Ar 2015.gadu Eiropas neatkarīgā transportlīdzekļu drošības novērtēšanas organizācija EuroNCAP ieviesa jauninājumus pašā crash testu metodoloģijā, pakļaujot jaunos automobiļus komplicētākai pārbaudei avāriju simulācijās. Tas gan nav bijis par šķērsli, lai virkne šogad pārbaudīto spēkratu tomēr iegūtu augstāko – pieczvaigžņu novērtējumu.
Nesen EuroNCAP publicēja svaigākās izmēģinājumu sērijas, kurā tika pārbaudīti deviņi jaunie modeļi, rezultātus. Kopumā šogad pārbaudīti jau 19 spēkrati, no kuriem lielākā puse (10) saņēmusi augstāko novērtējumu.
Pēdējā testu sērijā teicamnieki pat ir krietnā pārsvarā – septiņi no deviņiem.
Piecu zvaigžņu klubiņā pēc jaunajiem noteikumiem ‘iestājušies’: lielais krosovers „Audi Q7”, „Ford” miniveni „S-Max” un lielākais „Galaxy”, kompaktais krosovers „Renault Kadjar”, vidējās klases modelis „Toyota Avensis”, kompaktvens „VW Touran” un arī „Volvo” lielākais krosovers „XC90”. ‘Aiz durvīm’ palicis vien pikaps „Mitsubishi L200”, kā arī varbūt mazliet negaidītā kārtā japāņu kompaktais krosovers „Mazda CX-3”.
Aktīvākie autoražotāju pārstāvji kā, piemēram, „Moller Baltic Import” (Volkswagen, Audi), „Nissan Nordic”, „Opel Southeast Europe”, „Toyota Baltic” reizēm gluži vai ‘gāž no kājām’ ar jaunākajām aktualitātēm, kamēr citu zīmolu pārstāvji savukārt ir aplam kūtri un nevērīgi pret informēšanu par saviem jaunumiem. Rezultātā vietējiem patērētājiem var rasties ne visai patiess priekšstats par ‘kopējo bildi’.
Tā pēdējās dienās „Moller” vienu pēc otras izplatīja ziņas par „Audi Q7” un „VW Touran” lieliskajiem rezultātiem EuroNCAP testos. Daži tematiskie interneta automediji, kā arī viena otra lielo ziņu portālu AUTO sadaļa tad nu arī ar aizrautību šos reklāmrakstu stilā sacerētos rakstu gabalus tiražējusi, paslinkojot piebilst par pārējiem rezultātiem un nesniedzot salīdzinājumu. To izdarīja tikai retie, piemēram, mūsu kolēģi no „Autonews.lv”.
„AutoMedia.lv” jau vairākkārt savos materiālos ir atzīmējusi, ka EuroNCAP vienāds ‘pliks’ zvaigžņu reitings var nozīmēt tomēr atšķirīgus automobiļu drošības rezultātus.
Skatot dziļāk, iznāk, ka „Audi Q7” piecas zvaigznes ir mazlietiņ bālākas kā Ķīnas autoražotāja „Geely” kontrolē nonākušā zviedru uzņēmuma „Volvo” izstrādātajam „XC90” (te kārtējo reizi piebilstams, ka EuroNCAP vērtējums ir tieši salīdzināms tikai vienas automobiļu klases ietvaros). Proti, „XC90” prestižāko vācu konkurentu pārspējis gan pasažieru drošībā (97% pret 94%), gan uzstādīto drošības sistēmu ziņā (100% pret 76%), gan gājēju traumatisma riskā (72% pret 70%), minimāli piekāpjoties vien bērnu drošībā 77% pret 78%). Jāpiebilst, ka zviedru krosovers turklāt ir ieguvis visu laiku visaugstāko vērtējumu (37 balles) pasažieru aizsardzībā visā EuroNCAP vēsturē. Tiesa, uzreiz jābilst arī tas, ka
pēc visjaunākās metodoloģijas iegūtās zvaigznītes nav tieši salīdzināmas ar agrāk piešķirtajām.
Tas uzsvērts arī EuroNCAP interneta vietnē.
Pieczvaigžņotais „Kadjar” savu japāņu konkurentu „Mazda CX-3” arī pārspējis teju visos ‘frontes sektoros’, izņemot gājēju traumatisma riskos, lai gan piekto zvaigzni uz ‘uzplečiem’ „CX-3” nav dabūjis galvenokārt dēļ skopāka drošības sistēmu aprīkojuma bāzes komplektācijā (tieši bāzes versijas ir EuroNCAP pārbaužu objekts).
Citus rezultātus šajā testu sērijā tieši salīdzināt nevar, jo pārbaudītie automobiļi atbilst atšķirīgam klasēm. Varam vien piebilst, ka no šogad iepriekš pārbaudītajiem auto, piecu zvaigžņu atzīmi ieguva vien lielais čehu „Škoda” flagmanis „Superb”, kā arī „Galaxy” grupai atbilstošais minivens „Renault Espace” un arī nelielais japāņu samurajs – jaunās paauzdes „Suzuki Vitara” krosovers.
Katra auto individuālos drošības rādītājus, ja ir nopietna interese, iesakām pastudēt ŠEIT.
Kas attiecas uz EuroNCAP testu metodoloģijas izmaiņām, tad jāteic, ka gājēju drošības tests palicis bez izmaiņām, kā arī nav izvirzītas papildu prasības drošības sistēmu uzstādīšanā. Toties frontālas sadursmes kopējo rezultātu tagad veido divas avārijas – jau iepriekš izmantotā ar uz vienu sānu nobīdītu šķērsli un jaunieviestā ar triecienu pa ‘purnu’ visā auto priekšdaļas platumā.
Izmainīta ir arī abu sānu triecienu (trieciens pret barjeru, kas imitē iespējamu citu auto un tieciens pret stabu) metodoloģija, kā arī tajos tiek izmantoti jauna parauga manekeni, kas ļauj labāk novērtēt potenciālo braucēju traumatismu.