Šodien, 16.jūnijā viens no lielākajiem pasaules autoražotājiem „Ford Motor Company” atzīmē dibināšanas 111.gadadienu. Kompānijas dvēsele un līderis Henrijs Fords, vēlāk ieviešot montāžas konveijeru, padarīja auto salīdzinoši lētu un pieejamu plašam ļaužu lokam. Masveida ražošanas metode turpmāk noteica industrijas attīstību visā pasaulē 20.gadsimta sākumā.
Pēc darbošanās vairākās autobūves apvienībās, ar kuru rezultātiem Henrijs Fords nebija apmierināts, 1903.gadā Fords kopā ar vienpadsmit investoriem, investīcijās ieguldot 28 000 USD, nodibināja uzņēmumu „Ford Motor Company”. Jaunās firmas uzplaukums sākās, kad 1908.gadā tika izlaists „Ford Model T”, bet īstu uzrāvienu kompānija ieguva, kad 1913.-1914.gadā tika ieviesta montāža, izmantojot konveijera metodi. Tas padarīja ražošanu daudz ātrāku un lētāku, ļaujot samazināt arī gatava auto cenu. Jau 1916.gadā no visām automašīnām, kas pārvietojās pa ASV ceļiem, 55% bija „Model T”.
Līdz pat 1972.gadam neviens cits auto modelis pasaulē nebija pārdots tik lielā skaitā kā „Ford Model T”.
Ar „Model T” Henrijs Fords īstenoja savu sapni uzbūvēt uzticamu un ekonomisku auto par saprātīgu cenu, tādējādi atklājot jaunu ēru pasažieru transporta jomā. Laikā no 1908. līdz 1927.gadam „Ford” gadā saražoja ap 2 miljonus „Model T”, kurus varēja iegādāties, sākot no 260 dolāriem.
Pazīstams ar to, ka bijis pieejams ikvienā krāsā, „ja vien tā ir melna”, „Model T” tomēr jau sākotnēji bija pieejams vairākās krāsās. Patiesībā tikai 1913.gadā, kad ražošanas procesā tika ieviestas automatizētās konveijeru lentas, „Ford” sāka to ražot tikai melnā krāsā, jo tā visātrāk nožuva.
„Model T” tika ražots 19 gadus. Pēdējais „Model T” no konveijera Mičiganā noripoja 1927.gada 26.maijā, kad kompānija bija saražojusi 15 miljonu šo automašīnu. 1999.gadā organizācija Global Automotive Elections Foundation „Ford Model T” atzina par Gadsimta auto.
Par godu 111. jubilejai kompānija sagatavojusi video, kurā attēlo vienu savu darba dienu. Video aplūkojams šeit: http://bit.ly/1lh5cXh