasažieru automobiļu pārdošanas apjoma. Toties Turcijā pārdošanas kāpums uzreiz par 30% un pāri par 6%, no opējā tirgus.
Eiropā kopumā, tirgum krītoties par 4%, Dacia pārdošanas apjoms kāpa par 15,4%!
Aizvadītajā gadā Dacia sasniedza arī apaļu rekordu globālā mērogā – kopš 2004.gada visā pasaulē pārdoti astoņi miljoni šī zīmola automobiļu. Pērn vien 573 800.
Modeļu rinda saruka
Turklāt jau 2021.gada nogalē un pērn Dacia modeļu rinda piedzīvoja pārmaiņas, ko nesaprata daudzi pat paši savā tirdzniecības tiklā. Uzsvars tika likts tikai vairs uz četriem modeļiem. Protams, uz Duster, Sandero, pirmo elektriko auto Spring un daudzfuncionālo Jogger. 2022.gadā pārdoti 229 500 Sandero (par 1,2% vairāk nekā 2021. gadā). Sandero bija sestais pārdotākais pasažieru automobilis Eiropā visos pārdošanas kanālos.
Duster kopš iznākšanas 2010.gadā visā pasaulē pārdoti jau vairāk nekā divi miljoni eksemplāros, tostarp 197 100 pērn (pieaugums par 5,8%). 2022.gadā pārdoti arī 48 900 elektriskie Spring (pieaugums par 75%) un 56 800 tirgus debitanta Jogger automobiļu. No tirgus datiem redzams, ka pareizs ir Renault Group vadības ģenerālais virziens – attstāt ierindā kombinēto benzīna/gāzes barošanas sistēmu – trešdaļa no visiem Dacia klientiem un 58% Jogger pircēji izvēlējušies ECO-G 100 – divu degvielu versiju, kas rada vidēji par 10% mazāk CO2 izmešu (118 g CO2/km) nekā līdzvērtīgs benzīna dzinējs un, piepildot abas automobiļa tvertnes, ļauj nobraukt vairāk nekā 1000 km.
Interesanti, ka piecās Eiropas lielākajās valstīs – Francijā, Apvienotajā Karalistē, Vācijā, Itālijā un Spānijā 60% no jaunajiem Dacia pircējiem iepriekš nav bijuši Renault Group klienti.
Nākotnē veras optimistiski
Jau pērn Dacia mainīja savu identitāti. Tas atiecas gan uz automobiļiem, gan arī tirdzniecības vietām. Zīmols paplašina elektrificēto automobiļu klāstu, ieviešot pirmo ibrīdauto Jogger HYBRID 140. Tas ir cenas ziņā pats pieejamākais hibrīdais ģimenes automobilis tirgū. Elektroauto Spring apsolīta jauna 65 ZS/48 kW) versija ar lielāko potenciālo nobraukumu. Visiem Dacia modeļiem šogad tieks ieviesta arī jaunā aprīkojuma versija Extreme.